Článek
Francouzský Peugeot má bohatou sportovní historii a její příznivce i v Česku. Když ale značka se lvem poprvé ukázala vrcholnou variantu zatím nejnovější generace modelu 508, v naději jsme věřili, že se bude prodávat i u nás. Jmenuje se Peugeot 508 PSE a je duchovním nástupcem sportovních modelů GTi, přičemž modelovým novým pojmenováním Peugeot Sport Engineered (PSE) dává důraz i na elektrifikaci.
Nejvýkonnější silniční Peugeot všech dob přitáhl pozornost ke značce, a přestože se tu podle prvotních plánů neměl ani objevit, nakonec to vyšlo. České zastoupení značky nám lákavou 508 PSE poprvé ukázalo na lednové prezentaci nové „třistaosmičky“ s informací, že ji v oficiálním českém ceníku sice nenajdeme, ale doveze ji na individuální objednávku, když najde volný výrobní slot.
Elegantně-sportovní Francouz s diskrétním označením
A tak je tady. Jedno z nejkrásnějších moderních aut vůbec je teď dravější i charismatičtější. Už běžný Peugeot 508 je festivalem nejlepšího moderního automobilového designu z Francie, ale vrcholná varianta PSE přiváží větší spojení elegance a sportovních rysů. Tajemná šedá barva kontrastuje se zelenožlutými doplňky, černou maskou i ostrým zadním difuzorem s výraznými výfukovými koncovkami.
Jedním z nejcharakterističtějších prvků sportovní 508 jsou i křidélka na předním i zadním nárazníku a prazích. Je jich celkem šest a to, co nejprve vypadá jako další druh falešného karbonu, jsou ve skutečnosti decentní pruhy. Ty vytvářejí osobitou image 508 PSE, protože zvenčí nenajdete jediné logo říkající „Peugeot Sport Engineered“. O vrcholném provedení modelu informuje jen trojice zelených proužků.
Všimněte si, že Peugeot 508 PSE je přikrčenější a rozkročenější než výchozí model, protože má nižší světlou výšku a širší rozchod kol (vpředu o 24 milimetrů, vzadu o 12 milimetrů). Diskrétní označení v exteriéru podtrhuje čistotu elegantně-sportovních rysů a skutečnost, že jde o vrcholnou sportovní variantu, vám PSE přiznává až po otevření dveří, když si na vnitřním prahu přečtete „podpis“ Peugeot Sportu.
Specifický interiér PSE se od vrcholného GT liší jen v detailech
Nejdražší Peugeot 508 je pochopitelně i ten nejluxusnější, jenže od standardního nejvyššího výbavového stupně GT se odlišuje jen specifickým čalouněním se zeleným prošíváním a malými detaily. I v nejnovější 508 je originální architektura i-Cockpit se šišatým volantem, jež řidičům bohužel zakrývá minimálně malou spodní oblast přístrojového štítu, a stále je tu starší nešikovný volič převodovky.
Peugeot jej začíná odstraňovat z nejnovějších modelů pro špatnou ergonomii, ale zrovna v současné 508 je příjemným pomocníkem při ovládání infotainmentu. Je totiž v ideální poloze, kdy vedle své hlavní funkce pomáhá i jako opěrka pro ruku při zadávání adresy do navigace na dotykovém displeji nebo ovládání dalších menu multimediálního systému. Ten je chvílemi pomalejší a složitější na orientaci, ale sžijete se s ním relativně snadno.
V Peugeotu 508 PSE si ale všimnete i maličkostí, jejichž vylepšení by zpříjemnilo soužití s autem. Nejsilnější 508 je plug-in hybrid se zásuvkou pro nabíjení nalevo a víčkem palivové nádrže napravo, ale ukazatele stavu nabití a paliva na přístrojovce má křížem – palivoměr vlevo ukazuje tankování zprava, ukazatel baterie vpravo ukazuje nabíjení zleva. Otočení jejich pozic by jistě zlepšilo život s autem, co myslíte?
