Článek
Tak už to automobilkám konečně došlo, že skok z TDI do elektromobilu je pro většinu lidí prostě moc dlouhý a odvážný. Proto v dohledné době uvidíme čím dál víc plug-in hybridů, jež mají představovat to nejlepší z obou světů. Zvlášť teď, ve své druhé generaci, která je lepší než kdy dřív.
Hlavní výhodou PHEV 2.0 je skoro dvojnásobná kapacita baterie (v případě Passatu konkrétně z 10,6 kWh na 19,7 kWh), což znamená skoro dvojnásobný dojezd (z cca 50 km na cca 100 km), což dělá s použitelností auta vyloženě divy. Dřív vám elektrické kilometry sotva pokryly každodenní popojíždění, dneska vám vydrží s naprostým přehledem.
Využitelnosti pomáhá i vylepšené nabíjení. Dřív palubní nabíječka s výkonem 3,6 kW omezovala prakticky jen na domácí/pracovní nabíjení, které zabralo zhruba čtyři hodinky. Dnes můžete nabíjet i ve veřejném prostoru, protože AC nabíječka má výkon 11 kW (takže stačí delší nákup nebo posezení u kávy a máte nabito) a přidané DC nabíjení s výkonem 40 kW to zvládne zhruba za půlhodinku.

Plug-in hybrid pod kapotou má kombinovaný výkon 204 koní (případně 272 koní v silnější verzi) a čistě elektrický dojezd 120 km. Pokrokem je také rychlejší nabíjení.
K dispozici máte elektrický výkon 116 k a 330 Nm, takže ani s ním nebudete za loudu. Vlastně i na dálnici můžete jet čistě na elektřinu (až do rychlosti 135 km/h). Ale efektivnější využití nabité baterie je určitě na okreskách a ve městě, kde si budete plout tiše a hladce jako s čistým elektromobilem (dokonce můžete měnit intenzitu rekuperace ve dvou úrovních, k dispozici je také dobře naladěný automatický režim). Vlastně mimo delších cest spalovák ani neuslyšíte naskočit…
Proč používat palubní navigaci
Vylepšený infotainment MIB4 se koncernu povedl, chválili jsme ho u Škodovek a chválíme ho i u VW. Už tak vůbec není nutné automaticky utíkat k zrcadlení mobilu (ačkoliv systém umí Android Auto i Apple CarPlay bezdrátově), protože palubní navigace má zásadní výhodu – po zadání cíle analyzuje trasu a efektivně rozvrhne, kdy má smysl jet na elektřinu a kdy na benzin, takže nemusíte nic řešit a zároveň nevyplácáte všechny cenné elektrické kilometry v prvním kopci nebo na dálnici. A taky vám v případě potřeby najde nejbližší nabíječku.

Palubní navigace umí nejen plánovat trasu, ale dokáže taky optimalizovat využití obou pohonů a najít nejbližší nabíječku, pokud ji budete potřebovat.
Ale pod kapotou ho máte, takže když se vypravíte zdolávat trasu delší než sto kiláků, budete za něj rádi. Oproti dřívější generaci s 1.4 TSI jde o modernější 1.5 TSI s výkonem 150 nebo 177 koní a kombinovaný výkon celého ústrojí je 204 nebo 272 koní. Cenový rozdíl mezi nimi činí 89 tisíc korun, takže testovaná 204koňová verze bude zákazníky patrně preferovanější.
A vězte, že bude plně dostačovat. Výkon vám v elektrickém ani hybridním režimu chybět nebude (i když v tom hybridním si na zátah po kick-downu chvilku počkáte, než elektronika probudí spící motor a pošle všechen výkon na přední kola), přechod mezi pohony je velmi hladký a většinou zcela neznatelný, běžící spalovák a dvouspojkový automat pohodu na palubě nijak zvlášť neruší.

Kabina nového Passatu stále nejvíc připomíná pojízdnou kancelář. To ale zákazníkům vyhovuje. Navíc je dobře vybavená a kvalitně zpracovaná.
Jen škoda, že když elektřina z baterky dojde, jezdíte v hybridním režimu v průměru za nějakých šest litrů, což není žádný zázrak – minulá generace to uměla ještě o litr i více úsporněji, přitom se zdá, že díky efektivnější rekuperaci jezdíte na elektřinu častěji. Snad je to jen vlivem mrazivého počasí a zimních pneumatik…
Nový VW Passat je tak oproti předchůdci vítaným krokem vpřed, v případě plug-in hybridního ústrojí jde přímo o skok – vylepšená technika přidává na širší využitelnosti díky delšímu dojezdu a rychlejšímu nabíjení. Pořád je lepší mít nabíječku doma nebo v práci (protože je to prostě levnější), ale nyní můžete elektrický režim využívat, i když k ní máte zrovna daleko a nabíjíte na veřejných nabíječkách. Snad to přiměje další zákazníky dát (alespoň částečné) elektrifikaci šanci. I když vzhledem k tomu, o kolik je naftový Passat levnější než ten hybridní, to asi hned tak nebude…
Ceník VW Passat začíná akční verzí Limited s motorem 1,5 TSI mHEV (150 k) s cenou 849 900 Kč, ale pokud chcete diesel, musíte sáhnout po výbavě Business – v ní vyjde 150koňové 2,0 TDI na 1 190 900 Kč a 204koňové 1,5 TSI PHEV na 1 339 900 Kč. A těch 149 tisíc hned tak neprojezdíte, i když budete mít na střeše domu soláry a budete jezdit „zadarmo“.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbo + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 498 cm³ |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 500 - 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500 - 4 000 ot./min. |
Elektromotor | 85 kW (116 k) a 330 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 150 kW (204 k) |
Kombinovaný točivý moment hybridního ústrojí | 350 Nm |
Převodovka | automatická dvouspojková, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 855 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,1 s |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 0,1 l/100 km |
Kapacita baterie | 25,7 kWh (využitelná 19,7 kWh) |
Elektrický dojezd | až 120 km |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 40 kW |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kola a pneumatiky | 235/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 917/1 849/1 496 mm |
Rozvor | 2 837 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 510 l |