Článek
Škoda Superb je tu s námi už od roku 2001 a navzdory očekávání mnohých se tato limuzína stále drží na tuzemské prodejní špici ve své kategorii vyšší střední třídy (podle rozdělení SDA). Totiž v rámci jejího vývoje kdekdo pochyboval o tom, že by o tak drahý automobil s logem okřídleného šípu byl vůbec zájem.
Jenže on se chytl, ba dokonce šel na dračku, což platí dodnes. Jsme totiž o více než 20 let vpřed, kdy Superb vnímá jako „lepší vůz“ nejen česká klientela, ale rovněž zahraniční kupci. Nejeden dychtivý jedinec běžící pro Passata proto po seznamce s vlajkovou škodovkou změnil svůj nákupní směr…
Dnes byste si řekli, že Superb pofrčí jen ve vyšších specifikacích a zejména s automatickou převodovkou, což vám dáváme za pravdu. Jenomže nemá ten základní benzinový čtyřválec s manuálem taky něco do sebe? A pro koho je jako stvořený?
Prodejní podíl 1,5 TSI
Základní zážehovou motorizaci 1,5 TSI skutečně nevyhledává každý, nicméně její podíl meziročně v Česku pomalu (kolísavě) roste. Více už prozradí přiložená tabulka zobrazující tuzemská prodejní data Superbu za poslední tři roky.
Rok | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|
Podíl 1,5 TSI | 5,7 % | 6,6 % | 6,4 % |
Manuál | 51 % | 36 % | 37 % |
Automat | 49 % | 64 % | 63 % |
Když nechcete diesel
V úvodu hned upřesníme, že se bavíme o přeplňované zážehové patnáctistovce o výkonu 110 kW (150 koní) a točivém momentu 250 Nm, která je spojená s šestirychlostní mechanicky ovládanou skříní přenášející vyprodukovanou sílu výhradně na přední nápravu.
Přímovstřikový motor je sám o sobě díky turbu pružný a schopný relativně svižně rozpohybovat zkoušenou limuzínu o provozní hmotnosti 1 478 kg. K tomu si přidejte možnost vypínání dvou válců, kterou řídicí elektronika využívá poměrně často.
Nemusíte nutně jezdit na eko režim, abyste dosáhli zajímavých spotřeb. Totiž mechanický šestikvalt nabídne u rychlostí 4, 5, 6 delší převod, což má za následek jednak pohodlnější obsluhu v obcích, kdy nemusíte neustále řadit, ale také nízkou spotřebu.
Budete se divit, ale základní 1,5 TSI s manuálem má průměrnou papírovou spotřebu WLTP 5,9–6,6 l/100 km, zatímco ta reálná skutečně balancuje na hranici oněch šesti litrů na sto. V praxi to navíc znamená kvůli 66 litrové palivové nádrži dojezd přes tisíc kilometrů na jedno čerpání a to je u benziňáku dost slušné.
Takové výsledky rozhodně potěší nejen řidiče zabývající se přepravou osob (taxi, hotelové transfery, VIP servis aj.), ale také spořivé šoféry nahánějící každou desetinku litru. Rozhodně jde o zajímavou alternativu k tradičnímu dieselu, jenž nevoní úplně každému.
A také stále nesmíte opomenout, že Superb patří do segmentu vyšší střední třídy, proto je pro mnohé podnikatele odrazovým můstkem či dokonce nástrojem pravidelného živobytí. Vozidlo s 1,5 TSI totiž svými rozměry, tvarem a komfortem plní požadavky „luxusní limuzíny“, ovšem cenově i spotřebou odpovídá spíše nižšímu segmentu.
Konkurent v lepší společnosti
O kýžené pohodlí se stará též přední zavěšení MacPherson, zadní víceprvek či elektromechanická brzda. Superb si lze také volitelně vybavit adaptivním odpružením DCC, které má Škodovka z hlediska cestovního komfortu příjemně vyladěné. Všeobecně se ví, že podvozky mladoboleslavským inženýrům zkrátka jdou.
Podstatnou roli hraje už zmíněná cena, kdy základní Superb začíná jako skladový vůz na necelých 800 000 Kč a nabídne třeba diodové lampy, virtuální kokpit, bezdrátovou mobilní konektivitu, litá kola, tempomat, parkovací senzory vzadu, dvouzónovou digiklimu, 8palcový infosystém nebo senzor světla či deště.
