Hlavní obsah

Tesla Model S Plaid je bijec italských supersportů. Jeho zrychlení nepochopíte, pro řízení mějte raději pilotní průkaz

Foto: Jakub Misík

Plaid. Přehoz, pokrývka, kostkovaný vzor košile, ale také jedno z nejrychlejších produkčních aut světa. Alespoň co se týče akcelerace z místa na stovku. Vypadá nenápadně, spletli byste si ho s obyčejným modelem. Tedy až do chvíle, až byste dvakrát mrknuli a viděli už jen jeho zadní svítilny. Pokloňte se králi zrychlení, Modelu S Plaid od Tesly.

Článek

Věděli jste, že Model S od Tesly není navzdory tvaru karoserie sedan jako Model 3, nýbrž liftback? Otevírají se mu totiž celé páté dveře, podobně jako třeba u Octavie. Kromě toho jde o designově okoukané auto, protože se s drobnými vzhledovými změnami a dvěma menšími facelifty prodává už od roku 2012.

Proti všem dosud představeným variantám Modelu S jedna přece jen nad všechny vyniká, a to zrychlení z nuly na sto za 2,1 sekundy. Na papíře úctyhodné, v reálu lidským chápáním nemožné zpracovat.

Jmenuje se Plaid a zvenčí ho poznáte vlastně jen podle karbonové křídla (jde koupit na každé S za 21 150 Kč), emblému ludicrous (v překladu absurdní, směšný) a sportovních brzdových destiček s červenými třmeny. V provozu tedy totálně nenápadné auto, navíc nabízené v poměrně obyčejných (nekřiklavých) barvách.

Jenže v jeho útrobách pracují celkem tři elektrické motory, které jsou připraveny podat kombinovaný výkon 1 020 koňských sil a na všechny čtyři kola přenést až 1 424 Nm točivého momentu. A co víc, díky pneumatikám Pirelli P Zero to na suchu skutečně dovedou.

Foto: Jakub Misík

Zvenčí je Plaid nenápadný. Na auto o tisícovce koní byste jej netipli.

Popis extrémního zrychlení jsme se vám pokusili podat v testu Modelu 3 Performance, ovšem tady už slova leckdy nestačí. Pocítit mocnou akceleraci můžete v Plaidu třemi způsoby. První je, že na to kdykoli a v kterékoli rychlosti šlápnete. Auto prostě vystřelí kupředu.

Druhý způsob je, že zastavíte, nasměrujete kola rovně, pevně uchopíte volant, nadechnete se, pomodlíte a dupnete na plyn. Možná půl sekundy pocitová prodleva, pak už jen zpěv elektromotorů, zarvání těla do sedačky a digitální rychloměr skákající pod desítkách vzhůru.

Třetím je režim drag strip, kdy auto nahřeje trakční akumulátor (takže leckdy musíte chvíli čekat), připraví elektromotory a po odpálení plynu jste vystřeleni jako šíp z kuše. Tohle už lidský mozek nedokáže pochopit ani spočítat. Je to šílené.

Foto: Jakub Misík

Z nuly na sto za 2,1 sekundy? Šílené a nelze to chápat.

Každopádně ve všech zmíněných situacích, obzvláště v posledních dvou jmenovaných, cítíte při zrychlování masivní přenos zátěžových sil na zadní nápravu a ve volantu mírně odlehčený předek, na nějž zase působí přítlačná síla díky vypočítané aerodynamice. Skutečně máte reálně pocit, že auto chce vzletět, ale něco neviditelného jej tlačí k zemi.

Technicky vzato na zrychlení zpráskáte drtivou většinu v Česku jezdících sériových aut včetně exotik typu Ferrari a Lamborghini. Navíc tenhle nenápadný liftback pyšnící se logem T může v jiných řidičích vyvolat dojem, že proti nim s elektroplechovkou nemáte šanci, protože oni mají osmi, deseti nebo dvanáctiválec. V horším případě načipované TDI. Jenže, ouha… Tihle řidiči na semaforech uvidí vaše vzdalující se zadní světla.

Foto: Jakub Misík

Základní brzdy stačí pro provoz a blbnutí se zrychlením, na okruh ovšem zvolte karbon-keramiky.

