Hlavní obsah

SsangYong Musso Grand: Uveze a odtáhne to, co špičková konkurence, navíc o třetinu levněji

Foto: Jiří Čermák

Když se kouknete do ceníku SsangYongu na Musso Grand, zjistíte, že jde o jeden z nejlevnějších pick-upů na českém trhu vůbec. A i když si jej řádně vybavíte tak, aby se komfortními i praktickými prvky mohl rovnat konkurenci, stejně bude stát o třetinu méně. Jak je tohle možné? Jednoduše, stačí z jednoho modelu udělat dva a přidat pár kompromisů.

Článek

Ať zvedne ruku ten, kdo se SsangYongu ještě před pár lety smál. Nehlaste se všichni, ovšem my víme své. Přece jen s vysoce osobitými modely typu Actyon Sports, kterým se ihned začalo říkat velryba, moc parády v Evropě nenaděláte.

Foto: SsangYong

Pick-up Actyon Sports (velryba) je jaksi velmi osobitý…

Korejská automobilka se po delší pauze vrátila v roce 2017 i na český trh a díky poučením z předchozích nezdarů na to šla trochu jinak, tak nějak od lesa, což se u nás projevilo postupně rostoucími prodeji.

Kromě dnes už populárních stálic typu Korando nebo Rexton se v nabídce výrobce drží také pick-up dvoukabina Musso Grand, který základní cenou patří k nejlevnějším na trhu. Jak je to možné?

Foto: Jiří Čermák

Musso Grand si řadu prvků vypůjčil od Rextonu.

Musso Grand používá rámovou základnu i řadu dalších prvků z Rextonu. A to je vlastně celé kouzlo – vyvíjet jedno základní auto, ale hlavní náklady dělit dvěma.

Musso Grand sice nabízí vlastní design, nicméně prvky à la široká přední maska a na ni navazující světlomety jsou umístěním i proporcemi podobné sesterskému SUV. Když už jsme u toho osvětlení, tak pick-up nabídne nanejvýš xenonové světlomety, zatímco Rexton dostal LED lampy. A zpětná zrcátka či kapota? Jako jednovaječná dvojčata.

Foto: Jiří Čermák

Korba je standardně opatřena plastovou výplní.

U pick-upů hraje podstatnou roli zadní korba, v případě Mussa Grand opatřená plastovou výplní. Její nosnost se zde odvíjí podle užitého zadního zavěšení. Zatímco tuhá náprava s listovými pery nabídne konkurenceschopné užitečné zatížení 990–1 000 kg, tuhá pětiprvková náprava jen 795–805 kg.

Řeknete si, že to je v pohodě, že mám přece na výběr. Kdepak. Základní výbavový stupeň Style má lisťáky a ten vyšší Premium automaticky pětiprvek. Sluší se zmínit také uzávěrku zadního diferenciálu – ta je v základu jako standard, ve vyšším stupni součástí volitelného paketu za padesát tisíc korun, tedy nelze koupit samostatně.

Foto: Jiří Čermák

Pětiprvkové zadní zavěšení je sice fajn věc, ale ubírá potřebná kila užitečného zatížení.

Neméně důležitá je rovněž tažná kapacita, kterou má Musso Grand sériově otypovanou na 2 600 kg s manuálem a 3 000 kg automatem, nicméně v rámci volitelné doplňkové úpravy technické specifikace ji lze v obou případech navýšit na 3 500 kg.

Korba (doublecab)DélkaMax. šířkaHloubka
SY Musso Grand 1 610 mm1 570 mm570 mm
Ford Ranger1 544 mm1 584 mm 529 mm
Toyota Hilux1 555 mm 1 540 mm480 mm
Isuzu D-Max1 570 mm1 530 mm490 mm
Jeep Gladiator1 531 mm1 442 mm445 mm
VW Amarok1 544 mm1 584 mm 529 mm
Dongfeng DF6 1 510 mm1 562 mm475 mm

Bratři v interiéru

Skokem do interiéru Mussa Grand bystré oči opět zmerčí Rexton, ovšem bez dekorativních cingrlátek a nádechu luxusu. Palubní deska je vesměs stejná, stejně tak výplně dveří, ovládací panel klimy, multimédia, výdechy ventilace, budíky nebo tvar sedaček.

Foto: Jiří Čermák

Uvnitř opět poznáváme Rexton.

Změny hledejme naopak ve volantu nebo středovém tunelu, kde Musso Grand namísto elektrické ruční brzdy hostí mechanickou a nabídne jiný přepínač pohonu 4×4 i řadicí páku s manuálním voličem rychlostí, neopatřenou vnější bezpečnostní pojistkou.

Kabina je tedy bohatá na prostor, vzdušnost, potažmo na pohodlí, jelikož zkrátka vychází z SUV. Jenže i zde se šetří, protože v základu máte jen dva airbagy a za další musíte připlácet v rámci paketu za 30 tisíc korun nebo jít do vyššího (dražšího) výbavového stupně. To samé platí, pokud chcete mít i podélně (nejen výškově) nastavitelný sloupek řízení.

Foto: Jiří Čermák

O komfort nepřijdou ani cestující vzadu.

