Článek
Už je to skoro čtyři dekády, co se zrodilo označení GSi – Grand Sport injection. Měla to být sportovní protiváha Opelu pro „fau-véčková“ GTI a jako první ho dostal Kadett spolu s Mantou sdílející 115koňovou osmnáctistovku. To bývaly časy! Verze GSi se staly velmi oblíbené (i když ne tak slavné jako GTI) a po delší pauze způsobené nástupem (a následným pádem) sportovních verzí OPC (podle Opel Performance Center GmbH) se označení GSi znovu vrátilo s Insignií – její foukaný dvoulitr má 260 koní a jezdí moc pěkně, ale ani tu už novou nekoupíte. Nyní tedy začíná éra GSe.
Vysvětlení nové zkratky je jednoduché – Grand Sport zůstává, místo „injection“ však nastupuje „electric“. První Astra a Astra ST GSe a Grandland GSe jsou totiž plug-in hybridy. Přeplňovaná benzinová šestnáctistovka je spojená s elektromotorem a baterií nabíjenou ze zásuvky. Obě astry tak disponují kombinovaným výkonem 225 koní roztáčejícím přední kola, testovaný Grandland jich má rovnou 300 a pohon všech kol k tomu (ty elektromotory má totiž hned dva).
No jo, je už prostě jiná doba, ale jestli něco, tak moderní auta jsou díky elektrickému dopingu ještě rychlejší. Papírově totiž Grandland GSe umí vystřelit z klidu na stovku za velmi svižných 6,1 sekundy (Tedy stejně rychle jako nabroušená Astra OPC, pamatujete na ni?) a peláší až 235 km/h.
A za volantem působí ještě o trochu rychleji. Přepněte na sportovní režim, přišlápněte plyn a Grandland GSe okamžitě vyrazí vpřed – nejdřív vás nakopne elektřina (Na obou nápravách, pamatujte!), pak se naplno roztočí turbo, benzinový motor zavrčí a přebere iniciativu. Pod plným plynem máte k dispozici sílu 520 Nm a ta vás dokáže zatlačit do sedačky velmi autoritativně.
Grandlandu GSe se nerozklepou kolena ani v zatáčkách, v Opelu totiž snížili podvozek o 10 mm, použili specifické pružiny a tlumiče s technologií KONI FSD (Frequency Selective Damping, tedy v překladu „Frekvenčně selektivní tlumení“), která umožňuje jinak tlumit pohyby kol (vysoká frekvence) a karoserie (nízká frekvence). Do vinglů se tak můžete vrhat dost odvážně, aniž by auto rozhodily hrboly nebo výmoly a aniž by vás znejišťovaly náklony karoserie.
Ale GSe svým charakterem není žádný ostrý okreskový brus, na to jeho podvozek přece jen příliš preferuje každodenní komfort, řízení je příliš odtažité, kila navíc nejdou zapřít a ani té rychlosti není zase tolik – zvlášť když dojde energie v baterii, pak dostanete jen krátké elektrické boosty, které příjemně nakopnou při předjíždění, ale silniční sportovce neoslní.
Ale to ani nevadí, Grandland GSe totiž funguje moc příjemně jako silniční rychlík – svižné přesuny mu nedělají problém, užijete si s ním i pěkně zakroucenou okresku, přitom do něj naložíte rodinu i s bagáží, můžete s ním pohodlně jezdit denně, a dokonce bez emisí (nějakých 40-50 km až do rychlosti 135 km/h, potom jezdíte v průměru za šest litrů).
Auto je také napěchované výbavou (LED Matrix světlomety, balík jízdních asistentů, ergonomická AGR sedadla s elektrickým ovládáním a vyhříváním, 12″ digitální kokpit, 10″ infotainment s navigací nebo bezklíčový přístup a startování) a s optickým paketem GSe (k černé střeše a dalším detailům můžete mít i černou kapotu, k tomu decentní bodykit a dvoubarevná 19″ kola, v kabině je pak sportovní volant a hliníkové pedály) skvěle vypadá.
Jenže těch 1 289 990 Kč (a to po akční slevě 170 tisíc korun), o které si Opel za svůj Grandland GSe řekne, je prostě moc. Moc na to, že té rychlosti zase tolik není. Moc na to, že hybrid jezdí slušně na elektřinu, ale po jejím vyplýtvání už moc „nehybriduje“. Moc na to, že jde o výběhový model (Grandland je na trhu již od roku 2017), který své stáří nepříliš dovedně skrývá (především uvnitř). Moc na to, že za podobné peníze seženete podstatně zajímavější a sportovnější/elektrifikovanější alternativy.
Opel Grandland dává největší smysl ve skromnějších verzích. Pokud přetrpíte tříválec pod kapotou (má zcela dostatečných 130 koní), pak začíná na částce 639 990 Kč (a akční slevou 110 tisíc), za osmistupňový automat přihodíte 50 tisíc a čtyřválcový diesel s automatem vyjde na 729 990 Kč, což jsou na dnešní poměry docela rozumné částky.
Technické údaje | |
---|---|
Pohon | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 3 000 ot./min. |
Elektromotor | přední 110 k, zadní 113 k |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 300 k a 520 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 867 kg |
Akcelerace 0-100 Km/h | 6,1 s |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 1,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kapacita baterie | 14,2 kWh |
Elektrický dojezd | až 66 km |
Nabíjení | 3,7 kW v základu, 7,4 kW za příplatek |
Kola a pneumatiky | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 477/1 856/1 609 mm |
Rozvor | 2 675 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 390 l |