Článek
Dodnes vzpomínám, jak jsme začátkem loňského léta bezradně seděli na letišti a hledali řešení, jak se do večera dostat do Monte Carla, kde Škoda pořádala mezinárodní novinářské jízdy stejně pojmenované verze Fabie. Byl den před začátkem letních prázdnin a letecká doprava se manažerům zase hroutila pod rukama. Místo cesty do Monaka jsem se kvůli zrušenému letu musel jen zklamaně otočit a jet zpátky domů.
Vážně mě to mrzelo, protože tohle měl být jeden z nejstylovějších novinářských výletů loňského roku. Možnost podívat se do ulic milionářského centra Monaka a svézt se na nedalekém horském průsmyku Col de Turini, známém ze slavné Rally Monte Carlo, se totiž jen tak neodmítá. Ale když původní plán selhal, nezbývá než si udělat vlastní…
Vlastní Rally Monte Carlo hned za humny
Čtvrtá Škoda Fabia je jednou z nejvýznamnějších mladoboleslavských novinek poslední doby. Nejnovější pokračovatel populárního rodu se poprvé ukázal v srpnu 2021, a přestože jsem se s novou „fábkou“ svezl už několikrát, na tu nejlepší jsem si musel počkat až do uvedení nejsilnější motorizace a následně do představení sportovně-stylové varianty Monte Carlo.
A svou vlastní rychlostní zkoušku Rally Monte Carlo jsem si musel najít na jedné ospalé středočeské okresce. Jsou tu stoupání i klesání, rychlé i pomalé zatáčky, blízká svodidla i zákeřné podmínky. Trojice spojených vlásenek na louce je mokrá a lesní úseky a stíny pokrývá čistý nebo rozbředlý sníh. Jediné, co tu chybí, jsou ikonické uzoučké serpentiny se skalními stěnami a betonovými bloky, zabraňujícími pádu do rokle.
Nepochybně si teď říkáte, že jsem se musel zbláznit. Vždyť tohle přece není Fabia RS, tedy skutečně nabroušený hot hatch. A máte pravdu, Fabia Monte Carlo má sportovní ambice jen vizuálně, ale s výkonnějším motorem a sportovně sníženým podvozkem ji můžeme považovat za slušný „warm hatch“, jak se v petrolheadské komunitě přezdívá slabším hot hatchům.
Realita je totiž taková, že se nové Fabie RS nikdy nedočkáme. A to je hlavní důvod, proč nejnovější Monte Carlo můžeme považovat za sportovnější vrchol portfolia modelu. Monte Carlo je pouze vrcholným balíčkem výbavy a vaši Fabii nevylepší novou sportovnější technikou, ale pochopitelně dává největší smysl ve spojení s tím nejlepším, co Škodovka nabízí. Slabší tříválec 1.0 TSI si raději schovejte pro nižší specifikaci a sáhněte po čtyřválcovém vrcholu.
Čtyři hrnky a 150 koní
Čtyřválcová Fabia je jiný svět. Je ideálním společníkem, se kterým můžete cestovat ve městech, na okreskách i po dálnicích, aniž byste se museli bát jezdit v levém pruhu. Přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.5 TSI vyvine 150 koní (110 kW) a vrcholných 250 newtonmetrů. Stejně jako všechny moderní turbomotory v normálních autech je nejsilnější ve středním pásmu, díky čemuž má nejsilnější Fabia odhodlanou dynamiku.
V řeči oficiálních technických parametrů to znamená, že z 0 na 100 km/h akceleruje za 8 sekund a může jezdit maximální rychlostí 225 km/h. Jenže důležitější pro život je ten skvělý pocit, kdy na okresce potřebujete předjet pomalejší vůz a při nejbližší příležitosti to zvládnete s jistotou, aniž byste museli ždímat litrové trio. A Fabia s patnáctistovkou to dokonce umí s příjemnou spotřebou – reálně okolo 6 až 6,5 litru na 100 kilometrů při dynamičtějším řidičském stylu. V klidu umí jezdit i za méně.
Jediným opravdovým zklamáním je, že oproti větší Scale s patnáctistovkou si nejsilnější Fabii bohužel neobjednáte se šestistupňovým manuálem. Jedinou převodovkou tak je sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, který vás sice na točité okresce obírá o kus zábavy, ale také výrazně zpříjemňuje každodenní soužití s autem.
To je ostatně posláním celého auta, které ve svém interiéru nabízí ideální kompromis mezi nejmodernějšími technologiemi a praktičností. Ovládání klimatizace kombinuje tradiční panel i doteky na displeji a volič automatu má mechanickou vazbu, protože novější volič drive-by-wire je komplikované spojit s nejmenší variantou platformy MQB.
Odlišná na první pohled
Sportovnější dojem z vrcholného Monte Carla pak umocňuje stylovější interiér s bohatší standardní výbavou. V základu jsou výškově nastavitelná sportovní sedadla, sportovní multifunkční tříramenný volant (s pádly řazení i bez nich, podle vašich preferencí) nebo hliníkové kryty pedálů. Nechybí ani tradiční červené elementy ani karbonový dekor. A charakteristický sportovnější styling najdeme i zvenku – zejména specifický přední nárazník s velkým sacím otvorem, zadní nárazník s imitací difuzoru a decentní spoiler pátých dveří navazující na kontrastní černou střechu.
Nejnovější Monte Carlo tak potvrzuje, že je stále skvělou volbou pro individualisty toužící po stylovějším vzhledu a sportovnější nátuře, aniž by přitom museli obětovat cokoliv z každodenní praktičnosti. A že je dražší? To zákazníkům nevadí, protože si za odlišnost rádi připlatí. Důležitější pro ně je ten výjimečný pocit, že u Monte Carla hned na první pohled jasně poznáte, že tohle je to nejlepší.
Nová Škoda Fabia ve variantě Monte Carlo se základním přeplňovaným tříválcem 1.0 TSI o 110 koních (81 kW) a šestistupňovým manuálem začíná na částce 499 900 Kč. Za sedmistupňové DSG si u tříválce připlatíte 40 tisíc Kč. Vrcholná motorizace s čtyřválcem 1.5 TSI a dvouspojkovým automatem pak stojí 579 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, benzin, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 1 498 cm3 |
Výkon | 110 kW (150 k) při 5 000–6 000 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 1 500–3 500 ot./min. |
Převodovka | automatická dvouspojková, 7 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 244 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 8,0 s |
Maximální rychlost | 225 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 215/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 108/1 780/1 461 mm |
Rozvor | 2 552 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |