Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nic než SUV se dnes už prý nekupuje. Ale s tím, jak většina značek postupně vyklidila segment limuzín, se Toyota chopila příležitosti a pár let zpátky vrátila na evropský trh model Camry. A tenhle odvážný tah jim vyšel. Usedlý, ale reprezentativní, propracovaný a úžasně pohodlný i úsporný sedan o svých kvalitách přesvědčil nejen letištní taxikáře. A proto je tu nyní úplně nová generace.
Řekl jsem nová? To vlastně není tak úplně pravda, stojí totiž na totožné platformě jako předchůdce. Co není rozbité, to japonští inženýři obvykle nespravují. Technický základ je tedy stejný, a tím i vnitřní prostor, definovaný shodným rozvorem. Novinek je ale přesto hodně – od vnějšího designu a interiéru přes nové technologie a hybridní pohon až třeba po sklon předních sloupků nebo kliky dveří. U nové Camry tak nezůstal kámen na kameni. Tedy kromě toho základního…
Současná devátá generace Camry (označená VX80) tak má povědomou tříprostorovou siluetu, ale nádherně propracované designové detaily, které obzvlášť vyniknou v krásném bronzovém laku (za těch 25 tisíc navíc fakt stojí). Její příď navíc vypadá jako okopírovaná z konceptu budoucnosti. Vlastně současnosti, protože futuristický Prius a C-HR, kterými se designéři evidentně inspirovali, už nějaký ten pátek brázdí české silnice.
Stejně futuristicky moderní (tedy vlastně současná) je i celá kabina – definitivně pryč jsou analogové budíky z kapličky před řidičem, minulostí je také infotainment z minulého tisíciletí. A jsou to skutečně změny k lepšímu, protože na nový displej před řidičem si rychle zvyknete a s novým infotainmentem se daleko příjemněji žije (je totiž rychlejší a přehlednější, má širší mobilní konektivitu i online funkcionalitu), přitom tu pořád zůstal přehledný panel klimatizace pro lepší uživatelskou ergonomii.
Ze stejného důvodu došlo k přeuspořádání středového tunelu, takže je v něm víc místa pro odložení telefonu a dalších drobností hned vedle, aniž byste přišli o držáky nápojů. Trochu nešikovná je jen situace kolem změny hlasitosti audia, protože otočný ovladač na palubní desce je titěrný a na straně řidiče, a ovladač na volantu taky nepatří k nejpříjemnějším. To je ale to jediné, co novému Camry můžeme vyčíst…
Jinak totiž zůstává úžasně uklidňujícím autem, které vás ničím neštve. Má příjemně lehké, ale tak akorát vyvážené řízení, abyste se za volantem cítili pohodlně, a přitom měli věci pevně pod kontrolou a jízdu si užívali. Podvozek je plavně pohodlný takovým způsobem, kterého u vysokého SUV prostě ani není možné dosáhnout. Díky téhle kombinaci je pohoda na palubě přímo hmatatelná.
A přispívá k ní také hybridní pohon páté generace, který kombinuje přepracovaný dvaapůllitrový čtyřválec se zcela novou baterií a elektromotorem. Camry díky tomu pluje na elektřinu častěji a efektivněji rekuperuje (v EV režimu trávíte obvykle cca polovinu jízdního času), což je přínosné pro nízkou hlučnost i nižší spotřebu. A když už se benzinový motor probere k životu, působí docela nenápadně a ani při svižnější akceleraci ho nemusíte moc trápit, síly máte pod pravým chodidlem dost.
Nová Camry je díky tomu svižnější (z klidu na stovku zrychlí o sekundu rychleji než dříve) a úspornější, není problém jezdit v průměru za plus minus šest litrů – na okresce a ve městě se přibližujete pěti, dálnice jezdí zase blíž ke stále snesitelným sedmi litrům. Na dálnici se také projeví trochu vyšší aerodynamický hluk od předních sloupků a zrcátek, jinak panuje na palubě Camry uklidňující ticho.
Takže ano, i přes všechny nezbytné a skutečně prospěšné modernizační kroky zůstává Toyota Camry stále stejně poklidným silničním parníkem, který si jeho majitelé zamilovali. A vlastně i jednoduchým a přístupným, protože oproti pětkové řadě od BMW a éčkovému Mercedesu je Camry příjemně nepřekomplikovaným autem za velmi rozumné peníze. Jestli má z limuzín přežít jen posledních pár aut, tak není divu, že jde o ta skutečně nejlepší. A Camry je jedním z nich.
Toyota nabízí novou Camry s celkovým zvýhodněním 129 350 Kč (akční sleva 121 000 Kč a paket výbavy za 8 350 Kč k tomu), takže ceník začíná už na částce 999 000 Kč v základní (ale poměrně rozsáhlé) výbavě Comfort, střední verze Prestige stojí 1 099 000 Kč a špičková výbava Executive pak vyjde na 1 199 000 Kč. To v podstatě odpovídá ceníku Škody Superb liftback.
Technické údaje | |
---|---|
Benzinový motor | atmosférický řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 2 487 cm3 |
Výkon | 137 kW (186 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 221 Nm při 3 200 - 5 200 ot./min. |
Elektromotor | 120 k a 202 Nm |
Celkový výkon hybridního systému | 169 kW (230 k) |
Převodovka | e-CVT s plynule měnitelným převodem |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 645 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,2 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | 235/45 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 920/1 840/1 445 mm |
Rozvor | 2 825 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 524 l |