Hlavní obsah

Ukázkové pohodlí, tři litry na sto a dveře, které vás nemusí pustit. Lexus NX posouvá hru o kus dál

Foto: Lukáš Kukla

Lexus nic nepodcenil a novou generací svého oblíbeného SUV posouvá hru zase o pěkný kus dál. Druhé NX je prostornější, propracovanější, technicky pokročilejší, a ještě víc sexy než dřív. Také poprvé přichází s novým plug-in hybridním pohonem, který potvrzuje, že…

Článek

Zkušenosti ničím nenahradíš! Pro většinu automobilových značek je elektromobilita něco nového, co si musí teprve osahat a vyzkoušet, než přijdou na to, jak ji co nejlépe využít. Jenže Lexus patří k jejím průkopníkům už skoro dvě dekády a za tu doby ji využil u téměř dvou milionů vozů. Jeho hybridní pohony kombinující elektromotor se čtyřválci, šestiválci a historicky i osmiválcem patří k tomu nejkomfortnějšímu, nejefektivnějšímu a nejspolehlivějšímu, co můžete na trhu sehnat. Není proto divu, že jeho první plug-in hybrid je o krok dál než ostatní.

Není to ani tak v parametrech, ačkoliv ty rozhodně neznějí nijak obyčejně. Benzinový dvaapůllitrový čtyřválec je kombinovaný hned se dvěma elektromotory (jeden spolu s benzinovým motorem roztáčí přední kola přes planetovou převodovku, druhý se sám stará o zadní kola, a vytváří tak pohon všech čtyř kol), kombinovaný výkon celého ústrojí pak činí velmi solidních 309 koní.

Foto: Lukáš Kukla

Vpředu je benzinový motor spojený s elektromotorem, další elektromotor je ukrytý na zadní nápravě. Společně pak produkují zajímavých 309 koní

Nositel pokroku

NX jako nejnovější auto svého segmentu patří k těm nejsofistikovanějším – dokládá to nejen digitální přístrojový panel (bohužel bez široké možnosti konfigurace) doplněný průhledovým displejem, ale také největší infotainment ve třídě. Má úhlopříčku 14“ (v základu je i tak dost velká 10“ obrazovka) a na ní běží velmi propracovaný a uživatelsky přívětivý systém s širokou mobilní konektivitou i online funkcionalitou (včetně cloudové navigace). Samozřejmostí jsou i sofistikované jízdní asistenty nejnovější generace, které auto umí samy zaparkovat na místo, které si zvolíte – anebo ho můžete zaparkovat vzdáleně přes telefon.

Foto: Lukáš Kukla

Lexus NX je našlapaný moderními technologiemi

Energii poskytuje baterie o kapacitě 18,1 kWh (nabíjená z elektrické zásuvky), která vystačí na nějakých 60–70 km čistě elektrického provozu – ideálně v (pří)městském provozu, kde ji využijete nejefektivněji (díky časté rekuperaci), ale troufnout si můžete i na dálnici (EV provoz je možný až do rychlosti 135 km/h). Hm, kolik že kilometrů denně najezdíte?

NX na elektřinu samozřejmě jezdí naprosto tiše a docela hbitě, nebudete mít žádný problém držet tempo s okolní dopravou. Vlastně díky absenci řazení a rychlým reakcím celého systému budete spíš patřit k těm rychlejším, když si dáte za volantem záležet. To však platí pro většinu plug-in hybridů – zajímavější je, co se začne dít, když mu elektřina dojde…

Většina PHEV totiž bez elektřiny ze zásuvky začne klopýtat na jednu nohu. Většinou nedokážou efektivně zrekuperovat dostatek energie, aby na ni zvládli něco víc než se jen odstrčit od semaforu nebo kousek plachtit ustálenou rychlostí. A když to neregistrujete za jízdy, tak to poznáte na průměrné spotřebě, která není nijak zázračná (a odpovídá spojení slabého benzinového motoru s několika metráky nepříliš aktivního elektrického pohonu).

Má to někdo kliku! Vlastně spíš nemá…

NX se může pochlubit také elektronickými zámky, takže při nastupování nemusíte lomcovat klikou, ale stačí jen stisknout „spínač“ na zadní straně madla a dveře odskočí. Kromě pohodlí byla důvodem pro tuto změnu vyšší bezpečnost – při detekci nebezpečí (projíždějící auto nebo cyklista) vás vůz varuje a nedovolí vám otevřít dveře a vystoupit. Dalším důvodem je vzdálený přístup přes mobilní aplikaci, která vám umožní na dálku zamykat nebo odemykat dveře (a mnohé další úkony).

Foto: Lukáš Kukla

Místo klasických klik jsou v NX mikrospínače, což je dobré pro pohodlí i bezpečnost

Jenže Lexus zúročil své zkušenosti s běžnými hybridy, a jeho zásuvková verze tak dokáže vymáčknout z regenerativního brzdění ještě víc energie (aniž by k tomu využívala třeba režim řízení jedním pedálem nebo jiné fígle), kterou následně elektromotory chytře využívají. Důkazem je spotřeba: pod 5,5 litru (zhruba za tolik jezdí běžný hybrid, i když je o poznání lehčí) se dostanete snadno a při troše snahy uvidíte čísla začínající čtyřkou či dokonce i trojkou. Prostě ukázková lekce efektivity!

Foto: Lukáš Kukla

NX si na silnici s ničím nespletete

Hlavně si víc užijete příjemného ticha na palubě – tedy především s nabitou baterií, když NX plachtí zcela neslyšně, ale i s vybitou baterií v hybridním režimu, kdy spuštěný spalovací motor nijak neruší a ani z okolí k vám nedolehne žádných ruch nebo šramot. Pohodovou atmosféru podtrhuje nádherně vláčný podvozek, který vás doslova konejší. A pokud vyznáváte spíše odvážnější styl jízdy, můžete sáhnout po F Sport paketu s výraznějším bodykitem, skvělými anatomickými sedačkami a volantem, a především tužším podvozku, který za vyšší stabilitu neobětuje příliš komfortu.

Lexus tak se svým NX posunul hru mezi prémiovými kompakty o pořádný kus dál, jeho model patří k tomu nejlepšímu, nejatraktivnějšímu a nejsofistikovanějšímu, co jde v tomto segmentu sehnat. Jeho efektivní hybridní systém a ještě efektivnější plug-in hybridní pohon vám navíc dokáže přinést větší pohodu na palubě a ušetřit nějakou tu korunu. Zavedená německá konkurence by se měla začít hodně bát…

Lexus NX si můžete pořídit v hybridní variantě 350h (kombinovaný výkon 242 koní) s pohonem pouze předních (začíná na částce 1 340 000 Kč) nebo všech čtyř kol (základ za 1 390 000 Kč). Plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 309 koní a pohonem všech čtyř kol pak pořídíte nejméně za 1 850 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor
Zdvihový objem2 487 cm3
Výkon136 kW (185 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment227 Nm při 3 200–3 700 ot./min.
Elektromotor182 k a 270 Nm (přední), 54 k a 121 Nm (zadní)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí309 koní
Převodovkaautomatická, s plynule měnitelným převodem
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 125 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,3 s
Maximální rychlost200 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)1,0 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kapacita baterie18,1 kWh
Elektrický dojezd76 km
NabíjeníAC 6,6 kW
Kola a pneumatiky235/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 660/1 865/1 640 mm
Rozvor2 690 mm
Objem zavazadlového prostoru554 l
Načítám