Na druhou stranu jsou slabinou Plaidu základní brzdy. Jde o obyčejné ocelové kotouče, takže ryze závodnický styl brzda-plyn (třeba na okruhu), kdy brzdíte těsně před zatáčkou tak, že silná rekuperace nemá šanci auto dostatečně zpomalit, je brzy unaví. Přece jen S Plaid váží bez řidiče 2 167 kg…

Tesla na tuto bolístku má řešení za 333 950 Kč v podobě karbon-keramických brzd, popřípadě za celkem 445 305 Kč vám k nim přidá ještě závodní dvacetipalcová kola a hodně široké závodní pneumatiky (oficiálně nesmí na veřejnou silnici) Goodyear Supercar 3R o rozměrech 285/35 R20 vpředu a 305/30 R20. Oba pakety vám navíc odemknou nejvyšší rychlost 322 km/h.

Evropan v tísni

Pokud vás lámání rychlostních rekordů omrzí a budete chtít jezdit normálně, tak zjistíte, že na základních 19palcových discích je auto na vzduchovém podvozku příjemně pohodlné, ale zase ne houpavé. Automobilka sice nabízí za příplatek 128 000 Kč také 21palcová kola, ale ta bychom s díky odmítli a nechali si standardní devatenáctky.

S čím možná budete trochu bojovat, je šířka 2 189 mm včetně zrcátek (1 987 mm bez), protože jde holt o americké auto vyráběné v Americe a navržené pro tamní parkoviště. V Česku se tak u některých obchoďáků budete cítit jako „člověk v tísni“.

Foto: Jakub Misík

Auto je široké, takže parkování ve zúžení a následné vystupování je za trest.

Další věc, která souvisí s americkým původem, jsou Evropou vyžadované zástěrky kol, odborně nazývané zařízení proti rozstřiku. Jak se však s nimi prvoplánově asi úplně nepočítalo, tak jednak vypadají jako dodatečně montované a také na některých přejezdech retardérů nebo jiných převýšení škrtají.

Řešení jsou zase tři. Zvyknout si, zahodit je (nelegální) nebo si na těchto místech zvednout vzduchové odpružení a uložit tento pokyn do mapy. Až s autem pojedete kolem příště, tak si podvozek už vůz zvedne sám.

Foto: Jakub Misík

Zařízení proti rozstřiku je zde spíše zařízení pro škrtání si o asfalt.

Přiznáme se, že během testování jsme měli trochu obavu o torzní tuhost karoserie, její vrzání a také vrzání sedaček, protože Model S stojí na stejné platformě jako SUV Model X trpící těmito neduhy.

Ukázalo se nicméně, že obavy byly liché a že ony konstrukční nedokonalosti X jsou skutečně způsobeny jen jeho kontroverzními dveřmi a sedadly. Mimochodem Modelu 3 Performance také vržou přední sedačky a nejspíš na to bude svolávačka.

Oficiální dojezd Modelu S Plaid s udávaným nabíjecím výkonem až 250 kW činí 600 km na jedno nabití a otypovaná spotřeba 18,7 kWh na 100 km.

Foto: Jakub Misík

Na to, co auto dovede a jak rychle jezdí, je spotřeba 19 kWh na sto fakt sranda.

Nám se podařilo dosáhnout kombinované spotřeby rovných 19 kWh na sto, což teoreticky vychází na dojezd na jedno plné 100% nabití přesně 500 km, protože trakční akumulátor má využitelnou kapacitu 95 kWh.

Ale i kdybyste běžně nabíjeli jen na doporučených 80 %, tedy využívali 76 kWh, stále se bavíme o reálném dojezdu 400 km.

Máme také jeden update ohledně automatické volby směru jízdy. Během testu Modelu X jsme si jej rozebírali detailněji, a dokonce vám natočili video, tak si jej zde připomeňte.

Automatická volba směru jízdy Tesly Model X.Video: Jakub Misík

Aktuálně auto díky učení se a bezdrátovým aktualizacím zaznamenalo v tomto ohledu posun vpřed, takže je systém zase o něco intuitivnější a celkově funguje lépe. Dokonce už nemusí tak často detekovat překážku před/za sebou kvůli tomu, aby nabídlo změnu směru jízdy. Zkrátka více chápe kontext konkrétního provozu.

