Článek
Když vyrazíte k prodejci vozů Kia pro nový Ceed, budete mít na výběr z překvapivě velké nabídky. Korejci v Evropě nabízejí hned čtyři varianty nejprodávanějšího modelu v Česku a každá z nich cílí na jinou skupinu zákazníků. Standardem portfolia jsou tradiční varianty hatchback a kombi Sportswagon, pro trendově smýšlející zákazníky je tu crossover XCeed a zájemce o sportovnější modely jistě zaujme aerodynamičtější kombi ProCeed.
Oba kombíky teď však zaparkujeme stranou. V naší redakční garáži se současně objevily hned dvě varianty Ceedu, základní hatchback (ve žluté barvě) a stylovější XCeed, a my jsme je využili k vzájemnému srovnání. Designově trochu odlišná auta jsou si pochopitelně velmi blízká a ukazují, že pokud v moderním automobilovém průmyslu hledáte významné rozdíly mezi volbou rozumu (klasický Ceed) a módním trendem (XCeed), musíte je prozkoumat pod slupkou.
XCeed je větší než Ceed hatchback, ale v interiéru nabízí skoro to samé
Naživo je hezky vidět, jak nás naše oči mohou klamat. Crossover XCeed možná vypadá větší, jenže jak tu na ně koukáme, zdají se nám Kii stejně velké. A čísla říkají, že se liší jen drobně. Obě auta stojí na platformě Hyundai-Kia K2 a mají shodný rozvor náprav 2650 milimetrů, což definuje prakticky totožně velký vnitřní prostor pro posádku. Crossover XCeed je zvenku o 85 milimetrů delší, z čehož profituje o 31 litrů objemnějším kufrem, zatímco standardní Ceed disponuje základním objemem 395 litrů. Těch 26 milimetrů navíc na šířku si ani nevšimnete a 36 milimetrů na výšku (na 16" kolech) se také výrazněji neprojeví. Nebo ano?
Argumentem vyšších crossoverů je hlavně snazší nastupování a vystupování a lepší přehled za volantem. XCeed to však zrovna nepotvrzuje, protože sedíte jen o nějaké 3–4 cm výš (zároveň je však výš i spodní hrana prahů dveří, takže musíte zvedat výš nohu), což není zásadní rozdíl – u Ceedu ho snadno doženete, když si prostě vypumpujete sedačku výš. Rozdíl v celkové prostornosti je minimální, subjektivně je ve vyšším crossoveru o trochu více prostoru nad hlavou, což potěší jen minoritu řidičů s trvalou nebo kloboukem.
Nahlédnutím do interiérů obou vozů odhalujeme prakticky shodnou architekturu a jen si připomínáme, jak vnitřky vypadají v obyčejnějších a lepších výbavách. Hatchback ve druhé nejnižší výbavě SPIN stále disponuje třeba levnějším 8" dotykovým rádiem a manuální klimatizací. Naopak crossover v o stupeň vyšší výbavě Exclusive má 10,25" dotykový infotainment, díky paketu Navi, a dvouzónovou automatickou klimatizaci. Ceníky obou modelů prozrazují, že až na výbavu SPIN určenou pouze hatchbacku jsou Ceed i XCeed dostupné se stejnými balíčky. Větší infotainment má smysl zejména, když plánujete pravidelně cestovat s vestavěnou navigací.
Vyplatí se připlatit si za jeden válec navíc?
Malou rozdílnost při porovnávání obou vozů následně nacházíme i v ceníku, když si prohlížíme nabídky motorizací. XCeed se totiž vůbec nevyrábí s nejslabším přeplňovaným tříválcem 1.0 T-GDI o 100 koních (74 kW). Nejnižší motorizací pro XCeed je tak silnější litrový tříválec T-GDI o 120 koních (88 kW), který máme v našem citronově zbarveném hatchbacku. Zelený crossover tu pak máme s dospělejším přeplňovaným čtyřválcem 1.5 T-GDI o 160 koních (118 kW). Podívejme se na ně pohledem cílových skupin.
