Hlavní obsah

Startujeme dlouhodobý test elektromobilu Hyundai Kona: Hýčká si nás výbavou i komfortem, ze spotřeby občas kulíme oči

Foto: Hyundai

Není divu, že si nás nová generace elektrické Kony v redakci rozmazluje, vždyť dorazila v té nejnabušenější specifikaci, kterou se nebojíme označit za luxusní. Není to však její jediná přednost.

Článek

Přístup k elektromobilitě se napříč automobilovými značkami liší. Některá má svébytnou řadu elektromobilů, jiná zase nabízí elektrický pohon coby jednu z variant vedle spalováků. Hyundai v tomto ohledu vyrazil méně tradiční cestou a nabízí vlastně obojí. Samostatnou paletu elektrických vozidel Ioniq doplňuje nošovický crossover Kona, který koupíte jako elektromobil, ale i čistý spalovák nebo hybrid.

Kona ani v předchozí generaci nebyla unylým autem, její nové vydání však extravagantnost posunulo na ještě vyšší úroveň. Nad uhlazenou přídí bez tradiční masky se line svítící diodová linka (s pixelovou grafikou si hraje pouze elektrická verze), jednolitou tvář rozbíjí jen kryt dobíjecího konektoru. Kontrastem k čistým plochám vpředu a vzadu jsou naopak boky. Všimněte si nejrůznějších prolisů a designových kudrlinek. Zkrátka jedno z těch aut, na které nejde nemít názor.

Kona mezigeneračně povyrostla, na délku má dnes 4 355 mm, do šířky 1 825 mm a výšku 1 580 mm. V podzemních parkovištích nebo zúženích ale pořád působí dost kompaktně. Zákazníci mají na výběr mezi koly o sedmnácti nebo devatenácti palcích. Náš exemplář dostal to nejlepší, tedy velké obutí. Ale pozor, taková volba ukrojí z normovaného dojezdu nemalých 60 kilometrů!

Foto: Hyundai

Za méně šťastné považujeme umístění světelných elementů do rohů karoserie. Když tam schytáte byť jen drobnou tečku, nebude se jen lakovat, ale i měnit světla.

Chvála za tlačítka!

Seznámení se s novým autem je v dnešní době i pro zkušenější novináře anabáze klidně na několik desítek minut. To, než zjistíte, kde se vypínají asistenti nebo jak na obrazovce změnit teplotu či intenzitu foukání.

To naštěstí není případ nové Kony. Ač zvenčí působí futuristicky, pracoviště řidiče je vlastně příjemně normální. Jasně, i tady máme dvě obrazovky zastupující budíky a multimediální prostředí, na všechno podstatné tu ale zůstávají tradiční tlačítka! Chcete vypnout hlídání jízdního pruhu? Tlačítko. Nastavit vyhřívání nebo ventilaci sedaček? Tlačítko. Změnit jízdní režim? Otočný ovladač. Hyundai nám tady ukazuje, že moderní kabinu lze vytvořit hezkou a elegantní i se všemi těmi čudlíky. A jsme za to moc rádi!

Foto: Hyundai

Obzvlášť ve světle šedém (bezpříplatkovém) provedení působí interiér opravdu hodnotným dojmem.

Za prvních pár testovacích týdnů jsem si poznamenal ještě dvě velké pochvaly. Prvně Kona jako auto: Vzadu se pohodlně posadí i urostlí dospělí, kufr zase slupne od 466 do 1 300 litrů, takže se sem pohodlně vejde dětský kočárek a další cestovní tašky. Víko zavazadelníku se vyjma základní výbavy otevírá vždy elektricky. A kabely vám tu nepřekáží, můžete je umístit do schránky pod přední kapotou, která má necelých třicet litrů.

A za druhé Kona jako moderní elektromobil: Nová generace disponuje celou řadou vychytávek. Díky systému V2L dokáže nabíjet další elektrická zařízení, klasický klíček lze plně nahradit chytrým telefonem, při aktivaci blinkru zase kamery promítají obraz ze slepého úhlu do budíků, což není náhrada, ale prima doplněk klasických zrcátek.

Foto: Hyundai

Sklopením zadní lavice vznikne takřka rovná ložná plocha, snadno tak můžete převézt i dlouhé předměty.

