Hlavní obsah

SsangYong Musso Grand je skvělý pracant do terénu. A zaujme i cenou

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Nabídku značky SsangYong tvoří z drtivé většiny SUV. A všechna z nich lákají zákazníky především na výhodný poměr cena/výkon. Jihokorejská automobilka však v Česku prodává také klasický pick-up s žebřinovým rámem.

Článek

Jmenuje se Musso Grand a k dispozici je ve verzích Style a Premium, které nepředstavují tradiční výbavové linie. Liší se totiž i technikou. Premium je nejen luxusnější, ale také poněkud civilnější – k mání je výhradně s šestistupňovou automatickou převodovkou a pětiprvkovou zadní nápravou.

K nám dorazilo levnější provedení Style, které je „železem“ spíše pracant. V základu má manuální převodovku (automat je za příplatek 48 400 Kč) a vybaveno je výhradně klasickou, „užitkovou“ zadní tuhou nápravou s listovými pružinami. Na rozdíl od verze Premium standardně nabízí uzávěrku diferenciálu na zadní nápravě, kterou dražší Musso Grand může mít jen s balíčkem Premium+ za 62 920 Kč.

Za zmínku ale stojí i samotné jméno, přesněji řečeno přídomek Grand. SsangYong vyrábí pick-up ve dvou velikostech, Grand je z nich, jak jistě tušíte, ta větší. A v Česku koupíte právě jen tu prodlouženou.

Musso Grand je opravdu pořádný kus auta, ve zkoušené specifikaci Style na délku měří 5 405 mm, široké je 1 950 mm, vysoké 1 855 mm a má 3 210mm rozvor. Přerůstá tak svoje největší rivaly - Ford Ranger je dlouhý 5 370 mm, Toyota Hilux měří 5 339 mm, Volkswagen Amarok 5 362 mm a třeba Isuzu D-Max 5 270 mm.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

SsangYong Musso Grand je obrovské auto, délkou překonává i svoje konkurenty.

Velkorysé rozměry se projevují v interiéru i na velikosti nákladového prostoru. A právě u korby můžeme začít - dlouhá je 1 610 mm, široká 1 570 a hluboká 570 mm. Přístup je přesně takový, jaký od terénního pick-upu čekáte, tedy přes velký vyklápěcí panel – a vysoko umístěný.

Krásně jednoduše

Uvnitř čtyřdveřové kabiny zase velikost přispívá k pohodlí na zadních sedadlech, vzadu je totiž opravdu hodně místa nejen do šířky a výšky, ale také v podélném směru, tedy pro nohy. To samé ale vlastně platí i pro sedačky vpředu.

Interiér v testované verzi Style působí vcelku střízlivě. Palubní deska prošla nedávno redesignem, po němž působí skoro až minimalisticky. Je jednoduše tvarovaná a sympaticky uklizená. Ve středové části z ní vystupuje příplatkový 12,3palcový dotykový displej multimediálního systému (35 090 Kč), pod nímž najdeme samostatný panel pro ovládání klimatizace, jež je v tomto případě manuální.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Velkou obrazovku multimediálního systému doplňuje samostatný panel ovládání ventilace a klimy.

Výbava celkově není zrovna omračující, základní provedení svítí (ne moc dobře) halogenovými lampami (tradiční žárovky obstarávají i denní svícení), má klasický tempomat, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání všech oken v základní podobě, která na jeden dotek otevírá/zavírá jen okno šoféra, nebo uretanový volant. Ve standardu pak chybí třeba nastavitelný sloupek řízení či parkovací senzory.

Ale pozor, to není stížnost. Za prvé musím zmínit, že SsangYong pro Musso Grand nabízí zajímavé, moderní i luxusní prvky výbavy, některé z nich ale dostanete pouze ve verzi Premium. Takže pokud stojíte o „prémiovější“ specifikaci, možnost máte. Za druhé, za několik praktických prvků si můžete připlatit i u Style, například za zmíněné parkovací senzory a nastavitelný sloupek řízení, které jsou součástí paketu Style+ za 29 040 Kč. Multimediální systém zase obsahuje zadní parkovací kameru. A ta, přestože má zvláštní sklon, kvůli němuž není vidět moc daleko za auto, se u velkého pick-upu moc hodí. Za třetí, i tak mi standardní výbava připadá důstojná.

Samotný palubní systém toho také příliš neumí, ale ani to nevadí. Zvládá totiž Apple CarPlay a Android Auto, takže stačí s obrazovkou propojit chytrý telefon a rázem dostanete plnohodnotný infotainment.

Mimochodem, v srpnu se začne vyrábět nový modelový rok, který bude mít standardně navigaci, sloupek řízení nastavitelný ve čtyřech směrech, LED světla denního svícení, a paket Style+ nabídne například vyhřívaný kožený volant nebo dvouzónovou automatickou klimatizaci. Takhle omlazené Musso Grand bude ještě zajímavější. Cena přitom zůstane skoro stejná - ale o tom až později.

Vzhledem k výše uvedenému vás asi nepřekvapí přítomnost tradičních analogových budíků, mezi nimiž se nachází ještě malý monochromatický displej palubního počítače. Mě tohle řešení ani trochu neuráží, naopak, všechno je krásně jednoduché, čitelné a srozumitelné.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Standardem je přehledný přístrojový panel s analogovými budíky.

