Článek
Tak to máme Fiat 500 a MINI Cooper, Ford Mustang a Porsche 911, Mercedes G a v neposlední řadě Wrangler. Nesmrtelných automobilových ikon už na trhu moc není, ale ty, co přežily, stojí opravdu za to. Navíc Wrangler patří k těm nejvěrnějším svému historickému odkazu.
Nejde jen o to, že má pořád poctivě krabicovitý design a masku se sedmi žebry a kulatými světly připomínající původní Willys. Především si udržuje stejně dobrodružného ducha daného poctivou off-roadovou technikou – stojí na pevném žebřinovém rámu, má tuhé nápravy s uzamykatelnými diferenciály („drsnější“ verze Rubicon má uzamykatelný přední i zadní, testovaná „civilnější“ verze Sahara má jen vzadu samosvorný), připojitelný pohon všech čtyř kol s uzamykatelným středovým diferenciálem a redukční převodovkou.
Takže jestli to s „teréněním“ myslíte vážně, najdete ve Wrangleru parťáka, který s vašimi odvážnými nápady dokáže držet krok – s přehledem se prokousává bahnem i kamením (proto má balonové pneumatiky), zvládá boční náklony i ostrá křížení (v tomhle je lepší Rubicon s odpojitelným předním stabilizátorem), zkrátka jen těžko ho něco zastaví. Což ostatně dokládá plaketa „TRAIL RATED“. Jediným limitem je tak dlouhý rozvor (3,05 metru) pětimístné verze (jiná už se nenabízí) omezující přejezdový úhel.
A jestli to s „teréněním“ vážně nemyslíte, tak si Wrangler asi tolik neužijete. Na rozdíl od komfortních moderních SUV je tenhle Jeep přece jen ze staré školy. Tedy on je civilizovaný, vždyť tu máte elektricky ovládané kožené sedačky s vyhříváním (vyhřívaný může být i volant), 12,3palcový dotykový infotainment a samozřejmě také sofistikované jízdní asistenty (adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, monitorování mrtvých úhlů nebo nouzové brzdění, ale také povinné upozornění na překročení povolených rychlostních limitů), ale kvalita jízdy odpovídá dané technice.
To znamená, že se na horším asfaltu dočkáte nějakého toho kymácení, otřásání a poskakování, ve vyšších rychlostech značného aerodynamického hluku a uvnitř také trochu průvanu, protože Wrangler jde pořád kompletně odstrojit – odmontujete dveře a shodíte střechu a máte parádní off-roadové kabrio (akorát bez dveří nesmíte do běžného silničního provozu). Přesně jako u původního Willysu…
Na rozdíl do dýchavičného Willysu ale Wrangler můžete mít s 272koňovým přeplňovaným čtyřválcem, nebo dokonce s moderním plug-in hybridním pohonem vycházejícím ze stejné benzinové jednotky. 272koňovému přeplňovanému benzinovému čtyřválci tak pomáhá 145koňový elektromotor, takže si můžete buď užívat až 42 kilometrů čistě elektrického dojezdu (reálně to bude spíš 20-30 km), nebo kombinovaný výkon 381 koní, který Wrangler katapultuje na stovku za svižných 6,4 sekundy.
Jenže kvůli vyšším emisím mu nezajistí kouzelnou „EL“ značku, takže je otázka, jestli má smysl za něj připlácet masivních 300 tisíc. Možná je lepší ušetřit si starosti s nabíjením (pouze AC výkonem až 7,4 kWh, plné nabití tak zabere méně než tři hodiny) a pořídit si normální benzinovou verzi (272 koní) bez elektřiny, dokud to (kvůli emisním limitům) ještě vůbec jde…
Anebo možná zvažte návštěvu u Fordu – nové Bronco je totiž v terénu neméně schopné (s kratším rozvorem možná i schopnější), přitom působí o poznání moderněji, pohodlněji a sofistikovaněji, aniž by přišlo o charakter pravého drsňáka. A navíc má poctivý šestiválec s přeplňováním!
Benzinový Jeep Wrangler pořídíte za 1 699 900 Kč ve verzi Sahara, plug-in hybridní Wrangler vyjde na 1 999 900 Kč. Za drsnější Rubicon připlatíte v obou motorizacích 50 tisíc.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu podél + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 995 cm³ |
Výkon | 200 kW (272 k) při 5 250 ot./min. |
Točivý moment | 400 Nm při 3 000 ot./min. |
Elektromotor | 145 k a 245 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 381 k |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 276 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 6,5 s |
Maximální rychlost | 177 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 3,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 65 l |
Kapacita baterie | 17,3 kWh (využitelná 13,3 kWh) |
Elektrický dojezd | až 42 km |
Nabíjení | 7,4 kW |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 882/1 894/1 848 mm |
Rozvor | 3 008 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 548 l |