Článek
Je sobotní večer, pražský víkendový provoz na noc slábne a z prémiového audia Bang & Olufsen zní jeden ze senzitivních moderních remixů skladby Ave Maria. Ke klasice musíte dospět, stejně jako musíte dospět do životní nálady a věku, kdy si zamilujete luxusní limuzíny. A společně to dává dokonalý smysl. S vážnou hudbou se teprve seznamuji, ale už teď pociťuji, že neexistuje nic lepšího, co byste chtěli poslouchat v nejnovějším Audi A8.
Klasická hudba i vlajkové luxusní limuzíny německých značek jsou hlavně o tradici. Jakmile do dokonalého receptu doplníte zvláštnosti nebo zbytečné moderní výstřelky, zničíte cílevědomost všech tvůrců před vámi. A proč o tom mluvím? Audi uvedlo na trh modernizovanou vlajkovou loď A8, která i s nejnovějším modelem je okouzlující limuzínou podle ustálených zvyklostí.
Decentní modernizace designu respektuje tradici limuzín
Už jen decentní modernizace designu čistě spojuje ostřejší tvary s modernějšími uhlazenějšími liniemi, přičemž nová obrovská maska nijak nenarušuje elegantní diskrétnost ani anonymitu vozu. Opravdové vznešenosti limuzíny pak docílíte viditelně delší siluetou. Vlajkové Audi A8, z jakého teď sleduji okolní svět, je totiž prodlouženou variantou L (Long). Nejlépe si ji však užijete z prostornějších zadních sedadel. Až tam zjistíte, co znamená „luxus“.
Když přijdete ke stojícímu vozu a otevřete dveře, limuzína se pro vás o pět centimetrů zvedne, aby vám zpříjemnila nastupování. Nasedněte, jemně zavřete dveře, nechte „soft close“ zacvaknout zámek a rozhlédněte se okolo. Tím nejdůležitějším v Audi A8 L je pochopitelně interiér, zejména pak vzadu. Delší varianta A8 je navíc vybavena i oddělenými luxusními zadními sedadly.
Vzájemně nezávislá sedadla vám nabízejí bohaté nastavení komfortu sezení, včetně nastavitelného sklonu opěradla, vyhřívání, aktivní ventilaci i masáže. Byznysmeni nebo politici, kteří jezdí s řidičem, do vozů nastupují hlavně od chodníku, a proto u našeho vozu disponuje tím nejlepším luxusem pravé sedadlo. V prostoru pro nohy má i vyhřívání chodidel a nabízí i opěrku pro nohy po elektrickém odsunutí předního sedadla spolujezdce.
Komfort cestování na nejluxusnějších zadních sedadlech současně zpříjemňuje i zábavní systém s dvěma nezávislými 10,1palcovými Full HD dotykovými obrazovkami pro sledování filmů nebo televize, průběhu cesty či jízdních údajů o autě. O prémiovém audiu Bang & Olufsen Advanced Sound System s 3D zvukem a 23 reproduktory s celkovým výkonem 1 920 wattů jsem se zmínil už v úvodu.
Jenže skutečností je, že vrcholné Audi A8 L si skvěle užijete i jako šofér. Architektura interiéru je klasikou nejlepších dnešních Audi s digitálním přístrojovým štítem, dvěma dotykovými obrazovkami infotainmentu MMI i moderním minimalistickým designem. I vy máte špičkový komfort s vyhříváním, ventilací či masážemi, přičemž jste i pánem strojovny.
Ještě než si představíme srdce vozu, dovolte mi podělit se o jednu myšlenku. Chvíli jsem si v Audi A8 L začal přiznávat, že elektromobilita v limuzínách dává dokonalý smysl pro své ticho i jemný plynulý nárůst výkonu, jenže následně jsem si uvědomil, co nám v budoucnu bude chybět. Velké vidlicové motory jsou pro limuzíny jedním z nejdůležitějších ukazatelů jisté prestiže i technologickou chloubou.
Sametový osmiválec neruší ticho a technologie podvozku vás naprosto odrovnají
Majestátní šestilitrový dvanáctiválec však je už dávno minulostí. Motorizace 60 TFSI by jej sice mohla připomínat, ale ve skutečnosti má čtyřlitrový vidlicový osmiválec. Přeplňovaná jednotka 4.0 TFSI s mild-hybridní technologií má 460 koní (338 kW) a 660 Nm od 1 850 otáček za minutu, přičemž slibuje standardní maximální rychlost 250 km/h. A nejsilnější Audi A8 L je solidně rychlé, aniž byste to hned vnímali.
