Hlavní obsah

Hybridní Kia Sportage nabízí nízkou spotřebu, i když není pro každého

Foto: Lukáš Kukla

Další svezení s novou Kiou Sportage nám dalo příležitost vyzkoušet plug-in hybridní pohon, který slibuje tichou, hladkou a hlavně úspornou jízdu. Jak je to s ním v reálu?

Článek

Kia Sportage není na stránkách Garáže žádným nováčkem – loni jsme ji už důkladně testovali a došli k závěru, že stále jde o ukázkově přátelské a praktické rodinné SUV, které mezigeneračně získalo hi-tech šmrnc v podobě progresivnějšího designu a modernější technické výbavy.

Super, tak proč je tu zase?

Jednou z těch technických novinek je totiž i plug-in hybridní pohon.

Jaký že pohon?

Plug-in hybrid – to znamená hybrid kombinující spalovací motor s elektromotorem a větší baterií nabíjenou ze zásuvky. To znamená, že máte k dispozici kombinovaný výkon 265 koní (roztáčející všechna čtyři kola) a čistě elektrický dojezd až 70 km.

Foto: Lukáš Kukla

Celkem máte na povel kombinovaných 265 koní, které přitom skoro nic nežerou

Hm, to zní dobře – na papíře. Jak je to v reálu?

O nic moc horší – v závislosti na trase (záleží na rychlosti jízdy a četnosti rekuperace čili na dálnici horší, okresky ujdou a nejlépe funguje ve městě) se těm udávaným sedmdesáti kilometrům můžete skutečně přiblížit. Přitom jezdíte příjemně tichounce a zcela hladce s rychlým nástupem elektrického zátahu. S elektrickým výkonem 91 koní a 264 Nm navíc nebudete za loudu, zvládá totiž i dálniční rychlost.

Foto: Lukáš Kukla

Nabíjení výkonem 7,2 kW v základní výbavě není mezi PHEV běžné

A nabíjení je podobně rychlé?

Ve skutečnosti ano – Sportage PHEV zvládá výkon až 7,2 kW, takže se její baterie o kapacitě 13,8 kWh nabije za necelé dvě hodinky. To na plug-in hybrid vážně ujde! Z běžné domácí 230V zásuvky to pak trvá šest hodin, tedy necelou pracovní směnu nebo přes noc, takže budete mít vždy při odjezdu plně nabito (a vyhřáto/klimatizováno, abyste ušetřili energii na vytápění za jízdy).

Jaké další technické vychytávky má Kia Sportage?

Zmiňovat tu dva 12,3palcové displeje (jeden pro přístrojový panel s možností doplnění o průhledový displej, druhý pro infotainment se všemi možnými online funkcemi a širokou mobilní konektivitou) nebo dlouhý seznam sofistikovaných jízdních asistentů je snad již zbytečné. Ale líbilo se nám zobrazování pohledu zpětné kamery na dané straně při spuštěném blinkru (takže pohled „přes rameno“ máte hned v zorném poli, nejen v zrcátku) nebo přepínací menu v liště na palubní desce (z ovládání klimatizace na kontextové menu infotainmentu).

Foto: Lukáš Kukla

Moderní prostředí plné příjemného komfortu a uživatelské přístupnosti

Co nám u PHEVu naopak chybí, je chytrý plánovač, který by analyzoval trasu zadanou v navigaci a automaticky rozvrhl efektivní využití elektrické energie uložené v baterii, abyste ji „nevymlátili“ na prvních kilometrech na dálnici, ale naopak si ji nechali uloženou až do města. Tento management si musíte dělat sami pomocí tlačítka přepínající režim pohonu (hybridní režim, elektrický režim nebo automatika).

A co se stane, když elektřina dojde?

Žádná odtahovka vás nečeká, nebojte. Jednoduše naskočí spalovací motor (nejspíš si toho ani nevšimnete, přechody mezi pohony jsou neznatelné) a svištíte dál – akorát se zvýšenou efektivitou hybridu. Elektřina získaná rekuperací vám pomáhá při poskakování v zácpě, při rozjezdech nebo při plachtění stálou rychlostí. Výsledkem je spotřeba pod šest litrů v kombinaci.

To není nijak zázračné…

Pravda, to není – cestou k úspoře je (jako u každého PHEV) pravidelné nabíjení ze zásuvky, pak můžete jezdit za pár korun. A než se zeptáte, při ceně 6 Kč/kWh vás jedno nabití baterie vyjde na necelých 83 korun, takže jezdíte jen za 1,20–1,50 Kč/km. Tomu se v dnešní době nepřiblíží žádné auto se spalovacím motorem.

Takže to není auto pro každého, že?

To není, základní podmínkou je mít možnost nabíjet doma anebo v práci. Taky není ideální pro „obchodní cestující“, kteří dennodenně křižují republiku po dálnicích. Vyhoví ale všem, kteří každý den dojíždějí do práce, vozí děti do škol a školek a jezdí na nákupy, a přitom najedou kolem těch 70 km (a nejlépe ve městě a jeho blízkém okolí) – tento způsob použití bude sedět na spoustu majitelů Sportage.

Jenže na mě ne…

Nevadí, na výběr máte i benzinové a dieselové motory (kombinované s manuálem i automatem, pohonem předních nebo všech čtyř kol), případně klasický hybrid (HEV) bez baterie nabíjené ze zásuvky. Volba je na vás. Můžeme vám ale zaručit, že s žádnou verzí Sportage však neuděláte chybu.

Taky byste měli vědět, že to šetření s PHEV může vyjít docela draho. Základní benzinová Sportage 1,6 T-GDI (150 k) ve výbavě Comfort vyjde na 659 980 Kč, stejně vybavený diesel 1,6 CRDi (115 k) pak na 729 980 Kč. 230koňový hybrid (HEV) seženete až ve vyšší výbavě Exclusive za 899 980 Kč (o padesát tisíc dráž s pohonem všech čtyř kol). Nejlevnější plug-in hybrid (PHEV) je až s výbavou TOP s cenovkou 1 179 980 Kč, což je ranec peněz, ale ve srovnání se stejně vybaveným hybridem 4×4 jde o příplatek 60 tisíc, což už stojí za zvážení. Tedy pokud máte po ruce elektrickou zásuvku.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, přeplňovaný, uložený vpředu napříč + elektromotor
Zdvihový objem1 599 cm3
Výkon132 kW (180 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment265 Nm při 1 500–4 500 ot./min.
Elektromotor67 kW (91 k) a 264 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí265 k a 350 Nm
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Provozní hmotnost1 830 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,2 s
Maximální rychlost191 km/h
Spotřeba (kombinace)1,1 l/100 km
Objem palivové nádrže42 l
Kapacita baterie13,8 kWh
Elektrický dojezd70 km
NabíjeníAC 7,2 kW
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 515/1 865/1 650 mm
Rozvor2 680 mm
Objem zavazadlového prostoru540 l
Načítám