Článek
Současné Subaru XV v letošním roce oslaví již čtvrté výročí na českém trhu, což však neznamená, že automobilka se souhvězdím Plejád ve znaku nechává svůj nejmenší crossover zastarávat. Subaru pravidelně představuje skoro každoroční modernizace nejprodávanějšího modelu v Česku, jejichž součástí bylo i uvedení mild-hybridní motorizace e-Boxer. S dvoulitrovým Subaru XV jsme se v uplynulých letech svezli hned několikrát, ale základní verze až doposud stála ve stínu svého silnějšího sourozence.
Mohli bychom očekávat, že se zahájením prodeje výkonnějšího elektrifikovaného dvoulitru stane základní šestnáctistovka méně prodávaným modelem, ale opak je pravdou – v prodejích Subaru XV jedna-šestka stále tvoří nadpoloviční většinu. České zastoupení v loňském roce plánovalo prodat 160 vozů se šestnáctistovkou a 130 vozů s hybridním dvoulitrem, což se jim zhruba podařilo. To jen dokládá, že mezi věrnými zákazníky Subaru je o obyčejnější motorizaci stále zájem.
Subaru naštěstí nepodléhá módním trendům
V zatím nejnovějším provedení má vnějšek Subaru XV jen omlazený přední nárazník, a přestože začíná mít svůj věk, díky jednoduchým exteriérovým liniím, navíc tolik nepodléhajícím častým módním trendům, ve skutečnosti stárne jen pomalu. Subaru má k vývoji aut vlastní přístup, což platí i o vzhledu – designově to jsou hezká auta, ale pro automobilku je důležitější, aby přežila i zacházení hrubějších zákazníků, kteří se svými auty občas jezdí v náročném terénu.
Filozofii značky odpovídají i interiéry vozů, protože Subaru není značkou pro milovníky módních výstřelků, všudypřítomných displejů a nejmodernějších technologií ze světa chytrých technologií. Subaru je automobilkou pro normální lidi vyhledávající kvalitní zpracování, praktičnost nebo časem prověřenou ergonomii. I v nejmodernějším modelu XV můžete nabýt dojmu, že sedíte v zastaralém autě, ale proti dílenskému zpracování či ergonomii nelze říct vůbec nic.
Obyčejně vypadající multimediální systém s 8palcovou dotykovou obrazovkou (u testované výbavy Comfort ES, 6,5palcovou v základní výbavě Active ES) nebo lacině vypadající tlačítka jsou v Subaru XV jen nízkou cenou za to, že jinak získáte auto připomínající, že v jednoduchosti je ta největší krása. Zejména po přesednutí z nejnovějších evropských aut si opět uvědomíte, že méně je někdy více.
Na přístrojovém štítu s analogovými budíky a jednoduchým displejem se okamžitě zorientujete, všechny další potřebné informace o stavu auta vyčtete z menšího displeje v kapličce na palubní desce a znovu si uvědomíte, jak nedoceněné se staly normální otočné ovladače a tlačítka pro ovládání prvků výbavy. A k tomu všemu na vás neustále dává pozor standardní kamerový bezpečnostní systém EyeSight.
Jediná atmosférická šestnáctistovka na českém trhu
Ani Subaru se nevyhnulo elektrifikaci a koncem roku 2019 představilo mild-hybridní motorizaci e-Boxer, kombinující atmosférický dvoulitrový čtyřválcový boxer s elektromotorem ve variátoru Lineartronic a lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 4,8 Ah (0,6 kWh). Už v úvodu tohoto testu jsme si však řekli, že v nabídce stále zůstává i základní neelektrifikovaná šestnáctistovka FB16, takže si ji pojďme připomenout.
Atmosférický čtyřválec s protiběžnými písty typu boxer, nezvykle kulatým zdvihovým objemem 1 600 cm3, sekvenčním vícebodovým vstřikováním a variabilním časováním všech ventilů je jedinou atmosférickou šestnáctistovkou na dnešním českém trhu a umí vyvinout maximální výkon 114 koní (84 kW) a točivý moment 150 newtonmetrů. Standardně je spojen s automatickou převodovkou typu CVT, obchodně pojmenovanou Lineartronic, a pohonem všech kol Symmetrical AWD s variabilním rozdělením točivého momentu.