Segmentová konkurence (dle SDA) typu Audi A6, BMW 5er, DS 9, Lexus ES, Toyota Camry, Mecedes-Benz E nebo Volvo S90 sice v rámci standardu poskytne honosnější provedení, bohatší výbavu a vyšší prestiž čelního loga, jenže za úplně jiné peníze.
A to je to, proč se vyplatí pokukovat i po základním provedení Superbu. Pakliže potřebujete k práci nějakou lepší limuzínu, ale nechcete moc utrácet, logicky přijde na přetřes právě tato vlajková škodovka.
To samé, pokud jste soukromník, chcete „lepší auto“ za méně peněz, řešíte spotřebu a diesely vám nevoní. Znovu se vám do hledáčku dostane mladoboleslavské „superbiště“, jež se prodává rovněž v provedení kombi (vždy za 40 000 Kč navrch).
Základního benzinového Superbu se tedy určitě nebojte, jeho motorizace 1,5 TSI není jen „dostačující“, ale slušnou startovní volbou. Zvažte ovšem, k jakému účelu vozidlo máte a jestli přece jen nezvolit silnější provedení či vznětovou variantu.
Ono na každodenní mnohasetkilometrové dálniční blues je vhodnější spíše turbodiesel, zatímco šoférům s uspěchaným životným stylem (či vyznavačům dynamické jízdy) můžeme doporučit především vrcholové 280koňové TSI DSG 4×4.
Pakliže vám jde spíše o klid, nikam nechvátáte, jezdíte na spotřebu a nejste milionáři, pak se patnáctistovky s manuálem vůbec nebojte.
Povrchní krása nutná
Ostatně teď se bude hrát i na to, jaké vozy vůbec budou dostupné bez čekání, jaké vám prodejci nabídnou v krátkodobém horizontu anebo zdali si počkáte na výrobu vámi nakonfigurovaného kusu. Někdy je zkrátka cedulka s nápisem „skladem, ihned k odběru“ pádným argumentem měnícím kupecké uvažování.
V každém případě netvrdíme, že je základní TSI tou nejlepší volbou pro všechny. Zdůrazňujeme však, že cílí na specifickou klientelu, láká na příznivou cenu a jako celek funguje velice slušně.
Koneckonců, stále se bavíme o modelu Superb, který představuje reprezentativní vzhled, prostornost, zaměřenost na všechny členy posádky, vysokou míru ergonomie a v neposlední řadě i vůz s objemným 625litrovým kufrem.
Škoda Superb je tedy takovou vstupenkou do klubu lepších limuzín, kde se kolikrát hraje více na design a rozměry než na pohonný agregát. Ostatně stačí kouknout na kdejaké tovární taxikářské „éčko“ od Mercedesu – to se budete divit, o jakou „sociální“ edici jde.
Jenže navenek vše vypadá famózně i blyštivě, uvnitř je místa habaděj a co pracuje pod kapotou? To už je pak každého věc, na to se společenská povrchnost neptá.
Technické údaje | Škoda Superb 1,5 TSI |
---|---|
Karoserie | pětidveřová, liftback |
Motor | zážehový přeplňovaný řadový čtyřválec |
Palivo | bezolovnatý benzin (min. N95) |
Zdvihový objem | 1 498 ccm |
Max. výkon | 110 kW (150 k) při 5 000–6 000 ot./min. |
Max. točivý moment | 250 Nm při 1 500–3 500 ot./min. |
Kompresní poměr | 10,5:1 |
Plnění | přímé vstřikování paliva |
Převodovka | šestirychlostní, manuální |
Pohon | předních kol |
Objem palivové nádrže | 66 l |
Objem kufru | 625/1 760 l |
Provozní hmotnost | 1 466–1 650 kg |
Provozní hmotnost test. vozu | 1 478 kg |
Max. rychlost | 223 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 9,1 s |
Průměrná spotřeba (WLTP) | 5,9–6,6 l/100 km |
Naměřená průměrná spotřeba | 5,9 l/100 km |
Délka/šířka/výška | 4 869/1 864/1 469 mm |
Rozvor | 2 841 mm |
Světlá výška | 150 mm |