Hlavní obsah

Tradice pokračuje: Nejnovější Volkswagen Golf GTI je ideální kompromis pro benzinové nadšence

Foto: Lukáš Volšický

Je to jeden z nejdůležitějších sportovních hatchbacků všech dob. Legendární Volkswagen Golf GTI vzniká už od první generace populárního modelu Volkswagenu a i nejnovější pokračovatel hrdě následuje původní originální myšlenku. Je dokonalým kompromisem pro všechny automobilové nadšence, co hledají auto pro každý den i zábavu na okreskách v jednom.

Článek

Klikatá okreska vede ven z lesa a následuje moje oblíbená pasáž. Trojice vlásenek je spojená krátkými rovinkami a lehkými oblouky, a protože tady není provoz, můžu si zase jednou připomenout řidičskou techniku pozdního apexu v obou směrech. Najíždím do vlásenek hodně ze široka, a když už skoro vyjíždím ven, ostře stáčím „GTIčko“ k vrcholu zatáčky a snažím se minout vnitřní krajnici v bodě, ze kterého můžu vyjet naplno ven vstříc rovince a dalšímu oblouku. Přidávám a i se zimními pneumatikami ostře zrychluji. Nejnovější Volkswagen Golf GTI mě zase ohromuje svou rychlostí i přilnavostí!

Zpomalme však na chvilku a podívejme se do minulosti. Kultovní Volkswagen Golf GTI je na světě už od sedmdesátých let a benzinoví nadšenci by jistě ocenili, kdyby o něm ve Wolfsburgu nechali natočit film. Jen málokdo si dnes vzpomene, že na vývoji originálního Golfu GTI nejprve pracovalo jen osm zaměstnanců, k nimž se těsně před uvedením na trh připojila návrhářka Gunhild Liljequist, autorka ikonických charakteristických rysů sportovního Golfu.

Foto: Lukáš Volšický

Volkswagen Golf GTI je osvědčenou stálicí ve světě sportovních hatchbacků. Nejnovější generace vychází ze svého předchůdce a odlišuje se hlavně novým naladěním

Originální Golf GTI je dílem devíti statečných

A Volkswagen se jich snaží držet do dnešních dnů. Kdykoli, kdy k nejnovějšímu Volkswagenu Golf GTI, zakládajícímu na osmé generaci modelu, přicházím, usměji se při pohledu na červenou linku spojující přední světlomety. Miluji tradice ve světě aut a děkuji automobilce, že na tenhle designový prvek nezapomíná. Hlavně s bílým lakem nejmodernější Golf GTI hrdě vzdává hold originálnímu „GTIčku“ a pořád je jedním z nejlepších aut, když toužíte po ideálním kompromisu mezi každodenním společníkem a zábavnou hračkou.

Gunhild Liljequist vdechla modelu originalitu i typickým tartanovým čalouněním a hlavicí řadicí páky inspirovanou golfovým míčkem. Oba interiérové designové prvky najdete i v dnešním vozu, avšak jsou trochu zjednodušené. Základní recept je stále stejný a připomíná časy, kdy devět statečných inženýrů a designérů z Volkswagenu pracovalo na neoficiálním projektu, aby následně přesvědčili vedení k sériové výrobě. A změnili svět. Golf GTI je totiž jedním z nejdůležitějších vozů potřebných pro start popularity sportovních hatchbacků. Pokud Peugeot 205 GTi byl jejich matkou, tak Volkswagen Golf GTI je jejich otcem.

Foto: Lukáš Volšický

Golf GTI je decentní hatchback, který umí splynout s davem. A následně všechny překvapit svou rychlostí

Je to dokonalá univerzálnost, co je hlavní charakteristikou všech moderních GTI. Už od počátku zakládají na standardním produkčním modelu a přidávají k tomu trochu pálivého chilli. S dynamičtějším stylingem a většími koly i brzdami vypadají dravěji a za volantem sedíte ve sportovnějších barvách s legendární texturou. Vše působí docela normálně až do okamžiku, kdy poprvé nastartujete a rozhodnete se na to pořádně šlápnout. V tu chvíli se i nejnovější Volkswagen Golf GTI stane továrnou na zážitky.

Díky magickému diferenciálu VAQ neexistuje nedotáčivost

S nejnovějším Volkswagenem Golf GTI jsem se v minulosti už příjemně svezl. Byl v nápadnějším červeném laku, a díky sedmistupňovému dvouspojkovému DSG byl také rychlejší. Jenže teď mám v rukách tu magickou kombinaci, jakou si vyberete, když vás opravdu baví řídit. Je nutno připomenout, že mezigeneračně se Golf GTI moc nezměnil. I nadále zakládá na modernizované platformě MQB a technicky vychází ze svého předchůdce, ale vadí to něčemu?

