Hlavní obsah

Sportovní Cupra Ateca vyhlíží důchod. Poslouží přes týden, zabaví o víkendu, ale jezdí za 10 na sto

Foto: Lukáš Volšický

Sportovní Cupra Ateca je na evropském trhu už čtyři roky, ale má stále co nabídnout? I vedle novějších a technologicky pokročilejších modelů sportovně-lifestylové značky španělského Seatu má něco, čím může zaujmout správnou skupinu zákazníků. Spojuje totiž uživatelsky příjemnou starší architekturu s jízdními výkony, které budou většině řidičů bohatě stačit.

Článek

Španělská lifestylová značka Cupra nám pod vedením mateřského Seatu v minulých týdnech představila svou slibnou budoucnost, zahrnující elektrifikaci i zábavnou virtuální realitu. Spolu s ohromujícími novinkami zítřků ale i nadále prodává svůj vůbec první model. Cupra Ateca je v Evropě už od roku 2018, pomalu se jí blíží automobilový důchod a je otázkou, zda má i dnes co nabídnout. Jsou důvody, proč byste o ní měli ještě uvažovat?

Sportovní Cupra Ateca je vrcholnou verzí populární Atecy a v roce 2020 spolu se standardním modelem prošla decentním omlazujícím faceliftem. Nejostřejší varianta kompaktního SUV od Seatu nově zaujme hlavně modernizovaným předním nárazníkem s novou maskou chladiče a novými full LED světlomety. Nová jsou i devatenáctipalcová kola v šesti designech nebo LED koncová světla s dynamickými směrovkami.

Foto: Lukáš Volšický

Dokonce i sportovní Cupra Ateca prošla decentním faceliftem. Automobilka hlavně vylepšovala drobnosti

I po čtyřech letech na světě tak Cupra Ateca vypadá moderně a přitahuje zájem nadšenců do stylových i sportovních SUV. Hlavním důvodem je i nejoblíbenější zákaznická specifikace, jakou vidíte na „našem“ autě. Spojením grafitově šedého odstínu laku s charakteristickými bronzovými doplňky vůz získává na osobitosti a k dokonalosti dynamického stylingu napomáhá i příplatkový sportovní výfuk Akrapovič s výraznými koncovkami.

Když následně nahlédnete do interiéru, všimnete si, že se při modernizaci inspiroval novějším Formentorem. Jako řidič máte v rukách nový volant se dvěma integrovanými tlačítky. Prvním startujete nebo zhasínáte motor, druhým (pojmenovaným podle značky) nastavujete jízdní režimy. Krátkými stisknutími procházíte všemi módy, dlouhým stisknutím přejdete rovnou do nejostřejšího režimu.

Foto: Lukáš Volšický

Nejrychlejší Ateca na silnicích zaujme ryze sportovním vzhledem, kterému napomáhá i příplatkový výfukový systém Akrapovič

Až na standardní sportovní sedadla, bronzový styling nebo specifickou grafiku přístrojového štítu se nejostřejší Cupra v interiéru zásadně neliší od normální Atecy. Vedle nejnovějších koncernových modelů ale někteří z nás oceňují dnes už zastaralou architekturu zachovávající intuitivní ovládání klimatizace „kolečkem“ nebo tlačítko systému stop-start. Zajímavostí je i fakt, že pozici startovacího tlačítka v běžném modelu v tom sportovním obsadilo vypínání stabilizace.

Pokud do nejostřejší Atecy přesednete ze staršího sourozence nebo nejmodernějšího normálního modelu, možná budete startovací tlačítko chvíli hledat. Až do chvíle, než si uvědomíte, že nově je na volantu. A když už jej stisknete, pod kapotou se probudí k životu technika z dnes už staršího Golfu R. Nejrychlejší Ateca totiž má přeplňovaný čtyřválec 2.0 TSI o 300 koních (221 kW) a 400 Nm, sedmistupňovou převodovku DSG a pohon všech kol.

Foto: Lukáš Volšický

Slušivé spojení šedého odstínu laku s bronzovými doplňky je u zákazníků nejoblíbenější

Stejnými technickými parametry se Cupra Ateca zaujala už před modernizací, která byla hlavně decentním vylepšováním. I tak je ale rychlejší než předcházející verze, protože při akceleraci z 0 na 100 km/h si polepšila o tři desetiny na 4,9 sekundy. Nejvyšší rychlost pak malinko vzrostla z 247 na 249 km/h. Nejsilnější Ateca je tedy solidně rychlá, ale chvílemi nepůsobí moc strhující.

