Článek
Klikatá okreska vede ven z lesa a následuje moje oblíbená pasáž. Trojice vlásenek je spojená krátkými rovinkami a lehkými oblouky, a protože tady není provoz, můžu si zase jednou připomenout řidičskou techniku pozdního apexu v obou směrech. Najíždím do vlásenek hodně ze široka, a když už skoro vyjíždím ven, ostře stáčím „GTIčko“ k vrcholu zatáčky a snažím se minout vnitřní krajnici v bodě, ze kterého můžu vyjet naplno ven vstříc rovince a dalšímu oblouku. Přidávám a i se zimními pneumatikami ostře zrychluji. Nejnovější Volkswagen Golf GTI mě zase ohromuje svou rychlostí i přilnavostí!
Zpomalme však na chvilku a podívejme se do minulosti. Kultovní Volkswagen Golf GTI je na světě už od sedmdesátých let a benzinoví nadšenci by jistě ocenili, kdyby o něm ve Wolfsburgu nechali natočit film. Jen málokdo si dnes vzpomene, že na vývoji originálního Golfu GTI nejprve pracovalo jen osm zaměstnanců, k nimž se těsně před uvedením na trh připojila návrhářka Gunhild Liljequist, autorka ikonických charakteristických rysů sportovního Golfu.
Originální Golf GTI je dílem devíti statečných
A Volkswagen se jich snaží držet do dnešních dnů. Kdykoli, kdy k nejnovějšímu Volkswagenu Golf GTI, zakládajícímu na osmé generaci modelu, přicházím, usměji se při pohledu na červenou linku spojující přední světlomety. Miluji tradice ve světě aut a děkuji automobilce, že na tenhle designový prvek nezapomíná. Hlavně s bílým lakem nejmodernější Golf GTI hrdě vzdává hold originálnímu „GTIčku“ a pořád je jedním z nejlepších aut, když toužíte po ideálním kompromisu mezi každodenním společníkem a zábavnou hračkou.
Gunhild Liljequist vdechla modelu originalitu i typickým tartanovým čalouněním a hlavicí řadicí páky inspirovanou golfovým míčkem. Oba interiérové designové prvky najdete i v dnešním vozu, avšak jsou trochu zjednodušené. Základní recept je stále stejný a připomíná časy, kdy devět statečných inženýrů a designérů z Volkswagenu pracovalo na neoficiálním projektu, aby následně přesvědčili vedení k sériové výrobě. A změnili svět. Golf GTI je totiž jedním z nejdůležitějších vozů potřebných pro start popularity sportovních hatchbacků. Pokud Peugeot 205 GTi byl jejich matkou, tak Volkswagen Golf GTI je jejich otcem.
Je to dokonalá univerzálnost, co je hlavní charakteristikou všech moderních GTI. Už od počátku zakládají na standardním produkčním modelu a přidávají k tomu trochu pálivého chilli. S dynamičtějším stylingem a většími koly i brzdami vypadají dravěji a za volantem sedíte ve sportovnějších barvách s legendární texturou. Vše působí docela normálně až do okamžiku, kdy poprvé nastartujete a rozhodnete se na to pořádně šlápnout. V tu chvíli se i nejnovější Volkswagen Golf GTI stane továrnou na zážitky.
Díky magickému diferenciálu VAQ neexistuje nedotáčivost
S nejnovějším Volkswagenem Golf GTI jsem se v minulosti už příjemně svezl. Byl v nápadnějším červeném laku, a díky sedmistupňovému dvouspojkovému DSG byl také rychlejší. Jenže teď mám v rukách tu magickou kombinaci, jakou si vyberete, když vás opravdu baví řídit. Je nutno připomenout, že mezigeneračně se Golf GTI moc nezměnil. I nadále zakládá na modernizované platformě MQB a technicky vychází ze svého předchůdce, ale vadí to něčemu?
Základem Golfu GTI je turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI z rodiny motorů EA888 o 245 koních (180 kW) a 370 newtonmetrech. Spolu se šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol pak sice nabízí civilizovanější divočinu než vrcholné „eRko“ se čtyřkolkou, ale i tak slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Je pomalejší než vrcholný Golf R, zato má silnější tradici.
Všechny technické parametry stranou. Většinu času s nejsilnější předokolkou z portfolia modelu žijete jako s obyčejným dvoulitrovým Golfem, a dokonce jej můžete půjčit i manželce, aby s ním odvezla děti do školky a následně si zajela na nákup. Nezapomenutelná řidičská zábava začíná až ve chvíli, kdy aktivujete sportovní jízdní režim a vyberete si jedno z patnácti individuálních nastavení tuhosti adaptivního sportovního podvozku DCC. Následně vás Golf GTI ohromí svým talentem i rychlostí.
A potřebujete k tomu i trochu řidičských zkušeností a odvahy. Zásadním technickým prvkem je elektronický samosvorný diferenciál VAQ, v zatáčkách omezující prokluz odlehčeného hnacího kola a přenášející maximum točivého momentu na zatížené hnací kolo. Jak to funguje v reálném světě? Když víte, že si v zatáčce můžete dovolit šlápnout na plyn i se zatočenými koly do oblouku, a uděláte to, pneumatiky se zakousnou do asfaltu a Golf GTI vás vyveze ven bez sebemenšího náznaku nedotáčivosti.
Je to až ohromující. Už dříve jsem jezdil s nejmodernějšími GTIčky i stejně vybavenými Octaviemi RS, ale vždy bylo teplejší počasí a většinou i sucho. Až začátkem letošního ledna mám šanci to poznat i na zimních pneumatikách a chladném suchém i mokrém asfaltu a tahle skvělá technologie pracuje pořád stejně dobře. I s novým Golfem GTI tak můžete po okreskách jezdit s úsměvem od ucha k uchu s manuálem si užívat podřazování s meziplyny, aniž by vám hrozilo extrémní nebezpečí. Pokud tedy víte, co děláte.
Upřímně, jsem trochu na vážkách. S dětinským petrolheadským nadšením často říkám, že mým ideálním sportovním vozem pro každodenní život je konkurenční Hyundai i30 N Performance. Pokud si tedy nevybírám z méně praktických sportovních kupé, jako je Toyota GR86. „Nko“ je řidičštější, návykovější, hulvátštější a nabízí více výkonu i zábavy za méně peněz než Golf GTI. Jenže je i hladovější po benzinu a méně komfortní, a to se taky počítá.
Asi už stárnu, ale nejnovější Volkswagen Golf GTI je vážně ideálním autem pro nadšence, co většinu času tráví cestováním za dospěláckými povinnostmi a v neděli ráno se chtějí vyplížit z domova, aby se parádně svezli po okreskách. Golf GTI tak je na světě už skoro 50 let a pořád exceluje v tom, co bylo jeho hlavním posláním – spojit světy normálních hatchbacků se sportovními auty. A dělá to naprosto skvěle.
A kolik nejnovější Volkswagen Golf GTI stojí? V základním provedení za něj zaplatíte minimálně 951 900 Kč, přičemž Volkswagen nabízí i vylepšenou a ještě ostřejší verzi Clubsport se základní cenou od 1 103 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, benzin, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 180 kW (245 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 370 Nm při 1 600–4 300 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 403 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,4 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 287/1 489/1 444 mm |
Rozvor | 2 627 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |