Hlavní obsah

Subaru Impreza a XV e-Boxer: Stejná technika, jiné poslání

Foto: Lukáš Volšický

Technicky jsou téměř stejná, ale přece jsou to trochu jiná auta – jak se odlišují Subaru Impreza a XV, když si je můžete porovnat mezi sebou? Udělali jsme to za vás a ve srovnávacím testu jsme zjistili všechno, co byste o nich měli vědět, pokud uvažujete o jejich koupi. Oba sourozence navíc pohání vrcholná mild-hybridní motorizace 2.0 e-Boxer.

Článek

Zájmy lidí se mění a nálada společnosti je snadno viditelná v preferencích při výběru nových aut. V minulosti populární hatchbacky na dnešním trhu uvolňují místo stále oblíbenějším crossoverům a malým SUV a důvod je jednoduchý – z kdysi specificky zaměřených aut pro příležitostnou jízdu nenáročným terénem se stává módní záležitost.

Nejsou novinkou posledních měsíců, ale v současnosti se na českém trhu prodávají sourozenci, z nichž každý se zaměřuje na trochu jinou skupinu zákazníků. Řeč je o dvou nejmenších modelech japonské značky se souhvězdím Plejád ve znaku – městském hatchbacku Subaru Impreza a dobrodružnějším crossoveru Subaru XV.

Foto: Lukáš Volšický

Impreza a XV jsou sourozenci se stejným technickým základem, ale odlišným určením

Základem obou nejmenších Subaru současnosti je totožná technika a nejnovější Impreza i XV stojí na automobilkou celosvětově užívané modulární platformě Subaru Global Platform. Stejné jsou taky čtyřválcové boxery pod kapotou – tradiční šestnáctistovka a mild-hybridní dvoulitr, spojené výhradně s variátorem CVT, oficiálně pojmenovaným Lineartronic. A samozřejmě nechybí pro Subaru typický permanentní pohon všech kol Symmetrical AWD.

Chutě zákazníků se dají poznat už jen podle toho, jaké z těchto japonských dvojčat si vyberou – Impreza je každodenním parťákem pro lidi uznávající tradici a milující zábavu a sportovní svezení, zatímco relativně mladší XV se snaží oslovit společnost žijící ve městech, snáze podléhající módním trendům, i náročnější zákazníky z mimoměstských lokalit, častěji jezdící na horších komunikacích nebo v lehčím terénu.

Foto: Lukáš Volšický

Zatímco čistě bílá Impreza je ideálním elegantním parťákem do města,..

A trochu to vystihují i specifikace testovaných novinářských aut na přiložených fotografiích – bílá Impreza se světlým interiérem je elegantním autem do městských ulic, XV v nové žluté perleti Plasma působí odvázanějším a více „volnočasovým“ dojmem. Z historie víme, že nejlepší Subaru je špinavé Subaru, ale zatímco zářivě bílou Imprezu nechcete ušpinit, se žlutým XV se těšíte na svižnější jízdu na nejbližší prašné polní cestě.

Oba sourozenci pak vsázejí na stejný designový jazyk, ale přitom nevypadají úplně stejně. Decentní oplastování „XVčka“ ukazuje, že s tímhle autem byste měli vyrážet mimo silnice častěji než s Imprezou. Pro letošní rok oba modely prošly modernizací s nově pojatými předními i zadními světlomety a nárazníky, avšak vyjma tmavých plastů rozeznáte XV od Imprezy i podle užší a vyšší masky chladiče. Pozornější z vás si jistě všimnou i jinak velkých kol a pneumatik – nejsilnější Impreza 2.0 e-Boxer obouvá sedmnáctky, nejsilnější XV 2.0 e-Boxer osmnáctky.

