Článek
Zájmy lidí se mění a nálada společnosti je snadno viditelná v preferencích při výběru nových aut. V minulosti populární hatchbacky na dnešním trhu uvolňují místo stále oblíbenějším crossoverům a malým SUV a důvod je jednoduchý – z kdysi specificky zaměřených aut pro příležitostnou jízdu nenáročným terénem se stává módní záležitost.
Nejsou novinkou posledních měsíců, ale v současnosti se na českém trhu prodávají sourozenci, z nichž každý se zaměřuje na trochu jinou skupinu zákazníků. Řeč je o dvou nejmenších modelech japonské značky se souhvězdím Plejád ve znaku – městském hatchbacku Subaru Impreza a dobrodružnějším crossoveru Subaru XV.
Základem obou nejmenších Subaru současnosti je totožná technika a nejnovější Impreza i XV stojí na automobilkou celosvětově užívané modulární platformě Subaru Global Platform. Stejné jsou taky čtyřválcové boxery pod kapotou – tradiční šestnáctistovka a mild-hybridní dvoulitr, spojené výhradně s variátorem CVT, oficiálně pojmenovaným Lineartronic. A samozřejmě nechybí pro Subaru typický permanentní pohon všech kol Symmetrical AWD.
Chutě zákazníků se dají poznat už jen podle toho, jaké z těchto japonských dvojčat si vyberou – Impreza je každodenním parťákem pro lidi uznávající tradici a milující zábavu a sportovní svezení, zatímco relativně mladší XV se snaží oslovit společnost žijící ve městech, snáze podléhající módním trendům, i náročnější zákazníky z mimoměstských lokalit, častěji jezdící na horších komunikacích nebo v lehčím terénu.
A trochu to vystihují i specifikace testovaných novinářských aut na přiložených fotografiích – bílá Impreza se světlým interiérem je elegantním autem do městských ulic, XV v nové žluté perleti Plasma působí odvázanějším a více „volnočasovým“ dojmem. Z historie víme, že nejlepší Subaru je špinavé Subaru, ale zatímco zářivě bílou Imprezu nechcete ušpinit, se žlutým XV se těšíte na svižnější jízdu na nejbližší prašné polní cestě.
Oba sourozenci pak vsázejí na stejný designový jazyk, ale přitom nevypadají úplně stejně. Decentní oplastování „XVčka“ ukazuje, že s tímhle autem byste měli vyrážet mimo silnice častěji než s Imprezou. Pro letošní rok oba modely prošly modernizací s nově pojatými předními i zadními světlomety a nárazníky, avšak vyjma tmavých plastů rozeznáte XV od Imprezy i podle užší a vyšší masky chladiče. Pozornější z vás si jistě všimnou i jinak velkých kol a pneumatik – nejsilnější Impreza 2.0 e-Boxer obouvá sedmnáctky, nejsilnější XV 2.0 e-Boxer osmnáctky.
A jaké jsou interiéry? V obou Subaru nepřekvapivě stejné, ale přece jen jsme v testovaných exemplářích našli zajímavou odlišnost – funkci, která v jednom z nich zpříjemňuje život v zimních měsících. Impreza i XV mají stejný volant, jenže proč XV v nejvyšší výbavě má vyhřívaný volant, ale Impreza ne? Hlavním důvodem je skutečnost, že si oba modely nejsou v nabídce Subaru rovnocenné – crossover XV stojí o stupínek výš než Impreza, a proto se vyznačuje o trochu lepší výbavou.
Subaru s letošním modelovým rokem pro Imprezu i XV nabízí také nová provedení interiéru – v Impreze se nově objevuje světlý kožený vnitřek, v XV je novinkou kůže spojující černou s populárním tmavě modrým odstínem Navy. Z pohledu základních rysů interiérů a výbavy pak v obou modelech nechybí aktivní bezpečností systém EyeSight, přístrojový štít kombinující klasické budíky s palubním počítačem, 8palcová obrazovka infotainmentu uprostřed palubní desky a nad ní umístěný 4,3palcový multifunkční displej zobrazující teploty motoru, spotřebu paliva a nejdůležitější informace.
Na chvíli zapomeňme na základní plochou šestnáctistovku o 114 koních (84 kW) a zaměřme se na novější a silnější motorizaci, pohánějící obě testovaná auta. Atmosférický benzinový dvoulitrový čtyřválec boxer s mild-hybridním systémem se 150 koňmi (110 kW) se v nabídce Subaru poprvé objevil koncem roku 2019 v modelech Forester e-Boxer a XV e-Boxer a později se dostal také do Imprezy. V praxi se jedná hlavně o klasický atmosférický motor. Mild-hybrid poznáte reálně jen podle občasného „plachtění“ s vypnutým motorem při puštění plynu.
V současnosti si filozofie Subaru na evropském trhu zakládá především na bezpečnosti, přičemž rychlou jízdu a bláznění za volantem přenechává jiným. Přesvědčení a snaze automobilky oslovit zákazníky pomalejšími auty ve srovnání s konkurencí, odpovídá i dynamika obou modelů, které i s nejsilnějšími motorizacemi podávají spíše průměrné výkony. S nejsilnější Imprezou zrychlíte z 0 na 100 km/h za rovných 10 sekund, s nejsilnějším XV pak o dalších sedm desetin sekundy pomaleji.
