Článek
Subaru Crosstrek na evropském trhu navazuje na model XV. SUV s délkou skoro 4,5 metru přiváží spíše evoluční změny, což ale zájemce vůbec mrzet nemusí. Majitelé Subaru si nikdy nepotrpěli na designové kreace a prvoplánová řešení. Minimálně ty, které znám, bych se nebál označit za konzervativní. To si nejspíš uvědomovali i tvůrci při stavbě Crosstreku.
Auto tak v době plně krabicovitých tvarů a futuristických nápadů vypadá… no, pořád jako auto. Nepřehnané, vkusné a jako dělané i mimo zpevněné cesty. Tomu ostatně odpovídá nejen rozsáhlé oplastování karoserie, ale i solidní světlá výška 220 milimetrů. A pak jsou tu chvályhodné změny, které vidět nejsou - o deset procent posílená torzní tuhost kastle nebo zvýšená ochrana posádky a chodců.
Navzdory kompaktnímu půdorysu má Crosstrek dost místa i na zadních sedačkách. Není to ideální přepravník pro půlku basketbalového týmu, ale s výškou 178 cm mám vzadu rezervu před koleny i nad hlavou. Horší je to s kufrem, který slupne nanejvýš 315 litrů zavazadel. Pro malý hatchback slušné, ale u SUV takového střihu byste využili klidně o dalších sto litrů více.
Ale pojďme za volant, kde se řidič zabydlí během chviličky. Pro cestující vpředu připravilo Subaru lepší sedačky s výraznějším bočním vedením, které tělo lépe podrží, a člověk se tak rychle neunaví. Zároveň je ovládání Crosstreku nanejvýš intuitivní. Všechny důležité funkce a nastavení najdete přesně tam, kde byste je očekávali.
Subaru už roky používá vertikálně umístěnou obrazovku uprostřed jako Volvo nebo Tesla. S jejich vypiplanými systémy se tento úplně rovnat nemůže – hlavně jeho grafika je na dnešní dobu už spíše úsměvná – zase se ale na velké ikonky snadno trefuje a reakce jsou okamžité. Obzvlášť hrdí jsou u Subaru na svůj propracovaný bezpečnostní balíček EyeSight. Dvě kamery vpředu monitorují okolí, čtou značky i čáry, ale umějí pomoci třeba i při úhybném manévru. Funkcí je tu celkem čtrnáct, z toho sedm zbrusu nových. To by ale vydalo na samostatný článek…
Atmosférický dvoulitr pod kapotou zní skvěle, že? Má však svá specifika. Předně se pojí výhradně s převodovkou CVT. Za druhé vůz mezigeneračně o pár koníků přišel, takže teď nabízí nejvyšší výkon 136 koní a 182 newtonmetrů točivého momentu. Pořád je to ale kousek s pohotovostní hmotností 1,7 tuny, a tak mu to na stovku trvá 10,8 sekundy. Ne že by v Subaru neuměli nic mrštnějšího, u nás by ale silnější dva a půlka (prodávaná jinde ve světě) neprošla emisními limity.
K jejich splnění si tady Subaru pomáhá elektrifikací (proto název e-Boxer), která je někde na půl cesty mezi mild-hybridem a full-hybridem. Crosstrek má totiž v převodovce ještě elektromotor s necelými 17 koníky a 66 Nm. Ten vypomáhá spalovacímu motoru a zároveň autu umožňuje urazit i delší vzdálenost čistě na elektřinu.
Díky elektrickému dopingu je odpich z místa okamžitý a velmi mrštný. Jenže Crosstrek není auto určené jen do hustého městského provozu, čímž se dostáváme k onomu „ale“. Když se chcete dynamicky pohybovat i po okreskách a dálnici, dvoulitru rychle začne docházet dech. Akcelerace je pozvolná a častěji než jinde tu plynový pedál drtím až u podlahy. S takovou pak ale spotřeba roste vysoko nad osm litrů. Smiřte se tedy spíše s pohodovým tempem, při kterém apetit klesá někam k tabulkami avizovanému průměru 7,7 l / 100 km.
Co tohle Subaru tratí na dynamice, to plnými doušky vynahrazuje podvozkem. Inženýři neexperimentovali s obrovskými koly, Crosstrek má v základu sedmnáct, ve vyšších výbavách osmnáct palců. Připočtěte k tomu vysokoprofilové pneumatiky a poddajné naladění podvozku a dostanete vůz, který sice není žádný atlet, ale zase projede všude! Bez bouchání nebo rozhození si poradí i s velkými výmoly na českých cestách.
A s nadsázkou (ale jen malou) lze říct, že si ani nevšimnete, když pod vámi skončí asfaltový podklad. Na nezpevněných cestách vás podrží u Subaru vyhlášený pohon všech kol. Jeho fungování můžete nechat plně v kompetenci softwaru nebo si zvolit jeden z přednastavených módů včetně toho pro bláto a hluboký sníh. Tady je Crosstrek jako doma!
Subaru se podzimní nabídku rozhodlo zpestřit plošnou slevou čtyřicet tisíc korun. Nový Crosstrek tak můžete pořídit v bohatě vybaveném základu od 840 000 Kč. Takovému autu nechybí 17″ litá kola, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací kamera nebo bezklíčové ovládání a startování. Vyšší výbavy za 915, respektive 980 tisíc vás pak rozmazlí ještě o kousek víc. Příplatky? Jen 12 000 Kč za metalízu. Ostatní položky už jsou – podobně jako u ostatních subaru – rozmístěné striktně v jednotlivých výbavách.
Technické údaje | Subaru Crosstrek |
---|---|
Motor | horizontálně uložený čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 995 cm³ |
Výkon | 100 kW (136 k) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment | 182 Nm 4 000 ot./min. |
Elektromotor | 12,3 kW (16,7 k), 66 Nm |
Převodovka | automatická, CVT |
Pohon | všech čtyř kol |
Provozní hmotnost | 1 687–1 703 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,8 s |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Kola a pneumatiky | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 495/1 800/1 600 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 315 l |
Ceník | Listopad 2024 |
Cena od | 840 000 Kč |
Cena testované výbavy | 980 000 Kč |