Hlavní obsah

BMW představilo elektrické SUV pro ty, kteří stále váhají. Povedená iX3 je k nerozeznání od nafty

Foto: Lukáš Volšický

Přemýšlíte o elektrickém SUV od bavoráku, ale vadí vám, že nejnovější iX vypadá jako kosmická loď? V Mnichově myslí i na konzervativnější zákazníky a nabízejí jim tradičnější BMW iX3, vycházející ze standardního SUV X3. To je povedený elektromobil pro lidi, kteří chtějí jezdit na elektřinu, ale zároveň se chtějí cítit jako v normálním autě.

Článek

Rodina elektrických bavoráků se v posledních měsících výrazně rozrůstá, a když se dnes rozhodnete pro čistě elektrické SUV mnichovské značky, máte na výběr ze dvou možností – BMW iX a BMW iX3. I když však obě SUV na baterky spojuje téměř identické jméno, na papíře i v reálném světě jsou to zcela rozdílná auta pro úplně jiné zákazníky.

Novější a modernější BMW iX se svérázným futuristickým designem je ohromující technologickou hračkou pro nadšence do elektromobility vzhlížející k budoucnosti, tradičnější BMW iX3 je praktičtější volbou pro diskrétnější a konzervativnější zákazníky. S tím prvním vstupujete do světa elektromobility se vší parádou, to druhé si vyberete, když hledáte elektrickou alternativu k normálním autům.

Foto: Lukáš Volšický

Jaké je jedno z největších pozitiv elektrického BMW iX3? Vypadá jako normální BMW X3, a dokonce se ovládá stejně

Kosmické nové BMW iX jsme pro vás již otestovali a teď se mi dostal do rukou i „sourozenec“ s trojkou na konci jména. Už při prvním usednutí za volant mne navíc zaujal svou odlišností, takže se na to pojďme podívat. A protože vychází z nejnovějšího standardního BMW X3, budeme se rovnou věnovat technice, spotřebě elektrické energie i celkovému soužití. Novinky loňského faceliftu totiž představujeme v našem testu plug-in hybridní verze.

Elektrické BMW iX3 vychází ze standardního modelu X3, přičemž exteriér se odlišuje zejména zakrytovanými ledvinkami a interiér již zvyklé řidiče nejmodernějších bavoráků ničím nepřekvapí. Až nenápadná iX3 je čistě elektrickou verzí „X-trojky“ a rozšiřuje už tak širokou nabídku variant s benzinovými, naftovými a plug-in hybridními motorizacemi. Hlavními konkurenty přitom jsou Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC, Volkswagen ID.4, Ford Mustang Mach-EŠkoda Enyaq iV.

Foto: Lukáš Volšický

BMW iX3 je jeden z nejvhodnějších elektrických bavoráků pro konzervativně smýšlející klientelu

Vedle luxusnějšího, modernějšími technologiemi nabitého a viditelně elektrického BMW iX je obyčejnější iX3 jednodušším elektromobilem, fungujícím jako úplně normální auto. Až na nabíjení místo tankování paliva totiž neexistují větší rozdíly mezi iX3 a konvenční X3 se spalovacími motory pod kapotou. I z pohledu řidiče je vše na svém místě, jen startovací tlačítko má modrou barvu, typickou pro BMW i, a přístrojový štít zobrazuje údaje o elektrickém pohonu.

BMW u elektrické iX3 vsadilo na jedinou koncepci pohonu. Kombinuje jeden synchronní elektromotor s elektromagnetickým buzením o 286 koních (210 kW) a 400 Nm, pohánějící zadní kola, s lithium-iontovým akumulátorem s využitelnou kapacitou 73,83 kWh. Baterie je uložena v podlaze, skládá se ze 188 nezávisle regulovatelných prizmatických článků v hliníkových obalech seskupených do deseti modulů, váží 518 kilogramů a slibuje dojezd až 461 kilometrů podle WLTP.

Foto: Lukáš Volšický

Elektrická architektura BMW iX3 zvládá čerpání energie maximálním nabíjecím výkonem 150 kW a na „rychlonabíječce“ se nabije přibližně za hodinu

Jaká je realita? S elektrickým BMW iX3 jsem během týdenního testování jezdil s dojezdem od 330 do 400 kilometrů na jedno nabití, přičemž dubnové venkovní teploty se pohybovaly okolo 10°C a nejčastěji jsem využíval ekonomičtější jízdní režim Eco Pro. S „ostřejšími“ režimy Comfort a Sport je iX3 sice živější a reaguje na plyn s větším nadšením, ale současně tím spotřebovává více energie.

Se sympatickou spotřebou elektrické energie se s lehkou nohou na plynu a předvídáním snadno dostanete i na udávanou spotřebu okolo 18,5 kWh/100 km, aniž byste byli brzdou v provozu. Osobně jsem při mimoměstských cestách po okreskách dosáhl spotřeby 19 kWh/100 km, a podle zkušeností ostatních motoristických novinářů umí v letních měsících hlad iX3 po elektřině klesnou i pod 18 kWh. Při jízdě po dálnici si řekne o 23 až 25 kWh.

Foto: Lukáš Volšický

V BMW iX3 si budete připadat stejně jako v normálních „X-trojkách“ se spalovacími motorizacemi

BMW iX3 jsem během testovacího týdne nabíjel hned třikrát, k čemuž jsem využil rychlou nabíječku Ionity v Nupakách u Prahy. Architektura vozu pracuje s maximálním nabíjecím výkonem 150 kW, ale reálně umožní nejsilnější nabíjení jen krátkodobě při nabíjení skoro vybité baterie. Při čerpání energie ze 33 procent nabíjení dosáhlo 122 kW, ale už při 50 procentech výkon klesl na 70 kW. S rostoucím nabitím akumulátoru výkon pochopitelně klesá a iX3 nabijete přibližně za hodinu. Pomalejší nabíjení slabou 11 kW nabíječkou pak trvá přibližně 7,5 hodiny.

