Článek
Jestli Audi poslední dobou v něčem vyniká, je to světelná technika. Právě v Ingolstadtu patří k průkopníkům LED techniky a rozvíjení jejích možností: Nejlépe rozpracovali „světelný podpis“ a následně světla také „rozhýbali“ animací při odemykání/zamykání vozu. U modernizované Q5 se chlubí novými zadními světly s pokrokovou technikou OLED – při koupi auta si naspecifikujete jeden ze tří světelných podpisů s vlastní specifickou animací, což vašemu autu zajistí větší osobitost. Ehm, to je sice hezké, ale mně přijde důležitější něco jiného…
A tím jsou přední světlomety – ty mají samozřejmě taky výrazný světelný podpis a dynamické blinkry a při odemykání/zamykání předvádějí vkusnou stroboskopickou show, ale především díky technice Matrix LED dokáží prozářit noc silnými paprsky, aniž by někoho oslňovaly. Auta v protisměru i ta přímo před vámi prostě odstíní a rozloží světlo do celého okolí, aby vám nic neuniklo – zatáčka, značka, chodec nebo třeba zvíře ukrývající se v podrostu.
Kvalitní světla se hodí, zvlášť u takového rychlíku, jako je SQ5 s výkonem 341 koní – svědčí o tom stovka za 5,1 sekundy a maximálka 250 km/h. A vůbec nevadí, že všechna ta rychlost pochází z nesportovního dieselu. SQ5 totiž není tím autem, kterým byste v neděli ráno vymetali zapadlé okresky. Je rychlá, ale takovým tím nenuceným stylem, který dělá dálkové cestování nesmírně pohodlným a uvolněným.
Je jedno, jestli je vaše obvyklé dálniční cestovní tempo 130, 145, 160 nebo ještě víc km/h – SQ5 působí dojmem, že jím dokáže jet klidně celý den, aniž by vás nějak obtěžovalo nebo unavovalo (včetně častého tankování, protože SQ5 se spotřebou mezi osmi až devíti litry a 70litrovou nádrží ujede mezi zastávkami u čerpačky nějakých osm stovek kilometrů). Mohutný zátah 700 Nm vám usnadní předjíždění (a díky rezonátoru ve výfuku u toho šestiválec moc příjemně brumlá), hladce řadící automat vám pak pomůže okamžitě vyklidnit tempo a pohodlný podvozek vás bude konejšit svým „nesportovním“ jízdním komfortem, ačkoliv se nezalekne ani zatáček, kde vám nabídne spoustu gripu bez zbytečných náklonů spolu s jistotou trakce pohonu všech čtyř kol. Prostě perfektní kombinace pro každodenní svižné přesuny.
Svým dílem k celkové pohodě za volantem přispívá i propracovaný interiér v typicky chladném, ale prakticky bezchybném podání se spoustou technických laskomin na poli digitalizace (12palcový digitální přístrojový štít doplněný barevným průhledovým displejem a 10palcový dotykový infotainment s širokou online funkcionalitou a mobilní konektivitou) a autonomie (dlouhý zástup sofistikovaných jízdních asistentů) doplněných luxusními vychytávkami typu vyhřívané a odvětrávané sedačky, vyhřívaný/chlazený držák na nápoje, špičkově hrající audio Bang & Olufsen s 3D zvukem díky 19 reproduktorům s celkovým výkonem 755 W nebo náladové ambientní osvětlení.
Nezapomnělo se však ani na ergonomii, takže klimatizace má stále vlastní ovládací panel, pod loketní opěrkou je chytře skrytá polička na telefon s integrovaným indukčním dobíjením a klíčky si můžete odložit do malé uzavíratelné schránky na středovém tunelu. Na zadní sedadla se přitom v pohodě usadí i dospělák a kufr pojme 500 litrů zavazadel, takže SQ5 není jen rychlá, ale také praktická.
Což je trochu div u verze Sportback, kdy byste pravděpodobně čekali jistá prostorová omezení. A na ta skutečně můžete narazit – pokud častěji převážíte lednice nebo rozměrné skříňky, které by vyžadovaly spíše krabicový zavazadlový prostor velkých rozměrů. A v takovém případě sáhněte raději po běžné verzi SQ5, která má část kufru nad platem přeci jen objemnější (protože jinak má navrch nad Sportbackem o nicotných 10 litrů).
Jestli ale své auto ale nepoužíváte jako stěhovák, bude vám Sportback naprosto vyhovovat, protože místa je v něm vážně dostatek. Navíc vypadá o kus víc sexy, což se k dálničnímu rychlíku hodí. A hlavně nebuďte škrti a připlaťte si těch 37 500 Kč za balík s Matrix LED světlomety – ať je váš život s Q5 trochu jasnější.
Model SQ5 je vrcholnou verzí, takže není divu, že budete muset sáhnout hluboko do kapsy – konkrétně pro 1 957 900 Kč za klasickou verzi a 2 021 900 Kč za Sportback. Základní ceny Q5 však začínají již na částce 1 334 900 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, diesel, uložený vpředu podél, turbo |
Zdvihový objem | 2 967 cm3 |
Výkon | 251 kW (341 k) při 3 800–3 950 ot./min. |
Točivý moment | 700 Nm při 1 750–3 250 ot./min. |
Převodovka | automatická, 8 rychlostí |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 085 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,1 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 689/1 893/1 633 mm |
Rozvor | 2 824 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 565 l |