Hlavní obsah

Když nechcete Superb: Nová Toyota Camry přiváží dostupný luxus v elegantním balení s lidskou cenou

Foto: Lukáš Kukla

Škoda Superb je v segmentu komfortních kočárů sázkou na jistotu. Jenže právě to mnoho zákazníků nudí. Naštěstí existuje stále možnost volby a konkurenční Toyota Camry dělá mnoho věcí nejen odlišně, ale také lépe.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nic než SUV se dnes už prý nekupuje. Ale s tím, jak většina značek postupně vyklidila segment limuzín, se Toyota chopila příležitosti a pár let zpátky vrátila na evropský trh model Camry. A tenhle odvážný tah jim vyšel. Usedlý, ale reprezentativní, propracovaný a úžasně pohodlný i úsporný sedan o svých kvalitách přesvědčil nejen letištní taxikáře. A proto je tu nyní úplně nová generace.

Řekl jsem nová? To vlastně není tak úplně pravda, stojí totiž na totožné platformě jako předchůdce. Co není rozbité, to japonští inženýři obvykle nespravují. Technický základ je tedy stejný, a tím i vnitřní prostor, definovaný shodným rozvorem. Novinek je ale přesto hodně – od vnějšího designu a interiéru přes nové technologie a hybridní pohon až třeba po sklon předních sloupků nebo kliky dveří. U nové Camry tak nezůstal kámen na kameni. Tedy kromě toho základního…

Foto: Lukáš Kukla

Stejná, přesto z velké části nová. Důležitá vylepšení designu a techniky pomohla Camry udělat zase o něco atraktivnější.

Současná devátá generace Camry (označená VX80) tak má povědomou tříprostorovou siluetu, ale nádherně propracované designové detaily, které obzvlášť vyniknou v krásném bronzovém laku (za těch 25 tisíc navíc fakt stojí). Její příď navíc vypadá jako okopírovaná z konceptu budoucnosti. Vlastně současnosti, protože futuristický PriusC-HR, kterými se designéři evidentně inspirovali, už nějaký ten pátek brázdí české silnice.

Foto: Lukáš Kukla

Může být usedlý sedan cool? Camry dokazuje, že ano – hodně lidí se za ní otáčelo.

Stejně futuristicky moderní (tedy vlastně současná) je i celá kabina – definitivně pryč jsou analogové budíky z kapličky před řidičem, minulostí je také infotainment z minulého tisíciletí. A jsou to skutečně změny k lepšímu, protože na nový displej před řidičem si rychle zvyknete a s novým infotainmentem se daleko příjemněji žije (je totiž rychlejší a přehlednější, má širší mobilní konektivitu i online funkcionalitu), přitom tu pořád zůstal přehledný panel klimatizace pro lepší uživatelskou ergonomii.

Foto: Lukáš Kukla

Interiér je důkladně osvěžený moderní technikou i vylepšenou ergonomií.

Ze stejného důvodu došlo k přeuspořádání středového tunelu, takže je v něm víc místa pro odložení telefonu a dalších drobností hned vedle, aniž byste přišli o držáky nápojů. Trochu nešikovná je jen situace kolem změny hlasitosti audia, protože otočný ovladač na palubní desce je titěrný a na straně řidiče, a ovladač na volantu taky nepatří k nejpříjemnějším. To je ale to jediné, co novému Camry můžeme vyčíst…

Foto: Lukáš Kukla

Infotainment je přehledný a intuitivní, na dosah máte i panel klimatizace s fyzickými tlačítky. Trochu nešikovné je pouze ovládání hlasitosti.

Jinak totiž zůstává úžasně uklidňujícím autem, které vás ničím neštve. Má příjemně lehké, ale tak akorát vyvážené řízení, abyste se za volantem cítili pohodlně, a přitom měli věci pevně pod kontrolou a jízdu si užívali. Podvozek je plavně pohodlný takovým způsobem, kterého u vysokého SUV prostě ani není možné dosáhnout. Díky téhle kombinaci je pohoda na palubě přímo hmatatelná.

Foto: Lukáš Kukla

Úsporný benzinový motor kombinovaný s efektivní elektrickou podporou přináší příjemně nízkou spotřebu. Tedy hlavně ve městě a na okreskách, na dálnici už hybrid moc „nehybriduje“. Pořád ale jezdíte pouze na benzin a nikdy nemusíte hledat žádnou zásuvku.

A přispívá k ní také hybridní pohon páté generace, který kombinuje přepracovaný dvaapůllitrový čtyřválec se zcela novou baterií a elektromotorem. Camry díky tomu pluje na elektřinu častěji a efektivněji rekuperuje (v EV režimu trávíte obvykle cca polovinu jízdního času), což je přínosné pro nízkou hlučnost i nižší spotřebu. A když už se benzinový motor probere k životu, působí docela nenápadně a ani při svižnější akceleraci ho nemusíte moc trápit, síly máte pod pravým chodidlem dost.

Nová Camry je díky tomu svižnější (z klidu na stovku zrychlí o sekundu rychleji než dříve) a úspornější, není problém jezdit v průměru za plus minus šest litrů – na okresce a ve městě se přibližujete pěti, dálnice jezdí zase blíž ke stále snesitelným sedmi litrům. Na dálnici se také projeví trochu vyšší aerodynamický hluk od předních sloupků a zrcátek, jinak panuje na palubě Camry uklidňující ticho.

Takže ano, i přes všechny nezbytné a skutečně prospěšné modernizační kroky zůstává Toyota Camry stále stejně poklidným silničním parníkem, který si jeho majitelé zamilovali. A vlastně i jednoduchým a přístupným, protože oproti pětkové řadě od BMW a éčkovému Mercedesu je Camry příjemně nepřekomplikovaným autem za velmi rozumné peníze. Jestli má z limuzín přežít jen posledních pár aut, tak není divu, že jde o ta skutečně nejlepší. A Camry je jedním z nich.

Toyota nabízí novou Camry s celkovým zvýhodněním 129 350 Kč (akční sleva 121 000 Kč a paket výbavy za 8 350 Kč k tomu), takže ceník začíná už na částce 999 000 Kč v základní (ale poměrně rozsáhlé) výbavě Comfort, střední verze Prestige stojí 1 099 000 Kč a špičková výbava Executive pak vyjde na 1 199 000 Kč. To v podstatě odpovídá ceníku Škody Superb liftback.

Technické údaje
Benzinový motoratmosférický řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem2 487 cm3
Výkon137 kW (186 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment221 Nm při 3 200 - 5 200 ot./min.
Elektromotor120 k a 202 Nm
Celkový výkon hybridního systému169 kW (230 k)
Převodovkae-CVT s plynule měnitelným převodem
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 645 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,2 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)4,8 l/100 km
Objem palivové nádrže50 l
Kola a pneumatiky235/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 920/1 840/1 445 mm
Rozvor2 825 mm
Objem zavazadlového prostoru524 l
Načítám