Článek
Laikové to mají jednoduché, když se řekne Toyota Land Cruiser, představí si prostě velký teréňák. Automobiloví fanoušci ale vědí, že pod jedním jménem aktuálně Toyota nabízí tři různé modely pro tři různé cílové skupiny zákazníků. Největší z nich, luxusní terénní automobil prémiového segmentu, se nedávno dočkal nové generace J300 a neunikl naší pozornosti.
Je pravda, že oficiálně Toyota tento velký model do Evropy moc nevozí a u nás jej ani nenabízí, je totiž zamýšlený pro blízkovýchodní trhy na Arabském poloostrově. To ale neznamená, že si jej nemůžete pořídit. Dovézt a přihlásit vám jej dokáže společnost Dajbych, která mne nechala i jeden exemplář otestovat. Jen všudypřítomné nápisy v arabštině prozrazují trh, na který byla Toyota původně určena.
Nový model navazuje na generaci spíše komfortně a více silničně naladěných vozů, jejichž historie se začala psát s modelem J50 v roce 1967. Přímým předchůdcem pak byla generace J200, která byla na trhu od roku 2007 a její fanoušci a majitelé patřili mezi nejvěrnější. V tomto ohledu má tedy nový model na co navazovat, a tak měl šéf projektu Takami Jokó na krku velkou zodpovědnost.
Nový vzhled dělá velkolepý dojem
Land Cruiser vypadá mnohem moderněji a, pokud je to vůbec možné, ještě mohutněji. Obří maska chladiče je lemována full LED světlomety, ale díky sklonu kolmo k silnici působí dost majestátně. S tímhle autem vás občas pustí i řidiči, kteří mají v danou chvíli přednost. Asi vás nechtějí mít ve zpětném zrcátku. Není divu, protože za volantem třístovky si připadáte jako král a menším dodávkám vidíte i na střechu. Zvláštní je velký žlab na kapotě, který zvenku sice vůbec neregistruji, ale všimnu si ho pokaždé, když Land Cruiser řídím. Ovšem samozřejmě vám někdy na úzké silnici může připadat, jestli Land Cruiser není až moc velký. Nebo při parkování, které ovšem usnadní kamerový systém snímající celé okolí auta.
Na úvod tu máme redukci hmotnosti, ačkoliv ve všech vnějších rozměrech je nová generace větší a na délku má skoro pět metrů. Dvacetipalcová kola nejsou na nízkoprofilových pneumatikách, ale na pořádných balónech, takže komfort jejich rozměrem netrpí. Spíš se v terénu budete bát o jejich chromový vzhled. A chrom mají i obří zrcátka, jejichž skla opět zdobí arabské nápisy oznamující, že předměty v nich odražené jsou blíže, než se zdají. Auto má i příjemný elektrický střešní šíbr, se kterým jsou letní dny hned snesitelnější.
Uvnitř vás nenechá na pochybách o své prémiovosti
Interiér je nesmírně kultivované místo s bohatou výbavou, jen se do něj musíte vyšplhat přes schůdek a hodně pomůže i madlo na A-sloupku. Ostatně ono se i sedí vysoko. Dveře osvětlují i prostor na silnici, takže vás ani nějaká kaluž nepřekvapí, a osvětlené jsou i nášlapy a také kliky. Uvnitř je pak jednoznačně vše dle prémiového segmentu – kožené čalounění, luxusní materiály dřevěné i plastové a výbava. Infotainment s 12,3 palce velkou dotykovou obrazovkou je příjemně přehledný a logický, přístrojový štít tvoří klasické analogové budíky. Koukat na ně ale stejně nemusíte, Land Cruiser má i head-up displej, na kterém mi ukazuje kompas. Před sebou mám multifunkční volant s příjemně tlustým koženým věncem. Pro nejdůležitější funkce tady ale stále zůstala klasická tlačítka.
Prostornost a útulnost světlého interiéru doplňuje i velký počet odkládacích míst a nechybí ani bezdrátové nabíjení telefonu. Například v loketní opěrce je dost velký box, který je chlazený klimatizací. Zajímavé je, že loketka, která tvoří jeho víko, se odklápí buď na jednu, nebo na druhou stranu, takže se dovnitř snadno dostane nejen řidič, ale i spolujezdec.
Musí tu být i dostatečný prostor
V přední řadě je dost místa, sedadlo řidiče se navíc samočinně odsunuje, když chcete vystupovat. Tím ale ubere pár centimetrů na jinak prostorné druhé řadě sedadel. Pasažéři na ní určitě docení čtyřzónovou klimatizaci, vyhřívání a odvětrávání sedadel v první i druhé řadě nebo dvě obrazovky multimediálního systému s audiosystémem JBL. I v pátých dveřích jsou reproduktory, takže i třetí řada sedadel si užije kvalitní zvuk. V autě nechyběl ani hasicí přístroj.
