Článek
Osmiválcové burácení je jako hudba svobody, jaká je v Evropě již minulostí. To mi běží hlavou, když vidím přijíždět tenhle džíp. Je to Jeep Wrangler Rubicon, jaký si na první pohled objednáte i u nás, ale Jeep věří, že do roku 2025 bude prodávat sedmdesát procent aut elektrifikovaných a v Evropě k tomu přistoupil dost radikálně.
Od letošního roku totiž jako evropští zákazníci nemáte při nákupu nového tradičního Wrangleru u oficiálních prodejců moc na výběr. S nejnovější modernizací pro rok 2022 z Evropy zmizely všechny normální motorizace vyjma plug-in hybridu 4×e. Tenhle Jeep se ale narodil pro domácí Ameriku a přijel do Česka skrze neoficiální šedý import, a proto má pod kapotou srdce, jaké zvedne nejedno obočí.
Pokud se vyznáte v moderních amerikách, bude vám stačit jedno číslo pro pochopení proč – 392. V Evropě se Wrangler Rubicon prodává zásadně s nijak okouzlujícím čtyřválcovým plug-in hybridem 4×e, ale Američani si vybírají i z lákavějších motorizací. Mají tam šestiválec a třešničkou na dortu je osmiválec „392“ neboli atmosférický 6,4litrový HEMI o 470 koních a 640 newtonmetrech. A to už je solidní porce síly!
Tohle zvěrstvo ze staré školy dělá z Wrangleru nenápadnou spící bestii se slabostí pro strašení okolí pronikavým burácením a řevem osmiválce. Relativně lehký Jeep navíc ohromuje svou rychlostí, protože umí akcelerovat z klidu na stovku za 4,7 sekundy a v Americe populární čtvrtmílový sprint zvládne za 13 sekund. Ptáte se, jestli je rychlý? Jasně! Jen pro srovnání, sportovnější nejnovější Mustang GT s pětilitrem to umí za 12,6 sekundy.
Evropa a Amerika vždy byly protiklady, ale v dnešních dnech se propast zase prohlubuje. V časech, kdy v Evropě musí Jeep řešit každou deci spotřeby paliva, prodává za oceánem stejné auto s nenasytným osmiválcem. Když si osmiválcový Wrangler budete chtít přivézt do Česka, počítejte se spotřebou paliva od 12 až 13 litrů na 100 kilometrů. Jak ale dodává sám prodejce, první měsíce bude provoz „tři-devět-dvojky“ i mnohem dražší.
Bude vám totiž dlouho trvat, než se fascinujícího osmiválce nabažíte do sytosti. Vždyť mluvíme o stejném velkoobjemovém srdci, jaké najdete pod kapotou vozů jako Dodge Challenger nebo Charger. Láká vás nátura muscle carů v off-roadu, který vypadá jako sousedův Jeep do zásuvky, ale má mnohem silnější charakter? Otevřete elektronicky ovládanou výfukovou klapku a užijte si to naplno.
Když si při objednávání u „šedého“ importéra navíc zažádáte o příplatkovou výbavu Xtreme Recon, přiveze vám osmiválcovou potvoru s vylepšeními do terénu. Na 17palcových kolech budou větší 35palcové pneumatiky BF Goodrich K02 All-Terrain, tlumiče FOX budou mít prodloužený zdvih o 3,8 centimetru a se světlou výškou bezmála 33 centimetrů se nemusíte bát vrhnout ani do náročnějšího terénu.
V Jeepu navíc počítají s tím, že se američtí nadšenci v osmiválcových Jeepech bezhlavě vrhnou i za dobrodružstvím v terénu nebo vodě. A proto ochránili osmiválcové srdce i motorový prostor šikovným sacím potrubím Hydro-Guide na spodní straně kapoty, jež při brodění „zachytává“ vodu, odvádí ji a odděluje od nasávaného vzduchu. Spolu s ním má Wrangler i utěsněnou elektroinstalaci.
Jeep Wrangler Rubicon 392 Xtreme Recon je v Česku jako zjevení. Až na pár specifických drobností jej totiž od pro nás normálních „evropských“ Wranglerů nepoznáte. Tenhle konkrétní Jeep se navíc odlišuje i navijákem WARN a decentními nášlapy, zpříjemňujícími nastupování do interiéru. Vysoká světlá výška jinak ztěžuje nastupování na sedadlo řidiče, ale uvnitř na vás čeká sladká odměna.
Je to probuzení osmiválce jediným stisknutím startovacího tlačítka. Uděláte to jednou a na evropský plug-in hybrid 4×e si už nikdy nevzpomenete. Wrangler Rubicon 392 je čistokrevná moderní amerika. Přesně taková, jakou jste si jí vysnili. Jeep s osmiválcem je vedle elektrifikovaného sourozence typicky americký jako šťavnatý cheeseburger vedle speciality pro vegany. A jak se v komunitě petrolheadů občas říká, správný hybrid má jezdit na benzin a peníze.
A jak si osmiválcový Jeep Wrangler Rubicon 392 Xtreme Recon koupíte v Česku? Do našich končin jej dováží společnost IMOFA, která jej ukáže na motoristické slavnosti Legendy 2022 na Výstavišti v pražských Holešovicích ve dnech 28. a 29. května.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, zážehový, atmosférický, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem | 392 kubických palců (6 417 cm3 ) |
Výkon | 350 kW (470 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 640 Nm při 4 300 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 314 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,7 s |
Maximální rychlost | 179 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 13 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 81 l |
Kola a pneumatiky | LT315/70R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 785/1 875/1 892 mm |
Rozvor | 3 007 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 785 l |