A co asistenty typu nouzové brzdění, hlídání jízdních pruhů, čtení značek, bdělost řidiče, přepínání dálkových světel a další? V základu si za ně nemůžete ani připlatit, ale musíte do vyšší výbavy, kde už jsou všichni tito pomocníci standardně a jejich rozšířené varianty nabízené za příplatek.

A co takový výhřev sedadel? Ne, ne, šup do vyšší výbavy. Vyhřívaný kožený volant? Nepřiplatíte, opět vyšší výbava. Automatická klimatizace, xenonové lampy, diodové přední mlhovky? Ten samý případ s tím, že ony mlhovky jsou ještě v rámci dalšího příplatkového paketu.

Foto: Jiří Čermák

Některé prvky výbavy jsou dostupné pouze ve vyšším stupni, kde však máme také zadní pětiprvek snižující užitečné zatížení vozu.

Buď, anebo

Ladně se dostáváme k motoru, který je opět původem z Rextonu, takže jde o 2,2litrový čtyřválec o výkonu 202 koní a točivém momentu 441 Nm, pokud je model spárován s příplatkovým (48 tisíc korun) šestirychlostním automatem Aisin. Pokud ne, rozlučte se s 41 Nm síly a přivítejte šestirychlostní manuál.

Foto: Jiří Čermák

Aby motor dosáhl síly 441 Nm, potřebuje k tomu příplatkový automat.

Na základě toho, že je pick-up těžší, méně aerodynamický a jinak zpřevodovaný, má v provedení s šestirychlostním automatem větší spotřebu než Rexton se samočinným osmikvaltem. Ten jezdí za 8–9 litrů nafty na sto, zatímco Musso Grand za 9–10 litrů na sto. Ani zde ovšem nelze napsat, že by užitkovému vozidlu chyběl tah, síla nebo výkon. Zastavěná motorizace i zde platí za solidní pohonné náčiní.

Jízdní vlastnosti automobilu jsou díky pětiprvkové zadní tuhé nápravě na pick-up velmi příjemné, proto nevědět, že máte vzadu korbu, patrně byste nepoznali, kde sedíte. Jasně, je znát, že model stojí na rámu, jenže pořád jde o pracanta, kde se počítá s tím, že auto sem tam zavítá do terénu. A tam je žebřinový rám naopak výhodný.

Foto: Jiří Čermák

Pohon 4×4 je připojitelný a nechybí ani redukce.

Chápeme, že specifické odpružení zadku s nižší nosností ve vás může evokovat vzpomínky na první Amarok 4Motion, který ve svém „osobním“ provedení s automatem neměl ani redukci či natvrdo připojitelný pohon 4×4, takže byl (mnohdy právem) označován za nejlepší pick-up na cestu do divadla.

Musso Grand redukci ovšem má a natvrdo připojitelnou čtyřkolku rovněž, i když se bavíme o vyšším výbavovém stupni s pětiprvkem vzadu. Stále však budeme řešit to, že je tohle auto v duchu „něco za něco“. Jednoduše u nás nelze postavit tento model tak, abyste měli plně komfortně vybavený vůz s maximální bezpečností, který zároveň disponuje plným pracovním nasazením a nosností.

Evropské pick-upy všeobecně už totiž směřují k tomu, že jde o univerzální automobily jak na tvrdou práci, tak na zábavu i komfortní dálkové cestování. A přesně tuhle kombinaci Musso Grand v Česku zatím neumí nabídnout, zatímco takový Ford Ranger nebo Toyota Hilux v jistých specifikacích ano. Tento trend k nám vesměs dorazil z Ameriky, kde jsou např. modely Ford F-150 nebo RAM 1500 vnímány spíše jako běžné osobáky.

SsangYong Musso Grand tak těží hlavně z ceny, jelikož začíná na 730 tisících s daní za základní výbavu, respektive na 960 tisících s DPH za vyšší stupeň. A i když si model nabušíte výbavou plus minus srovnatelnou s vrcholovou konkurencí v provedení doublecab (Ranger, Hilux), pořád nakoupíte o přibližně třetinu levněji. Jenže také budete muset akceptovat ústupky, spokojit se jen s jedním typem karoserie i jedním motorem a přijmout pár kompromisů…

Technické údajeMusso Grand Premium
Karoseriedoublecab
Motorpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Zdvihový objem2 157 cm3
Výkon148,6 kW (202 k) při 3 800 ot./min.
Točivý moment441 Nm při 1 600–2 600 ot./min.
Převodovkaautomatická, 6 stupňů
Pohonpřipojitelný 4x4
Přední nápravalichoběžníková
Zadní nápravatuhá, pětiprvková
Provozní hmotnost2 100–2 210 kg
Užitečná hmotnost795–805 kg
Hmotnost přívěsu750/3 000 nebo 3 500 kg
Světlá výška220 mm
Maximální rychlost183,3 km/h
Spotřeba (kombinace)9,0–9,2 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže75 l
Kola a pneumatiky255/60 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)5 405/1 950/1 855 mm
Rozvor3 210 mm
Rozměry nákl. prostoru1 610/1 570/570 mm
Načítám