Článek
„Elektromobil na benzin“ zní jako matoucí výkřik marketingových „expertů“, kteří však netuší vůbec nic o fungování techniky. Jenže pohon X-Trailu (vlastně poprvé jsme se s ním seznámili už v Qashqai) v reálu přesně takhle funguje – hladké a svižné elektrické rozjezdy, rychlé reakce a nepřerušovaná akcelerace, to vše podkreslené tichem. A místo elektronů z nabíječky krmíte auto benzinem jako kterékoliv jiné. Jak je to možné?
Pohon e-Power je technicky samonabíjecí hybrid (energii získává jízdou, ne ze zásuvky), ale na rozdíl od ostatních systémů jde o sériový hybrid – kola tedy pohání vždy elektromotor, spalovací jednotka funguje pouze jako generátor elektřiny. Není tady žádná převodovka, elektronika drží motor v ideálních otáčkách, aby měl elektromotor dost šťávy.
A jestli se teď škrábete na hlavě a přemýšlíte, jak efektivně může tohle podivné spojení elektřiny a benzinu fungovat, tak se připravte na překvapení – kromě pohodlnější jízdy udivuje X-Trail také nízkou spotřebou. Průměr kombinované jízdy kolem 5,5 litru je ještě nižší než u dieselu. Samozřejmě poskakování po městě a klidné plutí po okreskách mu vyhovuje víc než rychlé přelety po dálnicích (pak jste v tom za nějakých sedm, což pořád není nijak hrozné) a nejvíc z něj vymáčknou řidiči s klidnějším stylem řízení a snahou o plynulou jízdu.
Což však neznamená, že musíte jezdit jako hlemýždi, X-Trail sebejistě zvládá i svižnější tempo. Ale jako správné rodinné auto exceluje v komfortní jízdě, kterou podporuje mimořádným tichem na palubě – spalovací motor běží na minimální nutné otáčky a oproti Qashqai je skvěle odhlučněný, takže o něm prakticky ani nevíte. Až když přišlápnete plyn k podlaze, tak o sobě dá vědět, ale vždy jen na chvíli, protože elektromotor hned zabere a rychlosti je najednou dost. Jezdit s X-Trailem je zkrátka moc příjemná záležitost.
A příjemně se s ním i žije. Propracovaná kabina vybavená všemi nezbytnými technologiemi a komfortními vychytávkami je dost prostorná, aby se do ní vešlo až sedm pasažérů (pouze pro verzi s pohonem všech kol, předokolka je striktně pětimístná) a nějaká ta bagáž k tomu (575 litrů u pětimístné verze, 485 litrů pro sedmimístnou), potěší vás i praktické maličkosti jako dveře otevírající se ve velkém úhlu (pro snazší přístup třeba k dětské sedačce) a kryjící prahy (abyste si neušpinili nohavice kalhot), kdybyste náhodou sjeli mimo asfalt.
A to klidně můžete, i když 190 mm světlé výšky předurčuje X-Trail k pohybu spíš na polňačkách a loukách než v drsném terénu. I v takovém případě se vám určitě bude hodit čtyřkolka e-4orce, která dokáže bleskově reagovat a přenášet výkon mezi nápravami i jednotlivými koly. Na nezpevněném povrchu a obecně za horší adheze bude k nezaplacení…
Ale při pohledu do ceníku zjistíte, že za ni dáte o 115 tisíc víc než za předokolku, takže pokud nemáte chatu na horách, možná si to s výběrem verze ještě rozmyslete. I předokolka jezdí moc příjemně a na silnici nemá problém s nedostatkem síly nebo trakce. Na stovce je sice o sekundu pomaleji a maximálku má o 10 km/h nižší, ale rovněž by měla jezdit zhruba o litr úsporněji (také váží o metrák méně). Volba je na vás.
Nissan X-Trail e-Power nás ale v obou variantách přesvědčil, že je velmi příjemným rodinným autem, které se má hodně čím pochlubit a nic mu nechybí – i bez toho dieselu se díky chytrému hybridu dá žít, to nám věřte. Zvlášť, když ho teď seženete za tak pěkné peníze.
Akce Jubileum (oslavující 90. narozeniny značky Nissan), jež probíhá až do konce října, přináší výbavu N-Connecta (obsahuje všechny nezbytnosti a řadu rozmazlujících prvků navíc) s výraznou slevou: základní motor 1,5 mHEV s CVT převodovkou a pohonem předních kol pořídíte již za 899 900 Kč (sleva 110 tisíc korun), hybrid e-Power v předokolce je za 959 990 Kč (sleva 170 tisíc) a hybridní čtyřkolka za 1 049 990 Kč (sleva 185 tisíc).
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Výkon | 116 kW (158 k) při 4 600 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 150 kW (204 k) a 330 Nm |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 725 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,0 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 680/1 840/1 725 mm |
Rozvor | 2 705 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 575 l |