Článek
Vůbec nepochybuji, že si lidé budou kupovat X1 už jen kvůli prestižnímu logu „roztočené vrtule“ na kapotě – platilo to pro dvě předchozí generace a bude to platit i tentokrát. Jenže novinka nese znak BMW na své přídi hrději. A není to jen o těch velkých chromovaných ledvinkách. Je to především o skutečně prémiovém dojmu, který získáte za volantem…
Už od otevření dveří, kdy se na asfaltu rozzáří speciální světelný podpis X1, máte výjimečný pocit. Pak vklouznete do pohodlné, kvalitní kůží čalouněné sedačky, rozhlédnete se po minimalistické, silně digitalizované kabině, oceníte pohledem i dotykem vkusné detaily (broušené kryty reproduktorů audia Harman Kardon, hliníkové kliky dveří, leštěná madla dveří, jemná kůže a povedené dekory nebo náladové ambientní osvětlení), vyzkoušíte pár ovladačů a přepínačů a o prémiovém původu X1 už nezapochybujete.
Jenže nová X1 vůbec není jen o větším pozlátku. Fakticky je daleko zajímavější tím, jak moc inženýři a návrháři přemýšleli o tom, jak vám ulehčit každodenní soužití. Třeba středový plovoucí ostrůvek, kde máte centralizované ty nejdůležitější ovladače – startovací tlačítko (ok, na začátku ho budete chvíli hledat, ale až si zvyknete, oceníte tu genialitu), volič převodovky, spínač výstražných světel a ovládání hlasitosti (snadno dostupný i pro spolujezdce).
Pod tímto ostrůvkem propojeným s loketní opěrkou je navíc velmi šikovná a prostorná odkládací schránka se dvěma USB-C konektory a 12V zásuvkou. Ve středové konzole se uvolnilo místo pro odložení telefonu s chytrým držákem a kombinované s indukčním nabíjením.
Téma „větší a chytřeji využitý prostor“ platí ostatně pro celou kabinu – ta mírně narostla ve všech směrech, takže si vpředu uděláte víc pohodlí a vzadu se pohodlně usadí i dospělák, zadní lavice (dělená v poměru 60:40, opěradla jsou pak dělená 40:20:40) je navíc posuvná v rozsahu 13 cm, takže už tak objemný 500litrový kufr můžete ještě více nafouknout. Víko kufru má samozřejmě také elektrické ovládání, které umí dost zjednodušit nakládání nákupů a dalšího nákladu.
Na své si přijdou pochopitelně také fanoušci moderních technologií – na dvou propojených 10palcových displejích běží nejnovější infotainment iDrive (ovládaný dotykem, gesty a hlasem) s širokou online funkcionalitou (včetně 5G připojení) a mobilní konektivitou (na jeho rozložení a ovládání si budete muset chvíli zvykat, ale nezpůsobí vám to bolehlav) s možností doplnění průhledovým displejem, k dispozici je také armáda elektronických andělů strážných, které vás nejen chrání a usnadňují vám řízení, ale taky vás nově upozorní na blížící se stopku nebo červenou na semaforu, případně vám připomenou, kde máte dávat přednost v jízdě.
Žádné stížnosti nepřipouští ani nabídka motorů, protože vedle živého a výkonného, ale přitom tichého a úsporného dvoulitrového benzinu, který jsme už prověřili naším přísným testem, je v nabídce i osvědčený dvoulitrový turbodiesel hned ve dvou výkonových laděních – základní 150koňová verze 18d v předokolce by určitě stačila, ale mnoho zákazníků si jistě dopřeje výkonnější variantu 20d o výkonu 163 koní, nebo rovnou 23d produkující 211 koní roztáčející všechna čtyři kola, kterou jsme se mohli svézt tentokrát.
Zátahu má na rozdávání, přitom je pěkně tichá (skvěle odhlučněný není jen motor, ale celé okolní prostředí) a kultivovaná a dokonale si rozumí s hladce řadícím 7stupňovým dvouspojkovým automatem – výsledkem je naprosto nenucená svižná jízda, při které z nádrže nezmizí víc než 6 litrů nafty každých sto kilometrů. A když se budete trochu snažit, umí jezdit i za pět (k úspornosti i živějšímu zátahu přispívá 48V MHEV ústrojí, kterým jsou vyzbrojeny dieselové verze 23d i 20d, stejně jako benzinové 23i a 20i). K tomu máte typickou řidičskost BMW – stabilní a sebejistý podvozek, který přitom na hrbolech není nepohodlný (pokud se vyhnete M Paketu), precizní řízení a ukázkovou poslušnost. BMW X1 je prostě radost řídit…
Přiznejme si, že větší radost z pohybu má X1 s benzinovým motorem, ale jestli jezdíte dlouhé štreky, nafta je jasnou volbou. A pokud chcete ještě šetrnější provoz, můžete sáhnout po jednom ze dvou plug-in hybridů (s kombinovaným výkonem 245 nebo 326 koní a čistě elektrickým dojezdem až 80 km) nebo skočit rovnou po elektrické iX1 (313 koní, stovka za 5,7 sekundy a dojezd přes 400 km). Volba je na vás.
Nové BMW X1 se ale jednoznačně ukázalo ve skvělém světle. Po prvních dvou poněkud rozpačitých generacích je tu produkt, který má nejen správné logo na kapotě, ale působí opravdu prémiově, nabízí ukázkovou praktičnost, a přitom se moc příjemně řídí. X1 prostě nemá žádnou vadu – tedy pokud si ji můžete dovolit.
A ani to nemusí být zvlášť velký problém, BMW totiž nasadilo docela rozumnou cenovou politiku: X1 se základním benzinem (sDrive18i AT) vyjde na 899 600 Kč, základní diesel (sDrive18d AT) pořídíte již za 959 400 Kč a testovaná xDrive23d začíná na částce 1 124 500 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč + 48V MHEV |
Zdvihový objem | 1 995 cm3 |
Výkon | 145 kW (197 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 1 500–2 750 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 rychlostí |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 765 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,4 s |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 45 l |
Kola a pneumatiky | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 500/1 845/1 642 mm |
Rozvor | 2 692 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |