Článek
Značka MG na českém trhu působí ani ne dva roky, nicméně velmi rychle se zařadila na pole hráčů bojujících o přízeň peněženek střední vrstvy. Nyní po cenovém tornádu u modelu ZS, který ve statistikách prodejnosti vystřelil do výšin, chce MG skórovat i v oblasti elektromobility.
K tomu mu má dopomoci zejména hatchback MG4, a to nejen svou cenou, ale i schopnostmi. Podívali jsme se na tento model zblízka a tady je několik věcí, které se nám na vozidle (ne)líbí.
Klad: Cena
Když MG avizovalo příchod modelu MG4 na evropský trh, hodně se mluvilo o velmi atraktivní ceně. A skutečně to potvrdilo, jeho ceník musel způsobit bolehlav mnoha evropským automobilkám.
V základu se totiž MG4 prodává za 779 000 Kč a nabídne lithium-železo-fosfátový akumulátor s kapacitou 51 kWh, jemuž nevadí pravidelné nabíjení do 100 %. Papírový dojezd výchozího modelu se zadním pohonem je 350 km na jedno nabití a výkon samotného elektromotoru až 170 koní. Ani silnější verze s delším dojezdem nestojí ve srovnání s konkurencí majlant, takže máte širokou možnost výběru.
Součástí standardu je slušná výbava obsahující prvky jako digitální přístrojovka, adaptivní tempomat, zadní parkovací senzory, LED lampy, automatická světla, bezklíčový vstup i start, 17palcové liťáky a základní balík asistentů. Škoda jen absence tepelného čerpadla, to je dostupné až u nejvyšší specifikace.
Zápor: Infosystém
Infosystém MG4 je velmi náladový. Někdy naběhne hned a bez problémů, zatímco jindy potřebuje podstatně více času na to, aby začal plně šlapat. Jeho pojetí je rovněž docela „budgetové“ a chybí na něm podpis nějakého schopného evropského vývojáře.
Uspořádání by totiž na dnešní dobu mohlo být intuitivnější a chybí tu také zábavní funkce na trávení času na nabíječkách. Příkladem budiž v tomto Tesla, od níž by se mohli všichni učit.
Lepší by mohl být i samotný displej, a to zejména v rámci dotykového ovládání, které není vůbec odladěné. Zkrátka na infosystému je vidět, že si s ním výrobce úplně nevyhrál. Naštěstí je zde konektivita Apple CarPlay / Android Auto, která to zčásti zachraňuje svým rozhraním.
Klad: Bezpečné vystupování
Modely MG4 vybavené systémem monitoringu slepého úhlu mají tu výhodu, že když vystupujete/(po)otevřete dveře a blíží se k vám jiné vozidlo, tak jej systém detekuje a vás upozorní blikáním ve sklíčku zrcátka a akusticky. Nejde o převratný systém, mají ho i jiná vozidla, ovšem v nižší střední třídě zatím nejde o běžný standard. Nutno nicméně dodat, že tento systém je u MG4 až u nejvyšší výbavy.
Kontroverze: Ovládací panel
Ovládací panel vystupující z palubní desky by kdekdo považoval za zbytečný, nicméně je na něm například bezdrátová nabíječka mobilů, parkovací brzda a kulatý volič řazení. Panel nám však přijde až zbytečně moc vystouplý a dlouhonohým bude vysloveně překážet.
Navíc má nevyužitý potenciál, kdy na něm mohly klidně být fyzické ovladače např. klimatizace, protože pro její nastavení musíte chodit do dotykového menu nebo ventilaci řešit zčásti přes pravý volič na volantu. Zkrátka toto šlo řešit jinak, lépe, ergonomičtěji.
Zápor: Regulace hlasitosti
Znáte to, jak na volantu jsou tlačítka na ovládání hlasitosti audiosystému? MG4 je má také, nicméně rovněž s nimi můžete ovládat hlasitost hlasového asistenta. A tyhle dvě funkce se mezi sebou třískají, takže někdy (dle toho, kde v rámci infosystému jste) se pravým hranatým voličem ovládá buď hlasitost, nebo asistent.
Obvykle tedy potřebujete upravit audio hlasitost, ale nemůžete, protože je funkce nastavena na hlasový asistent. Musíte tak využít dvou fyzických knoflíků pod obrazovkou infosystému. A to je otravné.
Zápor: Klimatizace
Ten, kdo v MG4 navrhoval funkci topení/klimy, by zasloužil dlouhatánské termoregulační školení. Teplota směšovaného vzduchu na automatický režim totiž vůbec nefunguje tak, jak by měla. Takže jestli jste zvyklí, že 21 či 22 stupňů v interiéru je normální teplota a 24 stupňů už topení, u MG4 to neplatí.
V podstatě do 27 stupňů automaticky vesměs chladí, a když přehodíte na 28 stupňů, začne znatelně topit. A někdy zase ne a musíte s teplotou ještě výš. Naladit si teplotní komfort na delší trasách tak není vždy snadná záležitost.
Fakt: Spotřeba
Energetický apetit vozidla není ani skvělý, ale ani užraný. Průměrně umí vůz jezdit okolo 18 kWh na sto, na dálnicích pak za 21 kWh a více. Přímí konkurenti jako Renault Megane E-Tech nebo Hyundai Kona dokážou ušetřit v průměru ještě pár kWh.
Klad: Poháněná náprava
MG4 je zadokolka, což je u elektromobilů všeobecně plus, jelikož to autu propůjčuje lepší vlastnosti z hlediska řízení, zatáčení a rozložení hmotnosti. Jestliže se chcete bavit, lze v infosystému omezit práci elektronické stabilizace a dostat auto řízeně do smyku. Tím, že čtyřka nemá nesmyslný krouťák jako třeba KIA EV6 GT, lze si tyhle mimosilniční radovánky užít i jako běžný řidič.
A pokud jste opravdoví fajnšmekři, stačí sáhnout po dynamickém modelu MG4 XPower, který má výkon 435 koní, točivý moment 600 Nm, pohon 4 × 4, akceleraci z místa na stovku za 3,8 sekundy a cenu od milionu korun. Za ty prachy zajímavý hot hatch.
Plně elektrické MG4 svou cenou nastavuje laťku pro elektromobily zajímavě, nicméně stejně jako u modelů značky Tesla je to „něco za něco“. S nízkou cenou jdou totiž ruku v ruce dost významné kompromisy, které nebudou úplně pro každého. Za zmínku stojí i garance, jež je na celé auto 7 let nebo 150 000 km, a rostoucí síť autorizovaných středisek po ČR.