Hlavní obsah

Vyzkoušeli jsme, kolik žere základní Superb TDI! A jestli má smysl si připlácet za silnější čtyřkolku

Foto: Jiří Čermák

Čtvrtá Škoda Superb už je na silnicích více vidět a potkáváme ji po boku ukončené třetí generace, kdy můžeme pozorovat spíše designovou evoluci než rapidní skok vpřed. Ovšem s cestovními vozy typu Superb jsou dlouhodobě spojeny naftové pohony slibující slušný výkon a nízkou spotřebu. Vyzkoušeli jsme tedy, jak si TDI vede v této oblíbené škodovce.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čtvrtý Superb se povedl a v jistých ohledech vzal útokem prémii, kterou v něčem dokonce předčil. Ostatně detailně jsme se tomu věnovali v testu vrcholného benzinového modelu ve čtyřkolce.

Foto: Jiří Čermák

Superb je jak známo sourozenec Passatu, nicméně ten se dělá jen v kombíku. Pro liftback tak musíte za Škodovkou.

Jenže superby a jiné podobné cestovní vozy jsou velmi často spojeny s dosud stále žádanými vznětovými motory, které díky svému pracovnímu principu slibují slušný výkon, solidní točivý moment, nízkou spotřebu a dlouhý dojezd na jedno tankování.

Vyzkoušeli jsme proto, jak na tom čtvrtý Superb je v provedení se základním dvoulitrovým TDI, automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a výhradním pohonem předních kol. A také odpovíme na otázku, jestli má smysl připlácet za vrcholový turbodiesel 4 × 4, nebo stačí výchozí provedení.

Dieselová Škoda Superb v testované karoserii liftback by mohla zajímat i uživatele, kteří by jinak sáhli po naftovém Passatu. Důvod je prostý. „Pašík“ se totiž vyrábí jenom v kombíku, zatímco Superb nabízí obě karoserie. A ruku na srdce, kombi je sice praktické, ale daleko méně reprezentativní než třeba sedan či právě liftback. Ostatně „hoši kravaťáci“ vědí své.

Navíc limuzínový typ karoserie vývojáři Škodovky vypilovali do výborné aerodynamiky, takže auto snadněji rozráží vzduch, což je cesta k efektivitě. A o tu jde u dieselu především.

Foto: Jiří Čermák

Kabina je jako tradičně královsky prostorná.

Jako každá škodovka je i Superb číslo čtyři zejména královsky prostorný a zaměřený na komfort/praktičnost všech členů posádky, takže takové nosiče nápojů nebo držáky na mobil mají své místo také vzadu.

Během cest vás mimo solidního odhlučnění potěší rovněž svižnější infosystém, který musel kvůli kybernetické ochraně hardwarově posílit. Na druhou stranu se z kabiny ztratila řada fyzických ovladačů, což bereme jako ergonomický prohřešek a ze strany Škodovky jako zbytečně okaté šetření nákladů.

Řešily se víckrát, ovšem i dnes přijdou na přetřes. Chytré kulaté ovladače nazvané smart dials umístěné nad středovým tunelem mají několik přepínatelných funkcí, ovšem my vždy využíváme víceméně jen rychlé přepnutí jízdního režimu, zejména do nastavení komfort (Comfort).

Foto: Jiří Čermák

Také vzadu je místa habaděj.

Na klimatizaci v automatickém režimu totiž ani netřeba sahat. Respektuje navolenou teplotu, nepřináší totiž zbytečný arktický vánek jako třeba modernizovaný Kamiq.

S jízdním režimem Comfort je spojená i práce adaptivního podvozku DCC s vylepšenou technologií tlumení.

Ve stručnosti - jakmile kolo míří například do nějaké díry, tlumiče jej nechají volněji „spadnout“ dolů. Ovšem když se kolo vrací zpět nahoru, narazí na větší odpor tlumiče, což ve finále utlumí ráz přenášený do karoserie.

Foto: Jiří Čermák

Velká 19palcová kola klidně vynechte a upřednostněte větší pohodlí s menším rozměrem.

V testu vrcholné benzinové verze 4 × 4 jsme si na pohodlí na 19palcových kolech obutých na pneu 235/40 trochu stěžovali, zejména na velkých nerovnostech. Nicméně u základního TDI Superbu na jiném typu 19palcových kol, avšak o stejném rozměru pneu je situace trochu jiná. O něco lepší a příjemnější.

Možná jiné naladění podvozku, možná pneumatiky, samotná kola nebo třeba o pár kilo vyšší hmotnost mohly sehrál svoji roli ve prospěch TDI. Ale stejně platí naše doporučení, nechte si klidně 18palcové nebo základní 17palcové disky. Nic tím nezkazíte a získáte na pohodlí.

