Článek
Že týden s Cliem bude moc příjemný, mi bylo jasné hned, jak jsem vklouznul za volant, poprvé vytočil motor a projel prvním vinglem. Řidičská pozice je totiž perfektní a anatomické sedačky RS Line skvěle drží tělo, také řidičská ergonomie nemá chybu – volant dokonale padne do dlaní, řadička je hned po ruce a pedály jsou ideálně uspořádané pro meziplyny.
Přeplňovaný čtyřválec pod kapotou má sice skromný objem 1,3 litru, ale produkuje slušné stádo 140 koní a nabízí dostatek zátahu už od nízkých otáček (konkrétně 260 Nm již od 1 750 otáček), ochotně a hladce se vytáčí, a když ho podržíte pěkně nahoře, působí dost nadšeně a dokáže Cliu udělit solidní dynamiku.
Díky tomu můžete z podvozku vymáčknout jeho maximum, které je překvapivě vysoko. Drobné a lehké Clio se totiž všude vejde a snadno prosmýkne, v zatáčkách má dost jistoty a stability, přitom jako by tančilo na špičkách a občas si pomohlo zadkem k utažení stopy.
Samozřejmě to není žádný dobře utajený závoďák nebo duchovní nástupce ostré verze RS (budiž jí země lehká), jeho tempo není nijak ohromující a jeho limity jsou snadno dosažitelné. Ale všechno není jen o rychlosti. Clio totiž rozdává za volantem radost, protože jezdí a nechá se vodit přesně tak, jak by mělo jezdit a nechat se vodit správné řidičské auto!
Že je zábava ho řídit, to není u obyčejného auta na dojíždění do práce a po nákupech právě klíčová vlastnost. Jenže Clio dokáže s přehledem uspokojit i praktického člověka. Na své kompaktní rozměry je docela prostorné (Fabia má pořád trochu navrch, ale Clio taky uveze čtyři dospělé a solidních 391 litrů bagáže k tomu) a ukázkově praktické, najdete v něm všechno potřebné, může mít 10palcový digitální přístrojový panel a 9,3palcový dotykový infotainment, který kromě široké funkcionality nabízí především uživatelsky přátelské rozhraní, a k tomu velký balík jízdních asistentů, které by vám jednou mohly zachránit život.
Řízení je přirozené a řazení snadné, podvozek umí být komfortní i na 17“ kolech, motor si pod kapotou jen tiše přede a má dost síly i bez toho, abyste ho museli ždímat jako citrón – právě proto jezdí v kombinovaném režimu za skromných pět litrů na sto. Tedy jen o trochu hladověji, než za kolik jezdí hybrid.
Pokud ještě netoužíte po elektrifikaci nebo častěji jezdíte mimo město a po dálnicích, je silnější Clio TCe 140 skvělou volbou – praktickou, rozumnou, dobře vybavenou a velmi překvapivě i řidičsky zábavnou.
Ceník Renaultu Clio začíná již na částce 363 000 Kč, za tyhle peníze však dostanete jen skromný 90koňový tříválec v nejnižší výbavě Equilibre, která není přímo prostopášná. Ale za dalších 30 tisíc už máte výbavu Techno, v níž najdete vše potřebné – kromě silnějšího motoru, ten vás vyjde na dalších 45 tisíc korun (stojí tedy celkem 438 000 Kč). Nejvyšší výbavu RS Line, kterou měl testovaný kus, pořídíte za 483 000 Kč – pro zajímavost srovnatelná Fabia 1,5 TSI ve výbavě Style stojí 499 900 Kč a ve výbavě Monte Carlo dokonce 544 900 Kč. Clio TCe 140 je tak hodně dobrá nabídka…
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 333 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) při 4 500 ot./min. |
Točivý moment | 260 Nm při 1 750–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 211 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 9,4 s |
Maximální rychlost | 205 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 205/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 050/1 798/1 440 mm |
Rozvor | 2 583 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 391 l |