Článek
Troufáme si tvrdit, že pokud by nový elektromobil se slušným dojezdem a zárukou stál 300 tisíc, sejdeme se na nabíječce takřka všichni. Jenže tak to není a pravděpodobně ani nebude, proto každý, kdo touží po novém automobilu na bateriový pohon, musí sáhnout hodně, ale hodně hluboko do kapsy.
Jenže nedávno k nám do Česka na úspěšné vlně spalovacího modelu MG ZS dorazil také jeden elektrických hatchback pojmenovaný MG4, jehož základní cena (na 779 960 Kč aktuálně nikdo z konkurentů nestačí) a bateriová vybavenost sice není ohromující, ovšem donutí i obyčejného člověka se zamyslet nad tím, že takový model vlastně může dávat smysl.
První věcí je design, jelikož se (elektro)auto prostě musí líbit. Designéři dost často využívají toho, že se některé modely nabízí jednak jako spalovací a také plně elektrické, což odliší například tím, že klasickou mřížku chladiče jednoduše nahradí plnou plochou. Ne každému se ovšem takový styl zamlouvá.
MG se v případě elektrické 4 nepustilo do úplně super hi-tech karosářských křivek, ovšem také nezůstalo úplně při zemi. Hlavním motivem modelu jsou úzká šikmá diodová světla, jež doplňuje vertikální denní svícení. Do toho divočeji tvarovaný nárazník a máme tu rázem zajímavé zjevení.
Rovněž pohled na boční linie s designovým oplastováním přechází v zadní část, kde najdete aerodynamicky řešený zadní nárazník, diodové horizontální lampy zakončené tvarem Y a impozantně navržené křídlo s atypickým brzdovým světlem. Díky tomu všemu vozidlo působí celkem svěže.
Máme-li kritizovat vzhled, pak si postěžujeme na umístění přední parkovací kamery. Vetknout černou čočku natvrdo doprostřed nárazníku působí stejně nápadně jako rudé Ferrari zaparkované mezi bleděmodrými trabanty. Do toho není karosářské slícování po obou stranách vozidla vždy rovnoměrné, tady se musí automobilka ještě učit.
Cesta přístrojové jednoduchosti
Nahlédneme-li do kabiny, najdeme tam plno moderních prvků. Tak například volant, který už dávno není kulatý, nýbrž zploštělý. Nejde však o ergonomický prohřešek, věnec se příjemně drží, navíc nabídne fyzická ovládací tlačítka.
Hned za řídicím kormidlem máme jednoduchý digitální přístrojový štít obsahující základní informace. Zatímco někteří výrobci se vydali cestou nasypat do přístrojovky co nejvíc dat včetně mapových podkladů, v MG, ale třeba i ve Škodovce šli cestou jednoduchosti.
Uprostřed palubky pak má své místo displej infosystému, který je softwarově řešen ve stylu widgetů, což je opět součástí aktuálních moderních trendů. Jelikož jsme testovali jeden z prvních kusů v Česku, bylo rozhraní ještě lokalizované do angličtiny, občas neodladěné, padající.
Vysloveně se nám líbí, že výrobce zachoval pod hlavním displejem fyzická tlačítka pro ovládání ventilace, výhřevu, hlasitosti nebo pro návrat na domovskou obrazovku. Pro tyto základní funkce tak nemusíte nutně chodit do dotykového menu.
Za zmínku stojí též otočný volič řazení spojený s elektrickou parkovací brzdou a bezdrátovou nabíječkou. Tyto prvky jsou umístěné na relativně širokém panelu, kde bychom si uměli představit další ovládací knoflíky. Škoda prázdného prostoru.
Nespornou výhodou modelu je bohatá základní výbava, jelikož už ve standardu dostanete šest airbagů, palubní nabíječku 6,6 kW, adaptivní tempomat, LED lampy, automatickou klimu, bezklíčové odemykání, litá kola nebo třeba velký balík asistentů.