Foto: Lukáš Volšický

Speciálních vylepšení je v interiéru jen minimum, ale charakteristické prvky GTI pochopitelně nechybí

Základem Golfu GTI je turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI z rodiny motorů EA888 o 245 koních (180 kW) a 370 newtonmetrech. Spolu se šestistupňovým manuálem a pohonem předních kol pak sice nabízí civilizovanější divočinu než vrcholné „eRko“ se čtyřkolkou, ale i tak slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy a elektronicky omezenou maximální rychlost 250 km/h. Je pomalejší než vrcholný Golf R, zato má silnější tradici.

Všechny technické parametry stranou. Většinu času s nejsilnější předokolkou z portfolia modelu žijete jako s obyčejným dvoulitrovým Golfem, a dokonce jej můžete půjčit i manželce, aby s ním odvezla děti do školky a následně si zajela na nákup. Nezapomenutelná řidičská zábava začíná až ve chvíli, kdy aktivujete sportovní jízdní režim a vyberete si jedno z patnácti individuálních nastavení tuhosti adaptivního sportovního podvozku DCC. Následně vás Golf GTI ohromí svým talentem i rychlostí.

Foto: Lukáš Volšický

Charakteristická červená linka na masce chladiče je poznávacím prvkem sportovních GTI už od původního modelu

A potřebujete k tomu i trochu řidičských zkušeností a odvahy. Zásadním technickým prvkem je elektronický samosvorný diferenciál VAQ, v zatáčkách omezující prokluz odlehčeného hnacího kola a přenášející maximum točivého momentu na zatížené hnací kolo. Jak to funguje v reálném světě? Když víte, že si v zatáčce můžete dovolit šlápnout na plyn i se zatočenými koly do oblouku, a uděláte to, pneumatiky se zakousnou do asfaltu a Golf GTI vás vyveze ven bez sebemenšího náznaku nedotáčivosti.

Je to až ohromující. Už dříve jsem jezdil s nejmodernějšími GTIčky i stejně vybavenými Octaviemi RS, ale vždy bylo teplejší počasí a většinou i sucho. Až začátkem letošního ledna mám šanci to poznat i na zimních pneumatikách a chladném suchém i mokrém asfaltu a tahle skvělá technologie pracuje pořád stejně dobře. I s novým Golfem GTI tak můžete po okreskách jezdit s úsměvem od ucha k uchu s manuálem si užívat podřazování s meziplyny, aniž by vám hrozilo extrémní nebezpečí. Pokud tedy víte, co děláte.

Foto: Lukáš Volšický

Dalším podpisovým prvkem Golfu GTI je hlavice řadicí páky inspirovaná golfovým míčkem. V nejmodernějším modelu už je hodně zjednodušená

Upřímně, jsem trochu na vážkách. S dětinským petrolheadským nadšením často říkám, že mým ideálním sportovním vozem pro každodenní život je konkurenční Hyundai i30 N Performance. Pokud si tedy nevybírám z méně praktických sportovních kupé, jako je Toyota GR86. „Nko“ je řidičštější, návykovější, hulvátštější a nabízí více výkonu i zábavy za méně peněz než Golf GTI. Jenže je i hladovější po benzinu a méně komfortní, a to se taky počítá.

Asi už stárnu, ale nejnovější Volkswagen Golf GTI je vážně ideálním autem pro nadšence, co většinu času tráví cestováním za dospěláckými povinnostmi a v neděli ráno se chtějí vyplížit z domova, aby se parádně svezli po okreskách. Golf GTI tak je na světě už skoro 50 let a pořád exceluje v tom, co bylo jeho hlavním posláním – spojit světy normálních hatchbacků se sportovními auty. A dělá to naprosto skvěle.

A kolik nejnovější Volkswagen Golf GTI stojí? V základním provedení za něj zaplatíte minimálně 951 900 Kč, přičemž Volkswagen nabízí i vylepšenou a ještě ostřejší verzi Clubsport se základní cenou od 1 103 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, benzin, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon180 kW (245 k) při 5 000 ot./min.
Točivý moment370 Nm při 1 600–4 300 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 403 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,4 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,4 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/35 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 287/1 489/1 444 mm
Rozvor2 627 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l
Načítám