Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Bavorskou řadu 7 včetně jejího přirovnání k Rolls-Roycu jsme si poměrně detailně probrali v našem testu plug-in hybridního provedení 750e, nicméně to skutečně (pro někoho bohužel) nejlepší nabídne až plně elektrické provedení označované jako i7.
Vrcholem bateriově poháněných sedmiček je pak sportovním paketem osazená varianta i7 M70, což převedeno do lidské řeči znamená výkon 659,4 koně (proto se někde uvádí 660 koní) a točivý moment posílaný na všechna kola nesmyslných 1 015 Nm.
Z nuly na sto tahle umělecká galerie na kolech vystřelí za 3,7 sekundy. A to, prosím, váží bez řidiče a příplatkové výbavy 2 695 kg. Ne, nemáme tam chybu, fakt má bezmála 2,7 tuny. Jenže, na autě to prostě není znát.
Jednak díky vyprodukovanému točivému momentu hbitě vystřelí z jakékoli rychlosti až na elektronicky limitních 250 km/h a také má v rámci levého ramena volantu kouzelné pádlo s nápisem „boost“. Když jej zmáčknete, auto okamžitě chytá čerstvý vítr do plachet a po dobu 10 sekund vám poskytne plný výkon/krouťák, který je k dispozici.
Takže přijde nějaké mocné zatlačení do sedačky a divoké přetížení jako třeba u Tesly Model 3 Performance? Ale kdeže, sedmička bavorák je de facto sociální bublina, kde vzrůstající rychlost vnímáte vlastně jen díky tachometru a nastupujícímu tunelovému vidění.
Samotné řízení vozu je nesmírně komfortní a díky natáčecí zadní nápravě máte pocit, že kočírujete spíše nějaké třídveřové kupé, a ne 5,4 metru dlouhou elektrickou limuzínu na vzduchovém podvozku o hmotnosti dvou benzinových karoqů.
Dojezd vozu i7 M70 je oficiálně otypován v rozmezí 490 až 559 km na jedno nabití, a to díky obřímu trakčnímu akumulátoru o využitelné kapacitě 101,7 kWh. Reálně se letní dojezd se vším komfortem pohybuje mezi 400 až 500 km na jedno nabití, a to na „skromných“ 21palcových discích s pneumatikami 255/40 vpředu a 285/35 vzadu.
O rychlost nabíjení rovněž netřeba mít starost, nabíjecí výkon na adekvátní DC stanici (stejnosměrný proud) činí až 195 kW, takže z 10 na 80 % byste auto v optimálním případě měli nakrmit už za 34 minut.
Kino a kašmír
Na místě řidiče/spolujezdce se pochopitelně cítíte jako v jemné bavlnce, a to zejména díky rozmanitě polohovatelným masážním sedadlům. Volant je na náš vkus spíše moc široký, vyhřívaný, nastavitelný plně elektricky.
Digitální přístrojová deska je s displejem infosystému sdružená, navigace nabídne prvky rozšířené reality a v útrobách dotykového menu najdete softwarové rozhraní podobné tomu, co máte v dnešních mobilech a tabletech (ikony aplikací).
Fyzických ovladačů má sedmička ještě zatím relativně dost, byť jsou některé z nich de facto zapuštěné do hlavní podsvícené lišty nebo centrálního ovládacího panelu. Pro rychlý přístup k funkcím typu masáž sedadel, jízdním atributům a k dalším nastavením oceňujeme samostatná tlačítka fungující jako zkratky do virtuálních podmenu.
Jestliže sedíte vzadu, zejména v komfortní pozici s odjetým sedadlem spolujezdce a nataženýma nohama, tak je vám svět kolem vlastně fuk. Koukáte se na svoje kino s možností připojení vlastního zdroje obrazu skrze HDMI, hovíte si v křesle, skrze menší tablet volíte masážní programy, hudbu nebo nastavujete klimu. A pokud svítí slunce? Tak stiskem tlačítka zatáhnete okenní roletky.
V interiéru testovaného BMW navíc zbystříte, že se uvnitř nenachází očekávaná kůže. Že by nějaká ekonomy varianta? Kdepak, jde o kašmír, který až nápadně připomíná materiály používané také v japonských luxusních limuzínách typu Toyota Century. Stále nic? Tak si povězme, jak náročně se kašmír získává a zpracovává.
Kašmírovou vlnu dostanete tak, že vyčešete spodní vrstvu srsti kozy kašmírské, která žije na náhorních planinách v Číně a Mongolsku. Pak se hrubý materiál musí zpracovat, vyprat, obrat, potažmo rozvolnit, a to vše buď ručně, nebo na speciálních strojích. To je potom radosti, když se vám na kašmírové sedačky vylije káva, kola nebo třeba borůvkové smoothie.
Snad jen kufr s elektricky ovládaným víkem je takový skromný, 500litrový. Čalounění v něm je obyčejné, boky bez nějakých praktických prvků typu síťový program či různé vyjímatelné přihrádky. Chápeme, že jde o bavorskou sedmičku, a ne o český Superb, takže spíš než nákup a paddleboard budete vzadu vozit pomůcky na golf či sportovní střelbu, ale trocha praktičnosti by neuškodila.
Druhé hanění posíláme za přední kufr, protože tam žádný není. Namísto úložného prostoru (frunk) na vás zpod kapoty vykoukne megalomanský plastový kryt „motoru“. Na to, jak je „čumák“ i7 dlouhý, by se vpředu mohlo nacházet slušné úložiště, ale bohužel.
Peníze jako čísla
Tím, že je i70 M70 plně elektrická, tak jde jednak o nejsilnější nabízenou sedmičku současnosti a také o tu nejlépe jezdící. Pravý luxus, komfort, ticho, plynulost, lehká jízda, obrovská síla, podvozek hodný násobně dražšího Rolls-Royce Ghost a další superlativy jsou hlavním gró této veleopulentní limuzíny pro všechny, pro které jsou peníze vlastně už jen soubor čísel.
Vrcholné BMW i7 M70 s pohonem všech kol totiž začíná na částce 4 604 600 Kč. Jenom začíná. Jestliže máte specifikaci podobnou té naší testované, která obsahuje třeba elektrické ovládání dveří, křišťálová světla, panoramatické okno, zadní luxusní křesla s kinem, prémiové audio, kašmírový interiér (v sadě stojí čtvrt milionu) a další prvky, tak nejste ani na 5 milionech, ba ani na 5,5 milionu, ale na částce 5 723 229 Kč.
A to je fakt raketa, za kterou byste mohli pořídit například flotilu 18 Dacií Sandero v základu. Ovšem, kdo reálně tyhle peníze má a za i7 M70 je vydá, tak si kupuje prakticky to nejlepší a nejprestižnější od značky BMW. A bude mu fakt jedno, co si kdo myslí o elektromobilech, předních ledvinách, kašmírovém čalounění nebo o čemkoli jiném. Elektrická sedmička M70 je zkrátka soukromý luxusní svět proplétající se dnešním poněkud šíleným globálním světem.
Technické údaje | BMW i7 M70 xDrive |
---|---|
Motor | 2× synchronní elektromotor |
Výkon | 485 kW (659,4 k) |
Točivý moment | 1 015 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 695 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,7 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Dojezd | 490–559 km |
Kapacita baterie | 105,6 kWh (využitelná 101,7 kWh) |
Nabíjení | AC 22 kW, DC 195 kW |
Kola a pneumatiky | vpředu 255/40 R21, vzadu 285/35 R21 |
Rozměry (d/š/v) | 5 391/1 950/1 544 mm |
Rozvor | 3 215 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 500 l |