Ve vyšší specifikaci pak najdete aktivní mřížku chladiče, kožený volant, sluneční clonu spolujezdce s kosmetickým zrcátkem, silnější palubní nabíječku 11 kW nebo možnost využití vozidla jako záložního zdroje energie.
Reálně přes 300 km
MG4 má poháněnou zadní nápravu a vypínatelnou stabilizaci, takže ano, pokud si chcete v nějakém uzavřeném bezpečném areálu zablbnout, máte možnost. Na silnici ovšem doporučujeme ESP nevypínat, jelikož příval točivého momentu na kola je u elektromobilů (všeobecně) okamžitý, pro mnohé řidiče až nečekaný.
Základní specifikace Emotion disponuje elektromotorem o výkonu 170 koní (250 Nm), jejž živí lithium-železo-fosfátové baterie o kapacitě 51 kWh (50,8 kWh využitelná). Vyšší výbava Elegance nabídne výkon 204 kobyl (250 Nm) a akumulátor (lithium-nikl-mangan-kobalt) s kapacitou 64 kWh (61,7 kWh využitelná). Tím má auto papírově schválený dojezd 350 km, respektive 450 km na jedno nabití.
Nám se dostal do rukou výkonnější model s větší baterií, s nímž jsme ihned zažili první svízel – nadmíru péče výrobce o řidičovu bezpečnost. Abyste se vůbec rozjeli, musíte mít všechny dveře zavřené, pásy zapnuté, takřka až na podlahu sešlápnout brzdový pedál a poté otočit voličem. Jenže, pokud brzdu nesešlápnete dostatečně hluboko, musíte proces brzda-volič opět opakovat. Rychlý rozjezd po usednutí do vozu je tak víceméně sci-fi.
Během jízdy jsme rádi využívali snadno přepínatelné cestovní profily, proměnlivou sílu rekuperace nebo online navigaci. Vzhledem k výkonnostním parametrům, zejména točivému momentu nastavenému na 250 Nm, nemá auto přespříliš divoké tendence následovat pedál akcelerátoru, což má pozitivní vliv rovněž na spotřebu.
My bez omezení komfortu jezdili za 17–18 kWh na sto, což se rovná dojezdu na krev při plném akumulátoru v rozmezí 360–340 km. Jenže pochopitelně v rámci šetření baterky je doporučeno nabíjet spíše do 80 % a také si musíte nechat nějakou rezervu, proto můžete obvykle kalkulovat s nějakými 70 % využitelné kapacity. I v takovém případě máte u MG4 Elegance k dispozici 254–239 reálných kiláků dojezdu plus 10 % rezervu. A to je slušné.
Jelikož třídně srovnatelné elektromobily jezdí víceméně podobně, nečekejte u MG4 nějakou výstřednost oproti ostatním. Jde zkrátka o takový příjemný cestovní standard. Interiér vozu je sice svěží, ergonomický, nicméně znovu nikterak převratný.
Čím ovšem čínský elektrický model vyniká, je cena a sedmiletá garance, protože ceník startuje od 779 960 Kč (Emotion), respektive od 884 960 Kč za vyšší specifikaci (Elegance). S přihlédnutím na české prodejní sumy současných elektroaut se dostáváme vzhledem k výbavě a akumulátoru na hodně zajímavou nabídku. Dokonce tak zajímavou, že by se od ní mohly etablované západní automobilky učit.
Technické údaje | MG4 Electric Elegance |
---|---|
Motor | Synchronní elektromotor s permanentním magnetem |
Výkon | 150 kW (204 k) |
Točivý moment | 250 Nm |
Převodovka | 1stupňová s fixním převodem |
Pohon | zadních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 726 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,9 s |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Dojezd | až 450 km |
Kapacita baterie | 64 kWh (využitelná 61,7 kWh) |
Spotřeba (WLTP) | 16 kWh/100 km |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 135 kW |
Kola a pneumatiky | 215/50 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 287/1 836/1 504 mm |
Rozvor | 2 705 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 363/1 177 l |