Článek
Halloween sice už byl a mše za zemřelé zahrály, nicméně trochu té duchařiny si dáme i v rámci motoristického světa. Do prakticky mrtvého segmentu MPV, kam se podívají nejspíš už jenom elektromobily či elektrifikované modely, přibyl nový hráč. A světe div se, má čtyřválcový benzinový motor a jedinou baterií uvnitř je ta 12voltová.
Tohle víceúčelové vozidlo jménem U-Tour má na svědomí automobilka Dongfeng, která jej přidělila do interní rodiny Forthing, což je taková lehce vyšší střední třída. A to v čínském podání znamená poměrně zajímavou souhru vlastností.
Tak prvně design, který je vpředu sám o sobě hodně divoký. Pokud jste si u BMW stěžovali na velikost masky chladiče (ledviny), tak tady maska tvoří prakticky celou příď. Uprostřed má své místo svítící logo vozu, zatímco po stranách najdete LED diodová světla.
Boční linii tvoří klasický pár dveří, přičemž by nebylo na škodu, kdyby ty zadní byly klasické posuvné, jenže nejsou. Jejich úhel otevření je však poměrně slušný, což umožňuje komfortnější poutání dětí nebo jejich umisťování do dětských autosedaček. Nelze si nevšimnout také zpětných zrcátek umístěných na dveřích zlepšujících rozhled do stran.
Atraktivní udělali designéři též záď, kde jsou koncové lampy propojené světelným pruhem, takže při zapnutí splynou v jeden celek. Mimochodem, toto řešení by se vám dle našeho hlasování líbilo i u nové Škody Kodiaq.
Nakonec této části zmíníme ještě kola, která jsou sice 18palcová, ovšem obutá na pneumatikách 215/55, tudíž nejde o potenciálně méně komfortní nízkoprofilové pojetí, ale ani o vizuálně nevzhledný balonový design. Na druhou stranu cítíme, že vzhledem k proporcím samonosné karoserie jsou kola malá. Takové dvacítky by autu slušely přece jen o něco víc.
Ve jménu pohodlí
Pohled do interiéru vám možná bude povědomý a připomene nedávno testované SUV T5 EVO také z rodiny Forthing. Faktem je, že U-Tour sdílí s T5 platformu i části interiéru, ovšem na tomto MPV si výrobce dal přece jen trochu víc záležet.
Světlé pojetí kabiny s ladícími barvami totiž působí vzdušně a design až luxusně. Na pohmat ovšem už poznáte, že si měkčená palubní deska na kožené čalounění jen hraje, dřevo na dveřních výplních a palubce není dřevo a rádoby mramorová dekorace středového tunelu neviděla tuto horninu ani z letadla. Jde zkrátka o přijatelný kompromis mezi dobrým vzhledem a cenou.
Za povedená lze považovat přední sedadla vybavená výhřevem, ventilací a masáží. Mají příjemný tvar a elektrické nastavení, ovšem paměť pro ukládání polohy chybí. Škoda, tento malý detail je zvlášť v rodinném autě, kde se střídají řidiči, poměrně důležitý.
Forthing U-Tour rovněž není autem, kde byste nechtěli sedět v prostřední řadě, jelikož i zde máte výhřev, ventilaci i elektrické nastavení. Navíc jsou sedačky druhé řady posuvné také do boku, což mj. usnadní nastupování do řady třetí.
Líbí se nám také hlavové opěrky s nastavitelnými bočními částmi, výklopné stolečky na zádech první řady sedadel, USB porty umístěné na konci středového tunelu a u každé boční sedačky druhé řady, plus jejich středové loketní opěrky.
Třetí řada, která je sklopná do podlahy, má své určení pro menší dospělé nebo dětské pasažéry. Nechybí zde ani nápojové držáky, případně výdechy ventilace směřující i na boční okno.
Ostřejší, sytější, barevnější
Zaujaly nás též displeje multimédií a přístrojového štítu, které se oproti sesterskému T5 Evo kvalitativně zlepšily. Rozdíly mezi oběma obrazovkami už nejsou takové, grafika je čitelnější a barvy sytější, což platí zejména pro přístrojovku. Zabudovaný palubní počítač je sice stále primitivní, nicméně díky asistenčním systémům má automobil celkově více nastavení.
U-Tour totiž přijíždí se základním balíčkem pomocníků, který zahrnuje monitoring dění před vozidlem, detekci vozidel ve slepém úhlu a hlídání jízdy v jízdních pruzích. Dále zde máme nastavitelné jízdní režimy a tři úrovně posilovače řízení.