Foto: Lukáš Volšický

..XV s novou žlutou perletí Plasma působí spíše volnočasovým dojmem

A jaké jsou interiéry? V obou Subaru nepřekvapivě stejné, ale přece jen jsme v testovaných exemplářích našli zajímavou odlišnost – funkci, která v jednom z nich zpříjemňuje život v zimních měsících. Impreza i XV mají stejný volant, jenže proč XV v nejvyšší výbavě má vyhřívaný volant, ale Impreza ne? Hlavním důvodem je skutečnost, že si oba modely nejsou v nabídce Subaru rovnocenné – crossover XV stojí o stupínek výš než Impreza, a proto se vyznačuje o trochu lepší výbavou.

Subaru s letošním modelovým rokem pro Imprezu i XV nabízí také nová provedení interiéru – v Impreze se nově objevuje světlý kožený vnitřek, v XV je novinkou kůže spojující černou s populárním tmavě modrým odstínem Navy. Z pohledu základních rysů interiérů a výbavy pak v obou modelech nechybí aktivní bezpečností systém EyeSight, přístrojový štít kombinující klasické budíky s palubním počítačem, 8palcová obrazovka infotainmentu uprostřed palubní desky a nad ní umístěný 4,3palcový multifunkční displej zobrazující teploty motoru, spotřebu paliva a nejdůležitější informace.

Foto: Lukáš Volšický

Sláva Imprezy se zrodila na prašných cestách rychlostních zkoušek rally

Na chvíli zapomeňme na základní plochou šestnáctistovku o 114 koních (84 kW) a zaměřme se na novější a silnější motorizaci, pohánějící obě testovaná auta. Atmosférický benzinový dvoulitrový čtyřválec boxer s mild-hybridním systémem se 150 koňmi (110 kW) se v nabídce Subaru poprvé objevil koncem roku 2019 v modelech Forester e-Boxer a XV e-Boxer a později se dostal také do Imprezy. V praxi se jedná hlavně o klasický atmosférický motor. Mild-hybrid poznáte reálně jen podle občasného „plachtění“ s vypnutým motorem při puštění plynu.

V současnosti si filozofie Subaru na evropském trhu zakládá především na bezpečnosti, přičemž rychlou jízdu a bláznění za volantem přenechává jiným. Přesvědčení a snaze automobilky oslovit zákazníky pomalejšími auty ve srovnání s konkurencí, odpovídá i dynamika obou modelů, které i s nejsilnějšími motorizacemi podávají spíše průměrné výkony. S nejsilnější Imprezou zrychlíte z 0 na 100 km/h za rovných 10 sekund, s nejsilnějším XV pak o dalších sedm desetin sekundy pomaleji.

Foto: Lukáš Volšický

Polní cesta pro Subaru XV nepředstavuje žádný náročný terén, protože zvládne projet i výrazně náročnějším

Silnými motorizacemi Impreza ani XV bohužel nezaujmou, avšak z hlediska pohonů stále mají co nabídnout. Je to pověstná japonská pečlivost při vývoji a ladění díky níž se jízdním výkonům obou vozů s klidem podvolíte – zdá se vám dnešní svět uspěchaný? Prostě zpomalte a užívejte si to. Nepamatuju si, kdy naposled jsem jezdil s ničím nerušeným klidem tak, jako při testování hybridní Imprezy a „XVčka“.

S typickou dvoulitrovou atmosférou pod kapotou sice stačí nechat variátor pracovat s vyššími otáčkami motoru a obě Subaru rázem jedou rychleji, ale klíčem ke správné svižnější i ekonomické jízdě je plynulost. Je to právě ta řidičská dovednost, k jejímuž zlepšování nepotřebujete stovky koní pod kapotou ani manuální převodovku, i když s tou je to pochopitelně lepší. Moderní Subaru se totiž trochu vrací do časů starých slabších japonských aut, jež měla podvozky rychlejší než motory.

Foto: Lukáš Volšický

Stejná platforma, stejná technika, stejný designový jazyk i stejné interiéry

Když vyjedete na nejbližší klikatou okresku, zjistíte, že zatáčky projíždíte rychleji a jistěji než v autech od evropských konkurentů. Občas se říká, že japonská auta prochází pečlivějším naladěním než auta ze zbytku světa, protože země vycházejícího slunce je kopcovitou krajinou s horskými průsmyky, kde je jízdní stabilita a ovladatelnost v zatáčkách žádoucí. A jak se Impreza a XV odlišují po jízdní stránce?

