Hlavní obsah

Někdo to rád ostré: Nabroušený Golf GTI Clubsport vás sveze na okruhu i do krámu

Foto: Lukáš Kukla

Golf GTI platí za svižného univerzála už skoro celé půlstoletí. Jeho ostřejší verze Clubsport, která je tu s námi podstatně kratší dobu, je ale o dost divočejší zvíře…

Článek

Padnete dolů k zemi do pevného objetí anatomické sedačky, uchopíte jemnou perforovanou kůží čalouněný volant s červeným obšitím, stisknete hliníkové tlačítko startující motor a ten si velmi nerudně odkašle: „Kdo mě to budí?!“ Pak se ustálí na zvýšeném volnoběhu (pro rychlejší prohřátí a upoutání pozornosti okolí) provázeném hrubým, nespokojeným vrčením. Začíná jít do tuhého!

Foto: Lukáš Kukla

Hned jak vklouznete za volant, budete jasně cítit, že jde do tuhého.

Zatímco běžný Golf GTI je takové hebké koťáko, které umí vytáhnout drápky, verze Clubsport je už docela divoká šelma. Z 265 koní totiž posílila na rovných 300, má tužší podvozek, ostřejší geometrii předních kol a mezi nimi elektronický diferenciál, k tomu díky Performance paketu (za 95 100 Kč) také výfuk s titanovými koncovkami od specialistů Akrapovič, odlehčená 19palcová kola a limit maximálky posunutý z 250 na 270 km/h.

Foto: Lukáš Kukla

Za titanové koncovky výfuku od Akrapoviče stojí za to si připlatit, umí totiž pěkně burácet a prskat!

Se stádem tří set koní pod kapotou se asi nedivíte, že GTI Clubsport umí pěkně pelášit a dosáhnout udávané maximálky pro něj není žádný problém. Vlastně by klidně ještě pokračoval, kdyby mu elektronika nepřistřihla křídla. Ale větší dojem dělá spíš to, jak elektronický diferenciál dokáže maximalizovat trakci a využít všech 400 Nm, které na přední gumy pod plným plynem pustíte.

Foto: Lukáš Kukla

Se stádem 300 koní na povel není nikdy o zábavu a rychlost nouze.

To největší vzrušení zažijete v zatáčkách. Protože to, jak se přední kola zakousnou do stopy a říznou oblouk jako laserem nabroušený skalpel a jak je zadek naopak naladěný na hravost, takže s ním můžete snadno utáhnout stopu, je prostě návykové. Na brzdách vletíte do vinglu, opřete se o přední kola a plynem a volantem si jen ladíte dotáčení zadku, a na výjezdu tomu zase naložíte a necháte se vystřelit na další rovinku, kterou auto při burácení a práskání titanových akrapovičů rychle schramstne, zatímco mu pravým pádlem pod volantem sotva stíháte předhazovat nové kvalty… to je prostě paráda. Takhle by měl jezdit správně ostrý hot hatch!

Foto: Lukáš Kukla

Na ostré brzdy a ještě ostřejší přední nápravu se můžete spolehnout, budete řezat zatáčky přesně jako skalpelem.

A správně ostrý hot hatch by měl být v běžném provozu také trochu otravný. Měl by mít uskákaný podvozek, který z vás na nerovnostech vytřese duši, měl by hlukem otravovat na dálničních přesunech a měl by u toho žrát i trávu kolem silnice. No jo, jenže nic z toho GTI Clubsport nedělá. Tedy ne, že by byl vyloženě plavný a tichoučký, ale s ohledem na své výkony je neobyčejně civilizovaný a klidně s ním můžete jezdit denně do práce i bez ucpávek v uších a čísla na chiropraktika na rychlé volbě telefonu. A spotřeba? Mimo město na pohodu kolem sedmi, s dálnicemi jste v tom za osm a pod plným plynem tak za dvanáct. To je na 300koňový brus vážně úplně v pohodě…

Faktem je, že jako správný hot hatch by Golf GTI Clubsport mohl být klidně ještě o trochu ostřejší. Není takový jako nový Civic Type-R (ale také nestojí milion a půl). Ani není tak sexy jako Cupra Leon VZ (která také vyjde o dvě stě tisíc dráž). A nedělá ani takové divadlo jako i30 N, není tak hravý jako Megane RS a ani není tak zelený jako Focus ST – jenže ani jeden z nich už neseženete.

Ale i kdyby výběr nebyl tak omezený, dával by Golf GTI Clubsport skvělý smysl, představuje totiž perfektní kombinaci zábavy na okresky, preciznosti na okruhy a každodenní použitelnosti. Raději to znovu připomene: Kupujte, nebudou!

Jak moc sportovní chcete svůj Golf? Volkswagen nabízí základní GTI (265 k) za 1 077 900 Kč, ale víc zábavy si určitě užijete s přiostřeným GTI Clubsport (300 k) za 1 166 900 Kč. Na vrcholu je pak Golf R s výkonem 333 k a pohonem všech čtyř kol. A cenovkou 1 367 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm³
Výkon221 kW (300 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 2 000 – 5 200 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 459 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,6 s
Maximální rychlost270 km/h
Spotřeba (kombinace)7,5 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 292/1 789/1 447 mm
Rozvor2 628 mm
Objem zavazadlového prostoru374 l
Načítám