A teď k té duchařině. Vzhledem k tomu, že vozidlo disponuje panoramatickým 360stupňovým systémem, umí kamery v nízkých rychlostech při aktivaci blinkru vytvořit trojrozměrný obraz monitorující okolí skrze průhledné auto. Schválně se podívejte na přiložené video, jak to celé funguje.
Tato vychytávka je užitečná zejména k tomu, že vám na křižovatce umožní rychleji zkontrolovat případný provoz na jedné ze stran, jelikož tento obraz máte v zorném poli dříve, než otočíte celou hlavou. Tato technologie umí pomoci také při parkování, a to rovněž 2D či 3D zobrazením. Nečekejte ovšem, že by obrazové výstupy z obou displejů dosahovaly kvalit jako u západních výrobců. Jsou sice ucházející, ale ne nijak špičkové.
Model dále disponuje zrcadlením telefonu, což však vyžaduje speciální aplikaci. Tato funkce není úplně uživatelsky přívětivá, protože umí jen zrcadlit obraz, proto když zhasnete displej telefonu, projeví se to rovněž na displeji multimédií.
Dovozce nám nicméně sdělil, že teď na podzim by měla do aut dorazit plnohodnotná konektivita Apple CarPlay a Android Auto. Vzhledem k tomu, že jsme jezdili schvalovacím prototypem, můžeme v tomto směru dát Dongfengu šanci.
Dlouhý jako Superb
Z hlediska samotné jízdy nemáme vozu, podobně jako sesterskému SUV T5 Evo, moc co vyčítat. Nezávisle zavěšené nápravy doplňuje 2,9 metru dlouhý rozvor, takže vymetání děr karoserii tolik nebolí. Navíc řízení je hladké, akustické pohodlí je rovněž na slušné úrovni.
Pohonným ústrojím je přeplňovaný zážehový čtyřválec s objemem 1,5 litru dosahující nejvyššího výkonu 130 kW (176,7 koně) a krouťáku až 260 Nm. O řazení se stará sedmirychlostní dvouspojkový automat, proto je změna kvaltu otázkou mžiku.
Absence silnějšího pohonu se na autě s předním pohonem vážícím přes 1,5 tuny projeví prakticky až při předjíždění ve vyšších rychlostech, případně při naloženém autě ve stoupání. Přestože jde o sedmimístné MPV, kde se počítá, že budete jezdit narvaní po střechu, motor je optimálně laděný spíše tak pro dva dospělé. Na to musíte myslet při každém manévru, který vyžaduje nějakou tu vyšší rychlost. Jinak řečeno řidičsky plánovat trochu víc dopředu.
Máme-li auto srovnávat komfortem a kvalitou cestování, jde rozhodně o model etablované automobilky s vyřešenou torzní tuhostí karoserie, jízdními vlastnostmi i základními bezpečnostními systémy. Číňané zkrátka postupně dohánějí evropské i jiné asijské značky, byť si to dělají po svém.
Forthing U-Tour je tak příjemným osvěžením MPV segmentu, potažmo kandidát na rodinné auto, které svou variabilitou předčí kdejaké SUV či kombi. Z fotografií se to nezdá, ale U-Tour je podobně dlouhý (4,85 m) jako Škoda Superb s batohem na zádech (4,86 m).
K tomu si přidejte poměrně povedený interiér, komfortní sezení i svezení a solidní standardní výbavu. Jasně, automobil je slabší zejména po multimediální a displejové stránce, nicméně má také řadu vlastností, kvůli kterým se vyplatí jej zařadit do hledáčku zajímavých rodinných korábů. Už jen kvůli ceně.
Dongfeng Forthing U-Tour startuje v jediném výbavovém stupni na částce 814 990 Kč, přičemž připlácíte pouze za volitelnou barvu 16 490 Kč. Automobil pak kryje tříletá garance omezená na 100 00 km, uplatnitelná v prozatím sedmi autorizovaných střediscích v Česku.
Technické údaje | Dongfeng Forthing U-Tour |
---|---|
Motor | přeplňovaný řadový čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 481 cm3 |
Výkon | 130 kW (176,7 k) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment | 260 Nm při 1 500 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 550 kg |
Spotřeba (kombinace) | 6,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 850/1 900/1 715 mm |
Rozvor | 2 900 mm |