Hlavní obsah

Terénní drsňák Jeep Wrangler je zpátky s benzinovým motorem! Tak proč se trápit s hybridem?

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Off-road Wrangler je pořád jádrem nabídky Jeep. Vždycky byl zosobněním terénních kořenů značky, platí to však i dnes? A hlavně – je Wrangler pořád stejnou ikonou?

Článek

Tak to máme Fiat 500 a MINI Cooper, Ford Mustang a Porsche 911, Mercedes G a v neposlední řadě Wrangler. Nesmrtelných automobilových ikon už na trhu moc není, ale ty, co přežily, stojí opravdu za to. Navíc Wrangler patří k těm nejvěrnějším svému historickému odkazu.

Nejde jen o to, že má pořád poctivě krabicovitý design a masku se sedmi žebry a kulatými světly připomínající původní Willys. Především si udržuje stejně dobrodružného ducha daného poctivou off-roadovou technikou – stojí na pevném žebřinovém rámu, má tuhé nápravy s uzamykatelnými diferenciály („drsnější“ verze Rubicon má uzamykatelný přední i zadní, testovaná „civilnější“ verze Sahara má jen vzadu samosvorný), připojitelný pohon všech čtyř kol s uzamykatelným středovým diferenciálem a redukční převodovkou.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Wrangler už pořídíte jen v pětidveřové verzi, jejíž dlouhý rozvor poněkud omezuje průchodnost terénem. Technika je jinak poctivě drsná (zvlášť ve verzi Rubicon), navíc pro opravdové dobrodruhy představuje sériovka jen základ pro přestavbu.

Takže jestli to s „teréněním“ myslíte vážně, najdete ve Wrangleru parťáka, který s vašimi odvážnými nápady dokáže držet krok – s přehledem se prokousává bahnem i kamením (proto má balonové pneumatiky), zvládá boční náklony i ostrá křížení (v tomhle je lepší Rubicon s odpojitelným předním stabilizátorem), zkrátka jen těžko ho něco zastaví. Což ostatně dokládá plaketa „TRAIL RATED“. Jediným limitem je tak dlouhý rozvor (3,05 metru) pětimístné verze (jiná už se nenabízí) omezující přejezdový úhel.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Plaketa „TRAIL RATED“ není jen na ozdobu, terénní jeepy si ji musí vybojovat na nejtěžších off-roadových stezkách Ameriky, kde inženýři z Jeepu nové modely testují. Nejčastěji na 35kilometrové stezce Rubicon v oblasti Sierra Nevada.

A jestli to s „teréněním“ vážně nemyslíte, tak si Wrangler asi tolik neužijete. Na rozdíl od komfortních moderních SUV je tenhle Jeep přece jen ze staré školy. Tedy on je civilizovaný, vždyť tu máte elektricky ovládané kožené sedačky s vyhříváním (vyhřívaný může být i volant), 12,3palcový dotykový infotainment a samozřejmě také sofistikované jízdní asistenty (adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů nebo nouzové brzdění, ale také povinné upozornění na překročení povolených rychlostních limitů), ale kvalita jízdy odpovídá dané technice.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Kabina je klasicky hranatá a docela stísněná, ale také už našlapaná moderní technikou a komfortními prvky.

To znamená, že se na horším asfaltu dočkáte nějakého toho kymácení, otřásání a poskakování, ve vyšších rychlostech značného aerodynamického hluku a uvnitř také trochu průvanu, protože Wrangler jde pořád kompletně odstrojit – odmontujete dveře a shodíte střechu a máte parádní off-roadové kabrio (akorát bez dveří nesmíte do běžného silničního provozu). Přesně jako u původního Willysu

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Pohon všech čtyř kol, redukční převodovka a uzamykatelné diferenciály – Wrangler má stále vše potřebné pro jízdu v náročném terénu.

Na rozdíl do dýchavičného Willysu ale Wrangler můžete mít s 272koňovým přeplňovaným čtyřválcem, nebo dokonce s moderním plug-in hybridním pohonem vycházejícím ze stejné benzinové jednotky. 272koňovému přeplňovanému benzinovému čtyřválci tak pomáhá 145koňový elektromotor, takže si můžete buď užívat až 42 kilometrů čistě elektrického dojezdu (reálně to bude spíš 20-30 km), nebo kombinovaný výkon 381 koní, který Wrangler katapultuje na stovku za svižných 6,4 sekundy.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

V ideálních podmínkách najedete na elektřinu kolem 30 km, v hybridním režimu pak jezdíte přinejlepším za deset litrů. To není žádný zázrak. Aspoň že i hybridní Wrangler má plnohodnotnou palivovou nádrž…

Jenže kvůli vyšším emisím mu nezajistí kouzelnou „EL“ značku, takže je otázka, jestli má smysl za něj připlácet masivních 300 tisíc. Možná je lepší ušetřit si starosti s nabíjením (pouze AC výkonem až 7,4 kWh, plné nabití tak zabere méně než tři hodiny) a pořídit si normální benzinovou verzi (272 koní) bez elektřiny, dokud to (kvůli emisním limitům) ještě vůbec jde…

Anebo možná zvažte návštěvu u Fordu – nové Bronco je totiž v terénu neméně schopné (s kratším rozvorem možná i schopnější), přitom působí o poznání moderněji, pohodlněji a sofistikovaněji, aniž by přišlo o charakter pravého drsňáka. A navíc má poctivý šestiválec s přeplňováním!

Benzinový Jeep Wrangler pořídíte za 1 699 900 Kč ve verzi Sahara, plug-in hybridní Wrangler vyjde na 1 999 900 Kč. Za drsnější Rubicon připlatíte v obou motorizacích 50 tisíc.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, uložený vpředu podél + elektromotor
Zdvihový objem1 995 cm³
Výkon200 kW (272 k) při 5 250 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 3 000 ot./min.
Elektromotor145 k a 245 Nm
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí381 k
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 276 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,5 s
Maximální rychlost177 km/h
Kombinovaná spotřeba (normovaná)3,3 l/100 km
Objem palivové nádrže65 l
Kapacita baterie17,3 kWh (využitelná 13,3 kWh)
Elektrický dojezdaž 42 km
Nabíjení7,4 kW
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 882/1 894/1 848 mm
Rozvor3 008 mm
Objem zavazadlového prostoru548 l
Načítám