Opakuji se, ale obě Subaru jezdí přibližně stejně. Nejvýraznějším rozdílem je poloha těžiště, protože Impreza je celkově nižší a v XV naopak snadno poznáte, že jedete vyšším autem. Téměř nerozpoznatelné jsou i rozdíly v jízdním komfortu, v němž je příjemnější XV, a to především díky delším zdvihům. Podvozky obou aut jsou navíc velmi podobné, a přestože XV má o 80 milimetrů vyšší světlou výšku než Impreza, hlavními odlišnostmi jsou větší kola a podložky mezi karoserií a nápravnicemi u XV.

Foto: Lukáš Volšický

V interiéru crossoveru Subaru XV oceníte zejména vyšší posez a snazší nastupování

Sourozenci od Subaru ukazují, jak se mohou odlišovat i shodovat dvě odlišně působící auta se stejným technickým základem. Každé se zaměřuje na trochu jinou cílovou skupinu zákazníků – nejsilnějšími přednostmi Imprezy jsou sportovnější jízdní vlastnosti díky nižšímu těžišti, a elegantnější zevnějšek, zatímco XV oceníte kvůli pohodlnějšímu nastupování, vyššímu posezu s lepším výhledem a terénnímu jízdnímu režimu X-Mode, s nímž se nemusíte obávat výletů mimo silnice. Subaru XV je navíc nově vybaveno jízdními režimy SI-Drive se systémem e-Active Shift Control, čímž se ještě více přibližuje Impreze.

Jestliže zrovna přemýšlíte o novém Subaru, vybíráte mezi Imprezou a XV a nedaří se vám rozhodnout, vyberte si podle svých preferencí a toho, jaké na vás dělá lepší dojem. I když každé z nich exceluje v trochu jiných vlastnostech, nakonec jsou si obě auta natolik podobná, že se nemusíte bát rozhodnout podle sebe. Nespletete se ani s jedním.

Základní cena Subaru Imprezy startuje od 620 tisíc korun, testovaná verze s dvoulitrem e-Boxer a výbavou Executive+ stojí 900 tisíc korun. Subaru XV je mírně dražší – základní cena začíná od 660 tisíc korun za šestnáctistovku, testovaná verze s dvoulitrem e-Boxer a výbavou Executive+ stojí 980 tisíc korun. Obě testovaná auta mají příplatkovou barvu karoserie za 12 tisíc korun. Všechny ceny jsou uvedeny včetně DPH.

Technické údajeSubaru Impreza e-BoxerSubaru XV e-Boxer
Spalovací motorplochý čtyřválec boxer, 4 ventily na válec, 1 996 cm3, umístěný vpředu podélněplochý čtyřválec boxer, 4 ventily na válec, 1 996 cm3, umístěný vpředu podélně
Elektromotorsynchronní střídavý s permanentním magnetemsynchronní střídavý s permanentním magnetem
Celkový výkon110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min.110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min.
Celkový točivý moment194 Nm při 4 000 ot./min.194 Nm při 4 000 ot./min.
Převodovkabezestupňová (CVT) převodovka Subaru Lineartronicbezestupňová (CVT) převodovka Subaru Lineartronic
Pohonstálý symetrický pohon všech kol s mezinápravovou spojkoustálý symetrický pohon všech kol s mezinápravovou spojkou
Pohotovostní hmotnost1 589 kg1 628 kg
Akcelerace 0-100 km/h10 s10,7 s
Maximální rychlost197 km/h193 km/h
Spotřeba (kombinace)7,7 l/100 km8,2 l/100 km
Objem palivové nádrže48 l48 l
Kola a pneumatiky225/40 R18225/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 475/1 775/1 515 mm4 465/1 800/1 595 mm
Rozvor2 670 mm2 665 mm
Objem zavazadlového prostoru340 l340 l
Související témata:
Načítám