Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Proč?! Tuhle otázku si položil asi každý, kdo sledoval premiéry druhého Mitsubishi ASX (nedávno prošlo faceliftem) a sedmého Coltu. De facto šlo jen o přeznakované modely Renault Captur a Clio, což se nicméně stalo z ryze pragmatických důvodů.
Navzdory tržní síle Mitsubishi v Austrálii či Jižní Americe se to samé nedá říct o evropské divizi, která to po ukončení prodejů Pajera, Outlanderu (ten se vrátí jako plug-in hybrid), prvního ASX a i L200 neměla vůbec, ale vůbec lehké. Nové modely byly v nedohlednu a na stařičkém Space Staru či plug-in hybridním Eclipse Crossu (budou oba končit, mimochodem) nešel efektivně stavět byznys.
A tak evropská centrála zavelela, domluvila se s Renaultem a uvedla pod svými logy ony dva povedené francouzské bestsellery. Jednoduše tedy proto, aby na našem kontinentu bylo co prodávat.
Samotné „Coltclio“ se tedy pyšní moderním designem odpovídajícím cenově dostupnému hatchbacku segmentu B, kde stále ještě najdeme běžná auta pro lidi typu Škoda Fabia, Dacia Sandero, Citroën C3 nebo Hyundai i20.
Mitsubishi autu obléklo jinou přední masku vpředu, zatímco vzadu nahradilo logo nápisem, zadní kamera zůstala níže uprostřed pátých dveří. Sluší se zmínit, že už v základu u Coltu dostanete přední LED světlomety, digitální přístrojový štít a multimédia podporující bezdrátovou konektivitu Apple CarPlay / Android Auto, nicméně to samé platí i u Clia.
Mezi vnější rozdíly nicméně patří například to, že Colt nabídne v rámci standardu 15palcové ocelové disky, zatímco Clio 16palcové, nebo že základní Colt nepřijede se zadními parkovacími senzory, zatímco Clio ano.
Jenže jen na základní výbavě se nedá porovnávat, a to jednak kvůli rozdílným základním agregátům a také proto, že Mitsubishi nabízí celkem šest stupňů výbav, zatímco Renault tři, ale několik paketů k tomu.
Velký kufr a tlačítka
Moderní kabina vozu je poté poměrně útulná, nicméně skromná a ne tolik prostorná jako třeba u čtvrté Fabie od Škodovky. Vpředu máte klasický tříramenný volant s fyzickými ovladači, zatímco středu dominuje menší obrazovka multimédií s rozhraním Renault. Možná si říkáte, že tenhle malý displej z promo fotek neznáte, ten velký se totiž u Coltu objevuje až u nejvyšší výbavy.
Software malého infosystému obsahuje nastavení vozu, rádio, Bluetooth, ale jinak nic moc dalšího neumí. Jeho hlavní předností je právě mobilní konektivita, s níž je spojená i bezdrátová nabíječka mobilů, která je na rozdíl od Clia v základu už od druhé výbavy. Takže pustíte CarPlay, telefon dáte nabíjet, a pokud se nezačne při nabíjení přehřívat, tak dál nic neřešíte.
Řada funkcí je ovládaná klasickými tlačítky, proto na dotykovou obrazovku netřeba tak často sahat. Vysloveně povedené je pak ovládání automatické klimy s otočnými „kulaťáky“, které sice už dávno známe z předchozích renaultů i dacií, ale jde o tak praktické řešení, že si jej osvojila i Škodovka a ještě ho vylepšila tím, že voličům vetkla možnosti přepínání ovladatelných funkcí.
Ergonomické a na posez příjemné jsou od předposlední výbavy vyhřívané přední sedačky, u nichž jsme postrádali leda bederní opěrku. Pochvalu si zaslouží také středová a do délky posuvná loketní opěrka dostupná od prostřední výbavy, která je sladěná s linií řadicí páky šestirychlostního manuálu, takže můžete mít komfortně opřený loket a zlehka měnit kvalty.
Parkovací brzda je mimo nejvyšší výbavy klasická mechanická s účinkem na zadní kola, což může být pro mnohé řidiče výhodou, nicméně pamatujete si, jakou obrovskou předností elektrická parkovací brzda disponuje? Nevíte? Tak koukněte na TENTO článek.
Nakonec zmíníme kufr, od druhé výbavy s dvojitou podlahou. Disponuje objemem 391 litrů, což je na hatchback segmentu B slušné. Pro srovnání, Škoda Fabia má zavazadelník o 380 litrech, nehybridní Hyundai i20 o 352 litrech, Toyota Yaris o 286 litrech, nový Citroën C3 o 310 litrech, zatímco Dacia Sandero o 410 litrech.
