Hlavní obsah

Spotřeba pod pět litrů, prémiové pohodlí a podivný vzhled, to je BMW 218d Active Tourer

Foto: Lukáš Volšický

Jak si představujete ideální druhé auto do rodiny? Mnichovské BMW už pár měsíců prodává novou generaci oblíbeného kompaktního MPV řady 2 Active Tourer a nabízí zákazníkům benzinové, naftové i plug-in hybridní motorizace. Navazujeme na naše předchozí dojmy a přinášíme vám seznámení se základní vznětovou motorizací 218d. Zaujme hlavně dojezdem.

Článek

Žijete s předsudky? Jen minimum modelů v moderní éře BMW bylo v Česku přijato tak rozporuplně jako praktické BMW řady 2 Active Tourer. My Češi vidíme mnichovskou značku jako výrobce sportovních prémiových, sportovních a luxusních vozů, ale v domovském Německu je až překvapivě mnoho bavoráků se základními motory i výbavami. A zejména Němci si oblíbili i praktickou „dvojku“.

Ale jak vypadá „pravověrný“ bavorák? Když se ohlédneme do minulosti BMW, najdeme i slavné lidové modely s významným přínosem pro obchodní úspěchy i přežití značky. Dokonce i Active Tourer uspěl, když ke značce přitáhl nové zákazníky. Z více než 430 tisíc prodaných vozů byl pro čtyři z pěti novopečených majitelů jejich vůbec prvním bavorákem. A ti se mohou vrátit za dalším nákupem.

Foto: Lukáš Volšický

Častým argumentem kritiků BMW řady 2 Active Tourer je názor, že prostě není hezké. Jenže už z minulosti víme, že navrhnout dechberoucí MPV s podobnými proporcemi je věda

Zpočátku jsem dvojku Active Tourer viděl skepticky i já. V očích nás Čechů má opravdový bavorák mít minimálně šestiválec. Už jsou to však zhruba tři roky, co jsem s prvním tříválcem 216i vyrazil na dálniční výlet do Mnichova a zpět, abych pochopil realitu. Vracel jsem se s pocitem, že Active Tourer je obyčejným autem pro normální lidi, kteří nezakládají svá životní přesvědčení na požitku z řízení.

Dost vzpomínkám a přesuňme se do dnešních dnů. Od letošního jara se v Česku prodává nová druhá generace a my jsme vám již přinesli první dojmyredakční test mild-hybridní benzinové motorizace 223i. Já na předcházející zkušenosti kolegů navážu i svými dojmy, a to s pro většinu potenciálních českých zákazníků atraktivní naftovou variantou 218d. Zvládne smazat předsudky?

Foto: Lukáš Volšický

Úspěchem Active Toureru je přilákat zcela nové zákazníky značky. V minulosti byl pro čtyři z pěti zákazníků jejich vůbec prvním bavorákem

Vypadá zvláštně, ale je to vůbec důležité?

Věřím, že to hlavní, co se lidem na Active Toureru nelíbí, je design. Kompaktní MPV z Mnichova není adeptem na vítěze soutěže krásy, ale když nekritizujete záměrně, uvědomíte si, že nástupce vypadá k světu. Spojení nejmodernějšího designu značky, podpisových rysů BMW i proporcí MPV jistě nebylo pro návrháře snadným úkolem. Nejnovější generaci navíc vylepšili skutečně zajímavými odstíny laku.

Pravdou však je, že vás rychle přestane zajímat, jak Active Tourer vypadá. Vzbuzuje totiž až překvapivě velký dojem luxusu. Největší překvapení nastává, když poprvé otevřete dveře a nahlédnete do interiéru. Je to jeden z nejobyčejnějších bavoráků dneška, a přitom z něj máte pocit, že musí být dražší, než skutečně je. Interiér působí prémiově i kvalitně, jak jsme u značky zvyklí.

Foto: Lukáš Volšický

Když poprvé přijdete k nejnovějšímu Active Toureru, otevřete dveře a nahlédnete dovnitř, doslova vás zaujme tím, jak luxusně vypadá

Nejvýznamnější zásluhu má implementace nejnovějšího infotainmentu iDrive 8, doplněná dřevěným dekorem. Architektura s dvojicí propojených displejů s 10,25” přístrojovým štítem a 10,7” dotykovou obrazovkou multimédií pochází z nejnovějších elektrických BMW i, přičemž v novém Active Toureru jasně připomíná, že se značka začíná soustředit hlavně na čistou elektromobilitu.

Uvědomíte si to, pokud jste zvyklí vypínat funkci stop-start. Návrháři BMW uklidili palubní desku od zbytečných ovladačů a spolu s klasickým kolečkem iDrive odstranili i tlačítko pro vypnutí funkce zhasínání a startování motoru při zastavení. Ovládání stop-startu nově najdete pouze v infotainmentu, jeho vypnutí zabere minimálně tři kroky a působí jako dočasné řešení, dokud spalovací motory „konečně“ nezmizí ze světa.