Sedadla v druhé řadě se nedají posunovat, ale pro přístup do třetí řady se dá vyklopit dopředu opěradlo i sedák. Pak je přístup do třetí řady, která se jinak ukrývá pod podlahou zavazadelníku, docela příjemný. Navíc nejde o nouzová sedadla, ale zvládne to tu i průměrný dospělák, minimálně na kratší trase určitě. I ten se pak dočká slotů USB nebo držáků na kelímky. Pokud máte třetí řadu sedadel, smrskne se zavazadlový prostor z 1 004 litrů na malých 175. Pokud ale sklopíte i druhou řadu, dostanete 1 967 litrů.
Zcela nová technika
Nová platforma TNGA (Land Cruiser ji sdílí s pick-upem Tundra) má samozřejmě motor vpředu a pohon všech kol, pořád je to ovšem karoserie posazená na rámu. Zatímco dříve největší Land Cruiser sázel na osmiválec, nyní je vrcholem zcela nový vidlicový šestiválec V35A-FTS s moderním vstřikováním D-4ST. Objem 3,4 litru sice zní jako krok nazpět, ale motor je dopovaný dvěma turbodmychadly, takže má 415 koní (305 kW) v 5 200 otáčkách a točivý moment 650 Nm už v 1 800 otáčkách. Díky tomu se i dvě a půl tuny dovedou hýbat celkem svižně a rozhodně nemáte pocit, že má nový velký Land Cruiser horší dynamiku. Stovku umí pokořit už za 6,7 sekundy a maximální rychlost je 210 km/h. Přitom je ale velký teréňák do 170 km/h velmi tichý.
K motoru je připojená desetistupňová automatická převodovka Direct Shift AWR10L65 s opravdu mohutnou hlavicí voliče. Ta je naladěná pro spíše komfortní a pohodovou jízdu a řadí velmi hladce, ale při případné prudké akceleraci se nebojí pár stupňů podřadit a to pak trochu škube. Auto se rozjíždí s nenuceností, ale přitom dost rychle. K tomu má samozřejmě nad 3 000 otáčkami o něco hutnější a sportovnější zvuk, než když plynový pedál jen tak lechtáte. To pak není problém spotřebu dostat i pod deset, ale já osobně jsem tomu výkonu nemohl odolat, takže průměrná spotřeba po mém testu nakonec činila 13,4 litru. Ještě víc by to bylo při tažení přívěsu, který může mít až 3,5 tuny.
Několik jízdních režimů na výběr
Záleží samozřejmě na tom, jaký jízdní režim si zvolíte. Já si nejvíc oblíbil Comfort, kdy je auto příjemné a pohodlné na hrbolech a výmolech. Je to asi nelepší jízdní režim do města na všechny ty kanály a retardéry. Režim Sport je lepší na ostřejší jízdu, protože auto živěji reaguje, ale nakonec jsem si oblíbil ještě ten vyšší. Takřka dokonalý je totiž režim Sport Plus, při kterém si jízdu na okreskách opravdu užijete. Z obřího Land Cruiseru se samozřejmě nikdy nestane sporťák, ale dovede překvapit.
Land Cruiser nemůže být změkčilé SUV, co se bojí terénu. Sice nebyl při krátkém testu čas zavítat na polygon, ale v lehčím terénu se Toyota tvářila, že to nic není. Redukční převodovka, režim pro pomalou jízdu, režimy pro různé druhy terénu, asistent sjíždění kopce i režim pomalé jízdy nebo samosvorný zadní diferenciál umí vyřešit spoustu problémů, do kterých by se řidič potencionálně mohl dostat. Navíc je ovládání mimo silnice ještě snazší, takže nejspíš s autem nezapadne ani amatér. Kamerový systém snímající celé okolí auta navíc odhalí všechny možné překážky.
Zase jezdí lépe než dřív
Motor je níž a více vzad, než tomu bylo u předchozí verze, takže má nový Land Cruiser lépe umístěné těžiště. A zatímco tuhý rám je o pětinu pevnější, střecha, kapota a dveře jsou z hliníku, takže auto zhublo o 200 kilogramů. Vpředu je nezávislé zavěšení, zadní náprava je tuhá a auto se chová za jízdy příjemně. Velkou výhodou je obrovský jízdní komfort a podvozek žehlící snad jakékoliv nerovnosti. Variabilní odpružení AVS potlačuje náklony v zatáčkách a snaží se trochu ošálit fyziku.
Ceny v Česku startují na 2 776 446 korunách, ale u vrcholné varianty GR Sport se můžete dostat až na 3,2 milionu. Zdá se to sice dost na Toyotu, ale podívejte se, kolik stojí šestiválcové BMW nebo Audi ze stejné kategorie. Navíc Toyota je pro ty, kteří sice potřebují prémiové auto, ale pořád schopné v terénu. Právě v tom má Land Cruiser proti německé konkurenci výhodu, protože jeho rámová konstrukce, robustní technika a skutečné terénní schopnosti jsou nezpochybnitelné. Ovšem pozor, Toyota varuje, že čekací lhůta na auto může být až čtyři roky, takový je o nový Land Cruiser zájem. Už předchozí J200 si ale majitelé nechávali téměř 11,5 roku, takže jim nebude vadit si na nové auto chvilku počkat. Nejspíš jim to díky kvalitám nového modelu bude stát za to.