Článek
Jen krátce před koncem první dekády 21. století se ve světě luxusních aut nahlas mluvilo o budoucnosti supersportovních limuzín. Obrovská popularita dnešních „super SUV“ od nejslavnějších exkluzivních značek byla teprve budoucností a boháči ze světových metropolí se ohlíželi po luxusních autech spojujících auru sportovních vozů s praktičností, komfortem i nově vznikající módou.
Nejprve se do nově vznikajícího módního trendu limuzín inspirovaných sportovními kupé vrhnuli jen ti nejodvážnější, ale s nepřehlédnutelným úspěchem Porsche Panamera se začali připojovat i další výrobci a představovat konkurenty. Jedním z nich je i Audi. V roce 2013 navázalo na limuzínu A7 se splývající zádí a uvedlo na trh vrcholnou variantu RS 7 Sportback, která se od roku 2019 prodává už ve druhé generaci.
A ta se nám konečně dostala do rukou, takže se na ní pojďme podívat. U nejmodernějších modelů si Audi pro sportovní vozy divize Audi Sport vyvinulo charakteristický styling s agresivní tváří i elegantními liniemi a nejnovější RS 7 je v tomhle ohledu zvláštním autem. Umí být diskrétní i přitahovat pozornost současně. Zejména v příplatkovém modrém odstínu Sepang Blue splývá s davem i sebevědomě prozrazuje své pravé já.
Když si nejnovější Audi RS 7 Sportback prohlížíte naživo, úplně nejlépe vypadá lehce z dálky. V tu chvíli totiž dokonale vynikne široce rozkročený postoj i čistě elegantní silueta. A jakmile si dřepnete a podíváte se jí zpříma do tváře, uvidíte v ní tu drzost. „Chceš ránu? A chceš někam odvézt?“ Audi RS 7 je jedním z těch velmi pokročilých aut s více náturami pro každou situaci, ale jen minimem kompromisů.
Kompromis je tu asi jen jeden. Audi RS 7 Sportback není ani plnohodnotná limuzína ani čtyřdveřový supersport. Z prvního si vzalo luxus a komfort na palubě, z druhého až ohromující jízdní vlastnosti. Otevřete dveře s bezrámovými okny a nahlédněte dovnitř. V interiéru je nejmodernější architektura vrcholných Audi se dvěma obrazovkami infotainmentu MMI, digitálním přístrojovým štítem a prostor a pohodlí pro čtyři cestující.
Námi testovaný vůz je navíc jedním z těch nejdražších vůbec. Je kompletně vybaven příplatky z individualizačního programu Audi Exclusive. Spolu s exkluzivním příplatkovým odstínem laku a obrovskými brzdiči ve skoro odpovídající modré barvě má i šedou kůží čalouněný interiér s kontrastním modrým prošíváním a modrými bezpečnostními pásy.
České zastoupení Audi k tomu dodává, že když zákazníci mají zaplatit tolik peněz za nové luxusní auto, pochopitelně jej chtějí mít přesně podle svého vkusu a automobilka jim vychází vstříc. Audi RS 7 už není autem, jaké si kupujete z rozumu, tohle auto prostě chcete. Stejný komfort vám umí nabídnout i jiné vrcholné modely značky, ale jen málo z nich to umí spojit se šmrncem supersportů.
Od standardní „A-sedmičky“ v nejbohatší výbavě se ale sportovnější RS 7 na oko odlišuje jen specifickými detaily. Nejvýraznějším rozdílem jsou sportovní sedadla a logo na volantu s tlačítkem RS, jímž auto rychle přepnete do dvou individuálně nastavitelných jízdních režimů. Spolu s tím se změní i grafika a ukazatele na přístrojovém štítu. I se sportovní náturou pak Audi RS 7 je praktickým autem, protože v zavazadelníku nabízí prostor o 535 litrech.
To nejdůležitější na Audi RS 7 Sportback je srdce. V arogantním předku najdete již známý čtyřlitrový vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly a 48voltovým mild-hybridním systémem. Vrcholný osmiválec 4.0 TFSI koncernu Volkswagen využívají i kombi sourozenec RS 6 Avant, SUV sourozenec RS Q8 nebo koncernové luxusní vozy jako Porsche Cayenne Turbo, Porsche Panamera Turbo nebo Lamborghini Urus.
Zajímá vás technika? Čtyřlitrová osmiválcová jednotka má hliníkovou klikovou skříň a mezigenerační novinkou jsou o 3 milimetry větší dmychadlová kola dvojice dvoukomorových turbodmychadel, zvyšující plnící tlak z 1,2 na 1,4 baru. Nejnovější generace RS 7 umí při nízké zátěži deaktivovat polovinu válců (2., 3., 5. a 8.) a mild-hybridní systém umožňuje vozu plachtit s vypnutým motorem v rychlostech od 55 do 160 km/h po dobu čtyřiceti sekund.
A teď o nejlepší. Současné Audi RS 7 Sportback má sílu 600 koní (441 kW) a 800 Nm! To je solidní porce výkonu, s jakou zažijete strhující dynamiku supersportů. Z klidu doslova vstřelí na stovku za 3,6 sekundy a je právoplatným členem „Klubu 300“, protože jezdí nejvyšší rychlostí 305 kilometrů v hodině (s paketem Dynamik plus). To znamená, že v Audi RS 7 máte k dispozici až zdrcující pružné zrychlení a výbušnou sílu při jakékoliv rychlost.
