Článek
Pátá generace Volkswagenu Caddy je tu s námi čtvrtým rokem a v posledním vydání přesedlala na „osobní“ platformu MQB, již sdílí například s Golfem. O to snáz se jí plní dvě různé role – může být prostorným rodinným přepravníkem pro sedm cestujících, který se během pár minut promění v praktickou dodávku.
Zkoušený exemplář má svým vzezřením blíže k pracantovi – sedmnáctipalcové plecháče, základní halogenové svítilny, všední bílá barva… Až se mi při pohledu do ceníku nechce věřit, že se tu za výbavu navíc utratilo přes sto tisíc. Ale to máme příplatkové sedmnáctky za čtrnáct, klimatizaci za dvanáct, parkovací senzory za patnáct, tažné za necelých sedmnáct tisíc. Korunka ke korunce a jsme tam!
Caddy Maxi má na délku 4,85 metru a skoro třímetrový rozvor, což z něj společně s přifouknutou karoserií dělá sympatickou náhradu za vymírající rodinná MPV. Daný půdorys slupne až sedm dospělých, třetí řada tu totiž není jen do počtu, s výškou 178 cm se mi zde sedí velmi komfortně. A potom mávnete kouzelným proutkem a dějí se věci!
Tedy proutkem, ona vlastně stačí trocha zručnosti. Caddy totiž nabízí vyjímatelné sedačky v zadních řadách. Standardně se za sedmičku pasažérů vejde ještě 446 litrů bagáže, s vyjmutou zadní řadou už je to parádních 1 057 litrů (respektive 1 720 l až po střechu). Druhou řadu sedadel lze sklopit, v takovém případě se auto promění v plnohodnotného pracanta s objemem 3 105 litrů, rovnou ložnou plochou a nespočtem možností využití. Jak jsem říkal, dvě auta v jednom.
Ač Caddy sedí na moderních základech, kabina je příjemně staromilská. Analogové budíky, maličká obrazovka uprostřed (bez navigace a dotykové lišty vespod), strohá středová konzola s pákou manuálu a dvěma držáky na nápoje… a všude kolem „užitkové“ tvrdé plasty. Plusem je naopak praktičnost, již podtrhují velké kapsy ve dveřích, polička u stropnice nebo přihrádka na přístrojové desce.
Základem motorové nabídky je benzinový čtyřválec s objemem 1,5 litru, ale naprosto chápu argument, že do takového vozu patří nafta. Caddy Maxi má v nabídce dva dvoulitrové turbodiesely se skromným výkonem 102 nebo 122 koní. Slabší testovaný se pojí se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol, silnější umí automat i čtyřkolku.
Jde o poctivý diesel se vším všudy, takže je hrubší a hlučnější při studeném startu, ale zase se umí odvděčit příznivou spotřebou paliva. S lehkou nohou se klidně dostanete na 5,5 l / 100 km, při normální jízdě včetně dálnice bude průměr nanejvýš o litr vyšší. Benefitem „maxíka“ je 50litrová nádrž, s níž opravdu nebudete muset stavět na každém rohu.
Pro klidné řidiče může jít o dostačujícího společníka, pokud ale plánujete jezdit v plném obsazení, případně vozit těžké nářadí, sáhněte rovnou po silnější variantě. I když jsem ve voze cestoval sám, v táhlém dálničním stoupání mě motor nutil podřadit na pětku, abych se tam nahoru dobelhal. Stovka za 14 sekund a maximální rychlost 175 km/h jsou ostatně výmluvné. Naopak plusem je příkladná spolupráce s přesným manuálem.
Díky architektuře MQB by se měl jízdní komfort přiblížit osobákům. Vždyť dodávka zahodila listová pera a nasadila vinuté tlumiče, byť zadní náprava je pořád tuhá. Jízdní pohodlí se sice s tradičním Golfem měřit nemůže, ale do uskákané užitkové dodávky má hodně daleko. V zatáčce je podvozek jistý a zdárně tlumí většinu českých nerovností. A čím více je zatížený, tím lépe funguje.
Caddy Maxi je schopným parťákem pro početnou rodinu i firmu, zvládne toho opravdu hodně a na poměry dnešních koncernových aut umí být vlastně sympaticky normální. Kdo hledá všestranný vůz, určitě má „Maxe“ na širším seznamu. Jenže potom se koukne do ceníku…
Testovaná prodloužená verze se základním dieselem začíná na částce 791 606 Kč, s příplatkovou výbavou navíc jsme na necelých devíti stech tisících. Jen pro srovnání, Citroën nedávno odhalil ceník omlazeného Berlinga. Verze XL je sice o něco menší než Caddy Maxi, má ale silnější 130koňovou naftu, se kterou dnes v akci stojí 610 000 Kč. To není zrovna malý rozdíl…
Technické údaje | VW Caddy Maxi 2.0 TDI |
---|---|
Motor | řadový naftový čtyřválec, turbo |
Zdvihový objem | 1 968 cm3 |
Výkon | 75 kW (102 k) |
Točivý moment | 280 Nm |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 689 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 14 s |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 4,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 50 l |
Kola a pneumatiky | R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 853/1 855/1 818 mm |
Rozvor | 2 970 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 1 057 - 3 105 l |
Ceník | Březen 2024 |
Cena testované motorizace od | 791 606 Kč |
Cena zkoušeného kusu | 884 852 Kč |