Článek
Upřímně, nový Swift není úplně pěkné auto. Zatímco minulá generace držela správný poměr mezi roztomilostí typickou pro malé vozy a dospělým přístupem, aby se v něm nestyděl ani chlap, tahle nová… No, zepředu trochu připomíná nafukovací rybu zvanou ježík. A dost překvapenou. Ale stejně bychom měli být rádi, že tu nový Swift vůbec máme.

Nový Swift není žádný fešák… ale má upřímné srdce a charakter ze staré školy.
Zatímco řada automobilek z dříve tak oblíbeného segmentu malých aut vycouvala a ostatní si hrají na kapesní prémiovky (čemuž odpovídají cenovky), Suzuki drží svůj Swift pěkně při zemi (i když to zakrývá tím rádoby sofistikovaným designem s možností kontrastního lakování střechy). A to je vážně nesmírně osvěžující.
Technický základ v podobě platformy Heartec zůstal shodný s předchůdcem (ale prošel výraznou modernizací), což jasně definuje vnější rozměry a vnitřní prostor pro podsádku. Toho je i při skromné délce pod čtyři metry (parkování v centru tak nebude problém) až překvapivý dostatek – dospělák si vpředu udělá snadno pohodlí a v nouzi se vmáčkne také na zadní sedadla, kufr pak nabízí solidních 265 litrů.
Ani na palubní desce se neodehrály žádné radikální změny – převažují tvrdé plasty a solidní zpracování, před řidičem jsou stále analogové budíky s 4,2palcovým displejem palubního počítače a vpravo na dosah 9palcový dotykový displej infotainmentu, jehož zobrazení je poměrně přehledné a ovládání intuitivní, protože nejde o žádný výstřelek moderní techniky. Moderně smýšlející řidiči si ostatně zapnou bezdrátové Android Auto / AppleCarPlay a na celý systém od Suzuki zapomenou.

Interiéru vládne jednoduchost, propracovaná ergonomie a slušné zpracování.
Ovládání klimatizace má totiž stále samostatný panel pod displejem, což si zaslouží pochvalu. Také pro vypínání stop/startu nebo udržování jízdy v pruhu je tu samostatné tlačítko. Na druhou stranu tu zůstal i prehistorický systém ovládání palubního počítače páčkou trčící z kapličky budíků (už je aspoň vpravo nad volantem a nemusíte po ní sahat skrz věnec volantu), kterým vypínáte otravné moderní funkce jako varování při překročení rychlosti – což je položka schovaná hluboko v menu pod tajuplnou zkratkou. Časem si to jistě zautomatizujete (nebo se to občasné bimbání naučíte ignorovat), ale zrovna v tomhle ohledu té ergonomii v Suzuki moc naproti nešli.
To je ale asi také jediná věc, která by vás na Swiftu mohla trápit. Budete se tu totiž cítit jako doma, hned jak skočíte za volant. Posez je perfektní, výhled skvělý, všechno je přehledné a na dosah (už jen proto, že tu toho jako ve správném malém autě zase tolik není), stačí tak jen zmáčknout startovací tlačítko…

Infotainment je jednoduchý, ale veskrze funkční. Ovládání vozu usnadňuje fyzický panel klimatizace, ale vypínání otravných asistentů je… otravné.
Tím probudíte k životu tříválec pod kapotou – ten je tak kultivovaný, že na volnoběh i za jízdy budete přemýšlet, jestli náhodou nemá čtyři válce. Vlastně to poznáte jen podle hlubšího vrčení, když ho budete podtáčet, a jadrného vrčení ve vysokých otáčkách, když mu dáte pořádně napít. Za běžné jízdy je jinak tak tichý a hladký, že vám to ani nepřijde.
Ani ho nemusíte kdovíjak drtit, abyste drželi tempo s provozem, stačí trocha šikovnosti s řadicí pákou pětistupňového manuálu. Dvanáctistovka má sice skromný výkon 82 koní, ale mild-hybridní ústrojí jí dodává živější reakce na plyn díky instantnímu zátahu 60 elektrických newtonmetrů (než se plně roztočí těch 108 Nm poháněných benzinem).

