Hlavní obsah

Hyundai i20 N Premium: Když je ten nejmenší sportovní hot hatch asi i ten nejlepší

Foto: Lukáš Volšický

Sportovní divize Hyundai N před zhruba rokem a půl rozvířila vody menších sportovních hatchbacků, jako jsou Ford Fiesta ST nebo Volkswagen Polo GTI, novým malým Hyundaiem i20 N. Ten navazuje na starou školu a není pouze dalším hot hatchem do party, protože oproti svým konkurentům nabízí spoustu opravdu kvalitní muziky za mnohem lidovější cenu.

Článek

Co je zábavnější za volantem? Obrovská rychlost, jakou projíždíme zatáčky, nebo pomalejší tempo s úsměvem od ucha k uchu? Styl vývoje ostrých sportovních hatchbacků se v posledním desetiletí významně změnil a z rekordních časů na světoznámých závodních okruzích se stává pořád silnější marketingové lákadlo pro upoutání pozornosti zákazníků. Nejmodernější hot hatche umí potrápit i silnější sporťáky, ale co když je jedním z nejdůležitějších prvků sportovních vozů radost z řízení, která má převládat nad rychlostí?

Zapomeňte na vrcholné nejrychlejší sportovní modely většiny výrobců a při hledání nejzábavnějších dnešních hot hatchů se zaměřte na „nižší“ a pomalejší sportovní vozy. Už v roce 2017 nás Hyundai oslovil až dokonalým sportovním hatchbackem i30 N, dodnes spadajícímu k nejlepším hot hatchům posledních let, kterému před dvěma lety nadělil menšího sourozence s ještě větším zacílením na návykovou řidičskou radost na okreskách.

Foto: Lukáš Volšický

Sportovní varianta N je už na pohled výrazně sportovnější než obyčejná „i-dvacítka“

Jmenuje se Hyundai i20 N a oživuje zacházející slávu malých sportovních hatchbacků s přijatelnou pořizovací cenou, nízkou pojistkou a rozumnými provozními náklady, přičemž je „bezpečně“ rychlý a šíleně zábavný. Třetí a nejmenší zástupce rodiny Hyundai N je přitom nejlepší volbou pro všechny řidičské nadšence, co vyhledávají okresky se spoustou zatáček a menší techničtější závodní tratě.

Přibližme si jej co nejživěji, pojďte se svézt. Je brzké nedělní ráno, přivstali jste si a jen krátce po rozbřesku přicházíte k čekajícímu i20 N. Od obyčejné „i-dvacítky“ sousedovy ženy jej snadno rozeznáte, protože Hyundai pro „Nko“ vyvinul výrazně sportovnější vzhled s charakterem soutěžního speciálu pro světový rally šampionát WRC. Mřížka chladiče se dokonce inspiruje šachovnicovým praporkem a ze světa motorsportu vychází i křídlo na konci střechy.

Foto: Lukáš Volšický

Křídlo na konci střechy zakládá na zkušenostech získaných při vývoji soutěžního speciálu i20 WRC

Otevíráte dveře, usedáte na sportovní sedadlo řidiče se silnějším bočním vedením, a protože i20 N je zásadně s manuálem, šlapete na spojku, kontrolujete neutrál a stisknutím startovacího tlačítka probouzíte přeplňovaný čtyřválec pod kapotou. Šestnáctistovka T-GDI ožívá s lehkým zdůrazněním svého startu a následně se usazuje na hlubokém volnoběhu. Řadíte jedničku a odjíždíte za doprovodu bručení v nízkých otáčkách.

Jenže vy si to chcete pořádně užít, a tak mačkáte azurové tlačítko N na volantu a zapínáte jízdní režim N Custom s vaším individuálním sportovním nastavením. Řízení přituhuje, reakce motoru se přiostřuje a syrový zvuk jediného velkého výfuku nabírá na intenzitě. Připravujete se a na digitálním sportovnějším přístrojovém štítu s centrálním otáčkoměrem pozorujete zahřívání motoru, zatímco si na displeji infotainmentu připravujete obrazovku s nejdůležitějšími jízdními parametry.

Foto: Lukáš Volšický

Sportovní Hyundai i20 N je současně i nejlépe vybavenou variantou malého hatchbacku, přičemž zadní sedadla jsou dokonce vyhřívaná

Srdce i20 N je na provozní teplotě, přijíždíte k okraji další obce a před vámi se otevírá nádherná okreska se skvělou technickou pasáží. Šestnáctistovka o 204 koních (150 kW) a 275 Nm (až 304 Nm při overboostu) má dost síly na to, aby i20 N jela padesátkou na čtyřku. A tak s meziplynem (umí jej i automaticky) podřazujete na trojku a při necelých 3 000 ot./min šlapete na plyn naplno. „Turbodíra“ se v těch otáčkách nekoná a motor okamžitě reaguje masivním přívalem síly.

Ručička otáčkoměru bleskurychle letí vstříc omezovači, saháte po charakteristické řadicí páce divize N a přesnými drahami s příjemně tuhým chodem řadíte další rychlost manuálního šestikvaltu. Čtyřválec zatím prská do výfuku a čeká. Jakmile tam vrazíte další kvalt, bez sebemenšího váhání vám dá další rychlost. Znovu letí do otáček, turbo syčí, výfuk ostře řve a šestnáctistovka vás ohromuje svou silou.

