Článek
Už je tomu 20 let, co Volkswagen založil rodokmen nejostřejších Golfů s písmenkem „R“, když se rozhodl využít zkušenosti z rychlostních zkoušek závodů rally a přenést je do světa produkčních aut. Hlavním sportovním Golfem tehdy byl již legendární hot hatch GTI, ale inženýři nově vznikající divize Volkswagen R toužili po ještě silnějších motorech a rychlejších modelech, a tak u vrcholných Golfů vsadili na pohon všech kol.
Během dvou dekád se „erkový“ Golf vyvinul ve výrazně vyspělejší a technicky pokročilejší auto, přičemž v dnešních dnech je k mání už pátá generace, vycházející z osmé generace konvenčního modelu Golf. Ta svými základními rysy stále připomíná původní Golf R32 a spolu se standardním hatchbackem se navíc prodává i jako praktičtější kombi Variant, která je vlkem v rouše beránčím.
Nejnovější Volkswagen Golf R Variant dokonale vystihuje to, čemu se v angličtině přezdívá „sleeper“. Zaparkujete jej vedle obyčejného Golfu a všimnete si, že vyčnívá sportovnějším designem, ale až na pár specifických prvků pořád vypadá jako docela normální rodinný Golf v kombíku. Až charakteristická modrá barva, obrovské brzdy a čtveřice výfukových koncovek prozrazují jeho skrytý potenciál.
Čtyřmi výfuky dýchá nejsilnější motorizace Golfu, v koncernových sportovních modelech již známý přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI s interním označením EA888. Ten je v nejnovějším „erku“ ve své čtvrté generaci a mezigeneračně zesílil o 20 koní a 20 Nm na výsledných 320 koní (235 kW) a 420 Nm. V Evropě pak solidní porci síly přenáší na asfalt výhradně skrze sedmistupňový automat DSG a nově vyvinutý pohon všech kol.
Je to právě obdivuhodná funkčnost pohonu, co z nejnovějšího Golfu R dělá neobyčejné rodinné auto s řidičským potenciálem. Se silným lineárním zátahem a syčícím turbodmychadlem jezdí vysokými rychlostmi v přímce, ale když neúnavnými, silnými a s citem dávkovatelnými brzdami přibrzdíte do zatáčky, strmým řízením jej nasměrujete k jejímu vrcholu a šlápnete na plyn, bez zaváhání se protáhne obloukem a vyjede ven s nefalšovanou přetáčivostí.
Ambice nejnovějšího Golfu R však vytěžíte naplno až s volitelným balíčkem R Performance s většími 19palcovými koly (v základu jsou 18palcová) a plnohodnotným pohonem všech kol s jízdními režimy Drift a Special (Nürburgring). Nová chytrá čtyřkolka totiž disponuje systémem R-Performance Torque Vectoring a variabilně rozděluje točivý moment mezi kola zadní nápravy, přičemž v zatáčce na zatížené kolo přenese až 100 procent točivého momentu.
Pro Volkswagen inovativní pohon omezuje, a dokonce eliminuje nedotáčivost v zatáčkách. Ta se lehce projevuje pouze v nejklidnějším komfortním nastavení, ale s každým dalším sportovně zaměřeným jízdním režimem doslova mizí. V nejostřejších jízdních režimech s vypnutou stabilizací pak Golf R „rozhodíte“ do přetáčivého smyku jen rychlým zatočením s nohou na plynu, a to i na suchém asfaltu.
Nejsou to však pouze decentní „smýčky“, nýbrž opravdové driftování. Nejnovější Golf R jej díky silnému turbomotoru zvládá i v rychlostech daleko přesahujících stovku a pro ostrou sportovní jízdu potřebuje zkušeného řidiče, který ví, co dělá. Svého řidiče přitom poslouchá na slovo, a jakmile s ním začnete driftovat, dveřmi napřed projíždí jednu zatáčku za druhou s typicky německou chirurgickou přesností.
Ze sportovního kombíku s až překvapivým smyslem pro řidičskou zábavu se ale rázem umí stát civilizované rodinné auto, jakým budete vozit děti do školky. Navrácením jízdního režimu zpátky do komfortního nastavení je z nejnovějšího „erka“ nenáročné auto, které se kultivovaností jízdy příliš neodlišuje od normálního Golfu s patnáctistovkou. Jediným výraznějším rozdílem je tvrdá jízda s občasným boucháním od kol na větších nerovnostech.
Specifické „MQB bouchání“ na příčných nerovnostech bohužel nezmizí ani s nejměkčím naladěním adaptivního podvozku DCC, jehož tuhost nastavujete v patnácti stupních. Tužší „superkombi“ tak rychle přenastavíte do role pohodlného auta na cestu přes Evropu. To všechno vám nabídne s vrcholnou a nejmodernější výbavou s kontroverzním dotykovým ovládáním všeho a koženými sportovními sedadly s ventilací a nenápadnou tmavě modrou kůží.
Kombi Golf R Variant navíc vedle základního pětidveřového hatchbacku zaujme i prodlouženým rozvorem o 50 milimetrů, díky němuž nabízí více prostoru na zadních sedadlech a větší zavazadelník o základním objemu 611 litrů. Delší rozvor se navíc příznivě projevuje také na jízdních vlastnostech většího „erka“ – ve vysokých rychlostech je výrazně stabilnější.
Nejnovější Volkswagen Golf R je skvělou ukázkou toho, jak znatelně se jeden rod sportovně zacílených vozů umí zlepšit během dvou desetiletí, pokud vývoj směřuje správným směrem. Nepochybně je to nejlepší „erko“ vůbec, které v praktičtější kombi verzi Variant získává úplně nové kouzlo. Sportovní kombíky jsou u nás vzácností a o to víc je tenhle přitažlivější.
Nejostřejší Golf s batohem na zádech navíc zvládá každodenní cesty do zaměstnání nebo do školky i rychlou jízdu po okreskách, a tak je dokonalým univerzálem pro celou rodinu. Když s ním navíc jezdíte v klidu, stádo o více než třech stovkách koní si žádá přibližně 9 litrů paliva na 100 kilometrů, přičemž jakmile začnete jezdit dynamičtěji, hlad po benzinu vzrůstá k 15 litrům.
Nejnovější Volkswagen Golf R se v Česku prodává se základní cenou od 1 278 900 Kč za standardní provedení s pětidveřovou karoserií typu hatchback. Praktičtější kombi Golf R Variant je dražší a zaplatíte za něj cenu od 1 310 900 Kč. Za ostřejší balíček R-Performance s posunutým omezovačem rychlosti na 270 km/h a vylepšenou čtyřkolkou s jízdními režimy Drift a Special si pak připlatíte dalších 58 400 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 984 cm3 |
Výkon | 235 kW (320 k) |
Točivý moment | 420 Nm při 2 100–5 350 ot./min |
Převodovka | dvouspojková DSG, 7 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 630 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,9 s |
Maximální rychlost | 270 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 9,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 235/35 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 644/1 789/1 452 mm |
Rozvor | 2 678 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 611 l |