Hlavní obsah

Stylově a úsporně: Toyota Corolla Cross exceluje ve městě, na dálnici se trápí

Foto: Lukáš Kukla

Nejúspěšnější auto všech dob se koncem loňského roku vydalo do zatím neprozkoumaných vod, když Toyota rozšířila svou modelovou řadu o novou Corollu Cross. Japonský konkurent oblíbené Škody Karoq přijíždí s nejmodernějším hybridem 5. generace, stylem SUV, vyšším podvozkem a pohonem všech kol. Novinka tak cílí na všechny potenciální zákazníky, co chtějí populární Corollu s lepší praktičností.

Článek

Je to nejprodávanější auto na světě. Už jsou to dva roky, co Toyota oslavila globální úspěch svého nejzásadnějšího bestselleru, když populární Corollu prodala ve více než padesáti milionech kusů. A po necelých šedesáti letech na světě jeden z nejvýznamnějších vozů všech dob vstupuje do nové éry i segmentu. Značka poprvé představila model jako kompaktní SUV, a obsadila tak jen málo viděnou mezeru v portfoliu. Už teď víme, že nová Corolla Cross spojuje všechna pozitiva i negativa Corolly s novým trendem.

Automobilce dodnes v portfoliu chybělo normální kompaktní SUV, kterým by oslovila cílovou skupinu zákazníků konkurenční Škody Karoq. Menší C-HR je více stylová, větší RAV4 zase pro spoustu zákazníků zbytečně velká. A tak nově přijíždí Corolla Cross, která se velikostí blíží menšímu, ale praktičností zase tomu většímu sourozenci. A Toyota ji současně využila k tomu, aby na evropském trhu uvedla nejmodernější pátou generaci svého paralelního hybridu.

Foto: Lukáš Kukla

Nová Corolla Cross byla chybějícím dílkem v portfoliu Toyoty. Zejména v Česku je konkurencí populární Škody Karoq.

Elektrifikované SUV s novým hybridem 5. generace

Japonci vyvíjí tradiční hybrid značky už od uvedení prvního Priusu v roce 1997 a nově modernizovali celou elektrifikovanou pohonnou soustavu. Detailně jsme si změny představili už v našich prvních dojmech, takže si pojďme připomenout jen to nejdůležitější. Kompaktnější i výkonnější lithium-iontový akumulátor je nový, vnitřní tření spalovacího motoru je nižší, vylepšena je bezestupňová převodovka e-CVT a nová jednotka řízení energie PCU výrazně omezuje elektrické ztráty. S tou je nejmodernější hybrid značky současně silnější.

Nové SUV od Toyoty se v Česku prodává se základní hybridní osmnáctistovkou i výkonnějším hybridním dvoulitrem. Silnější srdce je k mání s obyčejnou předokolkou nebo inteligentním pohonem všech kol AWD-i. Ten spojuje benzinový čtyřválec (152 koní / 112 kW, 190 Nm) s předním elektromotorem (111 koní / 83 kW, 206 Nm) a zadním elektromotorem (40 koní / 29 kW, 84 Nm). O primární pohon předních kol se stará spalovací jednotka spolu s elektromotorem, zatímco zadní kola se připojují při nutnosti lepší trakce jen silou elektřiny.

Foto: Lukáš Kukla

Inteligentní čtyřkolka AWD-i je dostupná pouze s hybridním dvoulitrem a ve srovnání s obyčejnější předokolkou si za ni připlatíte 50 tisíc korun.

Ve městě jezdí levně, ale na dálnici se ukazují negativa hybridu

Zanechme technickou teorii a pojďme se svézt. Pokud přesednete z jen o pár měsíců starších hybridních Toyot, už brzy začnete objevovat příjemné novinky. Modernější hybrid častěji jezdí čistě na elektřinu a šetří palivo. Zvýšila se efektivita elektromotorů a spalovací motor ve městech využíváte jen minimálně. Nejčastěji, aby si vůz dobil baterii. Nadále tak pokračuje v zažitých zvyklostech, kdy si pátá generace hybridu žije svým životem a pracuje s elektrickou energií tak, aby vždy poskytla maximum. Vy jen tankujete benzin.

Díky dvěma elektromotorům má vrcholná Corolla Cross s inteligentní čtyřkolkou slušný odpich v nižších rychlostech a těží z nového naladění hybridu poskytujícího intenzivnější zrychlení. Vždyť vůz umí zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy. V rychlostech do stovky je i pružný, ale se vzrůstajícím tempem se začíná projevovat snad nejvýraznější nepříjemnost spojení atmosférického motoru s převodovkou e-CVT. Je to hlučnost.

