Článek
Víte, které vozidlo obhájilo titul nejprodávanějšího auta světa? Ano, je to Tesla Model Y, která se po modernizaci Juniper představila v designovém stylu Tesla Cybercab, a nikoli očekávaně po vzoru Modelu 3 Highland.
Světla pro denní svícení s blinkry tak vpředu spojuje světelná linka, zatímco vzadu najdete lištu, na níž se odráží červené světlo dopadající i na silnici, což je krásně vidět zejména v noci. Zkrátka moderna hodná roku 2025.

Zezadu auto působí trochu nafouknutě, avšak díky liště i futuristicky.
Designové změny především vylepšily tolik důležitou aerodynamiku, ke které přispívají nová litá kola s aero kryty a hlavně tišší pneumatiky s nižším valivým odporem vyvinuté speciálně pro Teslu.
Mají jen nevýhodu nižšího rychlostního indexu, a možná i proto maximálka Juniperu musela spadnout na 201 km/h z původních 217 km/h. Přesah samotných gum přes 19palcová kola je lehce větší, což vám může v určitých případech zachránit odření litého disku. A to je u tesly velmi, ale velmi časté…

Samostatnou kapitolou jsou nově vyvinuté gumy pro Model Y. Navíc mají větší přesah přes ráfky, které se jinak snadno poškrábou.
Zdá se, že je novinka očekávaně lepší než předchozí model, nicméně našli jsme jednu věc, v níž původní Model Y vyniká. Vzhledem ke svým baculatým tvarům působí opticky jako daleko větší, navzdory tomu, že měří na délku 4 751 mm a Juniper 4 790 mm.
Pořád nicméně nejde o malá SUV v obou variantách, vždyť omlazený Enyaq na délku měří 4 658 mm a u něj si řeknete, že jde o kus auta.
Automatické ovívání
Kabina Juniperu však už od Highlandu opisovala, tedy až na páčku blinkrů. Ta zůstala v Y zachovaná, jen je přepracovaná, ergonomická, působí bytelně a na dotek příjemně. K jejímu nasazení se výrobce nejspíš rozhodl proto, že Model Y platí za masově globální automobil, u něhož by tlačítka blikačů na volantu nemusela vonět úplně všem.
A Tesla chce, aby ziskový a masově prodávaný Model Y voněl všem. Za nás je to ale fuk, na volantové ovládání blinkrů si zvyknete za 14 dnů.

Interiéru dominuje přepracovaný volant s páčkou blinkrů a tradiční centrální displej infosystému.
Přínosem Juniperu jsou nová komfortní přední sedadla s ventilací a zadní sedačky se širšími a pohodlnějšími sedáky. Vysloveným překvapením je pak mega hluboký úložný prostor v centrální konzole, kam nakládáte klidně svačinu pro celou rodinku.
Velmi zajímavou novinkou, na kterou jsme si rychle navykli, je dynamický režim ventilace. Proud vzduchu zkrátka nemíří jen na jedno nastavené místo, ale pohybuje se zleva doprava a jako by vás ovívá. Natočili jsme to na video, tak se mrkněte.

Tesla Model Y a režim ovívání.Video: Jakub Misík
Za vyzdvihnutí stojí ještě akustická skla významně snižující hluk v kabině. Když je dostala trojka Highland, jásali jsme, tady jásáme znovu. A co dál? Obraz přenášený z vnějších kamer je širší, přibyla přední kamera s ostřikovačem a do stropu vpředu dorazil kabinový radar. Ten ještě nefunguje, ale po softwarovém updatu má umět například sledovat životní funkce typu dech či tep u přepravovaných osob.
V noci jistě uvítáte, že je ambientní osvětlení zapuštěné, takže se neodráží na čelním skle. Podle pohonu pak máte uvnitř zabudovaných buď 9 reproduktorů u zadokolek, nebo 15 reproduktorů a jeden subwoofer u čtyřkolek.

Juniper nabízí komfortnější sezení vpředu i vzadu.
Celkově tak interiér Modelu Y Juniper přináší minimalistické pojetí s centrálním displejem uprostřed (a to nesedí úplně všem), elektronické odskoky dveří pomocí tlačítek (nyní s piktogramy), zadní zábavní tablet, elektricky sklopná zadní sedadla nebo skládací plato víceúrovňového kufru.
Brzdy po drátě
Z hlediska jízdy a efektivity se děly kouzla a čáry, protože ty celkem markantně odlišují původní Model Y a Juniper. Novinka nabízí díky přepracovanému podvozku a zmíněným akustickým sklům i vyladěným pneumatikám nejméně o půl třídy lepší cestovní komfort než dřív.
Posilovač řízení pak sice disponuje nastavitelnými úrovněmi podpory, ale znatelnější zpětnou vazbu od kol v přepracovaném a do rukou příjemně padnoucím volantu stejně nehledejte. V tomto ohledu na tom byla však už předcházející Tesla Y velmi podobně.