A když máte nabito, s elektrickou X3 se jezdí skoro stejně jako s obyčejnou X3. Absencí pohonu všech kol BMW ušetřilo značnou hmotnost, což se příjemně projevuje na dynamice. BMW iX3 zvládá sprint z nuly na stovku za 6,8 sekundy, jezdí maximální rychlostí 180 km/h a nejvíce vás zaujme pružným zrychlením. Předjíždění na okreskách zvládnete v mžiku, a dokonce když v Německu při dálniční stotřicítce zašlápnete plyn do podlahy, sebevědomě vystřelí vpřed.

Foto: Lukáš Volšický

Vybavení interiéru elektrického BMW iX3 se od spalovacích variant odlišuje jen malými detaily, potřebnými pro elektropohon

V BMW iX3 se však ukazuje i skutečnost, že platforma SUV X3 není primárně určená pro elektromobily. Akumulátory má v podlaze, elektromotor na zadní nápravě, ale co je pod kapotou? Robustní plastový kryt ukrývá jen elektroniku a spoustu prostoru, kam by se alespoň malý „frunk“, jak se v angličtině přezdívá přednímu zavazadlovému prostoru, určitě vešel. Minimálně schránka na nabíjecí kabeláž, kterou musíte vozit v klasickém zavazadelníku o objemu 510 litrů.

Ale vraťme se k jízdním vlastnostem. Jízdou se BMW iX3 tedy velmi blíží klasickému BMW X3, ale když se na řízení trochu soustředíte, poznáte, že se rozmístění jednotlivých komponent elektropohonu projevuje na jízdních vlastnostech. V otáčkách oceníte lehkou přední část, hbitě reagující na řízení, ale při prudkém zrychlení do oblouku ucítíte, jak se nezatížená přední kola znatelně odlehčují a odlepují od silnice.

Foto: Lukáš Volšický

Otevřením přední kapoty se vám odhalí pouze velký plastový kryt. I když je pod ním spousta místa, na praktickou schránku v Mnichově zapomněli

Se silným elektromotorem na zadních kolech s okamžitým krouťákem s omezenou stabilizací se navíc na mokrém asfaltu můžete i decentně sklouznout při razantním přidání plynu, a tak i v elektrickém SUV je špetka řidičského potěšení a slavného DNA značky. BMW iX3 pak je standardně vybaveno adaptivním podvozkem, který lze vylepšit na sportovní M podvozek pouhou bezdrátovou aktualizací.

Z hlediska komfortu je iX3 docela pohodlná, ale nechybí jí typická tuhost „X-trojek“. Na rozbitějších silnicích kopíruje povrch asfaltu a na výmolech se občas ozve tupá rána od kol, na kvalitním hladkém asfaltu vás hýčká komfortem a tichostí elektropohonu, přičemž i při vyšších rychlostech příjemně odhlučňuje aerodynamický hluk. Rekuperace elektrické energie pak funguje adaptivně, kdy čte data z navigačního systému a senzoru asistenčních systémů a intenzitu přizpůsobuje aktuálním jízdním podmínkám. V městském provozu rekuperuje, na dlouhých volných rovinkách nechává auto plachtit.

Foto: Lukáš Volšický

Kvůli absenci praktické schránky pod kapotou musíte nabíjecí kabel vozit v zavazadelníku, kde zbytečně zabírá prostor

A komu je elektrické BMW iX3 určeno? Přemýšlel jsem o tom při nabíjení a myslím si, že většina potenciálních zákazníků přijme elektromobilitu až ve chvíli, kdy se elektrická auta nebudou příliš lišit od těch normálních. A BMW iX3 takové je, protože jeho největší odlišností od sourozenců se spalovacími motorizacemi je skutečnost, že pod víčko nad pravým zadním blatníkem strkáte konektor nabíječky místo tankovací pistole.

Vedle futuristického elektromobilu BMW iX, který volá do světa „Jsem elektromobil!“ tak v Mnichově myslí i na konzervativnější zákazníky a nabízí jim elektrické auto, jež na první pohled vypadá stejně jako sousedova nová naftová „X-trojka“. Ta sice na jedno „nabití“ ujede delší vzdálenost, ale zase si ji přes noc „nenatankujete“ doma. S dojezdem přes 300 kilometrů „na jistotu“ navíc elektrická X3 dojede dále, než kam většina řidičů denně potřebuje jet. Jedinou velkou nevýhodou je bohužel absence pohonu všech kol, který by navíc zlepšil i celkové vyvážení vozu.

Elektrické BMW iX3 se v Česku prodává za cenu od 1 792 700 Kč. Nejlevnější BMW X3 se vznětovou motorizací sDrive18d současně stojí od 1 292 200 Kč a za podobně výkonné benzinové BMW X3 xDrive30i zaplatíte částku od 1 535 300 Kč. Futuristické BMW iX na baterky pak stojí od 2 067 000 Kč.

Technické údaje
Motor1× synchronní elektromotor s elektromagnetickým buzením
Výkon210 kW (286 k)
Točivý moment400 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost2 255 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,8 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezd461 km
Kapacita baterie73,83 kWh (využitelná)
NabíjeníAC až 11 kW, DC až 150 kW
Kola a pneumatiky245/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 734/1 891/1 668 mm
Rozvor2 864 mm
Objem zavazadlového prostoru510 l
Načítám