Z dnešního pohledu jsou parametry základní šestnáctistovky pro Subaru XV neoslňující a s udávaným zrychlením z 0 na 100 km/h za 13,9 sekundy a celkově slabou pružností vás při předjíždění na krátkých okreskách potrápí nejeden moderní traktor. Jenže během dvoutýdenního vánočního testování jsem si uvědomil skutečnost, že zrovna se Subaru XV se musí jezdit trochu jinak.
Naučte se jezdit plynule a bude vám vyhovovat
Absolutním základem pro spokojenou jízdu ve slabším „XVčku“ je plynulost a neustálé zrychlování a zpomalování v provozu se slabou „atmosférou“ a variátorem občas působí až otravně. A moc si nepomůžete ani mimo město – během chvilky zjistíte, že spousta řidičů neumí jezdit plynule a využívat svých aut ani na okreskách, a tak jen neustále vyhlížíte příležitost předjetí. Kdyby však všichni jezdili „rozumně“, největší nepříjemnost Subaru XV by rázem zmizela.
Na letošní Nový rok jsem totiž využil posilvestrovských kocovin většiny Čechů a se Subaru XV jsem vyrazil na své oblíbené okresky. Až neuvěřitelná volnost na silnicích mi tak dovolila poznat, jak příjemné auto s dostačující dynamikou základní „XVčko“ je, když vás zrovna někdo nebrzdí. Ani to nevyžaduje porušování rychlostních limitů, aby vás tohle auto bavilo – díky skvělému podvozku umí jet dostatečně rychle po rovinkách i v zatáčkách, před nimiž ostatní brzdí.
Smysl je v tom, že slabé Subaru XV byste neměli odsoudit po krátkém svezení ve zrovna „nevyhovujících“ podmínkách, ale dát mu šanci, sžít se s ním. Poté totiž dojdete k závěru, že stačí jen málo k tomu, aby vám slaboučký boxer přestal vadit. Kvality XV jsou jinde – v perfektně naladěném podvozku a brzdách, jež by společně snesly i dvojnásobný výkon. Jeden ústupek však budete muset udělat – slabší motor bohužel není z nejúspornějších.
Ve městě si Subaru XV 1.6i žádá přibližně 9 litrů na 100 kilometrů a mimo město se spotřeba pohybuje lehce nad 7 litry. Během dvoutýdenního testování se můj průměr pohyboval okolo kombinovaných 7,5 litru při jezdění po vylidněné Praze a jejím okolí, přičemž jsem se dokázal přiblížit maximálnímu dojezdu 750 kilometrů na jedno natankování. Bohužel však musím zohlednit skutečnost, že živíte slaboučký motor. V reálném světě jen těžko najdete podmínky pro ještě ekonomičtější jízdu.
Z pohledu řidiče je Subaru XV jedním z nejpříjemnějších kompaktních crossoverů pro život, pokud nepotřebujete módní trendy nebo auto „natřískané“ nejmodernějšími technologiemi. Za své peníze pak dostanete prostorné auto, se kterým se nemusíte bát vyjet mimo silnice, a když se mu přizpůsobíte, snadno se sžijete i se základní motorizací. Řidiči konkurenčních modelů s mnohdy silnějšími motory vás sice smáznou na rovinkách, ale vy jim to můžete vrátit v zatáčkách – z technického hlediska je největší výhodou „XVčka“ podvozek rychlejší motoru.
Česká prodejní cena Subaru XV 1.6i v základní výbavě Active ES začíná od 660 tisíc korun, v testované výbavě Comfort ES jej koupíte od 725 tisíc korun. Silnější dvoulitrová motorizace e-Boxer pak začíná od 830 tisíc korun a za příplatkovou barvu karoserie zaplatíte 12 tisíc korun.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | plochý čtyřválec boxer, umístěný vpředu podélně |
Zdvihový objem | 1 600 cm3 |
Výkon | 84 kW (114 k) při 6 200 ot./min |
Točivý moment | 150 Nm při 3 600 ot./min |
Převodovka | bezestupňová (CVT) převodovka Subaru Lineartronic |
Pohon | stálý symetrický pohon všech kol s mezinápravovou spojkou |
Pohotovostní hmotnost | 1 427 kilogramů |
Akcelerace 0–100 km/h | 13,9 sekundy |
Maximální rychlost | 175 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 7,5 litru na 100 kilometrů |
Objem palivové nádrže | 63 litrů |
Kola a pneumatiky | 225/60 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 485/1 800/1 615 milimetrů |
Rozvor | 2 665 milimetrů |
Objem zavazadlového prostoru | 385 litrů |