Článek
Sláva, malá auta jsou zachráněna! Emisní norma Euro 7, která paradoxně nejvíc ohrožovala ty nejskromnější, nejúspornější a nejdostupnější vozy na trhu, naštěstí padla, takže Polo a spol. mohou žít dál. A to je moc dobře, protože bez nich by byl svět mnohem chudší.
Ne každý totiž potřebuje velké SUV, protože nemá dětí jako smetí ani nestěhuje každý víkend ledničku na chalupu, takže si vystačí se skromným menším autem. To totiž ve finále jezdí lépe a snáz se s ním parkuje, žere méně a vůbec vyjde laciněji (pořízení, pojištění, gumy a veškerý další servis).
Ukázkovým případem je Polo, aktuálně nejmenší model v nabídce Volkswagenu. Jenže současné Polo je už velké jako čtyřkový Golf, což bylo ještě nedávno plnohodnotné rodinné auto. Takže do něj v případě potřeby vmáčknete čtyři dospěláky (zadní sedadla jsou jinak spíš pro děti) a k tomu nabídne kufr s velmi slušným objemem 351 litrů.
Kabina má příjemně jednoduché uspořádání – před řidičem je už v základu přehledný 8palcový digitální přístrojový štít a hned vedle 8palcový displej dotykového infotainmentu, který má ale také uživatelsky velmi přátelské prostředí a dva otočné ovladače navíc.
Je tu samostatný panel klimatizace (i když už s dotykovými tlačítky) a další šikovné ovládací prvky, které je dnes v módě utopit v hlubinách menu infotainmentu – tady stačí stisknout tlačítko u řadičky pro vypnutí stop/startu a dvakrát kliknout na volantu pro vypnutí sledování jízdy v pruhu. A to je všechno, ničím jiným vás už Polo otravovat nebude.
Jezdí totiž jako z partesu: komfortně a tiše na rovinkách, sebejistě a obratně v zatáčkách. Vlastně působí až překvapivě dospěle na tak malé auto, ale Volkswagen má svá auta správně vychovaná a ani tenhle prcek není výjimkou. Moc zábavy za volantem si s ním sice neužijete, ale zase se na něj můžete spolehnout za všech okolností.
Pod kapotou můžete mít už jen přeplňovaný tříválec (s výkonem 95 nebo 110 koní), ale to vůbec nevadí, protože je to povedený motor. Díky vlně turbozátahu má vždy dost síly, přitom neruší vibracemi a ani hlukem (a to dokonce ani na dálnici, přestože má jeho manuál jen pět kvaltů), jeho typické chrchlání uslyšíte jen pod plynem. Ochotně se nechá vytáčet k červenému poli a postupně nabírá na síle i nadšení, ale také ho můžete držet v pásmu kolem dvou tisíc, kdy se vám odmění nejen klidným projevem, ale také nízkou spotřebou – v průměru jste v tom za nějakých 5,5 litru.
Volkswagen Polo je vážně milé auto. Není to žádný výkřik moderní techniky, vždyť se prodává již od roku 2017 a modernizací prošlo již před třemi lety. Jenže právě ta jednoduchost a „zastaralost“ z něj v dnešním přetechnizovaném autosvětě dělá velmi osvěžující alternativu. Je to přesně to auto, které jste si mysleli, že se dnes už nedělá. Takže kupujte, nebudou!
Zvlášť teď, dokud je na trhu speciální edice Limited se základní cenovkou 399 900 Kč (Polo 1,0 TSI 95 k s manuální převodovkou), za něž v základu dostanete například multifunkční volant čalouněný kůží, přední i zadní světla s LED technikou, digitální přístrojový štít, systém nouzového brzdění a udržování jízdy v pruhu, vyhřívaná a elektricky sklopná zpětná zrcátka, 6,5" rádio s BT a DAB+, čtyři USB-C porty a další nezbytnosti, které by vám mohly stačit. Tak neváhejte, nabídka je omezená do konce roku nebo vyprodání zásob.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo |
Zdvihový objem | 999 cm3 |
Výkon | 70 kW (95 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 175 Nm při 1 600–3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 5 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 187 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,6 s |
Maximální rychlost | 187 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 40 l |
Kola a pneumatiky | 195/55 R16 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 053/1 751/1 429 mm |
Rozvor | 2 552 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 351 l |