Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Značka z Wolfsburgu zpravidla k faceliftům přistupuje decentně a svoje modely v polovině životního cyklu neupravuje výrazně. Platí to také o osmé generaci evropské stálice, jež na první pohled vypadá velice podobně jako verze před omlazením.
Modernizovaný Golf dostal nové LED světlomety s přímějšími liniemi zužujícími se od vnějšího okraje, dále odlišný přední nárazník a nové zadní sdružené lampy. Moc toho opravdu není, uznejte.
Důležitější novinky najdeme v interiéru. Vylepšují totiž několik nepříjemností, jimiž nás Golf dříve zlobil.
Uvnitř lépe. A s bohatší výbavou
Začít můžeme u nejnovější generace infotainmentu MIB4, která běhá na 12,9palcové dotykové obrazovce. Nový obří displej potěší skvělým obrazem, za mě je však podstatnější jiná změna. Systém přináší přepracované prostředí, které významně usnadňuje ovládání.
V Golfu stále najdeme minimum tlačítek, ale protože Volkswagen na velké obrazovce našel prostor na umístění zkratek, jež se v podobě ikon zobrazují na hlavní stránce, žije se najednou s autem citelně lépe. K vybraným a často používaným funkcím se dostanete rychleji, například k vypnutí systému stop-start, parkovacímu asistentu nebo – a to především – nastavení bezpečnostních asistentů. Na dvě kliknutí například deaktivujete otravné upozornění na (občas domnělé) překročení povolené rychlosti.
Fyzická tlačítka jsou podle mě stále nepřekonatelná, přesto modernizace infotainmentu představuje ve srovnání s řešením před faceliftem velký krok kupředu. A to ještě musím Volkswagen pochválit, že systém běhá důstojně svižně a je přehlednější. Nezaznamenal jsem ani problémy se stabilitou.
To ale pořád není všechno. Ve Wolfsburgu se chytili za nos také v souvislosti s volantem - zbavili se neoblíbených dotykových plošek a vrátili se ke klasickým fyzickým tlačítkům.
Všechny výbavové linie modernizovaného Golfu jsou standardně vybaveny digitálním přístrojovým panelem a ani v jeho případě si nemám na co postěžovat. Je krásně čitelný a hlavně dokonale přizpůsobitelný – tedy nikoli z pohledu nekonečných variant vzhledu, ale spíš množství zobrazovaných informací. Na 10,2palcový panel se vejde spousta důležitých údajů a hodnot, aniž by to mělo vliv na přehlednost. Navíc se přístrojovka snadno ovládá. Prostě další palec nahoru.
A stále ještě nekončím. K testu jsme dostali hatchback v zajímavé výbavě People. Jde o akční verzi, jež za zvýhodněnou cenu přihazuje několik příjemných prvků navíc, prý těch, které si zákazníci dříve nejčastěji dokupovali. Samostatně by tyto položky vyšly na 64 800 korun.
Specifikace People zahrnuje metalické lakování, 17palcová kola z lehké slitiny, zadní parkovací kameru, bezklíčový přístup, alarm, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světlomety a zatmavená zadní okna.
Kromě tohoto balíčku výbavy navíc People standardně nabízí například adaptivní tempomat, přizpůsobitelné ambientní osvětlení, 3zónovou automatickou klimatizaci, parkovací senzory vpředu i vzadu, LED světlomety, čtyři USB-C porty (2 vpředu, 2 vzadu) s nabíjecím výkonem až 45 W či vyhřívání předních sedadel. Slušné, ne? Volkswagen Golf People startuje na 663 900 Kč.
Základ je úplně v pohodě
Za uvedenou částku dostanete hatchback se základní motorizací. A právě ta poháněla testované vozidlo. A je vlastně také nová.
Zatímco před faceliftem roli vstupního pohonu zastával litrový, turbodmychadlem přeplňovaný tříválec, nyní pod kapotou nejdostupnějšího Golfu najdeme motor se čtyřmi válci. Jde o slabší verzi přeplňované jednotky 1.5 TSI, jež v této základní variantě poskytuje maximální výkon 85 kW. Váže se k ní ještě navíc šestistupňová manuální převodovka.