Tiše, svižně, úsporně

Kona Electric se nabízí ve dvou úrovních: Vstupní Eco má elektromotor o výkonu 115 kW a baterii s kapacitou 48,4 kWh, vyspělejší Power dostává 150 kW a hlavně větší 65,4kWh baterii. S ní má na jedno nabití urazit přes 500 km, ale jak už jsme si řekli, daní za stylovější kola je skromnější dojezd.

I tak nám ale Kona dnes, při teplotách mezi patnácti a dvaceti stupni, ukazuje po plném dobití dojezd kolem 450 kilometrů. A pokud nejezdíte výhradně po dálnici, vcelku bez problémů se k takové vzdálenosti přiblížíte. Obrovským benefitem nošovického elektromobilu je totiž jeho úspornost. Korzování po českých okreskách v jarních podmínkách totiž zvládá za 12 (!) až 15 kWh / 100 km, což znamená dojezd 436 až 545 kilometrů. Žádné tabulky, ale skutečná vzdálenost v tuzemském prostředí. Na dálnici apetit roste k 20 kWh / 100 km, takže i při dlouhých přesunech máte v záloze přes 300 kilometrů.

Foto: Hyundai

Na DC rychlonabíječkách zvládá Kona výkon až 100 kW, z 10 na 80 % se dobije za necelou třičtvrtěhodinu. Palubní nabíječka umí nabíjení AC o výkonu 11 kW, což je dnes standard (byť třeba Renault Mégane zvládne dvojnásobek). Vyjma základní výbavy Smart je vždy součástí výbavy tepelné čerpadlo.

A jak vlastně Kona jezdí? No, jako skoro každý elektromobil. Je velmi tichá, i ve vyšších rychlostech dobře odhlučněná a navzdory nemalým kolům pohodlná. Výkon 150 kW není úplně málo, přesto netrpí neduhem silných elektrických předokolek, které ne vždycky zvládnou přenést parametry na silnici perfektně. Tady se ale žádné časté hrabání nekoná, výkon je elektronikou dávkován velmi rozumně.

Kona tedy není takový „zabiják“ jako tesly a spol., její zrychlení z nuly je sice pozoruhodné, ale rozhodně ne tak kousavé. Svižné tempo vás může bavit na rovinkách, určitě však ne v utažených zatáčkách. Snažíte-li se s crossoverem sportovat, velmi rychle se o slovo přihlásí 1,8tunová provozní hmotnost a s ní spojená nedotáčivost. Ale zrovna Koně lze absenci atletických schopností jen těžko vyčítat. Pro pohodové cestování s občasným svižným předjetím je to skvělý společník.

Pár zajímavých výbavových položek už jsem v textu zmínil, naše nejvyšší verze osazená paketem Premium je však absolutním vrcholem. Tento balík vám dá za 70 000 Kč kromě zmíněných devatenáctek i prémiové sedačky s koženým čalouněním, head-up displej, dálkové ovládání parkovacího asistenta, autonomní jízdu druhé úrovně nebo vyspělé audio Bose s osmi reproduktory.

Že byste se na palubě také rádi nechali hýčkat? Tak raději opatrně. Elektrická Kona s menší baterkou i výkonem dnes startuje na částce 899 990 Kč, dospělejší verze už stojí 1 039 990 Kč. A když se při konfiguraci urvete ze řetězu, můžete – stejně jako my – skončit na pořizovací částce 1,3 milionu korun (podnikatelé ale mohou něco ušetřit díky dotacím). A to jsme už započítali aktuální devadesátitisícové zvýhodnění. Stran výbavy bychom se tedy raději drželi víc při zemi. Náš tajný tip? Pro český trh specifická výbava Czech Edition, která dnes se slevou 160 000 Kč stojí 979 990 Kč, respektive 1 119 990 Kč. A v základu jí nechybí nic podstatné.

Technické údajeHyundai Kona Electric
Motor1× synchronní elektromotor
Výkon150 kW
Točivý moment255 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 773 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,8 s
Maximální rychlost172 km/h
Dojezdaž 510 km
Kapacita baterie65,4 kWh
NabíjeníAC 11 kW, DC 100 kW
Kola a pneumatiky235/45 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 355/1 825/1 580 mm
Rozvor2 660 mm
Objem zavazadlového prostoru466 l
Ceník vozukvěten 2024
Základní cena899 990 Kč
Cena testovaného kusu1 327 890 Kč
Načítám