A protože jsme u prvních zkušeností s nejsilnějším plug-in hybridním Peugeotem 508, nemůžu mu odpustit ani neskladnou kabeláž. Současná 508 sice je prostorným autem se zavazadelníkem o objemu 487 litrů, ale Francouzi bohužel neudělali schránku pro uložení nabíjecích kabelů. Zrovna v novinářském autě jsou doslova hozené do kufru, kde zabírají většinu plochy a komplikují přepravu dalšího nákladu, přičemž pod podlahou je jen schránka pro povinnou výbavu.
Peugeot Sport už jen s plug-in hybridem
Časy se mění a Peugeot Sport vstoupil s modelem 508 PSE do nové elektrifikované éry. Vrcholná „pětsetosmička“ má od inženýrů sportovní divize značky pouze plug-in hybridní pohon kombinující zážehovou čtyřválcovou šestnáctistovku PureTech se dvěma elektromotory. Jeden je v osmistupňové automatické převodovce e-EAT8 od Aisinu, druhý na zadní nápravě. Peugeot 508 PSE tak má „elektrickou“ čtyřkolku.
Nejsilnější silniční Peugeot všech dob má spalovací jednotku o 200 koních (147 kW) při 6 000 ot./min a 300 Nm, přední elektromotor o 110 koních (81 kW) a 320 Nm a zadní elektromotor o 112 koních (83 kW) a 166 Nm. Společně disponují kombinovanou silou až 360 koní (265 kW) a 520 Nm, přičemž důležitou částí elektrifikovaného pohonu je i 13,2 kWh akumulátor s využitelnou kapacitou 11,5 kWh.
Peugeot 508 PSE ale nejprve musíte poznat, protože nabízí jeden elektrický (Electric) a čtyři hybridní jízdní módy (Comfort, Hybrid, Sport a 4WD) a chvíli vám zabere, než zjistíte, jak pracuje v jednotlivých režimech. To vám usnadní zobrazení toku energií na displeji infotainmentu, kde živě sledujete, jak jízda funguje.
Nejsilnější „pětsetosmička“ se, pokud má dostatek energie, vždy probouzí v čistě elektrickém režimu a rozjíždí se zadním nebo oběma elektromotory v závislosti na jízdních podmínkách. Na elektřinu umí jet až 140 km/h a nejlépe zrychluje přibližně do stovky. Peugeot uvádí, že na elektřinu ujede až 42 km, ale jaká je realita? V plynulejším mimoměstském provozu jsem na jedno nabití ujel 40 km, zatímco ve městě do 30 kilometrů.
Nejrychlejším způsobem nabíjení pak je připojení k externímu zdroji příplatkovou 7,4 kW jednofázovou nabíječkou, jež 508 PSE v ideálních podmínkách nabije za jednu a půl až dvě hodiny. Dobíjet akumulátor můžete i při jízdě „vynucením“ zapnutím funkce eSave v infotainmentu a plynule se pohon dobíjí i v hybridních režimech. V hybridních módech současně palubní elektronika využívá energii co nejefektivněji.
Klidnou jízdu městem nebo po dálnicích zvládnete v elektrickém nebo standardním hybridním režimu, ale jak už to u moderních elektrifikovaných aut bývá, také v Peugeotu 508 PSE poznáte to nejlepší jen s plně nabitým akumulátorem. Vydejte se na svou oblíbenou okresku, proklikejte se výběrem jízdních režimů k nejostřejším módům Sport nebo 4WD a pořádně na to šlápněte. Okamžitě poznáte rukopis Peugeotu Sport.