Automat Volkswagen samozřejmě také umí, sedmistupňová dvouspojka však doplňuje sice stejně výkonnou, ale přesto sofistikovanější jednotku 1.5 eTSI vybavenou 48V mild-hybridní technikou. Není divu, že v provedení People stojí Golf 1.5 eTSI mHEV se samočinnou převodovkou už 748 900 Kč.
Základní provedení s manuálem nejezdí vůbec špatně, přestože je u něj znát jistá přiškrcenost. Motor totiž nabízí trochu zvláštní charakter, který mi drobet připomněl turbodiesel. V nejnižších otáčkách toho slabší jedna-pětka příliš nesvede, pak ale nastoupí silné pásmo s velice solidním zátahem a nakonec ve vysokých otáčkách elán zase trochu opadne.
Pokud tedy od základního zážehového Golfu budete potřebovat důraznější akceleraci, například při předjíždění, budete si muset hlídat otáčky. A také často podřazovat. Práce s manuálem je naštěstí bezchybná, řadička běhá precizně v poměrně krátkých a přesně vymezených drahách, líbil se mi také chod spojkového pedálu.
Když nepříliš pružnému motoru tímto způsobem vyjdete vstříc, svezete se i s 85kW patnáctistovkou docela svižně.
Benzinový základ přidává tichý projev a zejména velice skromnou spotřebu paliva. Během týdne jsem s Golfem najezdil více než tisíc kilometrů po cestách všeho druhu s průměrnou spotřebou 5,3 l / 100 km. Překonal jsem tak dokonce normovaný údaj v kombinovaném cyklu – Volkswagen udává 5,5 l / 100 km.
Kultivovaný motor doplňuje sympaticky naladěný podvozek, krásně komfortní, ale přitom nikoli přehnaně měkký či houpavý. Hatchback se prostě na silnici chová úžasně všestranně a umí od všeho dost - pohodlí kombinuje s příjemnými jízdními vlastnostmi a velice dobrou ovladatelností.
Golf navíc přihazuje povedená sedadla a celkově skvělé odhlučnění kabiny. I po modernizaci tak zůstává po všech stránkách solidním autem, s nímž se jednoduše velice hezky jezdí – od městských ulic přes okresky až po dálnice.
Přetrvává samozřejmě také slušná praktičnost. Zadní sedadla poskytují dost místa i pro cestující vyšších postav, zavazadlový prostor má základní objem 380 litrů.
Modernizovaný Golf na mě udělal parádní dojem. Jízdními vlastnostmi se mi osmá generace líbila už před faceliftem, po něm je však německý bestseller ještě výrazně lepším autem. Stačilo k tomu několik „oprav“ v interiéru, které podstatně pozvedly uživatelskou přívětivost a ergonomii. A pověstnou třešničkou na dortu byla u testovaného exempláře bohatší výbava akčního modelu People za výhodnější cenu.
O té už byla řeč, přesto připomenu, že Volkswagen Golf People s „naším“ motorem 1.5 TSI a manuální převodovkou stojí 663 900 Kč. V Česku mimochodem můžete koupit ještě jednu akční verzi. Jmenuje se Limited a začíná už na částce 554 900 Kč, takže se jedná o nejlevnější specifikaci tuzemské nabídky. Výbava už je pochopitelně slabší, přesto obsahuje kupříkladu automatickou klimatizaci, LED světlomety, parkovací senzory vpředu i vzadu nebo nejnovější infotainment s 12,9palcovou obrazovkou.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, zážehový, turbo |
Zdvihový objem | 1 498 cm³ |
Výkon | 85 kW (115 k) |
Točivý moment | 220 Nm |
Převodovka | manuální, šestistupňová |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 393 kg |
Maximální rychlost | 203 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,5 l/100 km |
Kola a pneumatiky | 225/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 286/1 789/1 459 mm |
Rozvor | 2 620 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 380 l |