Článek
Instantní točivý moment a hladká akcelerace při zachování spalovacího motoru – nová hybridní pohonná jednotka od Nissanu slibuje přinést výhody elektrické pohonu lidem, co se nechtějí vzdát tankování na benzinkách. Inovativní elektrifikovaná jednotka e-Power založená na benzinovém motoru sloužícím pouze jako generátor elektřiny pro elektromotor pohánějící kola dělá z nového Qashqaie jeden z prvních sériových hybridů na evropském trhu. Je ideálním přechodem mezi normálními auty a elektromobily? Jak se s ní žije v každodenním provozu a jaké má výhody oproti dosavadním mild-hybridům nejnovější generace?
Evoluce na novém základu a výrazně modernější interiér
Spokojeným zákazníkům zřejmě chvíli trvalo než se naučili vyslovovat jeho jméno „kaškai“, ale jinak se jim náramně líbí. A to je hlavní důvod, proč se v Nissanu rozhodli vyvinout modernější design nové třetí generace velkou evolucí. Třetí Qashqai si dokonce zachovává typickou siluetu a celkové tvary předchůdce, ale jinak je zcela novým autem. Základem nového Qashqaie je nejmodernější modulární platforma CMF-C a nejvýraznější stylingovou změnou jsou svalnatější proporce a kosmičtější image.
VÍTE, ŽE…
Qashqai je jedním z nejdůležitějších modelů Nissanu moderní éry. Jeden z nejvýznamnějších hráčů v segmentu kompaktních crossoverů jej totiž v roce 2007 sám založil. Do dnešních dnů se jej v Evropě prodalo přes 3 miliony exemplářů, ve zbytku světa se jej prodaly další 2 miliony kusů.
A co vás zaujme jako první, když se posadíte za volant? Spojení 12,3" digitálního přístrojového štítu, 9" displeje infotainmentu NissanConnect a 10,8" head-up displeje, díky nimž pohled do interiéru zaujme mezigeneračním skokem. Nissan navíc následuje politiku japonských výrobců, a přestože vyvinul Qashqai podle parametrů a požadavků zákazníků na evropském trhu, nenechává se strhnout novou zdejší módou dotykového ovládání. I v aktuálním modelu zachovává intuitivnější tlačítka.
Japonská filozofie ctí pravidlo, že použité řešení nemusí být esteticky dokonalé, ale musí dokonale fungovat. Každodenní praktičností pak je třetí Qashqai kompaktním crossoverem, jakým se Nissan nesnaží změnit pravidla ergonomie. Naopak se snaží z nich vytěžit maximum. Ovládací prvky najdete přesně tam, kde jste u nissanů zvyklí, pohodlně se usadíte na přední i zadní sedadla a za zády máte zavazadlový prostor se základním objemem 455 až 479 litrů podle výbavového stupně. Ten je stejný u klasických motorů i plně hybridního e-Poweru, protože díky umístění 2,1 kWh akumulátoru pod předními sedadly neomezuje kapacitu kufru ani palivové nádrže.
Spalovací motor pouze jako generátor elektrické energie
A přibližujeme se k tomu zásadnímu. Umíte si představit život s moderním autem jezdícím jako elektromobil, co byste museli „nabíjet“ na normálních čerpacích stanicích? V Nissanu vyvinuli inovativní hybrid e-Power a poprvé jej představili už v roce 2017 v japonské verzi kompaktního modelu Note. Jenže pro náročnější podmínky i prostředí evropského trhu jej museli pro větší nový Qashqai vylepšit silnějším spalovacím motorem i elektromotorem.
Nový Nissan Qashqai e-Power tak je jedním z prvních sériových hybridů na našem trhu. Přemýšlíte, co to znamená? Jsou to elektrifikovaná auta se spalovacím motorem, využívající jej pouze jako generátor elektrické energie pro nabíjení akumulátoru, přičemž kola pohánějí výhradně elektromotorem. To je hlavní důvod, proč Qashqai e-Power sice tankujete na benzinkách jako normální auto, ale při jízdě máte pocit, že řídíte elektromobil.
