Článek
Model DS 7 je v portfoliu samostatné značky DS Automobiles služebně nejstarším, a nutno dodat, že i nejprodávanějším vozem. S nedávnou modernizací, kdy se v autě vychytaly drobnosti a došlo k nasazení lepšího infosystému, spatřila světlo světa rovněž nová motorizace, která byla dříve určena výhradně vlajkovému sedanu DS 9 – duchovnímu nástupci božské DS 19.
Jde o 4 × 4 plug-in hybridní ústrojí složené ze zážehové přeplňované šestnáctistovky o 200 koních, která si notuje spolu se dvěma elektromotory o 110 a 112 koňských silách. Výkony se však nesčítají, nicméně výchozí hodnota činí 360 koní a hlavně 520 Nm točivého momentu, který je skrze automatický osmikvalt připravený už od nízkých otáček.
V praxi to znamená, že když sešlápnete plynový pedál, tak auto poměrně svižně vystřelí směrem kupředu. Díky tomu, že si jeho akumulátor uchovává právě pro tyto situace určitou energetickou rezervu, lze obdobné akcelerace dosáhnout i v případech, kdy digitální přístrojový štít ukazuje 0 % šťávy.
V nabídce automobilky sice je také levnější 300koňová varianta 4 × 4, která dosahuje totožného točivého momentu 520 Nm, nicméně testované vrcholové provedení o 360 konících se při standardní jízdě chová trochu jinak.
Běžně totiž ostatní plug-in hybridy DS 7 poté, co dáte nohu z plynu, začnou slabě rekuperovat, jenže 360koňové provedení naopak sází na jízdu setrvačností a občas nechává (dle potřeby) běžet i spalovací motor, kterým baterii efektivněji nabíjí. Nicméně tenhle rozdíl vás při volbě vrcholové specifikace nazvané E-Tense 360 4 × 4 patrně nezaujme, ovšem konstrukční změny by mohly.
Ty posouvají tohle jinak komfortní SUV do kategorie luxusně-sportovnějších, protože vůz nabídne o 15 mm nižší podvozek, o 24 mm širší rozchod kol vpředu a o 10 mm vzadu. Dále jsou zde větší přední brzdy o průměru 380 mm a čtyřpístkové třmeny z dílen závodního studia DS Performance.
Elegán v tretrách
Výsledek je znát, a to hned vizuálně. Už jen pouhým okem vidíte, že automobil proporčně více sedí u země a má širší rozchody, což ještě umocňují obří 21palcová litá kola s nízkoprofilovými pneumatikami 245/35.
Tahle koncepce má jednak odlišnost v netradičním vzhledu, zvláště když přidáme už tak avantgardní design samotné DS 7, a také v jízdních vlastnostech, protože promění jinak komfortní SUV v něco, co si je v zatáčkách daleko jistější bez ohledu na vyšší rychlost.
Podvozek zkrátka dovolí řidiči jít do divočejších manévrů, dynamičtějších průjezdů, dává mu větší pocit kontroly a značně omezuje houpavost. Jenže má to i stinnou stránku věci. Auto tím, přestože tuhost tlumičů v komfortním režimu řídí kamera skenující vozovku, ztrácí na pohodlí. Je zkrátka tvrdší, tužší a dává více znát nerovnosti. A vůbec celkově snižování podvozku jde proti původní filozofii SUV, která obecně platí za pohodlná auta.
Na druhou stranu s jejich rozmachem se začaly objevovat různé varianty SUV, takže vlastně není s podivem, že se našla klientela, která obětuje část pohodlí ve jménu agility. Ostatně i automobilky Ferrari nebo Lamborghini se do tohoto světa pustily a dovedly své sportovně-užitkové vozy do extrému.
Dojezdová realita
Na 360koňovou DSku jsme se podívali rovněž, co se týče spotřeby (září, říjen), kdy s pravidelným nabíjením šlo dosáhnout kombinovaného palivového apetitu okolo 4–5 litrů na sto. V čistě elektrickém režimu pak auto díky inovovanému akumulátoru (dodavatel LG Chem) o hrubé kapacitě 14,2 kWh (využitelná 12,9 kWh) ujede něco mezi 35–45 kilometry na jedno nabití (v testovaném období).
Pakliže bychom se dostali do optimálních podmínek, je dle homologačních testů WLTP možné zvládnout s plnými bateriemi ujet 100 km za 1,8 litru benzinu, případně jen na elektriku až 57 kilometrů.
Na druhou stranu skutečný dojezd 57 kilometrů na jedno nabití není nereálný, ovšem vyžaduje řidičský um, nějaké to převýšení směrem dolů, někdy i omezení funkcí komfortních spotřebičů a častou jízdu setrvačností.
DS 7 po modernizaci tak přináší novou vrcholovou variantu určenou pro příznivce sportovnějších SUV, kterou si do výroby prosadila sama ředitelka DS Béatrice Foucher. A jak se zdá, šlo o dobrý tah, a to i v Česku.
Koukneme-li totiž na prodejní složení DS 7 u nás, tak půlku tvoří čtyřválcové diesely 1,5 litru a druhou půlku plug-in hybridy E-Tense 4 × 4 300 a 360 s tím, že ke značce přechází klientela především od Mercedesu. Dalším přímým rivalem DS Automobiles u nás je Volvo, jež sdílí obdobnou filozofii, ale také Lexus, který zase sází, stejně jako DS, na řemeslnou stránku.
Pohled do tuzemských statistik nicméně ukáže, kdo z této čtveřice letos v České republice z hlediska celkových prodejů nových osobních vozů vede. Za 1-9/2023 dle statistik SDA je to Mercedes-Benz (6 486 ks), druhé je Volvo (2 077 ks), třetí Lexus (1 079 ks) a čtvrtá mladá, od roku 2014 samostatná značka DS Automobiles (181 ks).
Každopádně, nejlevněji pořídíte avantgardní sedmičku s dieselem od 1,1 milionu korun. Dále už jsou pro Evropu k dispozici pouze plug-in hybridy, a to předokolka E-Tense 225 od 1,45 milionu, čtyřkolka E-Tense 300 4 × 4 od 1,6 milionu korun a vrcholové provedení E-Tense 360 4 × 4 od 1,88 milionu korun.
Technické údaje | DS 7 E-TENSE 360 EAT8 4x4 |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Elektrifikace | 2x elektromotor |
Zdvihový objem | 1 598 ccm |
Výkon | 147 kW (200 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 300 Nm při 3 000 ot./min. |
Elektromotor přední | 110 k a 320 Nm |
Elektromotor zadní | 112 k a 166 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 360 koní a 520 Nm |
Převodovka | automatická, 8 stupňů |
Pohon | 4x4 |
Provozní hmotnost | 1 960 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 5,6 s |
Maximální rychlost | 235 km/h |
Kombinovaná spotřeba (normovaná) | 1,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kapacita baterie | 14,2 kWh (využ. 12,9 kWh) |
Elektrický dojezd | 57 km |
Nabíjení | AC 7,4 kW |
Kola a pneumatiky | 245/35 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 593/1 906/1 625 mm |
Rozvor | 2 738 mm |
Objem kufru | 555/1 752 l |