Silnými motorizacemi Impreza ani XV bohužel nezaujmou, avšak z hlediska pohonů stále mají co nabídnout. Je to pověstná japonská pečlivost při vývoji a ladění díky níž se jízdním výkonům obou vozů s klidem podvolíte – zdá se vám dnešní svět uspěchaný? Prostě zpomalte a užívejte si to. Nepamatuju si, kdy naposled jsem jezdil s ničím nerušeným klidem tak, jako při testování hybridní Imprezy a „XVčka“.
S typickou dvoulitrovou atmosférou pod kapotou sice stačí nechat variátor pracovat s vyššími otáčkami motoru a obě Subaru rázem jedou rychleji, ale klíčem ke správné svižnější i ekonomické jízdě je plynulost. Je to právě ta řidičská dovednost, k jejímuž zlepšování nepotřebujete stovky koní pod kapotou ani manuální převodovku, i když s tou je to pochopitelně lepší. Moderní Subaru se totiž trochu vrací do časů starých slabších japonských aut, jež měla podvozky rychlejší než motory.
Když vyjedete na nejbližší klikatou okresku, zjistíte, že zatáčky projíždíte rychleji a jistěji než v autech od evropských konkurentů. Občas se říká, že japonská auta prochází pečlivějším naladěním než auta ze zbytku světa, protože země vycházejícího slunce je kopcovitou krajinou s horskými průsmyky, kde je jízdní stabilita a ovladatelnost v zatáčkách žádoucí. A jak se Impreza a XV odlišují po jízdní stránce?
Opakuji se, ale obě Subaru jezdí přibližně stejně. Nejvýraznějším rozdílem je poloha těžiště, protože Impreza je celkově nižší a v XV naopak snadno poznáte, že jedete vyšším autem. Téměř nerozpoznatelné jsou i rozdíly v jízdním komfortu, v němž je příjemnější XV, a to především díky delším zdvihům. Podvozky obou aut jsou navíc velmi podobné, a přestože XV má o 80 milimetrů vyšší světlou výšku než Impreza, hlavními odlišnostmi jsou větší kola a podložky mezi karoserií a nápravnicemi u XV.
Sourozenci od Subaru ukazují, jak se mohou odlišovat i shodovat dvě odlišně působící auta se stejným technickým základem. Každé se zaměřuje na trochu jinou cílovou skupinu zákazníků – nejsilnějšími přednostmi Imprezy jsou sportovnější jízdní vlastnosti díky nižšímu těžišti, a elegantnější zevnějšek, zatímco XV oceníte kvůli pohodlnějšímu nastupování, vyššímu posezu s lepším výhledem a terénnímu jízdnímu režimu X-Mode, s nímž se nemusíte obávat výletů mimo silnice. Subaru XV je navíc nově vybaveno jízdními režimy SI-Drive se systémem e-Active Shift Control, čímž se ještě více přibližuje Impreze.
Jestliže zrovna přemýšlíte o novém Subaru, vybíráte mezi Imprezou a XV a nedaří se vám rozhodnout, vyberte si podle svých preferencí a toho, jaké na vás dělá lepší dojem. I když každé z nich exceluje v trochu jiných vlastnostech, nakonec jsou si obě auta natolik podobná, že se nemusíte bát rozhodnout podle sebe. Nespletete se ani s jedním.
Základní cena Subaru Imprezy startuje od 620 tisíc korun, testovaná verze s dvoulitrem e-Boxer a výbavou Executive+ stojí 900 tisíc korun. Subaru XV je mírně dražší – základní cena začíná od 660 tisíc korun za šestnáctistovku, testovaná verze s dvoulitrem e-Boxer a výbavou Executive+ stojí 980 tisíc korun. Obě testovaná auta mají příplatkovou barvu karoserie za 12 tisíc korun. Všechny ceny jsou uvedeny včetně DPH.
Technické údaje | Subaru Impreza e-Boxer | Subaru XV e-Boxer |
---|---|---|
Spalovací motor | plochý čtyřválec boxer, 4 ventily na válec, 1 996 cm3, umístěný vpředu podélně | plochý čtyřválec boxer, 4 ventily na válec, 1 996 cm3, umístěný vpředu podélně |
Elektromotor | synchronní střídavý s permanentním magnetem | synchronní střídavý s permanentním magnetem |
Celkový výkon | 110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min. | 110 kW (150 k) při 5 600 - 6 000 ot./min. |
Celkový točivý moment | 194 Nm při 4 000 ot./min. | 194 Nm při 4 000 ot./min. |
Převodovka | bezestupňová (CVT) převodovka Subaru Lineartronic | bezestupňová (CVT) převodovka Subaru Lineartronic |
Pohon | stálý symetrický pohon všech kol s mezinápravovou spojkou | stálý symetrický pohon všech kol s mezinápravovou spojkou |
Pohotovostní hmotnost | 1 589 kg | 1 628 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 10 s | 10,7 s |
Maximální rychlost | 197 km/h | 193 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,7 l/100 km | 8,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l | 48 l |
Kola a pneumatiky | 225/40 R18 | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 475/1 775/1 515 mm | 4 465/1 800/1 595 mm |
Rozvor | 2 670 mm | 2 665 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 340 l | 340 l |