Nevržou, ale…

V designově prostém interiéru vozu přibyla novinka, kterou jsme nakousli výše. Jde o sportovní anatomická sedadla vypadající jako od Recara. Několikrát jsme po zkušenostech s Modelem X zkoušeli, jestli nevržou a… Ne, skutečně tady není žádný třes ani pazvuky. Naopak nám příjemně sedla na tělo, potěšilo nás boční vedení, výhřev, ventilace, bederní opěrka.

Říkali jsme si, že tohle se Tesle povedlo. Ale… Před focením auta se vždy srovnávají přední sedačky, přičemž tehdy se u spolujezdce objevil nehezky odskakující plast při snižování výšky sedačky. Zkrátka držíte páčku dolů a namísto úhledného lemování plastu kolem sedáku se objeví rozškleb. Zpátky k výkresům, inženýři!

Zbytek interiéru je beze změn, pouze v Plaidu najdete karbonové dekory. Centrem všeho dění je jako tradičně centrální dotykový displej, u elektromobilů Model S a X navíc otočný na stranu, což jsme si rychle oblíbili.

Navrch potěší přední kufr o 79 litrech, zadní kufr o objemu 709 litrů (po strop 798 litrů), adaptivní přední diodové lampy nebo výsuvné kliky, které vyjedou pokaždé, kdy se k autu přiblížíte s mobilem v kapse. Do toho tu máme zadní multimédia obsahující hry pro zabavení dětí i dospělých, což už znáte třeba z testu Modelu 3 Highland.

Ego pro každý den

Přestože Model S Plaid s minimalistickým interiérem a prostým okoukaným exteriérem nevypadá kdovíjak svěže, díky zastavěnému pohonu jde z hlediska zrychlení o mocný supersport.

A v jeho základní podstatě se bavíme o poměrně dobrém autě na denní ježdění, technologicky špičkovém elektromobilu (efektivita, úspora), který po vás navíc nevyžaduje návštěvy servisu. V provozu předjedete každého, na přání vystřelíte z křižovatky, kdykoli.

Uvnitř se dá přespat nebo zde můžete nechat psa či děti, kdy se o jejich teplotní komfort postará nezávisle pracující klimatizace. Zkrátka výrobce myslel nejen na rychlostní radosti tatínků, ale i potřeby ostatních členů posádky.

Plaid ovšem není závoďák v pravém slova smyslu, a to ani s příplatkovými brzdami nebo pneumatikami. Tohle auto je spíše demonstrací toho, co Tesla umí, podobně jako u Fordu Mustang Mach-E GT. Kdybychom měli Model S Plaid nazvat jedním slovem, řekneme EGO.

Ačkoli na to nevypadá, tak ve standardu stojí bílá Tesla Model S Plaid 2 679 900 Kč. Za černý a modrý lak se připlácí 40 000 Kč, zatímco červená, šedá nebo stříbrná stojí 66 000 Kč.

Disky s pneu 21 palců stojí navíc 128 000 Kč, krémový či bílý interiér zase 59 000 Kč. Fajnšmekři si pořídí useknutý volant typu yoke za 22 500 Kč, popřípadě jeden ze dvou vylepšených a legislativně stále přiškrcených autopilotů za 100 000 Kč, respektive 200 000 Kč.

Technické údajeModel S Plaid
Motor3× elektromotor
Výkon př. elektromotoru314 kW (427 k)
Výkon zadních elektromotorů2× 309 kW (420 k)
Celkový výkon1 020 k
Točivý moment1 424 Nm
Převodovka2× 1stupňová s pevným převodem
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 167 kg
Akcelerace 0–100 km/h2,1 s
Maximální rychlostaž 322 km/h
Dojezdaž 600 km
Kapacita baterie100 kWh (využ. 95 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 250 kW
Kola a pneumatiky (p/z)255/45 R19, 285/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)5 021/1 987/1 431 mm
Rozvor2 960 mm
Světlá výška (dle nastavení)117, 126, 158 mm
Objem zavazadlového prostoru89 + 709 l
Související témata:
Tesla Model S Plaid
Načítám