Akustický komfort a jízdní pohodlí? Minimálně o půl třídy lepší než před modernizací.
Vývojáři dále zapracovali na brzdách, proto se nyní ovládají po drátě s připraveným přemostěním do hydraulického systému. Takže pokud budete jezdit na autopilota (adaptivní tempomat), už vám během brzdění nebude brzdový pedál pokaždé mizet pod nohou.
Ale vlastně mechanické brzdy nemusí do akce nastoupit vůbec, protože pro Model Y Juniper máme od Tesly potvrzeno, že systém při brzdění dynamicky určuje, jestli na základě jízdních podmínek nasadí rekuperaci elektromotorem, nebo mechanické brzdy.
V infosystému novinky vyráběné pro Evropu v Berlíně přibyl režim omezené rekuperace, což tedy není volné plachtění, po němž tolik voláme, ale redukovaná síla zpomalování. Avšak i to vnímáme jako přínos, byť konkurenční značky mají už vyvinuté například inteligentní rekuperace řízené na základě mapových podkladů i dat o převýšení.

Aspoň něco! Rekuperace jde v Juniperu trochu omezit, nikoli však vypnout.
Model Y Juniper je tedy tišší, znatelně pohodlnější, uživatelsky přívětivější, o něco praktičtější a hlavně dojede dál na jedno nabití s výkonem 11 kW (AC) a 250 kW (DC). Děly se snad nějaké změny v pohonu nebo kapacitě akumulátoru? Pro Evropu vlastně ne.
Testovaná čtyřkolka se dvěma elektromotory o celkovém výkonu 514 koní (493 Nm) stále hostí trakční akumulátor s využitelnou kapacitou 75 kW, což autu na devatenáctkách oficiálně propůjčuje dojezd 586 km (533 km původní Model Y).
Nabízí se proto nepřímé srovnání spotřeb a dojezdů. V prosinci 2024 jsme testovali sedmimístnou čtyřkolku se zimními pneu 255/45 R19 a dostali se na celkový průměr spotřeby 21 kWh na sto, což vystačí na zhruba 357 km zimního dojezdu.

Technika zůstala pro Evropu stejná, vyšší dojezd zajistila aerodynamika a gumy.
Koncem února 2025 jsme se s aerodynamičtějším Juniperem na pro Teslu laděných zimácích 255/45 R19 dostali na 17,7 kWh, proto se náš dojezd ustálil na 423 km.
Teoreticky tak rozdíl činí 66 km, nicméně auta neměla úplně totožné podmínky. I tak si však můžete udělat obrázek o tom, že aplikovaná vylepšení mají kladný přínos i z hlediska efektivity v reálném provozu.
Masová záležitost
SUV Tesla Model Y Juniper od začátku byla a po modernizaci stále je elektromobilem pro masy, technologické nadšence nebo zkrátka pro řidiče, kteří jsou ochotni přijmout značku Tesla s jejím specifickým přístupem, kontroverzním šéfem nebo problémy se servisem.
Vylepšení v rámci faceliftu jsou proti původnímu Modelu Y znatelná, takže už má pro spoustu lidí smysl s díky odmítnout jinak slušný Model 3 Highland a sáhnout po omlazeném ypsilonu. Ten se v budoucnu představí ještě jako sedmimístný nebo ve sportovní variantě Performance.
Základní Model Y Juniper (dojezd 500 km) stojí 1 125 400 Kč, zadokolka s velkou baterkou (dojezd 622 km) vyjde na 1 230 400 Kč a za čtyřkolku s velkou baterkou (dojezd 586 km) zaplatíte 1 325 400 Kč. V doprodejích se pak objevují ještě původní ypsilony, ale důvodů k jejich koupi po nastoupení Juniperu už moc není…
Technické údaje | Model Y Juniper |
---|---|
Motor | 2× elektromotor |
Výkon | 378 kW (514 k) |
Točivý moment | 493 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 997 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 201 km/h |
Dojezd | až 586 km |
Kapacita baterie | využitelná 75 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC 250 kW |
Kola a pneumatiky | 255/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 790/1 920/1 624 mm |
Rozvor | 2 890 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 822/2 022 l + 116 l |