S přispěním vysoce kvalitního odhlučnění si totiž skutečnou cestovní rychlost ani neuvědomujete. Aerodynamika je ukázkově odhlučněná i ve vyšších dálničních rychlostech a sametově běžící osmiválec pod kapotou jen šeptá. Chod i otáčky motoru tak nejčastěji vnímáte hlavně podle otáčkoměru, přičemž při silnější akceleraci tiše bublá a ve vyšších otáčkách lehce burácí. Ve spojení s osmistupňovým automatem ZF pak A8 jezdí až neuvěřitelně hladce.
Ty nejmodernější technologie nejnovějšího Audi A8 L ale najdete až v podvozku. Dokonce jasně dokazují, že lidové řečičky a legendy o těžkopádných luxusních autech jsou minulostí. Zapomeňte na dnes už normální adaptivní podvozky, protože A8 L disponuje ještě pokročilejší technologií. Aktivním vzduchovým podvozkem s prediktivním nastavením tuhosti i světlé výšky.
Jak to funguje? Až geekovská technologie sleduje cestu před vozidlem a nepřetržitě upravuje nastavení podvozku, aby poskytoval maximální komfort. Během pouhých pěti desetin sekundy umí zvednout auto až o 85 milimetrů a následně jej plynule snížit. Nejčastěji si toho všimnete při přejíždění retardérů, kdy se karoserie zvedne a dovolí elektronickým tlumičům, aby „stáhly“ kola do podběhů a současně udržely karoserii ve zhruba stejné výšce.
Znamená to, že zatímco vy o nerovnostech ani nevíte, vaše auto si je umí přečíst dříve než na ně najede. Následně tomu přizpůsobuje sílu tlumení, tuhost odpružení i zdvih kol. Spolu s tím má podvozek i řízenou zadní nápravu, zmenšující poloměr otáčení o více než metr a zjednodušující parkování, i aktivní stabilizátory, potlačující náklony karoserie při projíždění zatáček. Naklánět vozem proti zatáčce pak umí i podvozek, aby omezil sílu přetížení působící na posádku.
Nejnovější Audi A8 L je jedním z těch nových aut, o nichž bychom si mohli vyprávět dlouhé hodiny. Aktivní podvozek navíc umí pracovat i se zajímavou bezpečnostní funkcí, která při hrozící bouračce okamžitě nastaví karoserii do „nejvhodnější“ výšky pro náraz. Upřímně, přijde mi až neuvěřitelné, co automobiloví inženýři zvládají vymyslet a přenést do sériové výroby, i když takové technologie pochopitelně nejsou zadarmo.
A jak s blížícím se západem slunce projíždím večerní Prahou, vstřebávám i sebemenší trošky úžasnosti vlajkové limuzíny z produkce Audi. I modernizovaná A8 L se svou obrovskou maskou je diskrétním autem, s jakým splynete s davem a komfortně cestujete na obchodní schůzku třeba přes celou Evropu. A současně věřím, že většina majitelů ani moc neřeší provozní náklady, protože jízda v absolutním luxusu a pohodlí zkrátka něco stojí a i v dnešních dnech žijí lidé, co jsou ochotní si za to připlatit.
A tak nám zbývá jediné, přiblížit si provozní náklady. S nejsilnějším Audi A8 L 60 TFSI během testování jezdím za přibližně 12,5 l/100 km, přičemž dálniční cestování normální cestovní rychlostí zvládnete i se spotřebou těsně pod 10 litrů. Ale dnes už se vracím k domovu, uspávám osmiválec do zítřejšího dne, vystupuji, zamykám a z zpovzdálí sleduji, jak si „vzduch“ sedá zpátky na normální výšku. Myslíte si, že bych měl hledat negativa? Nechtějte to po mně, protože bychom jen skončili u subjektivních a rozumně neobhájitelných nesmyslů.
Základní cena modernizovaného Audi A8 začíná od 2 645 900 Kč, přičemž prodloužená varianta A8 L stojí od 2 781 900 Kč. Delší verze s testovanou motorizací 60 TFSI quattro vás pak vyjde na cenu od 3 226 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | zážehový, vidlicový osmiválec, 2x turbodmychadlo, umístěný vpředu podélně, mild-hybrid |
Zdvihový objem | 3 996 cm3 |
Výkon | 338 kW (460 koní) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 660 Nm při 1 850–4 500 ot./min. |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 155 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 sekundy |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 13 litrů na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 82 litrů |
Kola a pneumatiky | 265/40 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 320/2 130/1 488 milimetrů |
Rozvor náprav | 3 128 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 505 litrů |