Sofistikovaná elektrifikovaná technika e-Power si žije svým životem a vy řídíte v příjemném komfortu a tichu. Díky přenosu točivého momentu na asfalt pouze silou elektromotoru navíc mohou inženýři Nissanu plně hybridní Qashqai vybavit kdysi revoluční funkcí e-Pedal z čistě elektrického Leafu. S její pomocí ovládáte dynamiku vozu pouze pedálem akcelerátoru. Přidáváním zrychlujete, ubíráním zpomalujete a brzdíte maximální silou rekuperace.
Ve vrcholném Qashqai se přitom objevuje přeplňovaná tříválcová patnáctistovka o 163 koních (116 kW) a 250 Nm spolupracující s jedním elektromotorem o 190 koních (140 kW) a 330 Nm. S technologicky komplikovanějším hybridním pohonem je e-Power o zhruba 200 kilogramů těžší než Qashqai 1,3 DIG-T X-Tronic, avšak s výkonným elektromotorem je mnohem živější. Sprint z 0 na 100 km/h mu trvá 7,9 sekundy a vyvine nejvyšší rychlost 170 km/h.
Teoretický přes 1 000 kilometrů, reálně spíš kolem 850 kilometrů
V „elektromobilu na benzin“ je však mnohem důležitější reálná spotřeba paliva. Automobilka láká na kombinovanou spotřebu benzinu 5,3 l/100 km podle WLTP, jenže jaká je realita? Nejenže Qashqai e-Power připomíná elektromobil, ale jako s elektromobilem s ním musíte jezdit, pokud chcete dosáhnout co nejlepšího výsledku (rekuperujete totiž více energie). Předvídejte, jezděte klidně a plynule a využívejte rekuperaci ve svůj prospěch. Když s Qashqaiem naopak budete jezdit jako s obyčejným spalovacím autem stylem brzda-plyn, vaše spotřeba se může přiblížit i k šesti litrům na sto kilometrů. Ani to ale není nijak špatná hodnota.
Celkově je hlad sériového hybridu po benzinu o litr až dva nižší než u mild-hybridního modelu s třináctistovkou. Osobně jsem při týdenním soužití s vozem dosáhl kombinované spotřeby paliva 6,2 l/100 km, přičemž jsem s ním jezdil v pražských ulicích a na okreskách i dálnicích. O to zajímavější je skutečnost, že jsem se přiblížil dojezdu až 850 kilometrů na jednu nádrž, který lze při úspornějším jízdním stylu ještě výrazně vylepšit. Když budete šetrní, automobilka slibuje dojezd přesahující 1 000 kilometrů.
Nissan Qashqai e-Power se tedy ukazuje jako ideální volba pro všechny zájemce, co touží po novém autě s jízdním tichem a komfortem elektromobilů, ale chtějí si zachovat tradiční auto s příjemnou praktičností a klasickým „nabíjením“ (čti: tankováním). Kombinuje to nejlepší z obou světů a je překvapivě levnější, než možná čekáte. A to i přes technickou složitost hybridního pohonu, který vám zaplacené peníze navíc vrátí svou nižší spotřebou.
Nový hybridní Nissan Qashqai e-Power se v Česku prodává se základní cenou od 1 006 990 Kč. Jen pro srovnání, za obyčejnější Qashqai s mild-hybridní třináctistovkou, automatem X-Tronic a stejným výbavovým stupněm N-Connecta zaplatíte 936 990 Kč, avšak budete mít k dispozici také pohon všech kol. e-Power má pouze pohon předních kol.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč + elektromotor |
Zdvihový objem | 1 497 cm3 |
Výkon | 116 kW (163 k) při 4 600 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm |
Elektromotor | 140 kW (190 k) |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 140 kW (190 k) |
Převodovka | automatická, e-CVT |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 612 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 7,9 s |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 55 l |
Kola a pneumatiky | 235/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 425/1 835/1 625 mm |
Rozvor | 2 665 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 455 l |