Článek
Subaru Crosstrek na evropském trhu navazuje na model XV. SUV s délkou skoro 4,5 metru přiváží spíše evoluční změny, což ale zájemce vůbec mrzet nemusí. Majitelé Subaru si nikdy nepotrpěli na designové kreace a prvoplánová řešení. Minimálně ty, které znám, bych se nebál označit za konzervativní. To si nejspíš uvědomovali i tvůrci při stavbě Crosstreku.
Auto tak v době plně krabicovitých tvarů a futuristických nápadů vypadá… no, pořád jako auto. Nepřehnané, vkusné a jako dělané i mimo zpevněné cesty. Tomu ostatně odpovídá nejen rozsáhlé oplastování karoserie, ale i solidní světlá výška 220 milimetrů. A pak jsou tu chvályhodné změny, které vidět nejsou - o deset procent posílená torzní tuhost kastle nebo zvýšená ochrana posádky a chodců.
Navzdory kompaktnímu půdorysu má Crosstrek dost místa i na zadních sedačkách. Není to ideální přepravník pro půlku basketbalového týmu, ale s výškou 178 cm mám vzadu rezervu před koleny i nad hlavou. Horší je to s kufrem, který slupne nanejvýš 315 litrů zavazadel. Pro malý hatchback slušné, ale u SUV takového střihu byste využili klidně o dalších sto litrů více.

Češi milují obrovské zavazadelníky, i když jejich potenciál často využijí tak dvakrát do roka. Pravdou ale je, že Crosstreku by pár litrů navíc prospělo.
Ale pojďme za volant, kde se řidič zabydlí během chviličky. Pro cestující vpředu připravilo Subaru lepší sedačky s výraznějším bočním vedením, které tělo lépe podrží, a člověk se tak rychle neunaví. Zároveň je ovládání Crosstreku nanejvýš intuitivní. Všechny důležité funkce a nastavení najdete přesně tam, kde byste je očekávali.
Subaru už roky používá vertikálně umístěnou obrazovku uprostřed jako Volvo nebo Tesla. S jejich vypiplanými systémy se tento úplně rovnat nemůže – hlavně jeho grafika je na dnešní dobu už spíše úsměvná – zase se ale na velké ikonky snadno trefuje a reakce jsou okamžité. Obzvlášť hrdí jsou u Subaru na svůj propracovaný bezpečnostní balíček EyeSight. Dvě kamery vpředu monitorují okolí, čtou značky i čáry, ale umějí pomoci třeba i při úhybném manévru. Funkcí je tu celkem čtrnáct, z toho sedm zbrusu nových. To by ale vydalo na samostatný článek…

Fyzická tlačítka pro nastavení teploty? Kolébkové ovladače vyhřívání sedadel? Analogové budíky?! Nešálí vás zrak, i takové věci můžete dostat v roce 2024 v novém autě. A z mého pohledu je to jedině dobře.
Atmosférický dvoulitr pod kapotou zní skvěle, že? Má však svá specifika. Předně se pojí výhradně s převodovkou CVT. Za druhé vůz mezigeneračně o pár koníků přišel, takže teď nabízí nejvyšší výkon 136 koní a 182 newtonmetrů točivého momentu. Pořád je to ale kousek s pohotovostní hmotností 1,7 tuny, a tak mu to na stovku trvá 10,8 sekundy. Ne že by v Subaru neuměli nic mrštnějšího, u nás by ale silnější dva a půlka (prodávaná jinde ve světě) neprošla emisními limity.
K jejich splnění si tady Subaru pomáhá elektrifikací (proto název e-Boxer), která je někde na půl cesty mezi mild-hybridem a full-hybridem. Crosstrek má totiž v převodovce ještě elektromotor s necelými 17 koníky a 66 Nm. Ten vypomáhá spalovacímu motoru a zároveň autu umožňuje urazit i delší vzdálenost čistě na elektřinu.

Že do terénu zas tak často nejezdíte? To vůbec nevadí. Precizní podvozek není určený jen na zablácené lesní cesty, jeho schopnosti oceníte i na pořádně rozbitých silnicích. Kde byste s módním SUV už zpomalovali, můžete v Crosstreku pelášit jedna radost.
Díky elektrickému dopingu je odpich z místa okamžitý a velmi mrštný. Jenže Crosstrek není auto určené jen do hustého městského provozu, čímž se dostáváme k onomu „ale“. Když se chcete dynamicky pohybovat i po okreskách a dálnici, dvoulitru rychle začne docházet dech. Akcelerace je pozvolná a častěji než jinde tu plynový pedál drtím až u podlahy. S takovou pak ale spotřeba roste vysoko nad osm litrů. Smiřte se tedy spíše s pohodovým tempem, při kterém apetit klesá někam k tabulkami avizovanému průměru 7,7 l / 100 km.
Co tohle Subaru tratí na dynamice, to plnými doušky vynahrazuje podvozkem. Inženýři neexperimentovali s obrovskými koly, Crosstrek má v základu sedmnáct, ve vyšších výbavách osmnáct palců. Připočtěte k tomu vysokoprofilové pneumatiky a poddajné naladění podvozku a dostanete vůz, který sice není žádný atlet, ale zase projede všude! Bez bouchání nebo rozhození si poradí i s velkými výmoly na českých cestách.

Crosstrek na kouli umí 650kg nebrzděný, respektive 1 270kg brzděný přívěs.
A s nadsázkou (ale jen malou) lze říct, že si ani nevšimnete, když pod vámi skončí asfaltový podklad. Na nezpevněných cestách vás podrží u Subaru vyhlášený pohon všech kol. Jeho fungování můžete nechat plně v kompetenci softwaru nebo si zvolit jeden z přednastavených módů včetně toho pro bláto a hluboký sníh. Tady je Crosstrek jako doma!
Subaru se podzimní nabídku rozhodlo zpestřit plošnou slevou čtyřicet tisíc korun. Nový Crosstrek tak můžete pořídit v bohatě vybaveném základu od 840 000 Kč. Takovému autu nechybí 17″ litá kola, dvouzónová klimatizace, vyhřívaná přední sedadla, zadní parkovací kamera nebo bezklíčové ovládání a startování. Vyšší výbavy za 915, respektive 980 tisíc vás pak rozmazlí ještě o kousek víc. Příplatky? Jen 12 000 Kč za metalízu. Ostatní položky už jsou – podobně jako u ostatních subaru – rozmístěné striktně v jednotlivých výbavách.
Technické údaje | Subaru Crosstrek |
---|---|
Motor | horizontálně uložený čtyřválec |
Zdvihový objem | 1 995 cm³ |
Výkon | 100 kW (136 k) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment | 182 Nm 4 000 ot./min. |
Elektromotor | 12,3 kW (16,7 k), 66 Nm |
Převodovka | automatická, CVT |
Pohon | všech čtyř kol |
Provozní hmotnost | 1 687–1 703 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,8 s |
Maximální rychlost | 198 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 7,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 48 l |
Kola a pneumatiky | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 495/1 800/1 600 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 315 l |
Ceník | Listopad 2024 |
Cena od | 840 000 Kč |
Cena testované výbavy | 980 000 Kč |