Tříválec pod kapotou dělá všechno proto, abyste si mysleli, že má o válec navíc.
Samozřejmě to ze Swiftu nedělá žádného závodníka a ani dálnice si kdovíjak neužijete (převodovce citelně chybí šestka, aby byl motor o trochu méně hlučný), ale ve městě a na okreskách funguje báječně. Je přirozeně stabilní, abyste v něm měli jistotu, přitom lehkonoze hbitý (To proto, že lehký skutečně je, váží totiž pod tunu!), takže si s ním můžete pohazovat ze zatáčky do zatáčky – navíc působí dojmem, že ho to i baví. Nebo se můžete zklidnit a užívat si pohodlí a snadnou řiditelnost. A také příjemnou spotřebu kolem pěti litrů. Prostě skvělé malé auto.
Potřebujete čtyřkolku?
Swift je skutečnou ikonou, protože stále nabízí verzi s pohonem všech kol. Je automatický (takže nemačkáte žádná tlačítka, zadní kola se připojují samočinně podle trakce těch předních) a založený na viskózní spojce, takže Swift s ním stále dokáže být úsporný. Přesto žere v průměru o půl litru víc než předokolka a je o sekundu pomalejší na stovce. Navíc si za něj připlatíte 41 tisíc. Smysl tak dává jen lidem žijícím v horských, nebo těžko přístupných oblastech – ti však ocení přidanou trakci a světlou výšku zvýšenou o 25 mm na 140 mm.

Tenhle oranžový fešák má uvnitř ukrytý pohon všech čtyř kol, i když to zvenku nepoznáte (pokud si nelehnete pod auto s metrem v ruce), na zadku ani jinde nemá hrdé logo AllGrip. A nepoznáte to ani zevnitř, kde není žádné tlačítko nebo otočný ovladač. Všimnete si jen na sněhu nebo na mokru, když vám nebudou bezmocně hrabat přední kolečka kvůli nedostatku trakce.
S tím souvisí i velmi vstřícná cenovka začínající hluboko pod 400 tisíci korunami. Výběr je jednoduchý – jediný motor, k němu tři výbavy a možnost volit automatickou převodovku CVT (jen pokud skutečně nechcete nebo nemůžete řadit ručně, jinak je kvedlání šaltpákou ve Swiftu učiněná radost) za 35 tisíc, nebo automatický pohon všech kol AllGrip za 41 tisíc. Bez obojího se snadno obejdete.
Základní pravidlo malých aut totiž zní, že čím laciněji je koupíte, tím lepší jsou – a pro Swift platí naprosto bez diskuse. Základ je totiž velmi povedený a poctivý podle japonského střihu, zcela prostý zbytečností, které by ho jen komplikovaly a prodražovaly. A určitě jako u minulých swiftů (a vlastně všech aut od Suzuki) - čím déle s ním budete žít, tím ho budete mít radši. A kdoví, možná se vám časem začne i líbit…
Ceník Suzuki Swift začíná díky akční slevě 22 tisíc korun na částce 367 900 Kč. Automatickou převodovku CVT pořídíte za 35 tisíc a za pohon všech čtyř kol AllGrip připlatíte 41 tisíc (vzájemně však kombinovat nejdou, můžete mít buď jedno, nebo druhé).
Technické údaje | Swift 1,2 DualJet (4x4) |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 197 cm³ |
Výkon | 60 kW (81 k) při 5 700 ot./min. |
Točivý moment | 108 Nm při 4 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 5 stupňů |
Pohon | předních kol (všech čtyř kol) |
Pohotovostní hmotnost | 919 kg (995 kg) |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,5 s (13,6 s) |
Maximální rychlost | 165 km/h (160 km/h) |
Spotřeba (kombinace) | 4,4 l/100 km (4,9 l/100 km) |
Objem palivové nádrže | 37 l |
Kola a pneumatiky | 185/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 860/1 735/1 495 (1 520) mm |
Rozvor | 2 430 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 265 l |