Foto: Lukáš Kukla

Japonci věří, že architektura interiéru musí hlavně správně fungovat. I nová Corolla Cross je uvnitř pocitově zastaralá.

I s docela slušnou dynamikou, s jakou téměř „dvousetkoňový“ hybrid umí jet, začne s absencí přeplňování ve vyšších rychlostech ztrácet dech. Už při pružných zrychleních „nad stovkou“ atmosférická jednotka hledá výkon ve vysokých otáčkách spojených s hlukem konstantní rychlosti motoru, který v pásmu největší síly udržuje bezestupňová převodovka. A spolu s otáčkami vzrůstá i spotřeba paliva. Na kopcovitých dálnicích s častými stoupáními jedete rychlostí 130 km/h na tempomat i za nemalých 7,5 litru na 100 kilometrů. Ve městech přitom také dvoulitrová Corolla Cross umí jezdit i za 5 litrů.

Komfortní a skvěle ovladatelná, ale zastarává

A města jsou pro novou Corollu Cross ideálním prostředím. Při cestování nižšími rychlostmi si mnohem častěji vypomáhá elektrickou silou a pracuje s hybridním pohonem naplno. To na dálnicích, kde ve vysokých rychlostech je přínos elektřiny jen minimální, neumí. Ve městech navíc můžete jezdit i na vynucený čistě elektrický režim EV, který však vyžaduje citlivé lechtání plynu. Při razantnějším zrychlení nebo hlubším sešlápnutí pedálu se automaticky vypíná a zapojuje do práce i spalovací dvoulitr.

Foto: Lukáš Kukla

Vyšší světlá výška ve spojení s čtyřkolkou je jedním z hlavních argumentů pro Corollu Cross. Příjemněji zaparkujete na obrubníku i přejedete vysoké retardéry.

Toyota Corolla Cross zakládá na známé platformě TNGA-C a má standardní podvozek bez adaptivního nastavení. Je sice tužší a v ulicích s nekvalitním asfaltem možná až moc kopíruje povrch vozovky, ale na lepším povrchu je komfortní a zajišťuje dobrou ovladatelnost. Nenechává se rozhodit nerovnostmi, v zatáčkách sebejistě drží stopu. Nedotáčivost spojená s preferencí předních kol se projevuje pouze při rychlých změnách směru nebo zbrklém zrychlování do oblouku, třeba při rychlém odbočení v křižovatce.

A pokud neodporujete trendu kompaktních SUV, jsou minimálně dva důvody, proč byste měli Corollu Cross upřednostnit před standardní Corollou. Tím prvním je fakt, že vyšší světlá výška Crossu zpříjemňuje pohyb přes městské hradby z retardérů i parkování na vysokých obrubnících. Druhým pak skutečnost, že Cross je jedinou Corollou s pohonem všech kol, díky čemuž získává nové využití. Snáze projede zasněženými oblastmi i můžete vyrazit na lesní nebo polní cestu beze strachu o poškození podvozku.

Foto: Lukáš Kukla

Vyšší zátěž na dálnicích bohužel není pro elektrifikovaná auta přirozená. Zatímco ve městech jezdí skoro na výpary benzinu, na dálnicích dostávají hlad.

Nová Toyota Corolla Cross tak zakládá na všech pozitivech tradičnějších variant a oslovuje jimi dosud nepoznanou novou cílovou skupinu zákazníků. Dokonalá však není. Typicky japonský interiér preferující funkčnost před estetikou vypadá zastarale, drobnosti jako tlačítka výhřevu volantu a sedadel s tvrdým chodem nepůsobí zrovna prémiově a kufr se základním objemem 436 litrů je průměrný. Pokud jí to však odpustíte, bude pro vás spolehlivým parťákem pro každý den.

Toyota Corolla Cross se v Česku prodává se základní cenou od 844 900 Kč za variantu se slabší hybridní osmnáctistovkou. Silnější dvoulitrovou motorizaci koupíte za minimálně 919 900 Kč a za pohon všech kol AWD-i si připlatíte dalších 50 tisíc Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, benzin, uložený vpředu napříč + 2x elektromotor
Zdvihový objem1 987 cm3
Výkon112 kW (152 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment190 Nm při 4 400 – 5 200 ot./min.
Elektromotorvpředu 83 kW (111 k), vzadu 29 kW (40 k)
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí146 kW (197 k)
Převodovkaautomatická, e-CVT
Pohonvšech čtyř kol AWD-i
Pohotovostní hmotnost1 500 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,1 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)5,2 l/100 km
Objem palivové nádrže43 l
Kola a pneumatiky225/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 460/1 825/1 620 mm
Rozvor2 640 mm
Objem zavazadlového prostoru436 l
Načítám