Tříválcový Ceed nebo XCeed ocení zejména řidiči cestující ve městech. Jízdní dynamikou je tříválec do městského provozu naprosto dostačující, a díky tomu ušetříte peníze při nákupu. Příplatek za válec navíc je 25 tisíc Kč, resp. 35 tisíc Kč pro XCeed. Kultivovanější, tišší a hladší čtyřválec je také silnější už v nízkých otáčkách o 81 newtonmetrů, takže je každé rozjíždění i předjíždění hračkou. S tříválcem vždy potřebujete více plynu a svižnější dynamiku si musíte víc zasloužit. To znamená, že jej musíte více točit, kvůli čemuž je při razantnějším zrychlování i hlučnější.
To se odráží také na spotřebě paliva, kterou mají obě motorizace prakticky stejnou – tedy kolem šesti litrů v kombinovaném provozu. Čtyřválec má sice větší objem, což by mělo znamenat větší hlad po palivu, jenže tříválec musíte pro stejné tempo víc ždímat. Pořád však musíte mít na paměti, že i když jezdí za stejné peníze, se silnější patnáctistovkou vždy máte k dispozici mnohem více výkonu i rychlosti. S čtyřválcem akcelerujete z 0 na 100 km/h o bezmála 3 sekundy rychleji.
Malá rozdílnost obou vozů se objevuje i v podvozku. Vyšší XCeed totiž továrně vyjíždí na pneumatikách s vyšší bočnicí, takže nejenže lépe pohlcuje nerovnosti na silnicích a decentně zlepšuje komfort v kabině, ale současně vám dovoluje vyjet třeba i na polní cestu. Pro řidiče se rozdílnost obou vozů projevuje hlavně chováním v zatáčkách. Vyšší a komfortnější XCeed má větší tendence se naklánět, zatímco obyčejnější Ceed je díky nižšímu těžišti v obloucích jistější.
Finální rozstřel
Takže, který vybrat? To si musíte rozmyslet sami. XCeed láká svěžím designem a stylem větších SUV, který je teď v módě, což bude většině zákazníků stačit. Jenže kromě o 31 litrů většího kufru a o pár centimetrů vyšší řidičské pozice nepřináší žádné praktické výhody. Základní hatchback je zase upřímným každodenním společníkem, který si na nic nehraje a o trochu lépe jezdí. Hlavně na něm ale ušetříte nějakých 65 tisíc, což už stojí za zamyšlení!
S motorizací je to jednodušší – tříválec na většinu způsobů použití naprosto stačí (výjimkou jsou jízdy po dálnici s autem nacpaným až po střechu lidmi a bagáží), ale jestli máte těch 25, resp. 35 tisíc navíc, tak je stojí za to investovat do výkonnějšího a kultivovanějšího čtyřválce, který vás ani u benzinky nesežere.
Pokud byste se zeptali nás, tak bychom sáhli po Ceedu 1,5 T-GDI v kombíku, protože za cenu tříválcového XCeedu bychom měli výrazně použitelnější a praktičtější auto (625 litrů kufr).
Pětidveřový hatchback Kia Ceed se v Česku prodává se základní ceníkovou cenou od 444 980 Kč. Nejlevnější crossover Kia XCeed je dražší a v českém ceníku začíná od 524 980 Kč.
Technické údaje | Kia Ceed 1.0 T-GDI | Kia XCeed 1.5 T-GDI |
---|---|---|
Motor | řadový tříválec, benzin, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo | řadový čtyřválec, benzin, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 998 cm3 | 1 482 cm3 |
Výkon | 88 kW (120 k) při 6 000 ot./min. | 118 kW (160 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 172 Nm při 1 500–4 000 ot./min. | 253 Nm při 1 500–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 437 kg | 1 491 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 11,2 s | 9,0 s |
Maximální rychlost | 190 km/h | 208 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,2–6,4 l/100 km | 6,0–6,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l | 50 l |
Kola a pneumatiky | 205/55 R16 | 205/60 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 310/1 800/1 447 mm | 4 395/1 826/1 483 mm |
Rozvor | 2 650 mm | 2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 395 l | 426 l |