Specifický základ
Jedním z hlavních důvodů, proč předokolku Colt zvolit, je nicméně motor. Ne tolik snad ten hybridní s multimódovou převodovkou, ale ten ryze zážehový, litrový, tříválcový, dosud vybavený vícebodovým nepřímým vstřikováním.
Zde je i velký rozdíl mezi Coltem a Cliem, protože Colt má tohle MPI dostupné v atmosférickém provedení o 67 koních a 95 Nm, což je taková důchodcovská jistota mobility s hmotností lehce přes tunu, která tolik nepojede, bude mít nejspíš lehce vyšší spotřebu, ale zase by měla držet.
To Clio má jako výchozí jednotku rovněž litrové MPI, jen vybavené přeplňováním, tuto svižnější motorizaci o 91 koních a 160 Nm Colt vážící lehce přes 1,1 tuny nabízí až od druhého výbavového stupně. Navrch má Renault Clio 100koňové litrové MPI s turbem označené jako TCe 100 LPG, které nicméně umí továrně spalovat i zkapalněný ropný plyn (LPG).
Nutno dodat, že všechny tyto nepřímovstřikové MPI motory jsou vybaveny filtrem pevných částic, ovšem podle slov zástupců Mitsubishi nejsou částicové filtry u zážehových motorů problémové a pracují podobně spolehlivě jako například katalyzátory.
Motorům MPI tedy tolik nevadí ani krátké trasy či častější studené starty, za což vás dnes jinak hojně používané přímovstřikové jednotky rozhodně nebudou milovat a z dlouhodobého hlediska to ocení například karbonizací vnitřních komponentů motoru.
Colt s přeplňovaným litrovým MPI a s šestirychlostním manuálem má jinak papírově jezdit za 5,1–5,2 litru na sto (Clio za 5,2–5,3 litru na sto), reálně jsme pak u modelu v předposlední výbavě Intense+ na 17palcových liťákách jezdili za 5,3 litru na sto kilometrů.
A to je takřka ukázková papírová spotřeba, navíc podpořená vědomím, že za tu relativní jednoduchost a normálnost MPI motoru, potažmo celého automobilu, Colt jako celek za nás tedy určitě stojí!
Mitsubishi Colt Inform s atmosférickým 1.0 MPI a (vždy) pětirychlostním manuálem startuje od 379 960 Kč, vyšší výbava Invite vyjde na 399 960 Kč. Model s přeplňovaným motorem 1.0 MPI-T a (vždy) šestirychlostním manuálem ve stejné (Invite) výbavě stojí od 409 960 Kč a pokračuje až k sumě 509 960 Kč za onen nejvyšší stupeň Instyle. Sesterské Clio Evolution začíná s přeplňovaným MPI značeným TCe 90, manuálem a s jinými prvky výbavy na 385 000 Kč, druhý stupeň Techno stojí 440 000 Kč a nejvyšší specifikace Esprit Alpine se sportovním bodykitem pak vyjde na 493 000 Kč. Oba modely se nabízí také v hybridním provedení, kdy Colt začíná od 559 960 Kč a Clio od 525 000 Kč.
Ceníky nehybridních modelů (5/2024) | |
---|---|
Mitsubishi Colt | Cena |
Inform 1.0 MPI | 379 960 Kč |
Invite 1.0 MPI | 399 960 Kč |
Invite 1.0 MPI-T | 409 960 Kč |
Invite+ 1.0 MPI-T | 419 960 Kč |
Intense 1.0 MPI-T | 436 960 Kč |
Intense+ 1.0 MPI-T | 451 960 Kč |
Instyle 1.0 MPI-T | 509 960 Kč |
Renault Clio | Cena |
Evolution TCe 90 | 385 000 Kč |
Evolution TCe 100 LPG | 405 000 Kč |
Techno TCe 90 | 440 000 Kč |
Techno TCe 100 LPG | 460 000 Kč |
Esprit Alpine TCe 90 | 493 000 Kč |
Jak Mitsubishi, tak Renault nabízejí pětiletou garanci omezenou na 100 000 km, nicméně u Mitsubishi má být dle slov zástupců značky méně záručních výjimek. Do toho běží do 31. května druhé kolo slevové akce Mitsunami, kdy vám prodejci na Colta dají slevu až 20 000 Kč. Renault na své Clio také nabízí slevu 30 000 Kč, nicméně ta je podmíněná výkupem jiného vozu (protiúčet) a platí jen pro fyzické osoby.
Technické údaje | Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T |
---|---|
Motor | přeplňovaný zážehový tříválec |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Výkon | 67 kW (91 k) při 5 000 ot./min. |
Točivý moment | 160 Nm při 2 000–3 750 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 120 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 12,2 s |
Maximální rychlost | 174 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,1–5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 42 l |
Kola a pneumatiky | 205/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 053/1 798/1 439 mm |
Rozvor | 2 583 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 391/1 069 l |