Hlavní obsah

Úsporný jako diesel a tichý jako myška: Jak jezdí Škoda Superb kombi s benzinovým 1,5 TSI

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Znovu jsme v testu prověřili novou Škodu Superb, tentokrát v praktické karosářské verzi kombi a ve velmi neobvyklé konfiguraci – se základním motorem a vrcholnou výbavou.

Článek

Tenhle test nedává smysl. Máme v něm totiž nový Superb s úplně základním motorem a tou nejvyšší výbavou – a tuhle kombinaci si nejspíš nikdo nekoupí. Anebo ji spíš nedostane přidělenou od fleet managera, protože většina vyrobených superbů putuje rovnou do firemních flotil. To ale neznamená, že bychom si tohle svezení nemohli užít…

Benzinovou patnáctistovku jsme si pochvalovali už v Kodiaqu, je to totiž moc příjemný motor – tichý, jemný, kultivovaný. Jeho 150 koní sice neroztrhá asfalt na černé konfety, ale na běžnou jízdu naprosto postačuje, díky zátahu 250 Nm od nízkých otáček s ním budete svižní, aniž byste mu museli permanentně stát na krku.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Praktičtější kombi nabízí 690litrový kufr, limuzína pojme „pouze“ 645 litrů.

Také umí být ukázkově úsporný, nejen díky chytře řadícímu automatu, ale především s pomocí vypínání vnitřní dvojice válců při nízkém zatížení (vylepšená technika ACT plus) a elektrickému dopingu 48V mild-hybridu, který dokáže motor zhasnout i za jízdy a narekuperovanou elektrickou energií podporuje spalovák v rychlejších reakcích na plyn. Ve finále jste v tom za krásných 5,5 litru (čili skoro stejně jako s dieselem), a to se ani nemusíte ploužit jako šnek.

Benzin, nebo nafta?

Papírově má 1.5 TSI a základní 2.0 TDI stejný výkon 110 kW (150 koní) a stovku mají za shodných 9,2 sekundy, ale diesel bude mít díky většímu točivému momentu (360 vs. 250 Nm) pružnější a živější zátah. Také utáhne víc na kouli (2 000 vs. 1 600 kg). A spotřeba? Papírově se liší jen o pár deci (5,0 pro diesel a 5,3 pro benzin), takže víc půjde o to, jak a kudy jezdíte. Pokud máte rádi sílu anebo jezdíte delší trasy, berte diesel, ale s lehčí nohou a na kratších trasách vám bude benzin naprosto stačit – i proto, že na něm ušetříte 60 tisíc korun.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Benzinová patnáctistovka si k nízké spotřebě pomáhá moderními technologiemi. Nejlépe fungují, pokud máte lehčí nohu a cit pro plynulou jízdu.

Faktem ale je, že Superb k žádné sportovnější jízdě nevybízí. Majestátní kombi si v komfortním režimu po silnici plyne tiše a hladce, podvozek jemným pohupováním vyhlazuje všechny nerovnosti na silnici, motor většinu času ani neslyšíte (jen občas na brzdách ucítíte jeho setrvačnost – to když se musí znovu nastartovat a zároveň podřadit) a od řidiče nic moc nevyžaduje.

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Interiér Superbu se Škodovce mimořádně povedl, zvlášť ve vrcholné výbavě L&K si užijete skvělé zpracování a kvalitní materiály.

Anebo také můžete auto přepnout do sportovního režimu, kdy převodovka za kurážného vrčení vytočí motor k červenému poli, řízení v dlaních příjemně ztuhne a podvozek na adaptivních tlumičích DCC Pro zatne svaly, takže se do zatáček můžete vrhat rychleji a sebejistěji… ale proč byste to dělali?

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Tajnou zbraní jsou chytré otočné ovladače Smart Dials, kterými kromě klimatizace můžete ovládat třeba i vyhřívání/odvětrávání sedaček, hlasitost audia nebo volit jízdní režim. Vše je navíc do jisté míry konfigurovatelné.

Daleko uspokojivější je se za volantem vyklidnit a nechat se rozmazlovat komfortem vrcholné výbavy Laurin & Klement: Rozvalovat se v pohodlí ergonomických sedaček s vyhříváním a odvětráváním a také s propracovanou masáží, naslouchat čistému zvuku hi-fi Canton s výkonem 725 W a 14 reproduktory se subwooferem. Úžasně uklidňující…

Hm, takže to vlastně smysl dává! Nový benzinový motor dokáže být stejně úsporný jako diesel, přitom je kultivovanější a klidnější a těch ušetřených 60 tisíc můžete investovat do komfortní výbavy, kterou se na cestách necháte rozmazlovat. Pravda, na vrcholnou L&K vám to stačit nebude, protože ta je oproti základní Selection odskočená rovnou o 200 tisíc (mezi nimi je sportovněji laděná Sportline), ale je tak našlapaná a vymazlená, že také dává smysl. Ale co si nakonec vyberete, je čistě na vás. Nebo možná na vašem fleet manažerovi.

Základní Škoda Superb 1.5 TSI ve výbavě Selection stojí ceníkových 935 000 Kč, stejně vybavený diesel vyjde na 995 000 Kč (tedy stejné peníze, jaké dáte za 2.0 TSI 150 kW). Stejné motory ve špičkové výbavě Laurin &Klement vyjdou na 1 135 000 Kč, resp. 1 195 000 Kč.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 498 cm³
Výkon110 kW (150 k) při 5 000 – 6 000 ot./min.
Točivý moment250 Nm při 1 500 – 3 500 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 575 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,3 s
Maximální rychlost222 km/h
Spotřeba WLTP (kombinace)5,3 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatiky235/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 902/1 849/1 482 mm
Rozvor2 837 mm
Objem zavazadlového prostoru690/1 146 l
Související témata:
Načítám