Článek
Kdybych si měl koupit hybridní auto, byla by to Toyota. Japonci z Toyoty jsou totiž v posledním čtvrtstoletí hlavními průkopníky v této oblasti a úspěšně hybridy prodávají svým zákazníkům už od uvedení prvního Priusu. Ale proč zrovna Toyotu, když v současnosti vyrábí auta spojující benzin s elektřinou většina výrobců na evropském trhu a najdou se mezi nimi opravdu povedené modely?
Je to o zkušenostech a ty má Toyota zkrátka největší. Už v minulosti jsem si vyzkoušel, že když jezdíte elektrifikovanou Toyotou s klasickým „uzavřeným“ hybridem (bez externího nabíjení), rychle zapomenete na skutečnost, že řídíte elektrifikované auto. Téměř bezchybná hybridní technologie si žije vlastním životem, nijak vás neobtěžuje a efektivně pracuje s přinejmenším trochu nabitou baterkou.
I díky tomu zejména ve městech kombinuje rozumnou dynamiku s bezkonkurenčně nízkou spotřebou paliva, jejíž údaj při správném ekonomickém jízdním stylu občas vypadá až podezřele. Až doposud jsem na hybridních Toyotách oceňoval právě tu uzavřenost a uživatelskou nenáročnost, ale i nejpokročilejší japonská značka prodává uživatelsky náročnější plug-in hybridní pohon, přičemž vrcholnou variantu hybridu do zásuvky najdeme ve velmi oblíbeném SUV RAV4.
Jedno z 20 nejprodávanějších aut v Česku
Toyota RAV4 páté generace se prodává už od roku 2019, ale nabíjecí plug-in hybrid se objevil v nabídce motorizací až koncem roku 2020 a je vrcholným provedením populárního vozu. A když píšu „populárního“, opravdu myslím populárního, protože při týdenním testování jsem až žasl, kolik dalších „RAV-čtyřek“ jezdí na našich silnicích. Statistika českého Svazu dovozců automobilů dokonce uvádí, že Toyota RAV4 je 16. nejprodávanějším autem v Česku.
Dostáváme se k faktu, že moderní vzhled nejnovější RAV4 není nutno detailně představovat, protože ji pravděpodobně potkáte po cestě do zaměstnání, a tak se raději podívejme, jak se plug-in hybridní varianta odlišuje od těch běžnějších. Nejvýraznější změnou je nepochybně nová nabíjecí zásuvka na pravém boku, ale při bližším pohledu najdeme i další drobné odlišnosti – kontrastní černé lakování, masku chladiče s tmavou povrchovou úpravou a imitací kovu, standardní Bi-LED světlomety s akcenty v tmavém chromu a plaketky připomínající, že jde o plug-in hybrid.
Základní výbava, za kterou se nemusíte stydět
Už v základní výbavě přijíždí Toyota RAV4 Plug-in Hybrid s bohatou nabídkou prvků a nabízí inteligentní adaptivní tempomat, bezdrátovou nabíječku telefonů, parkovací senzory vpředu i vzadu, zadní parkovací kameru bezklíčový přístup a spoustu dalších prvků. S prostředním stupněm výbavy Prestige získává navíc systém zabránění nárazu do překážky, vyhřívané čelní sklo nebo vnitřní zpětné zrcátko s digitálním displejem. Vrcholná výbava Selection pak nabízí „plnou palbu“ a s příplatkovým paketem VIP získáte i otevíratelnou panoramatickou střechu nebo prémiové audio JBL.
To jsou pouze decentní zosobnění plug-in hybridní RAV4, přičemž ani v interiéru nejsou výraznější odlišnosti. Vnitřek je známým místem s povedenou ergonomií, prémiovým nádechem, bohatou základní výbavou a bohužel i vizuálně zastaralým infotainmentem. Japonci totiž zastávají názor, že multimédia mohou vypadat starší, ale musí fungovat bezchybně, a tomu není co vytknout. Pokud vám to nevyhovuje, můžete jej nahradit službami Apple CarPlay nebo Android Auto.
Plug-in hybrid s sebou ale přináší i pár novinek, z nichž nejvýraznější si všimnete na přístrojovém štítu – ukazatel teploty chlazení nahradil ukazatel stavu nabití baterie hybridního systému a sedmipalcový displej nově ukazuje data o specifickém pohonu, jehož chování nastavujete vedle klasického ovladače jízdních režimů. Plug-in hybridní RAV4 jezdí s nastaveními EV (čistě elektrický), HV (hybrid), Auto HV/EV a režimem pro silnější nabíjení baterie při jízdě. Režim Trail pak navíc dovoluje uzamknutí standardního samosvorného diferenciálu na přední nápravě pro lepší jízdní schopnosti v terénu.
Druhá nejrychlejší Toyota současnosti
A teď překvapení – plug-in hybridní RAV4 je druhou nejrychlejší Toyotou současnosti, hned po sportovní GR Supře se šestiválcem. Technika plug-in hybridní RAV4 se třemi motory přitom vychází ze standardní tzv. full-hybridní verze a přidává k tomu malá vylepšení. Základem je 2,5litrový zážehový čtyřválec s přímým i nepřímým vstřikováním paliva a chodem v Atkinsonově cyklu, který prošel zesílením ze 178 koní (131 kW) a 221 newtonmetrů na 185 koní (136 kW) a 228 newtonmetrů. Vrcholný točivý moment z něj navíc vyždímáte už od 2 800 otáček za minutu.
