Článek
V časech, kdy jiné automobilky přecházejí k efektivnějším turbomotorům, zachraňuje japonská Mazda atmosféry inovativní technologií SkyActiv-X. A ve dnech, kdy ostatní automobilky vyvíjí kompaktnější a ekologičtější spalovací jednotky, uvádí zbrusu nové řadové šestiválce, doplněné novou architekturou s purističtějším pohonem zadních kol. Značka z Hirošimi si zkrátka kráčí svou cestou.
Japonská Mazda má v odvážných experimentech dlouhou tradici. V minulosti si vybudovala jméno pokročilým vývojem legendárního rotačního motoru v unikátních vozech RX (Rotary Experiment) i normálnější modelovou řadou MX (Mazda Experiment). Nejslavnějším z nich je zřejmě sportovní Mazda MX-5, nejprodávanější roadster všech dob. Japonci však slavné jméno MX koncem minulého desetiletí oživili, aby jej věnovali i svému prvnímu masově vyráběnému elektromobilu.

Mazda MX-30 je jedním z nejhezčích elektromobilů na dnešním trhu. Lidem se líbí i díky unikátní koncepci otevírání dveří
Jmenuje se Mazda MX-30. Nejsem obdivovatel elektrických aut ani kompaktních SUV, jenže tohle je snad jediný elektromobil na světě, co jsem si jako milovník značky a opečovávatel kontroverzního kupé, jakým se inspiruje, chtěl poznat od prvního dne. Mazda je jednou z mála upřímných automobilek. Ve svém sloganu říká, že MX-30 je „druhým autem do rodiny“, a já si teď říkám, že má skutečně pravdu. Elektrická Mazda je totiž spojením lepších i horších vlastností.
Jeden z nejkrásnějších a nejosobitějších městských elektromobilů
S elektromobilitou do světa aut přicházejí nové trendy. Nejprve nám automobilky ukazovaly mobilitu budoucnosti až extrémně futuristickým designem, další si zakládají na čistých elegantních liniích a jiné zase vyvíjí elektromobily tak, aby dokonale zapadaly do aktuální modelové řady. A Mazda je v mých očích tou z těch posledních, protože svůj první elektromobil navrhla tak, že by vám v něm tradiční spalovací motor nepřišel nijak zvláštní.

Specifické otevírání dveří vychází z koncepce legendárních sebevražedných dveřích. Mazda své konstrukci oficiálně říká „Freestyle doors“
Už při prvním setkání si všimnete charakteristických rysů nejmodernějšího designového jazyka KODO se speciálními dveřmi. Už od wankelové Mazdy RX-8 japonská automobilka svým „sebevražedným“ dveřím říká „Freestyle doors“ a spojuje přední normální dveře s protisměrnými polovičními zadními křídly, jimiž u „třídveřového“ (reálně pětidveřového) vozu zjednodušuje přístup na zadní sedadla.
Když následně nastoupíte do stylového městského crossoveru, poznáte v něm typickou Mazdu. Moderní interiér s příjemnou ergonomií je architekturou blízký tradičnějším modelům a najdete v něm i neobvyklé materiály – veganskou alternativu kůže, materiál z recyklovaných PET lahví na čalounění dveří nebo korkové dekory z ekologických zdrojů. K elektromobilitě to jednoduše patří a na zákazníky se zelenějším přesvědčením to dělá ten nejlepší dojem.

Mazda zakládá architekturu interiéru elektrické MX-30 na tradičních modelech a doplňuje ji typickými ekologickými prvky
Druhé auto do rodiny s maximálním dojezdem do 200 km
Kouzlo, s jakým na vás Mazda MX-30 dělá dojem, je ve světě elektromobilů unikátní. Když se však budete zajímat pouze o techniku, začnou se objevovat první zklamání. Mazda pro MX-30 a budoucí elektromobily vyvinula elektropohon e-SkyActiv, který je pro městské SUV ideální. S minimálním hlukem i vibracemi vás odveze v příjemném tichu a komfortu. Synchronní elektromotor pak disponuje pouze 145 koňmi (107 kW) a instantními 265 newtonmetry.
Elektrická Mazda MX-30 jezdí opravdu příjemně, je komfortní, lehce řidičská a má pečlivě vyladěné ovládací prvky, známé ze všech moderních Mazd. Jenže bohužel nejezdí příliš dlouho ani daleko. S technickou architekturou zakládající na běžnějším kompaktním crossoveru CX-30 je plná kompromisů a je vybavena pouze na dnešní standardy maličkým akumulátorem s kapacitou 35,5 kWh.

Elektrická Mazda technicky zakládá na populárním modelu CX-30, v dnešních dnech nejprodávanějším modelu značky
Mazda sice argumentuje, že většina Evropanů denně ujede průměrně 48 kilometrů, ale bohužel tím staví elektromobil s maximálním dojezdem okolo 200 kilometrů na jedno nabití do role městského a příměstského auta. Do role druhého auta do rodiny, jak sama uvádí. Elektropohon je ukázkově úsporný a s velmi lehkou nohou umí jezdit i za přibližně 12 kWh/100 km, ale reálně to je spíše okolo 18 kWh/100 km. Reálně s plně nabitou baterkou ujedete spíše jen 160 kilometrů.
S rychlým stejnosměrným nabíjením s maximálním výkonem 50 kW ji následně nabijete z 20 na 80 procent kapacity baterie za pouhých 26 minut, ale delší cesty si musíte plánovat na kilometr přesně. Mazda MX-30 je přesně tím elektromobilem, jaký nejlépe funguje jako sekundární auto pro dojíždění, kdy si jej každou noc nabijete na v garáži na domácím wallboxu a připravíte na další pracovní den.
Umím si představit, že v tu chvíli se s elektrickou Mazdou MX-30 dá rozumně žít. Je jedním z mála elektrických aut, jenž vás budou bavit svou přítomností i jedinečností ovlivněnou koncepcí crossoveru se siluetou a dveřmi odkazujícími na zatím poslední kupé značky. A já pořád se nemůžu zbavit myšlenky, jaká by asi byla s kompletní technikou výchozí Mazdy CX-30 a dvoulitrem SkyActiv-X. Teď už si jen musíme počkat, zda se na českém trhu objeví i novější verze s novodobým wankelem jako prodlužovačem dojezdu.
Elektrická Mazda MX-30 se v Česku prodává se základní cenou 930 500 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 107 kW (145 k) |
Točivý moment | 265 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 645 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,7 s |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Dojezd | 200 km |
Kapacita baterie | 35,5 kWh |
Nabíjení | AC až 6,6 kW, DC až 50 kW |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 795/1 555 mm |
Rozvor | 2 655 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 366 l |