Článek
Co je zábavnější za volantem? Obrovská rychlost, jakou projíždíme zatáčky, nebo pomalejší tempo s úsměvem od ucha k uchu? Styl vývoje ostrých sportovních hatchbacků se v posledním desetiletí významně změnil a z rekordních časů na světoznámých závodních okruzích se stává pořád silnější marketingové lákadlo pro upoutání pozornosti zákazníků. Nejmodernější hot hatche umí potrápit i silnější sporťáky, ale co když je jedním z nejdůležitějších prvků sportovních vozů radost z řízení, která má převládat nad rychlostí?
Zapomeňte na vrcholné nejrychlejší sportovní modely většiny výrobců a při hledání nejzábavnějších dnešních hot hatchů se zaměřte na „nižší“ a pomalejší sportovní vozy. Už v roce 2017 nás Hyundai oslovil až dokonalým sportovním hatchbackem i30 N, dodnes spadajícímu k nejlepším hot hatchům posledních let, kterému před dvěma lety nadělil menšího sourozence s ještě větším zacílením na návykovou řidičskou radost na okreskách.
Jmenuje se Hyundai i20 N a oživuje zacházející slávu malých sportovních hatchbacků s přijatelnou pořizovací cenou, nízkou pojistkou a rozumnými provozními náklady, přičemž je „bezpečně“ rychlý a šíleně zábavný. Třetí a nejmenší zástupce rodiny Hyundai N je přitom nejlepší volbou pro všechny řidičské nadšence, co vyhledávají okresky se spoustou zatáček a menší techničtější závodní tratě.
Přibližme si jej co nejživěji, pojďte se svézt. Je brzké nedělní ráno, přivstali jste si a jen krátce po rozbřesku přicházíte k čekajícímu i20 N. Od obyčejné „i-dvacítky“ sousedovy ženy jej snadno rozeznáte, protože Hyundai pro „Nko“ vyvinul výrazně sportovnější vzhled s charakterem soutěžního speciálu pro světový rally šampionát WRC. Mřížka chladiče se dokonce inspiruje šachovnicovým praporkem a ze světa motorsportu vychází i křídlo na konci střechy.
Otevíráte dveře, usedáte na sportovní sedadlo řidiče se silnějším bočním vedením, a protože i20 N je zásadně s manuálem, šlapete na spojku, kontrolujete neutrál a stisknutím startovacího tlačítka probouzíte přeplňovaný čtyřválec pod kapotou. Šestnáctistovka T-GDI ožívá s lehkým zdůrazněním svého startu a následně se usazuje na hlubokém volnoběhu. Řadíte jedničku a odjíždíte za doprovodu bručení v nízkých otáčkách.
Jenže vy si to chcete pořádně užít, a tak mačkáte azurové tlačítko N na volantu a zapínáte jízdní režim N Custom s vaším individuálním sportovním nastavením. Řízení přituhuje, reakce motoru se přiostřuje a syrový zvuk jediného velkého výfuku nabírá na intenzitě. Připravujete se a na digitálním sportovnějším přístrojovém štítu s centrálním otáčkoměrem pozorujete zahřívání motoru, zatímco si na displeji infotainmentu připravujete obrazovku s nejdůležitějšími jízdními parametry.
Srdce i20 N je na provozní teplotě, přijíždíte k okraji další obce a před vámi se otevírá nádherná okreska se skvělou technickou pasáží. Šestnáctistovka o 204 koních (150 kW) a 275 Nm (až 304 Nm při overboostu) má dost síly na to, aby i20 N jela padesátkou na čtyřku. A tak s meziplynem (umí jej i automaticky) podřazujete na trojku a při necelých 3 000 ot./min šlapete na plyn naplno. „Turbodíra“ se v těch otáčkách nekoná a motor okamžitě reaguje masivním přívalem síly.
Ručička otáčkoměru bleskurychle letí vstříc omezovači, saháte po charakteristické řadicí páce divize N a přesnými drahami s příjemně tuhým chodem řadíte další rychlost manuálního šestikvaltu. Čtyřválec zatím prská do výfuku a čeká. Jakmile tam vrazíte další kvalt, bez sebemenšího váhání vám dá další rychlost. Znovu letí do otáček, turbo syčí, výfuk ostře řve a šestnáctistovka vás ohromuje svou silou.