Začíná to přitom docela nevinně, protože když „RS-sedmičku“ probudíte k životu v základním jízdním módu, jen dravě vyštěkne a osmiválec se následně usadí na kultivovaném volnoběhu. Až otevřením výfukových klapek a přepnutím do sportovních režimů motoru se v RS 7 probouzí nátura bestie s výrazně hlasitějším a hrubějším projevem z velkých koncovek příplatkového RS sportovního výfuku.
A co tohle auto umí? Najděte volnou rovinku a práskněte bičem za šesti stovkami koní. Ty se splaší a spolu s osmistupňovým automatem Tiptronic od ZF a pohonem všech kol quattro vám předvedou, co umí. Z nuly jste na stovce doslova hned a dvoustovku atakujete za necelých dvanáct sekund. Odhodlání, s jakým RS 7 zrychluje za doprovodu burácení a hřmění, je jen těžko popsatelné. Je to jedna z těch věcí, jež prostě musíte zažít.
Síla motoru je navíc tak brutální, že mne inspirovala zavzpomínat na náš nedávný článek o reálném využití výkonu v každodenním provozu. Když jedete osmdesátkou po rovině, k udržování rychlosti vám podle palubního displeje stačí jen 3 procenta výkonu a necelých 10 procent točivého momentu. S masivním točivým momentem se pak zrychlení obejde bez zbytečného podřazení, protože převodovka využívá síly osmiválce.
I když Audi RS 7 Sportback standardně opouští továrnu na ocelových brzdách, výkonnější karbon-keramické brzdy jsou pro co nejjistější zkrocení bestie pod kapotou skoro nutností. Jejich obrovské brzdiče se zakusují do velkých kotoučů s vervou a umí vás doslova pověsit do bezpečnostních pásů. Zejména pokud na palubě vezete i další pasažéry, bude slušností je na brzdění naplno předem připravit.
Standardem pro RS 7 je i vzduchový podvozek, ale novinářská specifikace vsadila na ostřejší jízdní schopnosti volitelným adaptivním podvozkem Dynamic Ride Control s ocelovými pružinami a nastavitelnou charakteristikou tlumičů s olejovým vedením. S ním je „RS-sedmička“ sice tvrdší na nekvalitních cestách, ale zase lépe připravená na ostrou sportovní jízdu.
Možná se může zdát, že se velká a více než dvoutunová limuzína nehodí pro sportovní jízdu, ale nejmodernější technologie v automobilovém průmyslu umí ohnout fyziku ve svůj prospěch. Standardem je totiž i progresivní řízení a zatáčení zadními koly, jehož pomocí se RS 7 umí „zkrátit“ a snáze poskládat do zatáčky. Tomu pomáhá i čtyřkolka s defaultním rozložením točivého momentu 40:60 ve prospěch zadní nápravy a schopností poslat až 70 procent výkonu na předek, ale i 85 procent na zadek.
Se sportovním podvozkem je RS 7 o 4 milimetry nižší než se standardním vzduchovým a v zatáčkách jezdí jako po kolejích. I když umíte sportovní jízdu a jste zkušení, na limity „RS-sedmičky“ si na českých okreskách ani nesáhnete. Když vjedete do zatáčky s pocitem vysoké rychlosti, díky bezchybné souhře sofistikované techniky stejně zjistíte, že by to šlo ještě rychleji, ale máte na to odvahu?
Audi RS 7 Sportback ale není autem pro zábavou jízdu na okreskách a hledání limitů. Nejnovější „RS-sedmička“ je stylovou limuzínou s charakterem supersportů, kterou se budete přesouvat po dálnicích ve vysokých rychlostech. Tohle auto se opravdu nekupuje, protože ho potřebujete, ale protože ho prostě chcete. A proto se v tomhle směru neřeší ani spotřeba benzinu, běžně se pohybující okolo 13 litrů na 100 kilometrů.
Je to auto, u něhož většina šťastných zákazníků ani neřeší srovnání s konkurencí. Jeden chce bavoráka, další mercedes a jiný zase „poršku“. Všichni si vybírají to, co se jim líbí nejvíce a k čemu mají nejsilnější pouto. Všichni konkurenti přitom nabízejí dost podobné jízdní vlastnosti, avšak každý ve svém specifickém provedení.
Luxusní Audi RS 7 Sportback se v Česku se základní cenou od 3 410 900 Kč, která rozhodně není konečná. Cena testovaného vozu je astronomických 4 930 600 Kč, přičemž pro zajímavost uvádíme ceny nejzajímavějších příplatků. Karbon-keramické brzdy RS stojí 271 300 Kč, speciální lakování Audi Exclusive je za 104 900 Kč a za designový paket s modrými doplňky se připlácí 222 500 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový osmiválec, umístěný vpředu podélně, 2x turbodmychadlo, 48 V mild-hybrid |
Zdvihový objem | 3 996 cm3 |
Výkon | 600 koní (441 kW) při 6 000 ot./min |
Točivý moment | 800 Nm při 2 050–4 500 ot./min |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol „quattro“ |
Provozní hmotnost | 2 140 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 3,6 sekundy |
Maximální rychlost | 305 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 13 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 73 litrů |
Kola a pneumatiky | 285/30 R22 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 009/1 950/1 424 milimetrů |
Rozvor | 2 930 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 535 litrů |