„Ravka“ do zásuvky je výhradně s pohonem všech kol, přičemž koncepci pohonu přebírá z klasického hybridu a zadní kola obstarává elektromotor o 54 koních (40 kW) a 121 newtonmetrech. Elektromotor předních kol však zesílil z původních 120 koní (88 kW) na 182 koní (136 kW) a 270 newtonmetrů. Už se vám z těch čísel točí hlava? Je dobré o nich vědět, ale nejdůležitějším parametrem je systémový výkon – 306 koní (225 kW).
Spojením tří stovek koní s okamžitým vrcholným točivým momentem elektromotorů se z plug-in hybridní Toyoty RAV4 stává rodinné SUV, které svou dynamikou umí až překvapit. Fakt, že je druhou nejrychlejší Toyotou současnosti jsem už zmínil, ale jak rychlá tedy je? Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládá na rovných 6 sekund (o 2,1 sekundy rychleji než normální hybridní RAV4) a umí jezdit maximální rychlostí 180 km/h.
Jízdní dynamika je pochopitelně nejpůsobivější s plně nabitým akumulátorem, kdy „ravka“ zrychluje jako divá, ale s vybíjející se baterií se nejšťavnatější zátah vytrácí. Když zrovna nejezdíte pouze čistě na elektřinu, i v hybridním režimu se rozjíždí silou elektromotorů a plynule k nim připojuje spalovací motor. Poslední procenta kapacity baterie (malá modrá část ukazatele stavu nabití) jsou vyhrazena hybridnímu systému, aby se vůz nikdy nevybil úplně. Osobně jsem elektrického režimu využíval hlavně ve městech a jízdou v hybridním režimu na okreskách nebo dálnicích jsem dobíjel lithium-iontový akumulátor o kapacitě 18,1 kWh.
Během padesátikilometrové jízdy po dálnici cestovní stotřicítkou jsem však nabil jen necelou polovinu baterie a mnohem efektivnější je nabíjet „RAV-čtyřku“ z externího zdroje skrze zásuvku s konektorem Typu 2 (Mennekes). Elektrická síť plug-in hybridního pohonu je proto vybavena 6,6 kW AC nabíječkou, jejíž pomocí se akumulátor nabije do plna za 2 hodiny a 30 minut. Z domácí 230voltové zásuvky to pak trvá přes 7 hodin a 30 minut. S plným nabitím akumulátoru Toyota slibuje čistě elektrický dojezd až 75 kilometrů v kombinovaném režimu (podle WLTP), ale jaká je realita?
S kombinovanou elektrickou spotřebou 20,9 kWh/100 km jsem s RAV4 zvládl ujet skoro 70 kilometrů na jedno nabití a během týdne testování moje spotřeba paliva vzrostla na 5,9 l/100 km. To je solidní výsledek, protože jsem celou dobu nabíjel akumulátor výhradně spalovacím motorem a jezdil jsem i po dálnicích, na nichž spotřeba paliva výrazně přesahuje 6 l/100 km. Výrazně ekonomičtějšího provozu dosáhnete, když budete pravidelně nabíjet z externího zdroje jezdit. S takovým stylem používání Toyota slibuje spotřebu 1 l/100 km.
Osobně nejsem zastánce plug-in hybridních aut, protože raději zastávám „uzavřené“ hybridní koncepce, nevyžadující zvláštní pozornost, ale Toyota RAV4 do zásuvky je milým překvapením. S relativně velkým akumulátorem nabízí solidní čistě elektrický dojezd, který se ve spojení se spalovacím motorem pohybuje okolo 600 kilometrů, snadno se ovládá, je příjemně komfortní a tiší než klasická hybridní varianta.
Toyota navíc neudělala ústupek použitím menší palivové nádrže pro plug-in hybridní verzi, ale budoucí majitelé se musí připravit na menší zavazadlový prostor. Ten se kvůli výrazně většímu akumulátoru (normální hybrid má jen malou nikl-metal hydridovou baterií s kapacitou 1,6 kWh) zmenšil z původních 580 litrů na 520 litrů. Největším lákadlem naopak je nárok vozu na nízkoemisní „elektrické“ registrační značky EL díky emisím 22 g CO2/km, ale budoucí majitelé musí přijmout pořizovací cenu, protože plug-in hybridní Toyota RAV4 není nejlevnější.
V Česku se plug-in hybridní Toyota RAV4 v základní výbavě Comfort prodává za 1 400 000 Kč, za prostřední výbavu Prestige zaplatíte 1 460 000 Kč a ve vrcholné výbavě Selection vás vyjde na 1 500 000 Kč. Významným příplatkem pak je paket VIP za 100 tisíc korun, dostupný pouze pro nejvyšší výbavu a přidávající otevíratelnou panoramatickou střechu, audio JBL s devíti reproduktory, kožené čalounění sedadel, ventilaci předních sedadel, head-up displej a další.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec pracující v Atkinsonově cyklu, uložený vpředu napříč + 2 elektromotory |
Zdvihový objem | 2 487 cm3 |
Výkon | 136 kW (185 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 227 Nm od 2 800 ot./min. |
Elektromotor | Vpředu: 134 kW (182 k)/270 Nm, Vzadu: 40 kW (54 k)/121 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 225 kW (306 k) |
Převodovka | e-CVT (planetová s pomocným elektromotorem) |
Pohon | všech čtyř kol |
Provozní hmotnost | 2 005 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,9 l/100 km + 20,9 kWh/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 235/55 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 600/1 855/1 690 mm |
Rozvor | 2 690 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 520 l |