Článek
Osmiválcová atmosféra hrubě burácí a chvěje celým kabrioletem, okolní svět se ohlíží za pronikavým syrovým řevem a já si užívám další z nezapomenutelných řidičských zážitků. Moderní pětilitrový Mustang je jedním z charismatických aut, o jakých budeme vyprávět dalším generacím, a tenhle je ještě ke všemu speciální. Je dnešním obrazem starých krásných časů daleko od nás.
Šedesátá léta v Kalifornii jsou jedním z nejúžasnějších cílů pro cestování časem. Svobodní Američané si užívali život na slunečném pobřeží Pacifiku, hollywoodská smetánka se na širokých bulvárech ukazovala v dnes už extrémně vzácných sběratelských unikátech a legendární americké bouráky, jako je Ford Mustang, byly docela běžným zbožím pro většinu Američanů.
V Kalifornii byl ikonický Mustang dokonce natolik úspěšný, že lokální prodejci podpořili prodeje a zažádali si o speciální edici, určenou pouze pro zákazníky v Jižní Kalifornii. Nejlidnatější stát Ameriky byl pro automobilku důležitý nejen obchodně, ale současně tam měla továrnu vyrábějící jeden z nejslavnějších Fordů všech dob. A já jsem se dokonce jedním originálním Mustangem z Kalifornie nedávno svezl.
Tehdy se v Kalifornii prodalo až 35 mustangů denně. Ford v roce 1968 zareagoval na volání prodejců novou edicí GT/CS, známou hlavně jako „California Special“, a pro jistotu ji nabídl potenciálním zákazníkům v celých Spojených státech amerických. Víte, jak to dopadlo? Více než 4 100 vyrobených kusů bylo vedle ohromující prodejnosti standardního modelu totálním propadákem. V roce 1968 se totiž celkově prodalo přes 317 tisíc Mustangů.
California Special byl obchodní neúspěch, ale legenda žije dál
V následujících desetiletích však Ford na California Special několikrát navázal a historie se opakuje i v dnešních dnech. Je rok 2022, Američané už představili novou sedmou generaci jednoho ze svých nejslavnějších aut a už od začátku letoška se loučí s odcházejícím modelem nejnovější speciální edicí. A vůbec poprvé přenáší styl západního pobřeží Ameriky také do Evropy, protože nejmodernější Mustang California Special se oficiálně prodává i u nás.
Kalifornie to dokázala!
Originální speciální Mustang California Special, oficiálně pojmenovaný GT/CS, se poprvé ukázal v roce 1968 a snažil se zaujmout sloganem „California Made it Happen!“ (Kalifornie to dokázala!). V šedesátých letech totiž vrcholil boj v segmentu amerických „pony cars“ a v Kalifornii byl Mustang extrémně oblíbeným autem. Místní prodejci Fordu nacházeli až 35 šťastných novopečených majitelů denně, přičemž jen Kalifornie tvořila pětinu všech prodejů Mustangu. Unikátní původní California Special však nedosáhl očekávaného úspěchu - z pěti tisíc plánovaných kusů se vyrobilo jen 4 118.
Automobilka pošle přes Atlantik k nám pouze tisícovku kousků. Nejnovější Ford Mustang California Special se v Evropě prodává pouze jako kabriolet, tradiční fastback si Američané nechávají pro domácí trh. Všechny vozy zakládají na vrcholném Mustangu GT a zaujmou unikátními doplňky a emblémy GT/CS a „California Special“. Jsou to hlavně nová maska chladiče, speciální 19” kola, sportovní pruhy a masivní rozpěra předních tlumičů pod kapotou.
A decentní novinky najdete i po usednutí za volant. Typicky americký interiér má nové čalounění kombinací kůže a veluru s červeným prošitím, embosovaný emblém GT/CS na opěradlech předních sedadel, hliníkový dekor palubní desky s motivem „Carbon Hex“, štítek California Special na palubní desce a koberečky s červeným prošíváním a logem. California Special se v Evropě navíc neprodává jako další Mustang, ale pouze jako volitelný balíček výbavy pro verzi GT.
A to je vše. Novinky vedle klasického Mustangu GT jsou čistě kosmetické a decentní, jenže to ničemu nevadí. Jako šťastný novopečený chovatel „kobylky“ totiž získáte to nejlepší z obou světů - návykovou kultivovanost i surovost odcházejícího Mustangu spolu s exkluzivitou „limitky“. A jak já s nadšením říkám, budete mít jedno z nejlepších aut pro benzinové nadšence posledních let.
Kabriolet s osmiválcem a automatem je nejlepší pro užívání si života
Když pak stiskem zběsile blikajícího startovacího tlačítka probudíte atmosférický pětilitrový osmiválec Coyote o 449 koních (330 kW) a 529 newtonmetrech, uvědomíte si, že to nejúžasnější budoucí americké bouráky na elektřinu prostě umět nebudou. Už jen to zuřivé vybafnutí osmiválce při zapálení válců a následný bublající volnoběh díky „křížové“ klikové hřídeli vám vykouzlí úsměv na tváří. Tohle je amerika, jak má být!
U „Californie“ vám prodejci Fordů dávají na výběr mezi šestistupňovou manuální, nebo desetistupňovou automatickou převodovkou. Upřímně, můj ideální Mustang by byl kupé s manuálem, ale pro kabriolet je mi automat sympatičtější. Je o užívání si života. Je o chvílích, kdy budete plout krajinou s větrem ve vlasech. O okamžicích, kdy hodíte starosti za hlavu a pořádně na to šlápnete. Zákon nezákon. V tu chvíli zapomenete i na dost měkkou karoserii bez pevné střechy.
Jsou to životní zážitky, kdy zapomenete i na skutečnost, že v dnešních časech relativně drahých paliv živíte až zbytečně silné monstrum, pro které je dvanáctilitrová spotřeba teprve začátek. Chvíli se k osmiválci chovejte drze a sledujte, jak spotřeba stoupá po litrech. Jenže ten požitek za to prostě stojí. Pětilitrový Coyote je navíc až nebezpečně návykový osmiválec, co vás ve vysokých otáčkách doslova ohromí brutální silou.
Je to moderní americký sporťák se silnou nostalgií oslavující své předchůdce. Moderní osmiválcový Mustang už bohužel není tak „levný“ co býval, ale na dnešním českém trhu představuje jeden z nejzajímavějších nákupů pro benzinové nadšence. S limitovanou edicí California Special navíc láká i na zajímavou investici do budoucna, protože i jeho předchůdci jsou sběratelsky zajímavější než standardní Mustangy.
Standardní osmiválcový Ford Mustang GT se v Česku prodává jako fastback se základní cenou od 1 499 900 Kč. Speciální výbava California Special je však dostupná pouze pro kabriolet se normální základní cenou 1 599 900 Kč, přičemž za kompletní balíček si připlatíte 52 tisíc Kč. Desetistupňová automatická převodovka pak stojí dalších 60 tisíc Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, atmosférický, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem | 5 038 cm3 |
Výkon | 330 kW (449 k) při 7 000 ot./min. |
Točivý moment | 529 Nm při 4 600 ot./min. |
Převodovka | automatická, 10 stupňů |
Pohon | zadních kol, samosvorný diferenciál |
Pohotovostní hmotnost | 1 893 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 12,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 61 l |
Kola a pneumatiky | přední 255/40 R19, zadní 275/40 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 784/1 916/1 394 mm |
Rozvor | 2 720 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 332 l |