Síla elektromotorů nepolevuje, ale zábava chybí
Sportovní „pětsetosmička“ je vážně rychlá. Zrychluje z 0 na 100 km/h za 5,2 sekundy, ale ještě svižnější působí při pružné akceleraci. Ať už předjíždíte nebo vyjíždíte ze zatáčky, s dvojicí elektromotorů reaguje na sebemenší přidání plynu a má solidní odpich. Síla elektromotorů napomáhá nepolevujícímu lineárnímu zátahu, a protože PSE působí, že zrychluje pořád stejným tempem, spolehnete se na něj i při předjíždění.
Peugeot 508 PSE však není pouze o rychlé jízdě na rovinkách, ale také o sportovním svezení v zatáčkách. Inženýři Peugeot Sportu jej totiž vybavili adaptivním podvozkem se sportovnějším nastavením a vpředu i silnějšími brzdami. Nadšenci do sportovních Peugeotů jistě poznají čytřpístové brzdy s plovoucími kotouči o průměru 380 milimetrů. Nadto se PSE standardně dodává i s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S o rozměru 245/30 R20.
U nejlepší 508 se francouzským inženýrům povedlo najít skvělý kompromis mezi komfortním cestováním a sportovním svezením. I s tužším podvozkem je PSE při normální jízdě překvapivě pohodlné, ale občasnou ránu od velkých kol neschová. V rychlém tempu je čitelné, drží kola přilepená k asfaltu a se strmým a přesným řízením se ochotně vrhá do zatáček a na výjezdu mu s lehkým náznakem přetáčivosti pomáhá síla elektromotorů.
Řidičky je Peugeot 508 PSE jedním z nejzajímavějších plug-in hybridů se sportovní náturou. Bohužel ale není dokonalý, protože osmistupňový automat vám sice dovolí ruční řazení pevnými pádly pod volantem, ale nedovolí přepnutí do manuálu „nastálo“. Nechá vás aktivovat manuální režim zatažením za jedno z pádel, ale když se řazení chvíli nevěnujete, začne zase řadit podle svého. Podobně funguje i stabilizace a kontrola trakce, které částečně omezíte jen do rychlosti 50 km/h.
Peugeot 508 PSE je nepochybně zajímavým autem, které na našich silnicích přitahuje zaslouženou pozornost. Je dokonalou ukázkou toho, jakým směrem se vyvíjí hybridní rodinná auta se sportovním potenciálem, protože je komfortní i rychlý a umí jezdit čistě na elektřinu. Život ve městech pak usnadňuje i nárokem na „elektrické“ poznávací značky EL, takže jej zaparkujete skoro všude a zadarmo.
Z pohledu nadšených řidičů však umí i trochu zklamat. Všechna rychlost, razantní odpich elektromotorů, přilnavost podvozku i výkonné brzdy jsou skvělé, ale s tichým plug-in hybridním pohonem mu chybí zajímavější zvuk i emoce. Záleží jen na vás, zda vám to vadí, nebo ne. Je to daň za to, že s tak rychlým a silným autem jezdíte se spotřebou okolo 8 litrů na 100 kilometrů. A další velkou nevýhodou je skutečnost, že Peugeot 508 PSE něco stojí a rozhodně to není málo.
Vrcholný Peugeot 508 PSE se v Česku prodává výhradně „podpultovým“ prodejem v karosářských variantách liftback a kombi se základní cenou od 1 700 000 Kč. Za palubní jednofázovou nabíječku s výkonem 7,4 kW si připlatíte 16 tisíc Kč a vyhřívané čelní sklo stojí dalších 5 tisíc Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč + dva elektromotory |
Zdvihový objem | 1 598 cm3 |
Výkon | 147 kW (200 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 3 000 ot./min. |
Elektromotor | přední: 81 kW (110 k) a 320 Nm, zadní: 83 kW (112 k) a 166 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 265 kW (360 k) a 520 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 850 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,2 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kapacita baterie | 12,3 kWh |
Elektrický dojezd | až 42 km |
Nabíjení | AC 3,7 kW |
Kola a pneumatiky | 245/35 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 570/1 860/1 410 mm |
Rozvor | 2 800 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 487 l |