Foto: Lukáš Volšický

Klasická kaplička přístrojů je minulostí. V Mnichově začínají používat nejnovější architekturu s infotainmentem iDrive 8 i v nejdostupnějších modelech

Sžít se musíte i s novým rozvržením infotainmentu. Ještě v minulém iDrive 7 byla třeba nastavení vozidla v jednom spojujícím menu, zatímco nově jsou jednotlivé funkci rozděleny do jednotlivých ikonek na ploše. Zpočátku je to nepřehledné, ale postupně si zvyknete, a navíc si můžete vaše nejpoužívanější funkce přidat do oblíbených a na domovskou stránku.

Každodenní společník i pro rodinu s dětmi

Zákazníci nejmodernější technologie v autech skutečně chtějí, protože i přes delší seznamování se jim zpříjemňují život. Nový Active Tourer tak je vybaven i kamerou v interiéru, která rodičům zjednodušuje hlídání dětí na zadních sedadlech zobrazením na displeji. Dozadu se pak pohodlně posadí i dospělé osoby, protože zvenku nepřitažlivá vysoká střecha pomáhá nárůstu vnitřního prostoru.

Foto: Lukáš Volšický

Na logiku multimediálního systému iDrive 8 si musíte chvíli zvykat. Po docela přehledném iDrive 7 nám BMW nabízí systém po vzoru tabletů, v němž se budete přehrabávat ikonami jednotlivých funkcí

Nástupce oblíbence prakticky smýšlejících lidí je současně prostornější, aniž by vás při každodenním životě ve městech omezoval výrazně většími vnějšími rozměry. Zachovává si také tolik oblíbenou variabilitu. Zadní sedadla jsou sklopná v poměru 40:20:40 a lze je individuálně posouvat a sklápět. V interiéru navíc najdete spoustu odkládacích prostor na drobnosti, přičemž větší věci a zavazadla umístíte do zavazadelníku se základním objemem 470 litrů.

Samotáře, páry, rodiny i vybavení pro život Active Tourer s motorizací 218d přepravuje díky přeplňovanému dvoulitrovému vznětovému čtyřválci o 150 koních (110 kW) a 360 Nm, spojenému výhradně se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a pohonem předních kol. Jízdní dynamika je v reálném každodenním provozu velmi slušná a překvapivě rychle jede i v nejrychlejším pruhu na dálnicích, ale pro většinu řidičů bude nejdůležitější, že dojede vážně daleko.

Foto: Lukáš Volšický

Dokonce i virtuální přístrojový štít už v malém naftovém bavoráku vypadá jako v nejnovějších elektromobilech značky. Naštěstí se v něm zorientujete rychleji, než se na první pohled zdá

Se spotřebou paliva klesající i pod pět litrů na sto kilometrů a volitelnou větší 54litrovou palivovou nádrží za příplatek totiž při rozumném jízdním tempu slibuje dojezd lehce přesahující 1 200 kilometrů. Během nich se navíc budete vozit v příjemném pohodlí, protože Active Tourer si zachovává praktičnost a nepodléhá nejnovějším módním trendům.

Komfortně naladěný podvozek totiž u mnou testované specifikace spolupracuje s „normálními“ 18palcovými koly s obyčejnou vysokoprofilovou pneumatikou. Díky tomu lépe tlumí nejmenší nerovnosti na povrchu silnic, a když přijde na větší rázy, příjemně je pohltí tlumiče. Nadto se nejnovější Active Tourer i příjemně řídí, i když při dynamičtější jízdě musíte dát pozor na větší náklony v zatáčkách, a je z něj skvěle vidět.

Foto: Lukáš Volšický

Dokonce i klimatizace se v nejnovější architektuře interiérů ovládá výhradně na dotykovém displeji

A tím se vracíme k myšlence, že bychom měli omezit své předsudky k autům. Pravdou je, že pokud se nám nelíbí, zřejmě nejsou zacílená na nás. Umím si ale představit skupinu zákazníků, které nový Active Tourer bude dokonale vyhovovat. Byl by šikovným druhým menším autem do rodiny, nejčastěji používaným k převozu dětí do školky, školy nebo odpolední kroužky.

Je sice jedním z bavoráků, jakými nikoho neohromíte, ale asi to ani nemáte zapotřebí. Už minulá generace se u zákazníků dokázala prosadit a mnichovská automobilka věří, že s novým nástupcem má dobře našlápnuto. A opravdu se jedná o auto, se kterým se příjemně žije, i když nejste jeho fanouškem. Stačí pro něj mít pochopení.

Nové BMW řady 2 Active Tourer se v Česku prodává se základní cenou od 781 300 Kč. Základní naftovou motorizaci 218d pak koupíte za cenu od 886 600 Kč. Pokud byste si raději chtěli počkat na dřívější větší provedení Gran Tourer, bohužel vás zklameme. Mnichovská automobilka neplánuje jej představit v nové generaci.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, umístěný vpředu napříč, turbodmychadlo, nafta
Zdvihový objem1 995 cm3
Výkon150 koní (110 kW) při 3 750–4 000 ot./min
Točivý moment360 Nm při 1 500–2 500 ot./min
Převodovkasedmistupňová automatická
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 620 kilogramů
Akcelerace 0–100 km/h8,8 sekundy
Maximální rychlost220 km/h
Spotřeba (kombinovaná)4,6 litru na 100 kilometrů
Objem palivové nádrže54 litrů
Kola a pneumatiky225/50 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 386/1 824/1 576 milimetrů
Rozvor náprav2 670 milimetrů
Objem zavazadlového prostoru470 litrů
Načítám