Foto: Lukáš Volšický

Azurová tlačítka N na volantu slouží pro rychlou změnu přednastavených jízdních režimů. Červeným tlačítkem REV pak zapínáte, nebo vypínáte automatické meziplyny

Inženýři sportovní divize N se rozhodli na vás vyplivnout všechnu sílu hned, a tak přeplňovanému čtyřválci naladili docela plochou momentovou křivku s jen minimální gradací. Díky tomu má i20 N solidní pružné zrychlení ve skoro celém otáčkovém spektru a na většinu rychlostí. I proto vám odpustí, když si do zatáčky špatně podřadíte. Do oblouků se navíc díky rychlému a přesnému řízení vrhá s okouzlujícím nadšení, přičemž má spoustu přilnavosti a hbitě reaguje na vaše pokyny.

Najíždíte do zatáčky až moc rychle? Citlivě odlevte z plynu a nechte hravou záď, aby vás s čitelnou přetáčivostí stočila dovnitř do zatáčky. Co nejpřesněji trefujete apex, začínáte zrychlovat, a protože jste si jako pravověrní řidičští nadšenci připlatili za vrcholnou i20 N Premium, mechanický samosvorný diferenciál vám pomáhá zrychlovat ven ze zatáčky a posílá vás vstříc těm dalším, zatímco vy se smějete od ucha k uchu.

Foto: Lukáš Volšický

Inženýři divize N to se sportovní jízdou myslí vážně a v nejostřejším režimu vám zobrazují digitální přístroje s centrálním otáčkoměrem a ukazatelem teploty motorového oleje

I tohle auto je rychlé, ale hlavní je pro něj zábava. Přijíždíte na vaší oblíbenou vyhlídku, vystupujete, procházíte se okolo a připomínáte si, jakým vývojem tahle kapesní raketa prošla. Technici korejské značky se svým „N-tuziasmem“ vyvinuli sportovní hatchback se širším podvozkem než u standardní i20 a za větší 18palcová kola schovali silnější přední brzdy s většími kotouči o průměru 320 milimetrů. Nezapomněli ani na lepší čepy, sportovnější tlumiče a pružiny nebo odolnější spojku pro hrubější zacházení při ostré sportovní jízdě.

Je to až nebezpečně návyková řidičská nirvána. Nijak se nezajímá o řidiče se zájmem především o rychlost, ale cílí na řidičské nadšence, co se sportovními auty umí jezdit na maximum i v zatáčkách. Čím rychleji jedete, tím lépe funguje, ale umí vás královsky bavit i v mezích zákona. S menším odfiltrováním vjemů z jízdy vám připadá rychlejší, než skutečně je. S kompaktnějšími rozměry se navíc i při rychlejší jízdě vejde na typicky úzké české okresky lépe než rychlejší a větší i30 N.

Foto: Lukáš Volšický

Nejdůležitější jízdní data se ukazují na „sportovní“ obrazovce v menu infotainmentu, kde současně nastavujete individuální jízdní režimy N

Když následně i o nedělním ránu ožívá provoz na silnicích, zpomalujete a vracíte se na pořádnou snídani a kávu. Zase vjíždíte do městských ulic, uklidňujete „Nko“ civilizovanějším jízdním režimem a uvědomujete si, že funguje i tady. Spolu se sportovním talentem je totiž relativně praktická i pro každodenní život. Podvozek s tužším naladěním je relativně komfortní, ale na větších výmolech cítíte jen tvrdší rány od kol. To je však jen malá daň za přilnavost a solidní jízdní vlastnosti.

A jaké má Hyundai i20 N provozní náklady? Pokud jste sportovní nadšenci, na kombinovanou spotřebu okolo 7 litrů benzinu na 100 kilometrů rovnou zapomeňte. Dosáhnete jí asi jen při silné vůli a velkém sebeovládání. Většinou budete jezdit za přibližně 8 litrů, přičemž při opravdu rychlém tempu se i20 N svým apetitem po benzinu nijak netají. Ale kdo si kupuje sportovní auto a současně se ohlíží na spotřebu?

Sportovní Hyundai i20 N se v Česku prodává se základní cenou od 599 990 Kč. Řidičsky zajímavější je však testovaná vrcholná varianta N Premium s mechanickým samosvorným diferenciálem s ceníkovou cenou od 679 990 Kč. Chcete si jej prohlédnout naživo? Už o víkendu se ukáže na motoristické slavnosti Legendy, kde se rovněž představí zcela nové MPV Hyundai Staria.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 598 cm3
Výkon150 kW (204 k) při 5 500–6 000 ot./min.
Točivý moment304 Nm (overboost) při 2 000–4 000 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 220 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,2 s
Maximální rychlost230 km/h
Spotřeba (kombinace)7,8 l/100 km
Objem palivové nádrže40 l
Kola a pneumatiky4 075/1 775/1 440 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)215/40 R18
Rozvor2 580 mm
Objem zavazadlového prostoru352 l
Načítám