Článek
V časech, kdy jiné automobilky přecházejí k efektivnějším turbomotorům, zachraňuje japonská Mazda atmosféry inovativní technologií SkyActiv-X. A ve dnech, kdy ostatní automobilky vyvíjí kompaktnější a ekologičtější spalovací jednotky, uvádí zbrusu nové řadové šestiválce, doplněné novou architekturou s purističtějším pohonem zadních kol. Značka z Hirošimi si zkrátka kráčí svou cestou.
Japonská Mazda má v odvážných experimentech dlouhou tradici. V minulosti si vybudovala jméno pokročilým vývojem legendárního rotačního motoru v unikátních vozech RX (Rotary Experiment) i normálnější modelovou řadou MX (Mazda Experiment). Nejslavnějším z nich je zřejmě sportovní Mazda MX-5, nejprodávanější roadster všech dob. Japonci však slavné jméno MX koncem minulého desetiletí oživili, aby jej věnovali i svému prvnímu masově vyráběnému elektromobilu.
Jmenuje se Mazda MX-30. Nejsem obdivovatel elektrických aut ani kompaktních SUV, jenže tohle je snad jediný elektromobil na světě, co jsem si jako milovník značky a opečovávatel kontroverzního kupé, jakým se inspiruje, chtěl poznat od prvního dne. Mazda je jednou z mála upřímných automobilek. Ve svém sloganu říká, že MX-30 je „druhým autem do rodiny“, a já si teď říkám, že má skutečně pravdu. Elektrická Mazda je totiž spojením lepších i horších vlastností.
Jeden z nejkrásnějších a nejosobitějších městských elektromobilů
S elektromobilitou do světa aut přicházejí nové trendy. Nejprve nám automobilky ukazovaly mobilitu budoucnosti až extrémně futuristickým designem, další si zakládají na čistých elegantních liniích a jiné zase vyvíjí elektromobily tak, aby dokonale zapadaly do aktuální modelové řady. A Mazda je v mých očích tou z těch posledních, protože svůj první elektromobil navrhla tak, že by vám v něm tradiční spalovací motor nepřišel nijak zvláštní.
Už při prvním setkání si všimnete charakteristických rysů nejmodernějšího designového jazyka KODO se speciálními dveřmi. Už od wankelové Mazdy RX-8 japonská automobilka svým „sebevražedným“ dveřím říká „Freestyle doors“ a spojuje přední normální dveře s protisměrnými polovičními zadními křídly, jimiž u „třídveřového“ (reálně pětidveřového) vozu zjednodušuje přístup na zadní sedadla.
Když následně nastoupíte do stylového městského crossoveru, poznáte v něm typickou Mazdu. Moderní interiér s příjemnou ergonomií je architekturou blízký tradičnějším modelům a najdete v něm i neobvyklé materiály – veganskou alternativu kůže, materiál z recyklovaných PET lahví na čalounění dveří nebo korkové dekory z ekologických zdrojů. K elektromobilitě to jednoduše patří a na zákazníky se zelenějším přesvědčením to dělá ten nejlepší dojem.
Druhé auto do rodiny s maximálním dojezdem do 200 km
Kouzlo, s jakým na vás Mazda MX-30 dělá dojem, je ve světě elektromobilů unikátní. Když se však budete zajímat pouze o techniku, začnou se objevovat první zklamání. Mazda pro MX-30 a budoucí elektromobily vyvinula elektropohon e-SkyActiv, který je pro městské SUV ideální. S minimálním hlukem i vibracemi vás odveze v příjemném tichu a komfortu. Synchronní elektromotor pak disponuje pouze 145 koňmi (107 kW) a instantními 265 newtonmetry.
Elektrická Mazda MX-30 jezdí opravdu příjemně, je komfortní, lehce řidičská a má pečlivě vyladěné ovládací prvky, známé ze všech moderních Mazd. Jenže bohužel nejezdí příliš dlouho ani daleko. S technickou architekturou zakládající na běžnějším kompaktním crossoveru CX-30 je plná kompromisů a je vybavena pouze na dnešní standardy maličkým akumulátorem s kapacitou 35,5 kWh.
Mazda sice argumentuje, že většina Evropanů denně ujede průměrně 48 kilometrů, ale bohužel tím staví elektromobil s maximálním dojezdem okolo 200 kilometrů na jedno nabití do role městského a příměstského auta. Do role druhého auta do rodiny, jak sama uvádí. Elektropohon je ukázkově úsporný a s velmi lehkou nohou umí jezdit i za přibližně 12 kWh/100 km, ale reálně to je spíše okolo 18 kWh/100 km. Reálně s plně nabitou baterkou ujedete spíše jen 160 kilometrů.
S rychlým stejnosměrným nabíjením s maximálním výkonem 50 kW ji následně nabijete z 20 na 80 procent kapacity baterie za pouhých 26 minut, ale delší cesty si musíte plánovat na kilometr přesně. Mazda MX-30 je přesně tím elektromobilem, jaký nejlépe funguje jako sekundární auto pro dojíždění, kdy si jej každou noc nabijete na v garáži na domácím wallboxu a připravíte na další pracovní den.
Umím si představit, že v tu chvíli se s elektrickou Mazdou MX-30 dá rozumně žít. Je jedním z mála elektrických aut, jenž vás budou bavit svou přítomností i jedinečností ovlivněnou koncepcí crossoveru se siluetou a dveřmi odkazujícími na zatím poslední kupé značky. A já pořád se nemůžu zbavit myšlenky, jaká by asi byla s kompletní technikou výchozí Mazdy CX-30 a dvoulitrem SkyActiv-X. Teď už si jen musíme počkat, zda se na českém trhu objeví i novější verze s novodobým wankelem jako prodlužovačem dojezdu.
Elektrická Mazda MX-30 se v Česku prodává se základní cenou 930 500 Kč.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | synchronní elektromotor |
Výkon | 107 kW (145 k) |
Točivý moment | 265 Nm |
Převodovka | stálý redukční převod |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 645 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,7 s |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Dojezd | 200 km |
Kapacita baterie | 35,5 kWh |
Nabíjení | AC až 6,6 kW, DC až 50 kW |
Kola a pneumatiky | 215/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 395/1 795/1 555 mm |
Rozvor | 2 655 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 366 l |