Na pumpu jako do houslí

Superb 4 TDI tedy plní to, co od cestovního vozu očekáváte. Je prostorný, praktický, vypadá dobře, má velký kufr o 645 litrech, platí za komfortní. Ale co jeho motor?

Role základní jednotky se u čtvrtého Superbu ujal dvoulitrový turbodiesel naladěný na výkon 150 koní a točivý moment 360 Nm. Na přední nápravu jej pak přenáší sedmirychlostní automatické DSG, přičemž pohonné soustavě nevypomáhá žádná elektrifikace. Je to prostě standardní nafťák vybavený filtrem pevných částic a selektivní katalytickou redukcí (AdBlue).

Foto: Jiří Čermák

Dvoulitrové TDI nemá žádnou elektrickou výpomoc. Prostě normální moderní diesel.

Přestože auto váží bez řidiče 1 662 kg, nelze si stěžovat na to, že by bylo líné. Nejvyšší točivý moment máte k dispozici už od 1 600 otáček za minutu, proto nastupující sílu cítíte příjemně od spodu.

K motoru jsou i vhodně napárované převodové stupně, ovšem řídicí počítače nemají tendence motor nesmyslně podtáčet, jako tomu bylo u některých koncernových (Volkswagen) vozů v minulosti.

Výsledkem je hladká jízda, hladké řazení a v kombinaci s povedenou aerodynamikou vozu i velmi příjemná spotřeba. Náš průměr se ustálil na rovných pěti na sto, což je skvělý výsledek na auto vyšší střední třídy. A nemít 19palcová kola, spotřeba by byla ještě o něco nižší.

Foto: Jiří Čermák

Mimo spotřeby Superb potěší kufrem o 645 litrech. Navíc jsou zde háčky, přihrádky a další vychytávky usnadňující každodenní život.

Nádrž poté pojme 66 litrů nafty, takže nám jednoduchým matematickým výpočtem vyjde teoretický dojezd na jedno tankování přes 1 300 km. Tedy ne že by bylo nutné zdolat 1 300 km na jeden zátah, ale je nám spíše příjemnější jezdit na pumpu v obdobné frekvenci podobné docházení do houslí.

Nakonec se ještě mrkneme na to, jestli má smysl připlácet 130 000 Kč za vrcholový čtyřválec TDI naladěný na výkon 193 koní a sílu 400 Nm posílanou na všechna kola, který jsme testovali například v druhém Kodiaqu. Pokud fakt nutně nepotřebujete čtyřkolku, tak výkonnější diesel v Superbu klidně vynechte.

Rozdíl v důležitém točivém momentu je 40 Nm, což platí za spíše zanedbatelné, navíc s přihlédnutím k nárůstu hmotnosti o 72 kg u čtyřkolky TDI. Základní nafta má sice zrychlení z nuly na sto za 9,2 sekundy a maximálku 225 km/h, ovšem vrchol je jen o 1,7 sekundy rychlejší (7,5 s) a má o 13 km/h posunutou nejvyšší rychlost na 238 km/h. A to zase tak propastné není.

Reálně to pocítíte buď na površích, kde pomáhá pohon všech kol, typicky třeba na sněhu, nebo když potřebujete rychle zdolat nějaké prudké stoupání. Na všechno ostatní pak vesměs bude dostačovat právě základní předokolka, která si navíc řekne o méně nafty než silnější čtyřkolka.

A teď k cenám. Nejlevnější benzinový Superb s 1,5 TSI o 150 koních vyjde na 935 000 Kč, zatímco vrcholové 265koňové 2,0 TSI spojené s pohonem všech kol se nabízí od 1 125 000 Kč. Základní 2,0 TDI o 150 koních vyjde na 995 000 Kč, vrcholový dvoulitrový turbodiesel 4 × 4 naladěný na 193 koní na 1 125 000 Kč. Rozdíl mezi diesely je tedy zmíněných 130 000 Kč.

Motorizace jsou spárované vždy s dvouspojkovým sedmirychlostním automatem. Za vyšší výbavu Laurin & Klement se připlácí 200 000 Kč, za karoserii kombi 40 000 Kč. Plug-in hybrid o výkonu 204 koní s šestirychlostním automatem se prodává jen jako kombi, a to od 1 145 000 Kč.

Technické údajeSuperb 2,0 TDI/110 kW
Karoserieliftback
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 968 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 3 000–4 200 ot./min.
Točivý moment360 Nm při 1 600–2 750  ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost 1 662–1 815 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,2 s
Maximální rychlost225 km/h
Spotřeba WLTP (kombinace) 4,9–5,3 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatiky235/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 912/1 849/1 481 mm
Rozvor2 841 mm
Objem zavazadlového prostoru645/1195 l
Načítám