Inženýři sportovní divize N se rozhodli na vás vyplivnout všechnu sílu hned, a tak přeplňovanému čtyřválci naladili docela plochou momentovou křivku s jen minimální gradací. Díky tomu má i20 N solidní pružné zrychlení ve skoro celém otáčkovém spektru a na většinu rychlostí. I proto vám odpustí, když si do zatáčky špatně podřadíte. Do oblouků se navíc díky rychlému a přesnému řízení vrhá s okouzlujícím nadšení, přičemž má spoustu přilnavosti a hbitě reaguje na vaše pokyny.
Najíždíte do zatáčky až moc rychle? Citlivě odlevte z plynu a nechte hravou záď, aby vás s čitelnou přetáčivostí stočila dovnitř do zatáčky. Co nejpřesněji trefujete apex, začínáte zrychlovat, a protože jste si jako pravověrní řidičští nadšenci připlatili za vrcholnou i20 N Premium, mechanický samosvorný diferenciál vám pomáhá zrychlovat ven ze zatáčky a posílá vás vstříc těm dalším, zatímco vy se smějete od ucha k uchu.
I tohle auto je rychlé, ale hlavní je pro něj zábava. Přijíždíte na vaší oblíbenou vyhlídku, vystupujete, procházíte se okolo a připomínáte si, jakým vývojem tahle kapesní raketa prošla. Technici korejské značky se svým „N-tuziasmem“ vyvinuli sportovní hatchback se širším podvozkem než u standardní i20 a za větší 18palcová kola schovali silnější přední brzdy s většími kotouči o průměru 320 milimetrů. Nezapomněli ani na lepší čepy, sportovnější tlumiče a pružiny nebo odolnější spojku pro hrubější zacházení při ostré sportovní jízdě.
Je to až nebezpečně návyková řidičská nirvána. Nijak se nezajímá o řidiče se zájmem především o rychlost, ale cílí na řidičské nadšence, co se sportovními auty umí jezdit na maximum i v zatáčkách. Čím rychleji jedete, tím lépe funguje, ale umí vás královsky bavit i v mezích zákona. S menším odfiltrováním vjemů z jízdy vám připadá rychlejší, než skutečně je. S kompaktnějšími rozměry se navíc i při rychlejší jízdě vejde na typicky úzké české okresky lépe než rychlejší a větší i30 N.
Když následně i o nedělním ránu ožívá provoz na silnicích, zpomalujete a vracíte se na pořádnou snídani a kávu. Zase vjíždíte do městských ulic, uklidňujete „Nko“ civilizovanějším jízdním režimem a uvědomujete si, že funguje i tady. Spolu se sportovním talentem je totiž relativně praktická i pro každodenní život. Podvozek s tužším naladěním je relativně komfortní, ale na větších výmolech cítíte jen tvrdší rány od kol. To je však jen malá daň za přilnavost a solidní jízdní vlastnosti.
A jaké má Hyundai i20 N provozní náklady? Pokud jste sportovní nadšenci, na kombinovanou spotřebu okolo 7 litrů benzinu na 100 kilometrů rovnou zapomeňte. Dosáhnete jí asi jen při silné vůli a velkém sebeovládání. Většinou budete jezdit za přibližně 8 litrů, přičemž při opravdu rychlém tempu se i20 N svým apetitem po benzinu nijak netají. Ale kdo si kupuje sportovní auto a současně se ohlíží na spotřebu?
Sportovní Hyundai i20 N se v Česku prodává se základní cenou od 599 990 Kč. Řidičsky zajímavější je však testovaná vrcholná varianta N Premium s mechanickým samosvorným diferenciálem s ceníkovou cenou od 679 990 Kč. Chcete si jej prohlédnout naživo? Už o víkendu se ukáže na motoristické slavnosti Legendy, kde se rovněž představí zcela nové MPV Hyundai Staria.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 150 kW (204 k) při 5 500–6 000 ot./min. |
Točivý moment | 304 Nm (overboost) při 2 000–4 000 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Provozní hmotnost | 1 220 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,2 s |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 4 075/1 775/1 440 mm |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 215/40 R18 |
Rozvor | 2 580 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 352 l |