A hlavně, Musso Grand je ještě jedno z mála aut, které nastartujete (otočením klíče, mimochodem) a jedete. Chybí tu stop-start, nemusíte vypínat hlídání jízdních pruhů nebo snad upozornění na (často domnělé) překročení povolené rychlosti. Úžasné.

Tím se dostávám k dalšímu postřehu v interiéru. Pokud potřebujete hlavně pracovní pick-up, u SsangYongu nemusíte platit „za blbosti“, dostanete v podstatě jen to nejdůležitější. To je mi hodně, hodně sympatické.

Klasický dříč

Musso Grand je u nás k dispozici s jediným motorem, 2,2litrovým vznětovým čtyřválcem, jehož parametry se trochu liší v závislosti na převodovce. Maximální výkon 149 kW mají všechny verze, testované provedení s manuální převodovkou však poskytuje nejvyšší točivý moment 400 Nm, zatímco s automatem 441 Nm.

Je to takový typický turbodiesel pro auto, u něhož se předpokládá pracovní použití v náročných podmínkách. Maximum „krouťáku“ nastupuje už při 1 400 otáčkách za minutu, takže motor umí přesvědčivě zatáhnout už v hodně nízkých otáčkách. Silné je i střední pásmo, naopak vytáčet ho skoro nemá smysl.

Projev také odpovídá charakteru vozu. Při klidném zacházení je zahřátý čtyřválec vcelku kultivovaný, pod větší zátěží je však slyšet trochu víc než v osobním autě. Občas se také projevuje lehkými vibracemi.

S velkým pick-upem však nemá mnoho práce, když diesel udržíte ve vhodných otáčkách, poskytuje vozu solidní dynamiku. Třeba na předjíždění Musso Grand nepotřebuje příliš prostoru ani moc času.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Chod řadicí páky by mohl být přesnější.

Zvláštní pocity mám z gumovějšího řazení. Páka se totiž pohybuje v poměrně dlouhých drahách, které by mohly být přesněji vymezené. A nevyhovoval mi ani chod spojkového pedálu, u něhož byl docela malý stupínek od záběru ke zhasnutí motoru. V terénním pick-upu bych očekával benevolentnější naladění.

K povaze SsangYongu Musso Grand hezky ladí jízdní vlastnosti. Pick-up i díky velkým pneumatikám krásně pohlcuje malé a střední nerovnosti, zato přejezd hlubokých výmolů nebo ostrých překážek občas doprovází decentní rázy nebo drobné odskoky zádi. Ale to je pro pick-upy na žebřinovém rámu a se zadní tuhou nápravou s listovými pružinami normální, zvlášť s nezatíženou korbou - a tedy lehkou zádí. Po naložení se komfort zlepší.

Pohodlí v tomto pick-upu je každopádně i s prázdným autem stále velice slušné a s Mussem Grand ve verzi Style se podle mě dá naprosto v pohodě jezdit každý den.

Jediným větším omezením jsou rozměry, jak už víte, užitkový SsangYong je opravdu velké vozidlo, s nímž se hůř manipuluje a parkuje. A samozřejmě také musíte počítat se specifickým chováním v zatáčkách. Musso Grand je těžké na předek, takže se snadno nechá svést k nedotáčivosti, má pomalé řízení s dlouhým převodem a také se v obloucích docela rádo naklání. Není to prostě klasický osobák. Ani SUV.

A v terénu? Tam limity představují snad jen pneumatiky, delší rozvor a velký zadní převis. Jinak je vůz připraven skvěle, nabízí velkou světlou výšku (min. 220 mm), stálý pohon všech kol, redukční převodovku a uzávěrku diferenciálu na zadní nápravě. Projede prostě hodně.

SsangYong Musso Grand je z mého pohledu hodně zajímavé auto. Líbí se mi, že představuje sympatický pick-up ze staré školy, který se jednoduše ovládá. Umí v terénu, je praktický a prostorný. Přitom se s ním ale dá žít i „nepracovně“, štvát vás nebude ani při cestování ve městě nebo po dálnici. Dokáže být i celkem úsporný, testovaný exemplář jsem vracel s průměrnou spotřebou 8,9 l / 100 km. A to jsem ho nešetřil, zvlášť v terénu.

Velké Musso navíc přidává ještě jedno eso, které sdílí s ostatními modely značky SsangYong - prodává se za atraktivní cenu. V provedení Style totiž startuje na 748 990 Kč, což je výrazně méně, než na kolik vyjde konkurence. Ford Ranger Double Cab začíná na 1 121 670 Kč, Toyota Hilux na 1 194 270 Kč a Volkswagen Amarok na 1 102 893 Kč.

Nový modelový rok s doplněnou výbavou vyjde na stále hodně atraktivních 785 290 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodiesel
Zdvihový objem2 157 cm³
Výkon149 kW (203 k) při 3 800 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 1 400 - 2 800 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 175 - 2 246 kg
Maximální rychlost177 km/h
Spotřeba (kombinace)8,9 l/100 km
Objem palivové nádrže75 l
Kola a pneumatiky235/70 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)5 405/1 950/1 855 mm
Rozvor3 210 mm
Načítám