Hlavní příčinou je až dokonale plochá křivka točivého momentu, s níž motor nijak negraduje, nenabírá na síle a pod plným plynem zrychluje pořád stejně. Zejména ve vysokých otáčkách se vám zdá slabší, ale v tu chvíli už jedete docela rychle. Až nepříjemné pak jsou dlouhé emisní prodlevy reakce motoru i převodovky DSG na plyn. I menší zrychlení si žádá větší šlápnutí na plyn a při prudkém zrychlení občas převodovka hledá nejvhodnější kvalt.

Foto: Lukáš Volšický

Nejvýraznější novinkou v interiéru je nepochybně nový volant se startovacím tlačítkem a tlačítkem Cupra

Dnešní evropská legislativa navíc spolu s emisními limity diktuje i hluková omezení, kvůli nimž je příplatkový titanový výfuk Akrapovič až nepotřebnou volbou. I když skvěle vypadá a odlehčuje Cupru o 7 kilogramů, jen decentně prohlubuje zvuk a na pronikavý řev bohužel zapomeňte. Vrcholem akustické nirvány čtyřválce je utlumené prsknutí čtyřválce do výfuku při přeřazení pod plným plynem, ale jinak příliš na zážitku z jízdy nepřidá.

A ten současně Cupra Ateca umí poskytnout, protože když ji provětráte na vaší oblíbené okresce, ohromí vás svou rychlostí i v zatáčkách. Přepněte ji z komfortního režimu do nejostřejšího nastavení Cupra a pořádně na to šlápnete. S nejtužším režimem podvozku se naklání jen minimálně a netrápí se bojem se setrvačností. Ochotně se zakusuje do jízdní stopy, a protože má neutrálně naladěnou čtyřkolku, na výjezdech ze zatáček dovoluje zrychlování naplno.

Foto: Lukáš Volšický

Sportovní Ateca byla prvním modelem nově založené značky Cupra, vyvinutým za pomoci již existujících komponentů. Technika pohonu pochází z dnes už staršího Golfu R, výkonné brzdy z Audi

Vedle toho ale příjemně jezdí i jako SUV pro normální každodenní život, protože se stylem ovládání i jízdním komfortem výrazně neodlišuje od standardní Atecy. I Cupra je pohodlná, praktická, prostorná a relativně tichá a nabízí nejmodernější výbavu. Jediné, co musíte přijmout, je vyšší spotřeba paliva, pohybující se okolo kombinovaných 10 litrů na 100 kilometrů.

I protože byl nejrychlejší Leon doplněn do sportovního portfolia Cupry až později, je stylová Ateca oficiálně nejstarším modelem samostatné značky. V dnešních dnech má stále co nabídnout, a přestože se při modernizaci hlavně vylepšovalo, k zásadním změnám nedošlo. Nadto je zajímavou volbou pro zájemce o rychlé koncernové SUV s atraktivním designem, které osloví i odpůrce nejmodernějších interiérů s čistě „dotykovými“ architekturami.

Foto: Lukáš Volšický

Krása se ukrývá v detailech. Podpisová bronzová barva zdobí texturu karbonového spoileru

Lákadlem pro zájemce o prémiový Seat je také styling, ale i skutečnost, že Cupra Ateca umí jezdit jako každodenní auto i rychlá řidičská hračka na občasné víkendové povyražení na technických okreskách. Pokud o ní stále přemýšlíte, příliš neotálejte, protože životní cyklus modelu se pomalu, ale jistě blíží ke konci.

A jaká je cena? Vylepšená Cupra Ateca se v Česku prodává se základní cenou od 1 389 900 Kč, přičemž nejdražšími příplatky jsou titanový výfukový systém za 93 900 Kč a výkonné čtyřpístové brzdy Brembo s předními kotouči o průměru 370 milimetrů za 66 900 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon221 kW (300 k) při 5 300–6 500 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 2 000–5 200 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 628 kg
Akcelerace 0–100 km/h4,9 s
Maximální rychlost249 km/h
Spotřeba (kombinace)9,8 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky245/35 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 386/1 841/1 613 mm
Rozvor2 630 mm
Objem zavazadlového prostoru485 l
Načítám